Gå til innhold

Cipralex reaksjon, nhd

Gjest Prøver å være uten nick

Anbefalte innlegg

Gjest Prøver å være uten nick

Jeg hadde brukt Efexor med god effekt i tre år, så var det akkurat som om de sluttet å virke. Jeg ble veldig deprimert, og fikk tilbake like mye angst som før jeg begynte. Doseøkninger førte ikke fram, så jeg ble satt over på Cipralex. Bruker nå 20mg, men føler jeg reagerer så rart på det!

Det er liksom som jeg er blitt mer aktivert, men jeg har fortsatt veldig mye depressive tanker og problemer med å føle gleder i livet. Jeg er også blitt irritabel og mer aggressiv mot andre, noe som virkelig er plagsomt for meg. Jeg hater jo å kjefte! Det er seriøst det værste jeg veit! Har brukt Cipralex i to mnd nå, og er temmelig lei av dette.

Har igjen satt meg en ny dato for å avslutte det hele. Bør jeg vurdere å få byttet medisin?

Bruker ellers Tegretol300+400mg og Rivotril 1+1+1mg (mot epilepsi), Seroquel 200+200mg mot angst og tankekaos, Tolvon 30mg og evt 10mg Nozinan for savn. Har også diabetes t1.

Diagnosene jeg har er tilbakevendende depressiv lidelse og generalisert angst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210707-cipralex-reaksjon-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest prøver å være uten nick

Virker desverre ikke som nhd vil svare på noe negativt om ssri. Har prøvd mange ganger med sp.jeg og, men de blir hoppet over.

Jeg tror det kan ha en sammenheng med at legene vet mindre om bivirkninger enn vi skulle ønske.

I alle fall slike som jeg beskriver...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er svært usikker på dette. Du bruker svært mange ulike medisiner, og det er vanskelig å vite hva som kommer av hva. Tegretol bringer også inn en ekstra vanskelighet ved at den påvirker serumnivået av alle de andre.

Ved GAD og depresjon er det SSRI som er førstevalg. Om diagnosene er riktige, er det vel ikke Cipralex som er det som først skal endres.

Jeg synes du burde hatt en ny vurdering av en psykiater der en tok hele din situasjon inkl diagnoser, symptomer og medisinering opp til helt ny vurdering.

Bitis Gabonica

Jeg er svært usikker på dette. Du bruker svært mange ulike medisiner, og det er vanskelig å vite hva som kommer av hva. Tegretol bringer også inn en ekstra vanskelighet ved at den påvirker serumnivået av alle de andre.

Ved GAD og depresjon er det SSRI som er førstevalg. Om diagnosene er riktige, er det vel ikke Cipralex som er det som først skal endres.

Jeg synes du burde hatt en ny vurdering av en psykiater der en tok hele din situasjon inkl diagnoser, symptomer og medisinering opp til helt ny vurdering.

Hei, og takk for at du tok deg tid!

Jeg er (etter samråd med både psykologer og psykiatere) temmelig overbevist om at diagnosene er riktig. Har vært igjennom SCID-2, og scorte ikke diagnostisk for noen personlighetsforstyrrelse f.eks. Har løpende kontakt med en psykiater som også er nevrolog. Må si det derfor forbauset meg at Tegretol kan påvirke det jeg bruker av antidepressiva. På hvilken måte skjer det? Går nivået av f.eks. escitalopram opp eller ned ved bruk av tegretol?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...