Gå til innhold

Er det vanlig at psykologer gjør dette?

Anbefalte innlegg

Gjest klientinnen

Har begynt hos en mannlig terapeut. Det jeg synes er litt vanskelig å forholde seg til er at han er opptatt av hvordan jeg puster. Han vil at jeg skal sitte på en stol og så skal han kjenne på magen min hvordan jeg puster

Jeg vet ikke hvorfor jeg føler dette ekkelt, det er ikke noe seksuell trakassering eller noe sånt, men jeg er ikke vant til at psykologer beorderer meg til å sitte og at de skal kjenne på pusten min

Hvordan skal jeg ta dette opp med han? Er jeg veldig sær som ikke helt liker at han skal kjenne på magen min om jeg puster?

vet ikke hvorfor, men hadde han vært fysioterapeut så tror jeg at jeg hadde følt det anderledes.

Siden relasjonen er såpass ny så har jeg problemer med det

Hvordan bør jeg ta det opp med han?

Fortsetter under...

Ja - du bør ta det opp med han! Jeg syns det høres helt merkelig ut at han ikke i det minste spurte deg først, om du syns det høres ubehagelig ut.

Hadde jeg gått til en behandler som hadde funnet på noe sånt så hadde jeg aldri gått tilbake dit igjen. En psykolog bør da i det minste ha respekt for pasienters intimgrenser!

Du må ta det opp med han. Dvs - du må fortelle han at det er ubehagelig for deg og han skal ikke gjøre det så lenge du føler sånn.

Vet om en psykolog som brukte den samme metoden,det var en kvinne.Tror psykolgen din bare vil hjelpe deg,å klare å slappe av...pustetekikker kan minske angst.

Men selv hadde jeg ikke likt det.Det beste du kan gjøre er å si at du syns det er ukonfortabelt,dette forstår han helt sikkert.

Gjest klientinnen

Vet om en psykolog som brukte den samme metoden,det var en kvinne.Tror psykolgen din bare vil hjelpe deg,å klare å slappe av...pustetekikker kan minske angst.

Men selv hadde jeg ikke likt det.Det beste du kan gjøre er å si at du syns det er ukonfortabelt,dette forstår han helt sikkert.

ja jeg tror også at han bare vil hjelpe og siden jeg har så vanskelig for å puste riktig så ville han at jeg skulle lære det riktig

dette er jo vanlig ved fysikalsk behandling og også ved sangtrening

men jeg håper jeg kan si det til han at jeg ikke føler meg helt konfortabel med det, og at jeg håper at han spør meg om det er greit så jeg kan føle at jeg kan si nei til det også

har opplevd at noen har tråkket over mine grenser før, derfor er dette veldig sårbart og vanskelig for meg

Det er sikkert en behandlingsmessig begrunnelse for dette. Men hva denne grunnen enn er, ser det ut klart ifra om at du ikke til å virke mot sin hensikt.

Jeg synes du skal si helt ønsker at han skal ta i deg mer. Ikke kast vekk tid med å prøve å pakke det pent inn. Om nødvendig gi også beskje om at du ikke ønsker noe fokus på kroppen din når du er der.

Du bør også si ifra om at om han skulle gjort noe slikt burde han først begrunnet det, diskutert det med deg, og spurt om lov til å gjøre det. Dette burde han gjort på en slik måte at du opplevde du hadde en reell mulighet til å si hva du mente om saken og avslå tilbudet.

For mange vil slike ting ødelegge tilliten til behandleren permanent og man må finne en ny behandler. Du får selv vurdere om dette er tilfellet for deg.

Det er merkelig hvor folk kan tillate seg å trampe inn over andres intimsoner uten å sjekke trafikklysene bare fordi de har en eller annen profesjon.

mvh

ja jeg tror også at han bare vil hjelpe og siden jeg har så vanskelig for å puste riktig så ville han at jeg skulle lære det riktig

dette er jo vanlig ved fysikalsk behandling og også ved sangtrening

men jeg håper jeg kan si det til han at jeg ikke føler meg helt konfortabel med det, og at jeg håper at han spør meg om det er greit så jeg kan føle at jeg kan si nei til det også

har opplevd at noen har tråkket over mine grenser før, derfor er dette veldig sårbart og vanskelig for meg

Vet hvordan det er,er ikke lett å sette grenser.

Men dette er jo en psykolog,han forstår helt sikkert...hvis ikke er han ikke noe særlig.

Men forstår at det er vanskelig å si ifra om sånt.

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er helt vanlig. Kontroll med pusten kan være meget viktig ved mange tilstander.

Det er viktig å se hvordan magen beveger seg. Det er ikke alltid lett å se gjennom ulike lag med klær.

Jeg bruker derfor å be pasienten legge sin egen hånd på magen. Da får jeg et godt bilde av bevegelsen, og jeg unngår at jeg må berøre pasienten.

Gjest klientinnen

Dette er helt vanlig. Kontroll med pusten kan være meget viktig ved mange tilstander.

Det er viktig å se hvordan magen beveger seg. Det er ikke alltid lett å se gjennom ulike lag med klær.

Jeg bruker derfor å be pasienten legge sin egen hånd på magen. Da får jeg et godt bilde av bevegelsen, og jeg unngår at jeg må berøre pasienten.

ok takker for oppklarende svar.:) Har aldri opplevd det før hos noen tidligere terapeut, derfor lurte jeg på hvor vanlig det var

Det han gjorde var helt uskyldig, og en ganske vanlig ting å gjøre for å hjelpe noen å puste dypt og rolig.

