Gå til innhold

Kommunehelsetjenesten stiller ikke opp

Anbefalte innlegg

Moren min fikk et hjerneslag for 6 år siden i en alder av 39 år. Det var et ganske kraftig slag. I dag er hun halvsidig lam, har lite språk, kan ikke lese eller skrive. I tilegg har hun utlagt tarm, diabetes, astma, migrene o.s.v

Hun var på en utredning for to år siden på et spesialsykehus. Der ble det sagt at det er mulig hun kan trene seg opp til å gå igjen visst hun slanker seg.

Dersom hun kunne ha kommet seg på beina igjen hadde det blitt en fantastisk forandring for både hun og hele familien. Det ville ha forandret livet hennes totalt. Nå er hun så stor at hun nesten ikke får plass i et flysete.

Familier er kjempeslitene av å kjempe mot kommunen hele tiden for at hun skal få den hjelpen hun trenger.

De prøver hele tiden å kutte ned på antal timer støttekontak og hjemmehjelp. Vi søker om det ene og det andre, får hele veien først avslag før vi så må lage et helvete for å få gjennomslag.

Etter mye krangling har hun fått innvilegt laseroperasjon på øynene, da hun nesten er blind og briller er tungvint.

Problemet nå er at kommunen ikke vil stille med folk fra hjemmesykepleien som kan være ledsager for henne på reisen til sykehuset. De begrunner årsaken med at "Det blir for dyrt å leie inn vikar når en sykepleier er borte". AAAAAAAAAAARG!

Faren min har bestillt en velfortjent ferie i denne perioden, jeg har heller ingen mulighet til å bli med henne.

Faren min har snakket med fylkeslegen, ordføreren o.s.v

Hvorfor skal det være så forbanna vanskelig å få hjelp med kommunen?

Vurderer faktisk å flytte henne til en annen kommune i håp om at hun skal få mere hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213123-kommunehelsetjenesten-stiller-ikke-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var trist,det må være en "dårlig" kommune,som ikke gir din mor den hjelpen hun har rett på.

Hørtes veldig slitsomt ut ja,for alle parter.

Men fylkeslegen må da ta dette på alvor,ellers ville det være en ide å få advikat?

Trist at det er de svakeste i sammfunnet som må kjempe,de har det tøft nok fra før.

Håper det ordner seg for dere,det må finnes en måte å bli hørt på,bli tatt på alvor.

En advokat kan hjelpe,tror jeg.

Varme tanker til dere..C",)

Altså, det der høres ut egentlig helt normalt ut. De fleste som trenger hjelp i hjemmetjenesten blir avspist med minimal hjelp og det blir forventet at familie og venner stiller opp.

Etter min mening er helsenorge helt sykt men hva kan man forvente i et land hvor alle stort sett tenker på seg sjøl og ingen er interessert i felles innsats.

Altså, det der høres ut egentlig helt normalt ut. De fleste som trenger hjelp i hjemmetjenesten blir avspist med minimal hjelp og det blir forventet at familie og venner stiller opp.

Etter min mening er helsenorge helt sykt men hva kan man forvente i et land hvor alle stort sett tenker på seg sjøl og ingen er interessert i felles innsats.

Det kan jo være vanskelig å få det til å gå opp når alle forventer å få og få men ikke yter noe igjen.

Dette var trist,det må være en "dårlig" kommune,som ikke gir din mor den hjelpen hun har rett på.

Hørtes veldig slitsomt ut ja,for alle parter.

Men fylkeslegen må da ta dette på alvor,ellers ville det være en ide å få advikat?

Trist at det er de svakeste i sammfunnet som må kjempe,de har det tøft nok fra før.

Håper det ordner seg for dere,det må finnes en måte å bli hørt på,bli tatt på alvor.

En advokat kan hjelpe,tror jeg.

Varme tanker til dere..C",)

Ja, skal prøve å hyre en avokat til mandag. Å mye hjalp alle pengene fra rejeringa som skulel løfte økonomien i kommuneorge. er forresten Ålsund kommune jeg snakker om.

Annonse

Det kan jo være vanskelig å få det til å gå opp når alle forventer å få og få men ikke yter noe igjen.

Men det er faktisk mange som ikke er i stand til å yte noe. Skal bare verden drite i dem?

Jeg synes at jeg har opplevd mye rart men når jeg hører historier fra andre så blir jeg helt matt. Hørte forresten i dag at ei venninne hadde sittet oppe fra klokka 8 om morgenen til 3 om natta uten mat fordi ingen i hjemmetjenesten hadde tid til å legge henne eller gi henne mat. Jeg synes slike ting er helt skammelig og skjønner absolutt ikke at vi ikke skal ha penger til en bedre hjemmetjeneste,

Jeg er bare så utrolig glad for at jeg klarer meg sjøl og jeg håper at jeg dør når jeg ikke klarer det mer.

