Gå til innhold

panikk angst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist Torsdag (den 15. Desember) ble jeg operert (fjerning av bekken nyre og blindtarm). Alt gikk bra, helt til dag to, da det i ettertid viser seg, at jeg fikk et aldri så lite sammenbrudd. Dette sammenbrudden Forårsaket det fastlegen min idag diagnoserte som, panikk angst.

Jeg har fått spist svært lite de siste dagene, og mistet mye vekt etter operasjonen (et sted mellom 6-8 kg). Isted spiste jeg litt, men plutselig er uroen og kvalmen tilbake. Maten jeg spiste har jeg oppi halsen, jeg er livredd for å kaste opp, p.g.a stingene etter operasjonen. Jeg glemte å nevne denne "kvalmen" for legen, og lurer på om det er et symptom.

Jeg fikk skrevet ut Cipralex som fast medesin, og valium som jeg skal ta om jeg kjenner at dette plutselig kommer.

Jeg føler meg veldig ekkel nå, for jeg vil veldig gjerne spise, men kvalmen, tanken på å bli kvalm og frykten for at det skal ende med at kanskje må tvangfores eller noe skremmer meg.

Ellers vet jeg ikke hva jeg vil med dette, det er vel bare dumt igrunn.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Innlegget er ikke det minste dumt.

Kvalmen kommer antagelig av Cipralex.

Jeg ville vært svært forsiktig med å diagnostisere dette som en panikklidelse. Dette pga den nære tidslelasjonen til det kirurgiske inngrepet.

Skrevet

Innlegget er ikke det minste dumt.

Kvalmen kommer antagelig av Cipralex.

Jeg ville vært svært forsiktig med å diagnostisere dette som en panikklidelse. Dette pga den nære tidslelasjonen til det kirurgiske inngrepet.

jeg tror grunnen til diagnosen var fordi jeg ikke fant noe ro på sykehuset, jeg gikk frem og tilbake i gangene, hadde ikke matlyst, og en urofølelse/følese av at jeg ikke ante hvor jeg skulle gjøre av meg.

Da jeg ble skrevet ut og kom hjem (tirdag den 20.) fikk jeg diaré og klarte ikke finne noe ro. Jeg dro tilbake til sykehuset fordi jeg trodde det var noe i veien etter operasjonen. Jeg var kvalm og brakk meg om jeg tenkte på mat.

Jeg fikk snakke med en lege som fortalte meg at det bare var å spise, de hadde ikke rørt tarmene så det skulle være greit. Men kvalmen ville ikke gi seg, senere fikk jeg Vival og etter ca. 48 timer fikk jeg endelig sove noen timer.

Dagen etter ble jeg utskrevet igjen, og hadde litt matlyst for første gang på lang stund. Men så, på kvelden kom uroen igjen. Jeg måtte ta fire vival utover kvelden bare for å få sove.

Jeg begynt med en halv cipralex idag, kommer kvalmen så fort?

Skrevet

kjære deg

du har vært igjennom et kirurgisk inngrep. det gjør noe med en. Ofte opplever en å få en psykisk nedtur som en følge av det kroppen har vært utsatt for. Det er heller ikke uvanlig å være kvalm etter et slikt inngrep

Jeg vet ikke hvorfor du har fått Cipralex, om det er pga tidligere psykiske problemer eller om det er pga panikkangsten som fulgte etter operasjonen. hvis sistnevnte er tilfelle synes jeg fastlegen kunne ventet og heller sett situasjonen an. At du er kvalm nå kan bero både på Cipralex og kanskje også medisiner etter inngrepet, for ikke å snakke om smertene man får etter et inngrep

Jeg vet det ikke er lett å få time hos fastlegen nå, men jeg synes du bør forsøke for å drøfte dette med medisineringen, kvalmen og vekttapet.

Om du ikke får i deg mat nå, så forsøk med noe flytende. Man dør ikke av sult etter så kort tid. Du trenger heller ikke å tvangsfores. På apoteket finnes det noe ernæringsgdrikk som du kan prøve å få i deg. Kanskje også noen supper kunne vært greit å prøve å få i seg?

Prøv å spise lite men ofte.Iallefall i begynnelsen. klarer du ikke en brødskive så prøv med en halv. Eller en kvart Jeg har selv hatt effekt av Urizal (ingefærtabletter) som hjelper mot kvalme. kan være lurt å svelge dette før måltidet. alternativt kan man også prøve bilsyketabletter.

lykke til , håper du føler deg bedre snart:)

Skrevet

kjære deg

du har vært igjennom et kirurgisk inngrep. det gjør noe med en. Ofte opplever en å få en psykisk nedtur som en følge av det kroppen har vært utsatt for. Det er heller ikke uvanlig å være kvalm etter et slikt inngrep

Jeg vet ikke hvorfor du har fått Cipralex, om det er pga tidligere psykiske problemer eller om det er pga panikkangsten som fulgte etter operasjonen. hvis sistnevnte er tilfelle synes jeg fastlegen kunne ventet og heller sett situasjonen an. At du er kvalm nå kan bero både på Cipralex og kanskje også medisiner etter inngrepet, for ikke å snakke om smertene man får etter et inngrep

Jeg vet det ikke er lett å få time hos fastlegen nå, men jeg synes du bør forsøke for å drøfte dette med medisineringen, kvalmen og vekttapet.

Om du ikke får i deg mat nå, så forsøk med noe flytende. Man dør ikke av sult etter så kort tid. Du trenger heller ikke å tvangsfores. På apoteket finnes det noe ernæringsgdrikk som du kan prøve å få i deg. Kanskje også noen supper kunne vært greit å prøve å få i seg?

