cathlin Skrevet 16. desember 2005 Skrevet 16. desember 2005 Jeg har et spørsmål angående hva som menes med psykiske påkjenninger i forhold til reaktive depresjoner. Har lest at disse depresjonene gir forskjellig utslag, men ofte mest alvorlig hos personer som på forhånd er særlig følsomme og nærtagende, lite selvtillitt og har avhengihetsproblematikk. Finnes det en oversikt over hva slags type påkjenninger som kan være utløsende? Eventuelt grader av påkjenniger. 0 Siter
Gjest bry Skrevet 16. desember 2005 Skrevet 16. desember 2005 Det er vel sikkert sånn at de reaktive depresjonene gjentar seg, når en får psykiske påkjenninger og belastninger. Hva som er en psykisk påkjenning er jo vanskelig å definere,det er jo som du sier...det er jo avhengig av hvor følsom en er,og hvor sterk eller svak man er psykisk...tror jeg. 0 Siter
cathlin Skrevet 17. desember 2005 Forfatter Skrevet 17. desember 2005 Det er vel sikkert sånn at de reaktive depresjonene gjentar seg, når en får psykiske påkjenninger og belastninger. Hva som er en psykisk påkjenning er jo vanskelig å definere,det er jo som du sier...det er jo avhengig av hvor følsom en er,og hvor sterk eller svak man er psykisk...tror jeg. Jaha, intetsigende svar for meg. Er ute etter hva en psykisk påkjenning er selv om det jo varierer fra person til person hvordan det gir serg utslag. Men det er muligens et vanskelig spørsmål. GOd førjulstid! 0 Siter
Gjest bry Skrevet 17. desember 2005 Skrevet 17. desember 2005 Jaha, intetsigende svar for meg. Er ute etter hva en psykisk påkjenning er selv om det jo varierer fra person til person hvordan det gir serg utslag. Men det er muligens et vanskelig spørsmål. GOd førjulstid! Hvordan det gir seg utslag...? Det er jo ulikt det også. Man kan bli trøtt,lei,irritert,sint,grine..le,skjelve,bli kvalm,få hodepine,sove for mye,sove for lite....i det hele tatt,det er mye å ta av..... Julen og alt styret er iallefall en psykisk påkjenning..... God førjulstid til deg også! 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 17. desember 2005 Skrevet 17. desember 2005 Hei... jeg har tenkt litt på spørsmålet ditt, og vet ikke helt svaret. Det ble en gang laget en skala for stress, hva som er mye/lite stressende hendelser i livet. Denne skalaen tar for seg "normale" livshendelser, ikke unormale som overgrep, mobbing osv. Lurer på om den skalaen het SRRettellerannet ;-) *stress reaction... blabla* Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer, men jeg husker rett og slett ikke. Hva som er en psykisk påkjenning vil vel også variere, om det er positivt, hva man har ellers i livet, hvilken bagasje man har med seg. Hvilken mening man legger i det som skjer osv. I dag bruker man ikke denne betegnelsen heller tror jeg, fordi det er vanskelig å skille hva som skyldes belastninger og hva som er rent biologisk. Det er vel en grunn for at det ikke brukes lenger. Men spørsmålet er spennende. Å finne ut av det ville vel være en hel stor oppgave tenker jeg. Håper nhd, jeg er en annen eller noen som har peiling kan svare deg :-) Ha en fin kveld 0 Siter
Gjest Zuleika Skrevet 17. desember 2005 Skrevet 17. desember 2005 Kanskje dumt spørsmål, men hva er reaktiv depresjon? 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 17. desember 2005 Skrevet 17. desember 2005 Kanskje dumt spørsmål, men hva er reaktiv depresjon? En depresjon som skyldes en reaksjon på det du har opplevd. En endogen depresjon er kun biologisk. Men dette er gamle uttrykk og ikke *gyldig* i dag... Litt vanskelig å si hva som er hva da.. når det gjelder depresjon liksom. 0 Siter
Gjest bry Skrevet 17. desember 2005 Skrevet 17. desember 2005 Kanskje dumt spørsmål, men hva er reaktiv depresjon? En reaktiv depresjon,er en depresjon som vender tilbake flere ganger. 0 Siter
