-Believer- Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hei! Dette kan bli et langt innlegg men jeg vil gjerne at akkurat du leser videre. Jeg er en gutt på 25 år som sliter med det jeg tror er generell angst og panikkangst. Det første anfallet startet for snart seks år siden og jeg glemmer det aldri. Har kun hatt 5-6 så kraftige anfall som dette siden da. Det siste året har jeg fått mer kronisk angst som vedvarer hele dagen og jeg er konstant urolig, svett, kvalm og ikke minst svimmel. Jeg har et medfødt hørselstap samt øresus på begge ører som jeg fikk for snart 10 år siden. For tiden går jeg til psykolog og vi snakker mye om barndommen min som har bestått av skilsmisse, fraværende far og løgner. Symptomene mine er: En følelse av svimmelhet, spesielt om jeg legger hodet/kroppen i spesielle bevegelser, urolig mage med kvalme etter måltider. (Har et DÅRLIG kosthold) Har aldri hodepine, men føler meg "tung" i hodet og trøtt i øynene. Føler meg ofte fraværende i min egen kropp, at jeg går på autopilot. Har sluttet å røyke for 5 dager siden,går foreløpig bra men merker noen abstinenser. Jeg er også redd for at jeg er ALVORLIG syk på en eller annen måte.. at jeg har kreft, hjernesvulst eller annet... faktisk så redd at jeg ikke tør gå til en lege for utredning. Jeg er ellers en "frisk" gutt som desverre ikke beveger meg så mye som jeg burde men jeg er slank pga høy forbrenning. Selvom jeg har scoret høyt på tester vedrørende angst så er jeg fortsatt usikker på om det er dette jeg har... Føler meg liksom frisk, er jo ikke redd for å møte folk, kjøre bil eller gå i butikken f.eks. Min redsel dreier seg mest om at jeg kan dø eller at jeg er alvorlig syk og disse tankene opptar nesten HELE dagen min. klarer ikke la de ligge... Jeg har ellers problemer med samboer, økonomi og til dels lette problemer med min arbeidsplass for tiden. Kan alt dette og det jeg har opplevd i min barndom utløse denne uroen og redselen jeg nå lever med? Eller er det helt utenkelig at det er angst jeg har... Lever med så mange spørsmål jeg føler jeg ALDRI får svar på! Men vil samtidig ikke si at jeg er syk... Dette ble kanskje rotete skrevet men håper noen kjenner seg igjen, evt kan komme med noen innspill til hva jeg kan gjøre... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210596-er-det-angst-jeg-har/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferri Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hei! Det var jo ikke så langt ! Jeg er ingen ekspert, så du får ta det jeg sier med en klype salt. Digg at du prøver og slutte og røyke, ikke kjøp den neste pakka! Jeg vet ikke om du har angst eller ikke. Det finnes vel mange former av det. Tekniskt sett så har man vel angst når man er engstelig for noe. Det er fult mulig og ha flere "psykdommer" på engang, uten at jeg kan si at du har det. Du sier du har et dårlig kosthold, og i tillegg så har du øresus! Uff, det høres ikke hyggelig ut nei! Føler med deg. Kunne det tenkes at det er dette som gjør at får hodepine og føler deg uggen? Dårlig kosthold er jo mange ganger roten på problemer! Immunforsvaret blir svekket når man ikke spiser riktig. (slapping her også Jeg vet åssen det er og være redd for og gå til legen, du er ikke aleine der! Legen vil BARE HJELPE dog! skjønner at du er bekymret over og kansje finne ut at du feiler noe farlig. Men det må jo være mye bedre og faktisk få det avklart. Tenk så deilig det blir og få vite at det ikke er noe alvorlig galt med deg! Og skulle du faktisk ha et problem, så er det jo stor sannsynlighet at Doktoren har en kur! Jeg synes du skulle finne ut hvem fastlegen din er og prøve og få deg en time. Hvis du ikke tror du makter og gå til ham, så kan det jo hende han kan komme til deg! Det er mange leger som kommer på hjemme besøk, uten at det er no rart! Eller prøve og sende en email til ham. Sjekk internet siden til kommunen din, kansje de har no info, eller www.google.com legen din Generel stress kan jo også slå ut på mange rare måter tror jeg. Kansje det er det? At du bare trenger litt tid for degselv og komme deg litt bort fra alle sakene du synes er harde og håndere. Men, kom deg til legen er vel mitt råd, og det vet du selv 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210596-er-det-angst-jeg-har/#findComment-1532317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Believer- Skrevet 16. