Gjest vinterdugg Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 ...men nå spør du plutselig om det :-) ja : ) 0 Siter
Gjest vinterdugg Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Jeg vet at du ikke spurte om det, men det er da lov for folk å svare likevel her? Er ikke dette et diskusjonsforum? men du, hvilke meninger? (jeg er ambivalent, vanlig det, slik diskusjon også er) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Det vet du ingenting om Nils Håvard. Du er leder ved sykehuset men det betyr ikke at du alene bestemmer hvilke holdninger som er riktige og hvilke som er gale. Med den historien du og kollegaene dine har, burde du heller være litt ydmyk. En god start på veien til en bedre psykiatri hadde kanskje vært et skikkelig oppgjør med de mange mørke kapittlene psykiatrien har. Dette er ting som skjedde for kun noen tiår tilbake. Det meste er kanskje borte, men noen av holdningene sitter muligens igjen? De holdningene er mye værre for pasientene enn holdninger som jeg har om mindre medikamenter, en ledelse som ikke består av psykiatere, og rom for andre behandligsformer enn de dere regner som adekvate. Jo, nettopp dette vet jeg svært mye om. God behandling krever at avdelingen har en felles visjon, felles mål og en felles kvalitetspolitikk. Som første og eneste norske psykiatriske klinikk med totalansvar ble vår avdeling i høst ISO-sertifisert av Det Norske Veritas. Den felles kvalitetspolitikken bestemmes selvsagt ikke av en person, men via en prosess styrt av ledelsen. Denne kvalitetspolitikken revideres med faste mellomrom, men ikke hver gang vi ansetter en ny medarbeider. Frem mot en revisjon og en beslutning kan og bør alle påvirke. Når beslutningen er tatt skal alle lojalt følge opp kvalitetspolitikken. Det er ikke opp til den enkelte å hevde sin personelige holdninger i arbeidssituasjonen. Det ville bli helt uholdbart for pasientene om ulike medarbeidere skulle hevde komplett ulike syn på hva som er riktig behandling. Slik er det i en veldrevet avdeling enten den er psykiatrisk eller somatisk. De som ønsker å være medarbeidere må akseptere disse reglene. 0 Siter
Gjest bry Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Jo, nettopp dette vet jeg svært mye om. God behandling krever at avdelingen har en felles visjon, felles mål og en felles kvalitetspolitikk. Som første og eneste norske psykiatriske klinikk med totalansvar ble vår avdeling i høst ISO-sertifisert av Det Norske Veritas. Den felles kvalitetspolitikken bestemmes selvsagt ikke av en person, men via en prosess styrt av ledelsen. Denne kvalitetspolitikken revideres med faste mellomrom, men ikke hver gang vi ansetter en ny medarbeider. Frem mot en revisjon og en beslutning kan og bør alle påvirke. Når beslutningen er tatt skal alle lojalt følge opp kvalitetspolitikken. Det er ikke opp til den enkelte å hevde sin personelige holdninger i arbeidssituasjonen. Det ville bli helt uholdbart for pasientene om ulike medarbeidere skulle hevde komplett ulike syn på hva som er riktig behandling. Slik er det i en veldrevet avdeling enten den er psykiatrisk eller somatisk. De som ønsker å være medarbeidere må akseptere disse reglene. Hvor er den klinikken,kan alle komme dit? Høres jo seriøs ut.... 0 Siter
Gjest vinterdugg Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jo, nettopp dette vet jeg svært mye om. God behandling krever at avdelingen har en felles visjon, felles mål og en felles kvalitetspolitikk. Som første og eneste norske psykiatriske klinikk med totalansvar ble vår avdeling i høst ISO-sertifisert av Det Norske Veritas. Den felles kvalitetspolitikken bestemmes selvsagt ikke av en person, men via en prosess styrt av ledelsen. Denne kvalitetspolitikken revideres med faste mellomrom, men ikke hver gang vi ansetter en ny medarbeider. Frem mot en revisjon og en beslutning kan og bør alle påvirke. Når beslutningen er tatt skal alle lojalt følge opp kvalitetspolitikken. Det er ikke opp til den enkelte å hevde sin personelige holdninger i arbeidssituasjonen. Det ville bli helt uholdbart for pasientene om ulike medarbeidere skulle hevde komplett ulike syn på hva som er riktig behandling. Slik er det i en veldrevet avdeling enten den er psykiatrisk eller somatisk. De som ønsker å være medarbeidere må akseptere disse reglene. slik snakket min far også.Bare floskler og intensidende prat. faens fyr, han ødela meg. Jobber i psykiatrein ja.Lege ja. Men meg skulle han ødelegge. Drittsekker. 0 Siter
