Gå til innhold

NHD: Serumspeil på Lamictal, når det kombineres med Lithionit.+ flere spørsmål..

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt Lamictal 400 mg (serumspeil 22) og Lithionit 168 mg, og hatt det bra for første relativt lange periode på fire år.

Lamictal ble selvseponert samtidig med kritisk sykdom i familien (Juli). Siden da har jeg hvert deprimert, men det er vanskelig å si om det er fordi jeg seponerte Lamictalen eller om det skyldes at både Bestemor, Bestefar og Pappa har lurt døden i høst.

Nå skal vi trappe opp Lamictalen og så sier psykiateren min at det ikke er sikkert jeg trenger så høy dose Lamictal når jeg bruker Lithionit. Er dette tilfelle?

Jeg tenker at med bipolare moderate til dype depresjoner så 22 i serumspeil det minste en bør ha. Hva tenker du om det?

Jeg opplever det slik at psykiateren min jobber på en slik måte at hun gir minst mulig dose for å se om det går bra og hvis ikke så øker hun.

Problemet er at det erfaringsmessig kun økes med 25-50 mg for hver depressive epidode. Det kan bety at det tar 1-2 år før en kan leve og føle seg bra. For det er vell det som er meningen. Ikke bare at en skal såvidt ha hode over vannet og gå sykemeldt hele livet.

Synes du jeg kan overkjøre psykiateren ved å følge felleskatalogen opptrappingsskjema opp til 400mg?

Jeg er meldt til Ect, men er ikke sikker på om det er nødvendig lenge. Har det tungt, som det fremgår av mine andre innlegg, men ikke så ille som da ect ble bestemt.

Hva er anbefalt serumspeil for Lamictal for bipolar lidelse type I på slutten av året 2005?

Vet du hvordan man skal gå frem for å søke om å få importert drasjerte tabeletter (Lamictal) til Norge og få de på blå resept?

Grunnen til at jeg har seponert Lamictalen 2 ganger er at jeg ikke klarer å svelge dem, brekker meg og må ofte prøve på nytt. Det samme skjer når jeg oppløser de i vann. Kroppen min klarer bare ikke smaken. Halsen snører seg i hop, og jeg er ikke kresen på smak eller en person som gjør mye ut av lite. Dette er et helt reelt problem for meg.

Fortsetter under...

Hei:-)

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men tenkte jeg skulle fortelle at mannen min hater smaken av Lamictal som pesten. Han tar mange tabletter daglig uten besvær, men "solbærmedisinen" ender ofte på tverke med deretter påfølgende oppkast.

Eneste fordelen med dem er jo at de lukter så sterkt så man kan vite i blinde hva slags tabletter man har med å gjøre...

Håper du får svar på det du spør om og at du kommer deg relativt raskt.

Jeg kan ikke svare på det du spør om, men tenkte jeg skulle fortelle at mannen min hater smaken av Lamictal som pesten. Han tar mange tabletter daglig uten besvær, men "solbærmedisinen" ender ofte på tverke med deretter påfølgende oppkast.

Eneste fordelen med dem er jo at de lukter så sterkt så man kan vite i blinde hva slags tabletter man har med å gjøre...

Psykiateren min sier at tilnærmet alle pasientene hun har som bruker Lamictal har de samme problemene med å få svelgt de...

Må få tak i drasjerte tabeletter..

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her er jeg ikke i tvil.

Jeg mener du skal gå til den dosen du tidligere hadde (etter standard opptrapping) og som en vet har effekt.

Når bedring har inntrådt og vært stabil noen måneder kan dere evt diskutere om dosen kan reduseres noe.

Her er jeg ikke i tvil.

Jeg mener du skal gå til den dosen du tidligere hadde (etter standard opptrapping) og som en vet har effekt.

Når bedring har inntrådt og vært stabil noen måneder kan dere evt diskutere om dosen kan reduseres noe.

Takk for svar :)

håper virkelig de finner på noe lurt ned de pillene snart!!

Jeg spyr av dem.. Hatt en god periode nå.. svelger de med melk,,.. ugh. men eneste måten..

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...