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2005 Hei! Det var jo ikke så langt ! Jeg er ingen ekspert, så du får ta det jeg sier med en klype salt. Digg at du prøver og slutte og røyke, ikke kjøp den neste pakka! Jeg vet ikke om du har angst eller ikke. Det finnes vel mange former av det. Tekniskt sett så har man vel angst når man er engstelig for noe. Det er fult mulig og ha flere "psykdommer" på engang, uten at jeg kan si at du har det. Du sier du har et dårlig kosthold, og i tillegg så har du øresus! Uff, det høres ikke hyggelig ut nei! Føler med deg. Kunne det tenkes at det er dette som gjør at får hodepine og føler deg uggen? Dårlig kosthold er jo mange ganger roten på problemer! Immunforsvaret blir svekket når man ikke spiser riktig. (slapping her også Jeg vet åssen det er og være redd for og gå til legen, du er ikke aleine der! Legen vil BARE HJELPE dog! skjønner at du er bekymret over og kansje finne ut at du feiler noe farlig. Men det må jo være mye bedre og faktisk få det avklart. Tenk så deilig det blir og få vite at det ikke er noe alvorlig galt med deg! Og skulle du faktisk ha et problem, så er det jo stor sannsynlighet at Doktoren har en kur! Jeg synes du skulle finne ut hvem fastlegen din er og prøve og få deg en time. Hvis du ikke tror du makter og gå til ham, så kan det jo hende han kan komme til deg! Det er mange leger som kommer på hjemme besøk, uten at det er no rart! Eller prøve og sende en email til ham. Sjekk internet siden til kommunen din, kansje de har no info, eller www.google.com legen din Generel stress kan jo også slå ut på mange rare måter tror jeg. Kansje det er det? At du bare trenger litt tid for degselv og komme deg litt bort fra alle sakene du synes er harde og håndere. Men, kom deg til legen er vel mitt råd, og det vet du selv Hei og hjertelig takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt:) Vel, som nevnt har jeg IKKE hodepine....Faktisk ikke i det hele tatt. For å prøve å forklare hvordan jeg har det litt nærmere så har jeg faktisk angst eller ubehag akkurat nå.... Mest svimmel, ustø og føler det går litt rundt for meg... nesten som lettere beruset. Er egentlig dette som er ubehagelig.. Det gjør at jeg tror dette er verre enn selve angsten og at det er selve svimmelheten som plager meg.. Kan det tenkes at det er litt ekstra ille nå når jeg slutter å røyke? jeg sluttet helt brått uten hjelpemidler og nedtrapping... Vet ikke om det har noe å si men jeg bare bestemte meg at nå gjør jeg det.. selvom suget er der som bare det skal jeg klare det. Men tilbake til saken.. Er liksom det at selve de fysiske syptomene jeg har føler jeg ikke har noen med angsten å gjøre, men alt i livet mitt gjør at jeg er sikker på at det er angst jeg har. Egentlig skulle jeg ha flyttet for meg selv, vært alene en periode og levd etter mine egne regler men vet jo aldri hvor lang tid sånt kan ta og man kan ikke sette en samboer "på vent" heller.... vanskelig dette her... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210596-er-det-angst-jeg-har/#findComment-1532359 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Mine tanker og erfaringer: -Konstant uro, svett, svimmel, urolig mage, kvalme, svimmelhet er alle angstsymptomer. (gjerne generalisert angst så vidt jeg vet). -Tenk så mye tid og energi du bruker på alle bekymringene om alvorlige sykdommer når det slettes ikke sikkert er nødvendig. Livet er nå. Ta ansvar for bekymringene og snakk om det med lege/behandler. -Det er ikke alle spørsmål andre kan gi deg tilfredsstillende svar på. Og noen spørsmpl får man kanskje ikke svar på overhodet. Ønsker bedring for deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210596-er-det-angst-jeg-har/#findComment-1532627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ferri Skrevet 16. desember 2005 Del Skrevet 16. desember 2005 Hei og hjertelig takk for at du tok deg tid til å lese innlegget mitt:) Vel, som nevnt har jeg IKKE hodepine....Faktisk ikke i det hele tatt. For å prøve å forklare hvordan jeg har det litt nærmere så har jeg faktisk angst eller ubehag akkurat nå.... Mest svimmel, ustø og føler det går litt rundt for meg... nesten