Gå til innhold

Selvmord

Anbefalte innlegg

Dr. Frankenstein

Frankenstein har opplagt et poeng. Dog mener jeg at skylden plasseres feil.

Kvinners inntreden i arbeidslivet har skjedd uten at det har skjedd endringer i

a. Menns bruk av tid i arbeidslivet

b. Par/familiers syn på hvor mange barn en skal ha (evt om en skal ha barn) og barns vilkår og behov for omsorg.

For friske og veltilpassede barn, går det sikkert bra at begge foreldre har lang arbeidstid og et aktivt eget foreningsliv på kveldstid.

For de barna som sliter, er det gjerne katastofalt at det ikke er noen i hjemmet når skolen er slutt kl. 14, men at en er henvist til ingenting eller nye offentlige og kollektive ordninger.

Jeg vil nevne en opplevelse jeg hadde for noen år siden. Hadde den vært unntaket, hadde jeg ikke nevnt den. Dessverre er det mer regelen.

Jeg dømte en fotballkamp i gutter 13-14 (smågutter). Hvert lag stilte med 16 gutter. Disse har 64 foreldre til sammen.

Biler kom og slapp av guttene. Under kampen var det tre forelde til stede. To (trener og lagleder) på hjemmelaget, og en (trener) fra bortelaget.

Hvor var de 61 andre foreldrene?

#Frankenstein har opplagt et poeng. Dog mener jeg at skylden plasseres feil.#

Det er mer snakk om å utpeke den utløsende årsaken enn å plassere skyld. Dog mener jeg at feminismen kan kritiseres for at de ikke akkurat strør om seg med konsekvensanalyser.

Feminisme er ren kvinnekamp. Og hva er vel mer ironisk enn at dette gjenspeiler seg i selvmordsraten for gutter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1557929
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frankenstein har opplagt et poeng. Dog mener jeg at skylden plasseres feil.

Kvinners inntreden i arbeidslivet har skjedd uten at det har skjedd endringer i

a. Menns bruk av tid i arbeidslivet

b. Par/familiers syn på hvor mange barn en skal ha (evt om en skal ha barn) og barns vilkår og behov for omsorg.

For friske og veltilpassede barn, går det sikkert bra at begge foreldre har lang arbeidstid og et aktivt eget foreningsliv på kveldstid.

For de barna som sliter, er det gjerne katastofalt at det ikke er noen i hjemmet når skolen er slutt kl. 14, men at en er henvist til ingenting eller nye offentlige og kollektive ordninger.

Jeg vil nevne en opplevelse jeg hadde for noen år siden. Hadde den vært unntaket, hadde jeg ikke nevnt den. Dessverre er det mer regelen.

Jeg dømte en fotballkamp i gutter 13-14 (smågutter). Hvert lag stilte med 16 gutter. Disse har 64 foreldre til sammen.

Biler kom og slapp av guttene. Under kampen var det tre forelde til stede. To (trener og lagleder) på hjemmelaget, og en (trener) fra bortelaget.

Hvor var de 61 andre foreldrene?

Det var et dårlig eksempel, synes jeg.

Fulgte foreldre opp barnas fritidsaktiviteter bedre før? Det er ikke min erfaring.

Jeg gikk fem kilometer til pianotimer fra jeg var ni. Av og til hadde vi "elevaften". Foreldrene mine var ikke til stede, det var heller ingen andre foreldre.

Faren til barna mine var på nasjonalt toppnivå i sin idrett, en idrett han begynte med som elleveåring. Foreldrene hans var aldri til stede på en eneste kamp. Han ble heller ikke fulgt til trening.

Slik har jeg inntrykk av at de fleste i min generasjon vokste opp. Nå derimot, forventes det at vi kjører barna våre hit og dit, holder dem i hånden mens de gjør leksene sine, og helst gjør leksene for dem, "følger opp" i hytt og gevær.

De foreldrene jeg kjenner, går likevel konstant rundt med en sekk fylt av svart samvittighet fordi vi gjør for lite for barna våre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1557944
Del på andre sider

Gjest venter du å bli tatt alvorlig?

#At unge mennesker henger seg, sulter seg til døde og i det hele tatt lider psykisk har etter min mening andre forklaringer enn 'likestilling'.#

Det er vel knapt noen samfunnsfenomener som faller så godt så sammen med økningen i gutters selvmord som feminismen og knusingen av mannsrollen? Hva annet mener du skulle være en plausibel forklaring på at det er dobbelt så mange gutter som jenter som tar livet av seg?

Hva med å se etter en 3. variabel..? Samfunnet har forandret seg på mange områder de siste tiårene, hvorav likestillingens kun er ett av dem.

Det er patetisk å legge skylden på kvinner for økende selvmordsrate blant menn - som du faktisk gjør.

Hvor vil du med dette, egentlig? Ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken og gjeninnføre patriarkatet - er det du vil ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1558244
Del på andre sider

Gjest godt sagt

Det er du som på et moralsk grunnlag mener at alle skal mene det samme som deg. Men hvor det blir det så av moralen, når prisen for likestillingen er dobbelt så mange selvmord blant gutter som blant jenter?

