Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd det meste for søvn: Tolvon, Rivotril, Truxal, Immovane, Melatonin osv. Ingenting hjelper særlig godt. Jeg sliter med kramper, mareritt, og veldig hyppige oppvåkninger. Noen ganger sover jeg nesten ikke. Jeg er godt utredet for dette, og EEG konkluderte med at det var vanlig søvnmønster for en som gikk på anti-psykotika. (Hva nå det betyr?)

Nå er jeg så sliten og deprimert av alt at jeg fikk Flunipam å sove på av legen min. Som en kort kur på 7 dager for å se om det hjelper på depresjonen å sove. Problemet er bare at den ikke hjelper den heller! Så hva i alle dager gjør jeg? Tar dobbel dose (fikk 1 mg)? Venter til neste legetime og begynner med anti-depressiva? Eller gjør som psykiateren min vil og begynner på Seroquel? Hun mener dette er første symptomer på en ny psykose. Alt jeg ønsker meg nå er en natt med sammenhengende søvn! Skal jeg insistere på ny utredning før jeg begynner med medisiner igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213111-nhd-s%C3%B8vnproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ny utredning tar tid.

Hvorfor ikke prøve Seroquel med en gang? Psykose eller ikke - den kan hjelpe deg med søvnen.

Takk for svar! Problemet med Seroquel er jo at jeg blir altfor trett hele døgnet. Den skal jo tas to ganger om dagen, så jeg kan ikke ta hele dosen om kvelden. Da kan jeg bare glemme å løse alle de praktiske problemene jeg har, være mamma til sønnen min osv. Det hører også med til historien at jeg reagerer veldig sterkt på anti-psykotika og gjerne blir veldig dårlig i tillegg. Jeg mister dessuten all motivasjon og blir doven og lat. Erfaringsmessig gir dessuten anti-psykotika mye søvn, men dårlig søvn.

Nei, jeg orker ikke tanken på å vandre rundt som en zoombie nok en gang og være drøgget hele døgnet. Det kunne jo være en kur, men det løser jo ikke problemet - som er livslangt. Ny utredning vil dessuten ødelegges om jeg begynner på medisiner igjen.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar! Problemet med Seroquel er jo at jeg blir altfor trett hele døgnet. Den skal jo tas to ganger om dagen, så jeg kan ikke ta hele dosen om kvelden. Da kan jeg bare glemme å løse alle de praktiske problemene jeg har, være mamma til sønnen min osv. Det hører også med til historien at jeg reagerer veldig sterkt på anti-psykotika og gjerne blir veldig dårlig i tillegg. Jeg mister dessuten all motivasjon og blir doven og lat. Erfaringsmessig gir dessuten anti-psykotika mye søvn, men dårlig søvn.

Nei, jeg orker ikke tanken på å vandre rundt som en zoombie nok en gang og være drøgget hele døgnet. Det kunne jo være en kur, men det løser jo ikke problemet - som er livslangt. Ny utredning vil dessuten ødelegges om jeg begynner på medisiner igjen.

Dersom hensikten i hovedsak er å bedre søvnen, tar du kun kveldsdose.

Det er det forøvrig mange som gjør med godt resultat også ved indikasjonen psykose og bipolar lidelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...