thinkerbell Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 En reaktiv depresjon,er en depresjon som vender tilbake flere ganger. Nei det er det ikke. Reaktiv depresjon er depresjoner som følge av av personlige kriser eller ytre påkjenninger. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Hva som er en psykisk påkjenning er svært individuelt. Det finnes dog oppstillinger som lister hva en "objektivt" mener er de største påkjenningene. Øverst er tap av voksent barn. Andre katastrofale hendinger er tap av barn, ektefelle, å ha vært i livsfare (selv eller nærstående) som ved ran, voldtekt, gisseltaking etc. Disse katastrofale påkjenningene er blant annet nødvendig for å oppfylle kravene til PTSD. I gruppen under har vi "svære livspåkjenninger" som samlivsbrudd, miste jobbe, gå konkurs etc. I forbindelse med depresjon er imidlertid poenget at terskelen for hvilke påkjenninger som utløser den neste depresjonen stadig blir lavere fra episode til episode. Dvs at n tåler sstadig mindre før neste episode kommer. Har en hatt mer enn 5 episoder, kan selv minimale hendelser utløse ny episode. Det er kunnskapen om dette som gjør at mange av oss fagfolk mener at hver depresjonsperiode skal behandles aggressivt og grundig. Selv mener vi at vi uberettiget blir beskyldt for å være "behandlingskåte". 0 Siter
Gjest bry Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Nei det er det ikke. Reaktiv depresjon er depresjoner som følge av av personlige kriser eller ytre påkjenninger. Oki doki! Så er det vel det da,bare tenkte på ordet re....reaktiv. At ting kommer tilbake...men men tok nok feil. 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Oki doki! Så er det vel det da,bare tenkte på ordet re....reaktiv. At ting kommer tilbake...men men tok nok feil. Kanskje du kunne lære litt av dette. Du kaster deg utpå med svar uten at du har det minste peiling. Kanskje på tide å jekke egoet ned noen hakk? 0 Siter
Gjest bry Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Kanskje du kunne lære litt av dette. Du kaster deg utpå med svar uten at du har det minste peiling. Kanskje på tide å jekke egoet ned noen hakk? Hva behager??????? Da må du være mere konkret når du kommer med slike utsagn,hva har jeg ikke peiling på????? Og hva vet du om det??????? 0 Siter
cathlin Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Skrevet 18. desember 2005 Hei... jeg har tenkt litt på spørsmålet ditt, og vet ikke helt svaret. Det ble en gang laget en skala for stress, hva som er mye/lite stressende hendelser i livet. Denne skalaen tar for seg "normale" livshendelser, ikke unormale som overgrep, mobbing osv. Lurer på om den skalaen het SRRettellerannet ;-) *stress reaction... blabla* Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer, men jeg husker rett og slett ikke. Hva som er en psykisk påkjenning vil vel også variere, om det er positivt, hva man har ellers i livet, hvilken bagasje man har med seg. Hvilken mening man legger i det som skjer osv. I dag bruker man ikke denne betegnelsen heller tror jeg, fordi det er vanskelig å skille hva som skyldes belastninger og hva som er rent biologisk. Det er vel en grunn for at det ikke brukes lenger. Men spørsmålet er spennende. Å finne ut av det ville vel være en hel stor oppgave tenker jeg. Håper nhd, jeg er en annen eller noen som har peiling kan svare deg :-) Ha en fin kveld Takk skal du ha for sporet:-) Det var absolutt noe sånt jeg var ute etter. Og jeg tror jeg har sett noe lignede i fjern fortid mht stressende hendelser som du snakker om. Det vil utslå variabelt, og så har vi biologien osv. Jeg vil ha enkle utregninger! :-) Håper du hadde en ok helg. 0 Siter
cathlin Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Skrevet 18. desember 2005 Hva behager??????? Da må du være mere konkret når du kommer med slike utsagn,hva har jeg ikke peiling på????? Og hva vet du om det??????? Oppfør dere. Og ikke i denne tråden. 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Takk skal du ha for sporet:-) Det var absolutt noe sånt jeg var ute etter. Og jeg tror jeg har sett noe lignede i fjern fortid mht stressende hendelser som du snakker om. Det vil utslå variabelt, og så har vi biologien osv. Jeg vil ha enkle utregninger! :-) Håper du hadde en ok helg. Nå ser jeg NHD har svart :-) Helgen har vært grei, det nærmer seg jul, men jeg holder stand! Håper din helg også har vært grei :-) 0 Siter