Gjest vinterdugg Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jo, nettopp dette vet jeg svært mye om. God behandling krever at avdelingen har en felles visjon, felles mål og en felles kvalitetspolitikk. Som første og eneste norske psykiatriske klinikk med totalansvar ble vår avdeling i høst ISO-sertifisert av Det Norske Veritas. Den felles kvalitetspolitikken bestemmes selvsagt ikke av en person, men via en prosess styrt av ledelsen. Denne kvalitetspolitikken revideres med faste mellomrom, men ikke hver gang vi ansetter en ny medarbeider. Frem mot en revisjon og en beslutning kan og bør alle påvirke. Når beslutningen er tatt skal alle lojalt følge opp kvalitetspolitikken. Det er ikke opp til den enkelte å hevde sin personelige holdninger i arbeidssituasjonen. Det ville bli helt uholdbart for pasientene om ulike medarbeidere skulle hevde komplett ulike syn på hva som er riktig behandling. Slik er det i en veldrevet avdeling enten den er psykiatrisk eller somatisk. De som ønsker å være medarbeidere må akseptere disse reglene. Du gir et utdypet og grundig svar. Som du påpeker, er det pålagt av nye medarbeidere å følge de rettningslinjene som er satt av dere og den behandlingen sykehuset du leder anser som adekvat. Dette er regler som gjelder innen hele det psykiske helsevernet i Norge, både den psykiske delen og den somatiske. Når det likevel er store variasjoner innen hva som regnes som riktig behandlig innenfor den psykiske delen av helsevesenet, kommer dette av stridende faggrener. Man har flere store, offentlige behandligssteder som ikke annerkjenner den biologiske hypotesen som sier at sentrale psykiske sykdommer(depresjon, schizofreni, bi-polar lidelse)kommer som følge av kjemiske feil i hjernen. Disse fagfolkene ser gjerne heller på de tankene, begrepene og traumene pasientene strever med. Dette er meninger som er like gjeldene som den biologiske tankegangen, siden det til dags dato ikke er fremlagt noen vitenskapelige bevis som fastslår årsakene til overnevnte sykdommer og plager. Men i Norge i dag er det den biologiske retningen som har fått et forsprang, kanskje kan dette skyldes nye medikamenter som ssri men også en generell mekanisering av synet på mennesket, og den makten legemiddelfirmaene besitter, og utøver. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Hvor er den klinikken,kan alle komme dit? Høres jo seriøs ut.... I Levanger. Vi mottar gjestepasienter når vi har plass. Regelen om fritt sykehusvalg gjelder også i psykiatrien. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 slik snakket min far også.Bare floskler og intensidende prat. faens fyr, han ødela meg. Jobber i psykiatrein ja.Lege ja. Men meg skulle han ødelegge. Drittsekker. Nå forstår jeg i hvert fall mer. Sender en vennlig tanke :-) 0 Siter
Gjest vinterdugg Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Nå forstår jeg i hvert fall mer. Sender en vennlig tanke :-) ooooops. Jeg forsøkte en ny vri. Denne der skulle ha vært slettet. Gikk på en liten skrell igår.jaja. Men du kunne ha svart på det spørsmålet jeg i to måneder nå har lurt på. Så mye medisiner har jeg tross alt kjøpt.(tenkte på sponsorene) 0 Siter
Gjest vinterdugg Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 slik snakket min far også.Bare floskler og intensidende prat. faens fyr, han ødela meg. Jobber i psykiatrein ja.Lege ja. Men meg skulle han ødelegge. Drittsekker. gir feilmedisinering over flere år varige personlighetsforandringer? Dette gjelder selvfølgelig meg selv. Jeg lurte på om du kunne ha vært så real at du svarte ærlig på det? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 gir feilmedisinering over flere år varige personlighetsforandringer? Dette gjelder selvfølgelig meg selv. Jeg lurte på om du kunne ha vært så real at du svarte ærlig på det? En kan ikke utelukke en slik sammenheng. Noen opplysninger som er nødvendige for vurdering: - type medisin, doser og varighet - diagnose - personens alder ved behandlingen - personens personlighet før medisineringen - andre faktorer som kan ha gitt personlighetsendring 0 Siter
