Gå til innhold

NHD:kan man klart skille mellom bipolar 2 og ADHD?

Anbefalte innlegg

Gjest under utredning
Skrevet

har slitt med gjentatte depresjoner gjennom flere år. venter på svar fra nevropsykologisk.

Depresjonene og de såkalte maniene, kan man lett skille hva som kan være bipolar 2 og ADHD, eller kan det være symptomer på begge deler?. Er depresjon en vanlig følge av å ha ADHD? altså at det stammer fra samme lidelse?

Er det vanlig at mange med ADHD også er bipolare?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Etter min mening er det ikke vanskelig å skille mellom bipolar II og ADHD.

Sykehistorien ved bipolar II er typisk episodisk ved at en har lengre perioder med depresjon eller mani. Mellom episodene er en normalfungerende.

ADHD er der typisk hele tiden. En har f.eks ikke 6 måneder uten ADHD-symptomer for at de så skal komme tilbake noen måneder igjen.

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Etter min mening er det ikke vanskelig å skille mellom bipolar II og ADHD.

Sykehistorien ved bipolar II er typisk episodisk ved at en har lengre perioder med depresjon eller mani. Mellom episodene er en normalfungerende.

ADHD er der typisk hele tiden. En har f.eks ikke 6 måneder uten ADHD-symptomer for at de så skal komme tilbake noen måneder igjen.

Men er det ikke slik at noen med ADHD kan svinge mellom å være hyper og hypo-aktiv. Kan det i så fall ikke være vanskelig å se forskjell.

Gjest Amelia123
Skrevet

Jeg er Bp2.Og utredes for AD/HD.

Jeg synes absolutt mange ting/symptomer flettes.

Men så klart.Det er jo som han sier da.Bp er periodisk.

Men psykdommen/tilstanden består jo av så mye mer enn bare det.

Når du går i dybden på den,så ser du gjerne masse likheter på endel ting.Slik føler jeg det ihvertfall.Det er mye mer ved det enn "bare" perioder.

Mvh Amelia

Gjest under utredning
Skrevet

Jeg er Bp2.Og utredes for AD/HD.

Jeg synes absolutt mange ting/symptomer flettes.

Men så klart.Det er jo som han sier da.Bp er periodisk.

Men psykdommen/tilstanden består jo av så mye mer enn bare det.

Når du går i dybden på den,så ser du gjerne masse likheter på endel ting.Slik føler jeg det ihvertfall.Det er mye mer ved det enn "bare" perioder.

Mvh Amelia

jeg tenker at selv om ADHD symptomene er der hele tiden så kan jo symptomene også forandre seg. Det er ikke alle situasjoner som utløser samme symptomer, man merket det spesielt hvis man fri på skolen og er alene hjemme. Symptomene er ikke så plagsomme da

Dessuten kan jo depresjon og mani gi konsentrasjonsvansker og problemer med hukommelsen, for ikke å snakke om glemsomhet.

Og de med ADHD opplever jo også å være "gira", er det noe man klart kan skille ut fra noe som er bipolart?

har mange spørsmål men ikke noe svar....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...