forvirretogsta Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Hei, jeg er ei jente på snart 22år som har en venninne på 20år som har holdt på i snart 2 mnd med at hun vil ta livet av seg. Jeg og en annen venninne har vore barnevakt for henne, der vi har sittet oppe hele natten for vi tør ikke å legge oss, i frykt for at hun vil ta livet av seg. En av hovudgrunnane er att hun vet at alle vennane hennes er glade i henne og hun er glad i dem. For å bevare omsorgen vi gir henne, vil hun ende sitt liv. På denne måten mister hun ikke noen flere gode folk i livet sitt. Vi har prøvd å få henne til legen, men har bare fått besjed om at hun må spørre etter hjelpen sjøl. Noe hun ikke gjør da hun vil ende sitt liv. Er kjempe bekymra, aner ikke lengre hva vi kan gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213035-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-min-venninne-vil-ta-livet-av-seg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tussi-jente21 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det er ikke deres oppgave å passe på henne sånn dere gjør, selv om dere er bekymra.Dersom det virkelig er fare for liv her, så kan legen få henne tvangsinnlagt. Jeg er som henne, jeg er veldig suicidal, og har et ønske og behov for å bli passa på. Men uansett, dere kan ikke passe på henne hele livet heller. Hun må lære seg å takle litt av dette selv, dersom hun vil videre med livet sitt. For ofte er en trussel om å ta livet sitt, kanskje et rop om hjelp. Hennes måte å si ifra at hun ikke har det så godt. For ofte er det sånn som det, at vedkommende som truer med selvmord sier det fordi h*n har det veldig vondt og ikke orker mere, og ikke vet hvordan h*n skal takle ting. Det er iallefall mine erfaringer. Men altså, det er forskjellig fra pers til pers, og man skal alltid ta sånne trusler på alvor. Men det er ikke deres oppgave å passe på henne sånn. Dere kan ikke ta ansvaret for hennes liv, for det har hun selv.....og hvis hun ikke klarer det, så er det legen og en psykiatrisk avd som har ansvaret når det gjelder det å hjelpe. Og dere skal ikke føle at dere ikke gjør og har gjort nok, for det har dere. Dere har jo et liv dere også. Og hun har, som alle andre mennesker, ansvar for egne handlinger og eget liv. Om det blir for slitsomt for dere og sånn, så synes jeg at dere burde kontakte lege/-vakta og be om å fa henne innlagt. Si at dere er kjemperedde for henne. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213035-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-min-venninne-vil-ta-livet-av-seg/#findComment-1557203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
firebird1365380441 Skrevet 6. januar 2006 Del Skrevet 6. januar 2006 Det er ikke deres oppgave å passe på henne sånn dere gjør, selv om dere er bekymra.Dersom det virkelig er fare for liv her, så kan legen få henne tvangsinnlagt. Jeg er som henne, jeg er veldig suicidal, og har et ønske og behov for å bli passa på. Men uansett, dere kan ikke passe på henne hele livet heller. Hun må lære seg å takle litt av dette selv, dersom hun vil videre med livet sitt. For ofte er en trussel om å ta livet sitt, kanskje et rop om hjelp. Hennes måte å si ifra at hun ikke har det så godt. For ofte er det sånn som det, at vedkommende som truer med selvmord sier det fordi h*n har det veldig vondt og ikke orker mere, og ikke vet hvordan h*n skal takle ting. Det er iallefall mine erfaringer. Men altså, det er forskjellig fra pers til pers, og man skal alltid ta sånne trusler på alvor. Men det er ikke deres oppgave å passe på henne sånn. Dere kan ikke ta ansvaret for hennes liv, for det har hun selv.....og hvis hun ikke klarer det, så er det legen og en psykiatrisk avd som har ansvaret når det gjelder det å hjelpe. Og dere skal ikke føle at dere ikke gjør og har gjort nok, for det har dere. Dere har jo et liv dere også. Og hun har, som alle andre mennesker, ansvar for egne handlinger og eget liv. Om det blir for slitsomt for dere og sånn, så synes jeg at dere burde kontakte lege/-vakta og be om å fa henne innlagt. Si at dere er kjemperedde for henne. Lykke til! Er enig med tussi-jente21.Det er ikke du og vennene dine sin jobb å sitte "barnevakt" for venninna deres.Jeg har vært suicidal selv i flere år(men ikke på 4 mnd nå!!!!), men har for det meste bedt om hjelp selv.Om venninna di ikke greier å be om hjelp sjøl, synes jeg hun på et eller annet vis bør bli lagt innpå psykehus.Man trenger jo nødvendigvis ikke å kontakte fastlegen hennes, men dra på legevakta på kveldstid i stedet for.Ut i fra det jeg har erfart, er legevakta mere villig til å legge inn folk på psyk avd enn de er på et legekontor på dagtid. Venninna di har ansvar for sitt eget liv, og det å true med å ta livet sitt hvis dere ikke passer på henne er vel et ganske klart rop om hjelp?? Med hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/213035-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re-n%C3%A5r-min-venninne-vil-ta-livet-av-seg/#findComment-1557213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.