Gå til innhold

zyprexa og bivirkniger

Anbefalte innlegg

Har hørt fra psykiater at zyprexa kan være en medvirkende årsak til diabetes. Også at zyprexa kan øke mengden fettstoffer i blodet, blant annet kolesterol.

Zyprexa kan også før til økt apetitt og dermed vektøkning. Men kan også føre til vektøktning uten økt matintak?

Etter at jeg begynnte med zyprexa har vekten økt og magemålet har økt, noe som tyder på at mengden fett i magen men ikke utenpå har økt. Kan zyprexa fororsake at man letter legger på seg fett inne i magen?

Fett inne i magen er som kjent mere skadlig en fett som ligger under huden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212636-zyprexa-og-bivirkniger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det fine med Zyprexa er at det sannsynligvis er den aller beste medisinen innen denne gruppen.

Ulempen er at ca 1 av 5 pasienter (20%) utvikler hunger og vektøkning. Noen får også forhøyede blodlipider.

Jeg har den praksis at jeg begynner med Zyprexa hos alle jeg mener vil ha best av det. Så følger vi matlyst og vekt nøye. Saken er nemlig at de som får hunger/vektoppgang, får det i løpet av kort tid etter oppstart. Hos disse seponerer jeg raskt og skifter til et annet medikament.

Det fine med Zyprexa er at det sannsynligvis er den aller beste medisinen innen denne gruppen.

Ulempen er at ca 1 av 5 pasienter (20%) utvikler hunger og vektøkning. Noen får også forhøyede blodlipider.

Jeg har den praksis at jeg begynner med Zyprexa hos alle jeg mener vil ha best av det. Så følger vi matlyst og vekt nøye. Saken er nemlig at de som får hunger/vektoppgang, får det i løpet av kort tid etter oppstart. Hos disse seponerer jeg raskt og skifter til et annet medikament.

For de som ikke vet det.

Lipid betyr fett. Fellesnavnet på fett i blodet er blodlipider. Kolesterol og Triglycerider er de viktigste blodlipider.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...