Gjest under utredning Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 har slitt med gjentatte depresjoner gjennom flere år. venter på svar fra nevropsykologisk. Depresjonene og de såkalte maniene, kan man lett skille hva som kan være bipolar 2 og ADHD, eller kan det være symptomer på begge deler?. Er depresjon en vanlig følge av å ha ADHD? altså at det stammer fra samme lidelse? Er det vanlig at mange med ADHD også er bipolare? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 19. desember 2005 Skrevet 19. desember 2005 Etter min mening er det ikke vanskelig å skille mellom bipolar II og ADHD. Sykehistorien ved bipolar II er typisk episodisk ved at en har lengre perioder med depresjon eller mani. Mellom episodene er en normalfungerende. ADHD er der typisk hele tiden. En har f.eks ikke 6 måneder uten ADHD-symptomer for at de så skal komme tilbake noen måneder igjen. 0 Siter
Gjest en mamma i nord Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Etter min mening er det ikke vanskelig å skille mellom bipolar II og ADHD. Sykehistorien ved bipolar II er typisk episodisk ved at en har lengre perioder med depresjon eller mani. Mellom episodene er en normalfungerende. ADHD er der typisk hele tiden. En har f.eks ikke 6 måneder uten ADHD-symptomer for at de så skal komme tilbake noen måneder igjen. Men er det ikke slik at noen med ADHD kan svinge mellom å være hyper og hypo-aktiv. Kan det i så fall ikke være vanskelig å se forskjell. 0 Siter
Gjest Amelia123 Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jeg er Bp2.Og utredes for AD/HD. Jeg synes absolutt mange ting/symptomer flettes. Men så klart.Det er jo som han sier da.Bp er periodisk. Men psykdommen/tilstanden består jo av så mye mer enn bare det. Når du går i dybden på den,så ser du gjerne masse likheter på endel ting.Slik føler jeg det ihvertfall.Det er mye mer ved det enn "bare" perioder. Mvh Amelia 0 Siter
Gjest under utredning Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jeg er Bp2.Og utredes for AD/HD. Jeg synes absolutt mange ting/symptomer flettes. Men så klart.Det er jo som han sier da.Bp er periodisk. Men psykdommen/tilstanden består jo av så mye mer enn bare det. Når du går i dybden på den,så ser du gjerne masse likheter på endel ting.Slik føler jeg det ihvertfall.Det er mye mer ved det enn "bare" perioder. Mvh Amelia jeg tenker at selv om ADHD symptomene er der hele tiden så kan jo symptomene også forandre seg. Det er ikke alle situasjoner som utløser samme symptomer, man merket det spesielt hvis man fri på skolen og er alene hjemme. Symptomene er ikke så plagsomme da Dessuten kan jo depresjon og mani gi konsentrasjonsvansker og problemer med hukommelsen, for ikke å snakke om glemsomhet. Og de med ADHD opplever jo også å være "gira", er det noe man klart kan skille ut fra noe som er bipolart? har mange spørsmål men ikke noe svar.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.