Gjest vinterdugg Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 En kan ikke utelukke en slik sammenheng. Noen opplysninger som er nødvendige for vurdering: - type medisin, doser og varighet - diagnose - personens alder ved behandlingen - personens personlighet før medisineringen - andre faktorer som kan ha gitt personlighetsendring Da jeg var 23 år gammel ble jeg anbefalt å forsøke Zyprexa, startet på 5 mg som senere ble hevet til 10 mg og så til 15. Stod på 15mg i ca 1 år, frem til jeg fikk en annen, mer erfaren lege som som gradvis seponerte medisinen over 8 måneder. Totalt 20 månders bruk. Er diagnostisert med en stemmningslidelse -tilbakevendende depresjon I den tiden jeg brukte zyprexa hadde jeg en krevende jobb, stressende omgivelser og drakk etterhvert svært mye for å slippe unna depresjonen. Brukte ingen andre medisiner i denne perioden. Da jeg seponerte ble jeg gradvis bedre, men ikke slik jeg tidligere var. Før jeg begynte på zyprexa var jeg oppmerksom, utadvendt, skoleflink og hadde et rikt følelsesliv. I dag er jeg apatisk, har ingen motivasjon, lite følelser og mangler den lysten jeg tidligere hadde til å studere, pleie forhold til andre mennesker osv. Vennene mine har fortalt at jeg har forandret meg veldig. Jeg går med konstant angst, indre uro og anspenthet. Har forsøkt flere ssri, uten særlig hell. Den overlegen som seponerte meg mener at jeg ble feilmedisinert, noe den første legen også har vedgått. Kan zyban hjepe(siden den hever dopaminnivået i hjernen) eller er tilstanden min varig? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Da jeg var 23 år gammel ble jeg anbefalt å forsøke Zyprexa, startet på 5 mg som senere ble hevet til 10 mg og så til 15. Stod på 15mg i ca 1 år, frem til jeg fikk en annen, mer erfaren lege som som gradvis seponerte medisinen over 8 måneder. Totalt 20 månders bruk. Er diagnostisert med en stemmningslidelse -tilbakevendende depresjon I den tiden jeg brukte zyprexa hadde jeg en krevende jobb, stressende omgivelser og drakk etterhvert svært mye for å slippe unna depresjonen. Brukte ingen andre medisiner i denne perioden. Da jeg seponerte ble jeg gradvis bedre, men ikke slik jeg tidligere var. Før jeg begynte på zyprexa var jeg oppmerksom, utadvendt, skoleflink og hadde et rikt følelsesliv. I dag er jeg apatisk, har ingen motivasjon, lite følelser og mangler den lysten jeg tidligere hadde til å studere, pleie forhold til andre mennesker osv. Vennene mine har fortalt at jeg har forandret meg veldig. Jeg går med konstant angst, indre uro og anspenthet. Har forsøkt flere ssri, uten særlig hell. Den overlegen som seponerte meg mener at jeg ble feilmedisinert, noe den første legen også har vedgått. Kan zyban hjepe(siden den hever dopaminnivået i hjernen) eller er tilstanden min varig? Dersom du er medisinert kun med Zyprexa grunnet en tilbakevendende depresjon F33, er dette en feilmedisinering. Du beskriver at du har en personlighetsforandring. Jeg synes du beskriver en vedvarende depresjon. Dersom F33 er riktig, er det fortsatt flere gruppe AD du burde ha forsøkt. Både Efexor depot og Remeron burde forsøkes - om nødvendig i kombinasjon. Zyban er absolutt er aktuelt medikament å forsøke. Jeg synes også det bør vurderes om du har en bipolar spektrumlidelse F31. Dette bør vurderes bla. når personer er deprimerte og har dårlig effekt av AD. Om du har en slik lidelse, bør Lamictal eller litium forsøkes. Lykke til :-) 0 Siter