som lettere beruset. Er egentlig dette som er ubehagelig.. Det gjør at jeg tror dette er verre enn selve angsten og at det er selve svimmelheten som plager meg.. Kan det tenkes at det er litt ekstra ille nå når jeg slutter å røyke? jeg sluttet helt brått uten hjelpemidler og nedtrapping... Vet ikke om det har noe å si men jeg bare bestemte meg at nå gjør jeg det.. selvom suget er der som bare det skal jeg klare det. Men tilbake til saken.. Er liksom det at selve de fysiske syptomene jeg har føler jeg ikke har noen med angsten å gjøre, men alt i livet mitt gjør at jeg er sikker på at det er angst jeg har. Egentlig skulle jeg ha flyttet for meg selv, vært alene en periode og levd etter mine egne regler men vet jo aldri hvor lang tid sånt kan ta og man kan ikke sette en samboer "på vent" heller.... vanskelig dette her... Mmhmm, svimmel jeg mente At du blir svimmel/kvalm av og ha øresus og spiser galt. Røykesluttingen forværrer vel det meste kan jeg tenke meg ja. Pleier jo ta rundt 1 måned før de væreste abstinensene går bort. Og det lukter kansje også fortsatt røyk der hvor du bor? Vet at hvis jeg går 1-2 dager uten røyk, også lukter sigarett røyk så kan jeg bli litt svimmel. Men nå har du hatt denne ubehagen 1 år og et par panikk angst annfall i 6år som du sier; så det er vel dypere ja. Du får nesten ta opp dette med psykologen neste gang du er hos henne. Hun har vel en ide om dette er angst relatert. Det er veldig mye som kan forårsake svimmelhet og det er mange typer svimmelhet også. De aller fleste av årsakene er langt fra livstruende! Skrive en liste over ting du føler du må få orden på kansje, og ta en ting om gangen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210596-er-det-angst-jeg-har/#findComment-1532765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Believer- Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2005 Mmhmm, svimmel jeg mente At du blir svimmel/kvalm av og ha øresus og spiser galt. Røykesluttingen forværrer vel det meste kan jeg tenke meg ja. Pleier jo ta rundt 1 måned før de væreste abstinensene går bort. Og det lukter kansje også fortsatt røyk der hvor du bor? Vet at hvis jeg går 1-2 dager uten røyk, også lukter sigarett røyk så kan jeg bli litt svimmel. Men nå har du hatt denne ubehagen 1 år og et par panikk angst annfall i 6år som du sier; så det er vel dypere ja. Du får nesten ta opp dette med psykologen neste gang du er hos henne. Hun har vel en ide om dette er angst relatert. Det er veldig mye som kan forårsake svimmelhet og det er mange typer svimmelhet også. De aller fleste av årsakene er langt fra livstruende! Skrive en liste over ting du føler du må få orden på kansje, og ta en ting om gangen. Hei igjen! Er godt å høre andres tanker om dette Har akkurat sittet å lest gjennom et pa hefter om angs og mestring av angst som jeg fikk av psykologen min. Kjenner meg så ALTFOR godt igjen i de beskrivelsene der, og det beroliger meg jo litt akkurat nå... Har tenkt å sette meg ned å se på livet mitt å se hva jeg kan gjøre med det for å endre på det som ubevisst plager meg. Øresuset bør jeg kanskje ta tak i å få meg et høreapparat som jeg skulle gjort for mange år siden. Burde dra å sjekke synet mitt da jeg ser litt dårligere på det ene øyet bl.a Rydde opp i mine økonomiske problemer som jeg har hatt så lenge jeg huser.. Rydde opp i problemene jeg har i samboerskapet mitt og ta en avgjørelse og ikke minst, sette mer pris på meg selv og behandle kroppen bedre ved å endre mat og treningsvaner. Har mye jeg kan ta tak i som sikkert plager meg mer enn jeg er klar over...ALT dette er jo mye for EN person å hanskes med når man samtidig skal gå å tenke på hverdagslige ting... Føler at all tiden min går til angsten slik at ting ikke blir gjort, glemmer å ta kontakt med venner/familie uten at jeg mener noe med det.. Men igjen, dette er bare ord, om jeg faktisk GJØR noe med det er en annen sak... men kanskje det er positivt at jeg hvertfall VET hva jeg skal begynne med? Sette opp en plan i samarbeide med psykologen min kanskje? Er så godt å høre svar fra andre, setter stor pris på deres tanker 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/210596-er-det-angst-jeg-har/#findComment-1533161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.