Det eneste du kan gjøre er å si i fra at du synes det er ubehagelig, og at du vil at han skal la være å gjøre det. Legg heller din egen hånd på maven og kjenn etter at maven går ut og inn når du puster.

Gjest klientinnen

Det han gjorde var helt uskyldig, og en ganske vanlig ting å gjøre for å hjelpe noen å puste dypt og rolig.

Det eneste du kan gjøre er å si i fra at du synes det er ubehagelig, og at du vil at han skal la være å gjøre det. Legg heller din egen hånd på maven og kjenn etter at maven går ut og inn når du puster.

takk for svaret. Det var ikke min intensjon å inisiere at han var ute etter noe annet eller at han var spesielt opptatt av min kropp som noen antydet i et svar her

men jeg føler at det går litt utover min intime sone, og lurer på om jeg er veldig sær om jeg sier at jeg fortrekker å kjenne på magen selv. Grunnen til at han gjorde det var at jeg ikke forsto hvordan jeg skulle gjøre det etter at han demonstrerte det.

Men er det sært å ikke føle seg vel med det?

takk for svaret. Det var ikke min intensjon å inisiere at han var ute etter noe annet eller at han var spesielt opptatt av min kropp som noen antydet i et svar her

men jeg føler at det går litt utover min intime sone, og lurer på om jeg er veldig sær om jeg sier at jeg fortrekker å kjenne på magen selv. Grunnen til at han gjorde det var at jeg ikke forsto hvordan jeg skulle gjøre det etter at han demonstrerte det.

Nei, det er ikke sært. Og om det så skulle være sært, er du i de fulle rett til å være sær. Har man opplevd at ens grenser er trampet over tidligere er det nødvendig å være ekstra pirkete på sine grenser til man gjenvinner balanse og kontroll.

Jeg synes det er dårlig av psykologen å være så lite sensitiv for dine intimsoner. Slikt funker heller ikke om man blir helt tussete av at noen står å holder deg over magen.

Tror du du kunne hatt utbytte av å gå til en psykomotorisk fysioterapeut i tillegg til psykologen. PsFy er utdannet på kropper som har "gått i krampe" og de er også veldig flinke til å respektere grenser samtidig som de utfordrer deg.

mvh

Hvis det er sært, så er i hvert fall jeg også sær. (Noe en del mennesker nok vil hevde.) Men hva så? Det er deg, det er din kropp og dine grenser. Og som psykologen stadig sier til meg, "Det du føler er alltid riktig". Føler du at det er ubehagelig, at han kommer for nære deg, så gjør han det. Si fra hvis han vil gjøre det igjen. Men siden han gjorde det for å demonstrere er det vel sannsynlig at han ikke gjør det igjen? Nå har du kanskje forstått hva han mente? Og så kan du øve hjemme. Det er faktisk veldig beroligende når en først har lært det.

Gjest klientinnen

Nei, det er ikke sært. Og om det så skulle være sært, er du i de fulle rett til å være sær. Har man opplevd at ens grenser er trampet over tidligere er det nødvendig å være ekstra pirkete på sine grenser til man gjenvinner balanse og kontroll.

Jeg synes det er dårlig av psykologen å være så lite sensitiv for dine intimsoner. Slikt funker heller ikke om man blir helt tussete av at noen står å holder deg over magen.

Tror du du kunne hatt utbytte av å gå til en psykomotorisk fysioterapeut i tillegg til psykologen. PsFy er utdannet på kropper som har "gått i krampe" og de er også veldig flinke til å respektere grenser samtidig som de utfordrer deg.

mvh

vet du hvordan man kan få innvilget psykomotorisk fysioterapi? Og må jeg betale masse for det?

Annonse

Gjest en mamma i nord

Det syns jeg hørtes som en mye bedre måte og gjøre dette på.

vet du hvordan man kan få innvilget psykomotorisk fysioterapi? Og må jeg betale masse for det?

Du trenger henvisning fra (fast-)lege. Du betaler egenandeler til du når engenandelstak 2 ca kr 2500,-. Som når du går til psykolog får du reisegodtgjørelse.

Om du gjør et søk her på DOL finner du sikkert mange treff på psykomotorisk fysioterpeut / terapi.

mvh

Da jeg gikk til psykomotorisk fysioterapeut var det legen som henviste meg.

Slapp å betale,fysioterapeuten sa at det var noen ganger fordelen med diagnoser,selv om de i gunn var en ulempe.

Men jeg klarte ikke gå der uansett,siste gangen ble jeg så uvel,kvalm og kastet opp,og vondt overalt....da turde ikke jeg mere.

Men har hørt om mangen andre det fungerer kjempemessig på,det er jo topp...C",)

Gjest raspberry

Hei

Barelurer på hvorfor dette med pusting er relevant for behandlere?

Men burde ikke behandleren spørre først om det føles ok for pasienten at han tar henne på magen...?

Hvis min behandler hadde gjort noe sånt uten å spørre om det var greit for meg så hadde jeg fått hetta og antakelig aldri gått tilbake igjen.

Gjest krusedulla

Men burde ikke behandleren spørre først om det føles ok for pasienten at han tar henne på magen...?

Hvis min behandler hadde gjort noe sånt uten å spørre om det var greit for meg så hadde jeg fått hetta og antakelig aldri gått tilbake igjen.

Jo, psykologen bør spørre først.

Jo, behandlere bør holde seg til normal standard for allminnelig folkeskikk.

Mange gjør det heldigvis også.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...