Gjest bry Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 I Levanger. Vi mottar gjestepasienter når vi har plass. Regelen om fritt sykehusvalg gjelder også i psykiatrien. Det er vel lange ventelister der også??? Kunne tenkt meg å fått utredning og hjelp for egen del,er frustrerendes å ikke helt vite hva som er hva. Gjør dere sånt der???? Har dere familie.avd? Vi er søkt inn på fam.avd på haukeland,observasjonsavd,er skeptisk til det. Men det er jo frivillig da og mest for sønnen min sin del. Etter så lang tid med venting,kunne det være greit å finne ut hva det er med han også,det sliter både han og oss ut. Du sa en plass at en utredning kan ta...var det sju uker,virkelig? De begynte med han da han var fire,nå er han tolv,det er trist...... Er så bekymret for han og fremtiden hans.Fant ut at han har sikkert tourettes da jeg leste om det,har lest litt om schizofreni også,det passer også....men det tørr jeg ikke si til dem. Er bekymret for fremtiden hans. Følte de skylte på meg,at han var syk pga meg...har jo en del diagnoser selv. Men det de sa på modum stemte for meg ptsd. Men han har ikke opplevd slike ting som meg,vi har begge ocd. Dette ble mye mas,du svarer vel ikke...måtte bare prøve. Er begynt å bli ganske lei og litt desperat. Har ikke selv vært til psykolog på lenge,men har fått time nå i januar. Er lei av å være dårlig,men sånn er jo livet....beklager maset...... 0 Siter
Gjest vinterdugg Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Dersom du er medisinert kun med Zyprexa grunnet en tilbakevendende depresjon F33, er dette en feilmedisinering. Du beskriver at du har en personlighetsforandring. Jeg synes du beskriver en vedvarende depresjon. Dersom F33 er riktig, er det fortsatt flere gruppe AD du burde ha forsøkt. Både Efexor depot og Remeron burde forsøkes - om nødvendig i kombinasjon. Zyban er absolutt er aktuelt medikament å forsøke. Jeg synes også det bør vurderes om du har en bipolar spektrumlidelse F31. Dette bør vurderes bla. når personer er deprimerte og har dårlig effekt av AD. Om du har en slik lidelse, bør Lamictal eller litium forsøkes. Lykke til :-) Takk for det. God jul. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. desember 2005 Skrevet 23. desember 2005 Det er vel lange ventelister der også??? Kunne tenkt meg å fått utredning og hjelp for egen del,er frustrerendes å ikke helt vite hva som er hva. Gjør dere sånt der???? Har dere familie.avd? Vi er søkt inn på fam.avd på haukeland,observasjonsavd,er skeptisk til det. Men det er jo frivillig da og mest for sønnen min sin del. Etter så lang tid med venting,kunne det være greit å finne ut hva det er med han også,det sliter både han og oss ut. Du sa en plass at en utredning kan ta...var det sju uker,virkelig? De begynte med han da han var fire,nå er han tolv,det er trist...... Er så bekymret for han og fremtiden hans.Fant ut at han har sikkert tourettes da jeg leste om det,har lest litt om schizofreni også,det passer også....men det tørr jeg ikke si til dem. Er bekymret for fremtiden hans. Følte de skylte på meg,at han var syk pga meg...har jo en del diagnoser selv. Men det de sa på modum stemte for meg ptsd. Men han har ikke opplevd slike ting som meg,vi har begge ocd. Dette ble mye mas,du svarer vel ikke...måtte bare prøve. Er begynt å bli ganske lei og litt desperat. Har ikke selv vært til psykolog på lenge,men har fått time nå i januar. Er lei av å være dårlig,men sånn er jo livet....beklager maset...... Nei, vi har ikke familieavdeling. Den avdelingen jeg beskrev er en ren voksenavdeling for personer over 18 år. God jul :-) 0 Siter
Gjest bry Skrevet 25. desember 2005 Skrevet 25. desember 2005 Nei, vi har ikke familieavdeling. Den avdelingen jeg beskrev er en ren voksenavdeling for personer over 18 år. God jul :-) Takk for svar. Okey for voksne ja...ja ja,fikk brev fra haukeland i går,avslag på søknaden. Begrunnelse var at de mente at gutten må utredes/diagnostiserest først videre for sine vansker. Det sa jeg faktisk til bup-folkene,at de må jo finne ut hva det er med han først...hmf. Haukeland foreslo barne.avd i Haugesund,uff.... Men tror jeg skal gi etter pille-maset når det gjelder han...har prata med healeren min nå,hun sa conserta var lurt å prøve. Da slipper han sikkert sykehus. Conserta er jo bedre enn ritalin tross alt,selv om det er amfetamin i det også,er jo færre bivirkninger. God jul til deg....C",) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.