Prøv å spise lite men ofte.Iallefall i begynnelsen. klarer du ikke en brødskive så prøv med en halv. Eller en kvart Jeg har selv hatt effekt av Urizal (ingefærtabletter) som hjelper mot kvalme. kan være lurt å svelge dette før måltidet. alternativt kan man også prøve bilsyketabletter.

lykke til , håper du føler deg bedre snart:)

Jeg var hos fastlegen idag, han skrev ut Cipralex p.g.a panikk angsten. Som jeg nevte i et annet innlegg her gikk jeg bare frem og tilbake i gangene på sykehuset. Fikk ikke sove på flere dager, ble kvalm bare noen nevnte mat.

Legene der sa at jeg bare skulle spise, de hadde ikke rørt tarmene mine så det skulle ikke være noe i veien med det. Jeg får i meg noe mat nå og da, og jeg skjønner at jeg ikke kan forvente å spise samme mengde som jeg gjorde før operasjonen.

Men nå er det en uke siden operasjonen, kvalmen skulle gitt seg for lenge siden. Alikevel er jeg det igjen nå.

Jeg har allerede tatt en Vival idag, jeg vil ikke ende opp med en avhenighet samtidig.

Skrevet

Jeg var hos fastlegen idag, han skrev ut Cipralex p.g.a panikk angsten. Som jeg nevte i et annet innlegg her gikk jeg bare frem og tilbake i gangene på sykehuset. Fikk ikke sove på flere dager, ble kvalm bare noen nevnte mat.

Legene der sa at jeg bare skulle spise, de hadde ikke rørt tarmene mine så det skulle ikke være noe i veien med det. Jeg får i meg noe mat nå og da, og jeg skjønner at jeg ikke kan forvente å spise samme mengde som jeg gjorde før operasjonen.

Men nå er det en uke siden operasjonen, kvalmen skulle gitt seg for lenge siden. Alikevel er jeg det igjen nå.

Jeg har allerede tatt en Vival idag, jeg vil ikke ende opp med en avhenighet samtidig.

Det er en ting jeg har lært som pasient ved gastrokirurgisk en rekke ganger. Det er bare du som vet hvordan din kropp fungerer. Har hørt en rekke ganger, "at etter en uke, så skal du ikke ha vondt lenger" "Du skal ikke være kvalm lenger nå" etc

Men alt dette er så individuelt. Det kan godt være at det du opplever er en form for "kroppslig angst", kroppen reagerer på det den har vært igjennom. Og ingen reagerer likt på operasjoner,man kan ikke sette en standard og si når man ikke skal føle seg kvalm lenger

Hvis du synes at vival hjelper så bruk det i perioden nå. Så lenge du er bevisst på dette og ikke dobbler dosen så skal det mye til at du blir avhengig. Ta det som legen har foreskrevet, har du behov for mere etter jul så kan du diskutere med legen om ikke et annet preparat kan være bedre og ikke så avhengighetsskapende

Jeg ser ikke noe feil i å bruke vival i slike tilfeller. Det blir som å brekke beinet. Når det er brukket så må man gipse for å avlaste benet. Det samme skjer med sjelen. Når man blir utsatt for store påkjenninger så må man ty til slike midler en periode for å hjelpe på.

Så ta det du har fått nå hvis det hjelper deg, kanskje det får deg til å sove og spise litt også? Men hold kontakt med fastlegen.

Skrevet

Det er en ting jeg har lært som pasient ved gastrokirurgisk en rekke ganger. Det er bare du som vet hvordan din kropp fungerer. Har hørt en rekke ganger, "at etter en uke, så skal du ikke ha vondt lenger" "Du skal ikke være kvalm lenger nå" etc

Men alt dette er så individuelt. Det kan godt være at det du opplever er en form for "kroppslig angst", kroppen reagerer på det den har vært igjennom. Og ingen reagerer likt på operasjoner,man kan ikke sette en standard og si når man ikke skal føle seg kvalm lenger

Hvis du synes at vival hjelper så bruk det i perioden nå. Så lenge du er bevisst på dette og ikke dobbler dosen så skal det mye til at du blir avhengig. Ta det som legen har foreskrevet, har du behov for mere etter jul så kan du diskutere med legen om ikke et annet preparat kan være bedre og ikke så avhengighetsskapende

Jeg ser ikke noe feil i å bruke vival i slike tilfeller. Det blir som å brekke beinet. Når det er brukket så må man gipse for å avlaste benet. Det samme skjer med sjelen. Når man blir utsatt for store påkjenninger så må man ty til slike midler en periode for å hjelpe på.

Så ta det du har fått nå hvis det hjelper deg, kanskje det får deg til å sove og spise litt også? Men hold kontakt med fastlegen.

det er vel igrunnen ikke annet å gjøre.

skulle bare ønske jeg hadde litt matlyst iallefall.

Gjest kvalmestillende
Skrevet

Det finnes et kvalmestillende mioddel som heter Afipran. Kanskje det er noe du kan prøve en periode.

Skrevet

Det finnes et kvalmestillende mioddel som heter Afipran. Kanskje det er noe du kan prøve en periode.

heh, jeg har også fått dette skrevet ut. både som stikkpille og erh... oral (?) intagelse.

nå virket ikke dette så godt hverken på sykehuset eller hjemme, jeg burde vel kanskje forespørre med legen om jeg kan ta det sammen med "alt det andre".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...