Gå til innhold

Når bipolare slår under sykdom, er det potensielt voldelige?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret for tante

min tante er gift med en som er manisk depressiv.

jeg vet at han har slått henne i ansiktet en gang han var i en depressiv fase(vet ikke grunnen til det). Tante har tilgitt han for det, og onkelen min har bedt tusen ganger om unnskyldning for dette og at han ikke ante hvordan dette kunne skje

Onkelen min ble innlagt på tvang noen uker etter dette

jeg kan heller ikke se at Onkelen min har noen voldelige tendenser. han er ellers ganske så tøffelhelt

Men jeg er likevel bekymret for om dette er /eller var første gangen.

kan vold unnskyldes eller forklares pga psykisk sykdom?

Er det stor sjanse for at dette kan skje igjen?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved alvorligere grader av bipolare lidelser vurderes en til å ha en alvorlig sinnslidelse. Strafferettslig betyr det at en ikke er ansvarlig for sine handlinger. Slik sett kan det både forklares og unnskyldes.

Om det skjer igjen, er avhengig av hvor god behandlig en får, og om en følger opp behandlingstilbudet.

Gjest bekymret for tante

Ved alvorligere grader av bipolare lidelser vurderes en til å ha en alvorlig sinnslidelse. Strafferettslig betyr det at en ikke er ansvarlig for sine handlinger. Slik sett kan det både forklares og unnskyldes.

Om det skjer igjen, er avhengig av hvor god behandlig en får, og om en følger opp behandlingstilbudet.

tusen takk for at du svarte. Onkelen min har bipolar type 1 og går på medisiner.

Jeg håper selvsagt ikke at dette er noe som skjer igjen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...