musikeren Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Hva behager??????? Da må du være mere konkret når du kommer med slike utsagn,hva har jeg ikke peiling på????? Og hva vet du om det??????? Må faktisk si meg enig med knarp. Du veit jo tydeligvis ikke hva det betyr. Du ser ordet reaktiv, og så antar du at det betyr sånn og sånn. Du gjetter. ... Forstår meg egentlig ikke på folk som framstår som skråsikre når de ikke har peil. For du tok jo ikke noe forbehold. Synes det er respektløst. Og sjølve ordet "reaktiv" betyr noe som blir aktivt på nytt igjen. For eksempel en depresjon. Men så har en også forbeholdet at det i medisinske termer kan bety noe mer enn det. 0 Siter
Gjest svaksterk Skrevet 18. desember 2005 Skrevet 18. desember 2005 Hva som er en psykisk påkjenning er svært individuelt. Det finnes dog oppstillinger som lister hva en "objektivt" mener er de største påkjenningene. Øverst er tap av voksent barn. Andre katastrofale hendinger er tap av barn, ektefelle, å ha vært i livsfare (selv eller nærstående) som ved ran, voldtekt, gisseltaking etc. Disse katastrofale påkjenningene er blant annet nødvendig for å oppfylle kravene til PTSD. I gruppen under har vi "svære livspåkjenninger" som samlivsbrudd, miste jobbe, gå konkurs etc. I forbindelse med depresjon er imidlertid poenget at terskelen for hvilke påkjenninger som utløser den neste depresjonen stadig blir lavere fra episode til episode. Dvs at n tåler sstadig mindre før neste episode kommer. Har en hatt mer enn 5 episoder, kan selv minimale hendelser utløse ny episode. Det er kunnskapen om dette som gjør at mange av oss fagfolk mener at hver depresjonsperiode skal behandles aggressivt og grundig. Selv mener vi at vi uberettiget blir beskyldt for å være "behandlingskåte". Hei :-) Takk for svaret. Jeg bare lurer, fordi jeg er litt bekymret. "I forbindelse med depresjon er imidlertid poenget at terskelen for hvilke påkjenninger som utløser den neste depresjonen stadig blir lavere fra episode til episode. Dvs at n tåler sstadig mindre før neste episode kommer. Har en hatt mer enn 5 episoder, kan selv minimale hendelser utløse ny episode." Jeg har nok hatt noen depressive episoder.. men terskelen stiger vel ved langvarig terapi, trening i å tenke annerledes, ikke sette seg i det jeg kaller "offer"-rollen? Er redd for at det går bra nå fordi jeg ikke har noe særlig press på meg. Likevel, jeg vil jo ha et såkallt "normalt" liv, noe som innebærer påkjenninger. Er litt redd for at jeg ikke skal tåle så mye... Håper du kan svare :-) Mvh 0 Siter
cathlin Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Skrevet 18. desember 2005 Hva som er en psykisk påkjenning er svært individuelt. Det finnes dog oppstillinger som lister hva en "objektivt" mener er de største påkjenningene. Øverst er tap av voksent barn. Andre katastrofale hendinger er tap av barn, ektefelle, å ha vært i livsfare (selv eller nærstående) som ved ran, voldtekt, gisseltaking etc. Disse katastrofale påkjenningene er blant annet nødvendig for å oppfylle kravene til PTSD. I gruppen under har vi "svære livspåkjenninger" som samlivsbrudd, miste jobbe, gå konkurs etc. I forbindelse med depresjon er imidlertid poenget at terskelen for hvilke påkjenninger som utløser den neste depresjonen stadig blir lavere fra episode til episode. Dvs at n tåler sstadig mindre før neste episode kommer. Har en hatt mer enn 5 episoder, kan selv minimale hendelser utløse ny episode. Det er kunnskapen om dette som gjør at mange av oss fagfolk mener at hver depresjonsperiode skal behandles aggressivt og grundig. Selv mener vi at vi uberettiget blir beskyldt for å være "behandlingskåte". Det hørtes forståelig ut. I tillfelle bør man kanskje prøve å forebygge nye episoder, men det er jo ikke mulig å unngå tapsopplevelser i livet. Nettverks og relasjonsbygging kan kanskje hjelpe. Takk for opplysningene fra deg. 0 Siter
cathlin Skrevet 18. desember 2005 Forfatter Skrevet 18. desember 2005 Må faktisk si meg enig med knarp. Du veit jo tydeligvis ikke hva det betyr. Du ser ordet reaktiv, og så antar du at det betyr sånn og sånn. Du gjetter. ... Forstår meg egentlig ikke på folk som framstår som skråsikre når de ikke har peil. For du tok jo ikke noe forbehold. Synes det er respektløst. Og sjølve ordet "reaktiv" betyr noe som blir aktivt på nytt igjen. For eksempel en depresjon. Men så har en også forbeholdet at det i medisinske termer kan bety noe mer enn det. Her er det lov å ta feil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.