Prisen for ikke-likestilling er alle kvinners frihet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1558259
Del på andre sider

Gjest printa

#Frankenstein har opplagt et poeng. Dog mener jeg at skylden plasseres feil.#

Det er mer snakk om å utpeke den utløsende årsaken enn å plassere skyld. Dog mener jeg at feminismen kan kritiseres for at de ikke akkurat strør om seg med konsekvensanalyser.

Feminisme er ren kvinnekamp. Og hva er vel mer ironisk enn at dette gjenspeiler seg i selvmordsraten for gutter?

Feminisme er et begrep skapt av menn.

Hadde menn tatt mer del i denne kampen, hadde det ikke blitt en ren kvinnekamp.;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1558273
Del på andre sider

Annonse

Dr. Frankenstein

Hva med å se etter en 3. variabel..? Samfunnet har forandret seg på mange områder de siste tiårene, hvorav likestillingens kun er ett av dem.

Det er patetisk å legge skylden på kvinner for økende selvmordsrate blant menn - som du faktisk gjør.

Hvor vil du med dette, egentlig? Ha kvinnene tilbake til kjøkkenbenken og gjeninnføre patriarkatet - er det du vil ?

#Hva med å se etter en 3. variabel..? Samfunnet har forandret seg på mange områder de siste tiårene, hvorav likestillingens kun er ett av dem.#

Jo da, men greia er det at alle disse samfunnsendringene er den samme for gutter som for jenter. Likevel er det dobbelt så mange gutter som jenter som tar livet av seg. Hva annet enn feminismen finnes som plausibel forklaring på dette fenomenet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1558851
Del på andre sider

Gjest printa

#Feminisme er et begrep skapt av menn.#

Det er vel også menn som har skylda for at kvinner liker pikk.

Slik holdning hadde oldefaren min også, som døde tidlig på 70- tallet. På den tiden hadde de såvidt begynt å diskutere konsekvensen av likestillingen blant kvinner og menn, og så for seg skrekkscenarier, slik mennesker alltid gjør når det skjer store og omfattende samfunnsendringer.

I dag vet vi at forskningen sier mye om årsaken til menneskers psykiske problemer. Flytting, nettverk, media, skole, foreldre, nærmiljø. En voksende gruppe aleneforeldre ol. Det er både naivt og lite gjennotenkt å si at det tragiske bak selvmordsstatistikken, ligger i kvinners rett til å være selvstendig. Det skulle da bare mangle!

Ellers registrer jeg at du blir usaklig i din argumentasjon. Hva kvinner liker eller ikke, det er individuelt. Og jeg forbeholder meg retten til ikke å kommentere det. Da det har lite med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1559023
Del på andre sider

jeg vil leve

SSB-lenken fra NHD viser at selvmordstallene for gutter gikk i taket med feminismens og likestillingens frammarsj på 70-tallet.

nå må dere holde opp da folkens!!!

menn, kvinner,homser,lesber ja uansett hva man er så skylder man på værandre. det er alltis andre sin skyld alt.

foreldre har ansvaret for barna sine og som psykiateren sier så jobber vi og lar de stakkars barna ta vare på seg selv fra de er ganske små

(ikke alle selfølgelig)

det er regelen ikke unntaket.

ta ansvar vær der for barna. bli med på fotball trening og over alt.

de vil takke dere når de blir vokne att de ble sett.

snakk sammen om alt eller ingen ting.

en forelder som virkelig kjenner barnet sitt kan med sinn mamma eller pappa (omsorgspersonen) intuisjon se om barnet forandrer adferd.

dette er den vanskeligste jobben som finnes på jord, og man må være på vakt 24 timer i døgnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1559364
Del på andre sider

Gjest venter du å bli tatt alvorlig?

#Hva med å se etter en 3. variabel..? Samfunnet har forandret seg på mange områder de siste tiårene, hvorav likestillingens kun er ett av dem.#

Jo da, men greia er det at alle disse samfunnsendringene er den samme for gutter som for jenter. Likevel er det dobbelt så mange gutter som jenter som tar livet av seg. Hva annet enn feminismen finnes som plausibel forklaring på dette fenomenet?

Mannsrollen kan ha forandret seg parallelt med, og tom. uavhengig av, utviklingen innen likestilling.

Jeg er ikke avvisende til at likestilling kan være en av faktorene som kan ha bidratt til en endring av mannsrollen, men mitt poeng er at dette er komplekst.

Jeg er ikke interessert i synsing. Hvilket belegg har du for å være så bastant og skråsikker?

Forsk på dette, da? Når du evt. har verifisert hypotesen din, skal jeg selvsagt gå god for den!

Og igjen: Hvor vil du med dette? Mener du likestillingen bør reverseres?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212300-selvmord/page/2/#findComment-1561624
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...