Dette forsto jeg ikke helt.Hva mener du med dette? At min innvalide mamma skal kunne gi noe tilbake?

Selvfølgelig mener punkyB at mora di burde jobbe 100% og ikke kreve noen hjelp.

Det er noen som er helt blåst skjønner du og ikke skjønner at det finnes folk her i landet som ikke klarer seg selv og heller ikke har noen forutsetning til å klare det.

Så lukk ørene eller skal vi si øynene for slike idiotiske kommentarer.

Lykke til med fighten mot kommunehelsetjenesten,

Ja, skal prøve å hyre en avokat til mandag. Å mye hjalp alle pengene fra rejeringa som skulel løfte økonomien i kommuneorge. er forresten Ålsund kommune jeg snakker om.

Bra!

Gjør det og ikke gi opp,dere har rettigheter!

Ingen opplyser om sånt,men en advokat har innsikt i regler og lover,godt valg...C",)

Lykke til videre og husk:stå på!!!!!

Dette forsto jeg ikke helt.Hva mener du med dette? At min innvalide mamma skal kunne gi noe tilbake?

Nei , det var en generell betraktning.

Vi er ganske mange i Norge som har et ganske bra - men de færreste som yter noen innsats selv. Da tenker jeg på feks. frivillig innsats. Her kan man gjøre alt mulig rart - feks. å være følgeperson for de som trenger det til sykehus.

Selvfølgelig mener punkyB at mora di burde jobbe 100% og ikke kreve noen hjelp.

Det er noen som er helt blåst skjønner du og ikke skjønner at det finnes folk her i landet som ikke klarer seg selv og heller ikke har noen forutsetning til å klare det.

Så lukk ørene eller skal vi si øynene for slike idiotiske kommentarer.

Lykke til med fighten mot kommunehelsetjenesten,

Skal du svare for meg i fremtiden er det ok at du sjekker med meg at du svarer riktig først.

Du sitter jo hjemme og kjeder deg rett som det er , kanskje du kunne stilt opp som frivillig hjelp for de som trenger det?

Skal du svare for meg i fremtiden er det ok at du sjekker med meg at du svarer riktig først.

Du sitter jo hjemme og kjeder deg rett som det er , kanskje du kunne stilt opp som frivillig hjelp for de som trenger det?

Hvis du vet om noen steder hvor rullestolbrukere kommer inn så stiller jeg gjerne opp jeg. Jeg kommer bare inn på det ene gamlehjemmet der jeg bor og der er jeg tre ganger i uka og snakker med de som er i stand til å snakke.

Tidligere har jeg jobbet frivillig med gateprostituerte og narkomane men der kommer jeg ikke inn lenger pga manglende tilrettelegging. Akkurat nå er jeg litt opptatt da fordi jeg prøver å få jeg jobb men siden så få steder er tilrettelagt ser det dårlig ut.

Dessuten har jeg stillt opp endel for en venn av meg som har brukket nakken men nå har broren hans flyttet inn så han klarer seg med hjelp fra familien.

Hei!

Jeg synes absolutt din mor trenger mer hjelp.men jeg vet også at mange kommuner "prøver seg". dei gir avslag i hytt og pine også håper dei at brukeren ikke klager!!

Les i lover og regler og slåtilbake med det. og hvis du bare "truer" kommunen med advokat så er eg sikker på at kommunen snur fort fordi dei ofte vet dei har tapt.

eg tenker ellers til alle dere som sitter å ser på at eldre mennesker eller andre bruker ikkje får dusje eller lagt seg til langt på natt! IKKJE sitt å vent på at kommunen skal snu!. Gjer noko for den brukaren,Eldre som kanskje har et par år igjen skal IKKJE oppleve at dei siste året i livet er et Helvete!!

Annonse

Hei!

Jeg synes absolutt din mor trenger mer hjelp.men jeg vet også at mange kommuner "prøver seg". dei gir avslag i hytt og pine også håper dei at brukeren ikke klager!!

Les i lover og regler og slåtilbake med det. og hvis du bare "truer" kommunen med advokat så er eg sikker på at kommunen snur fort fordi dei ofte vet dei har tapt.

eg tenker ellers til alle dere som sitter å ser på at eldre mennesker eller andre bruker ikkje får dusje eller lagt seg til langt på natt! IKKJE sitt å vent på at kommunen skal snu!. Gjer noko for den brukaren,Eldre som kanskje har et par år igjen skal IKKJE oppleve at dei siste året i livet er et Helvete!!

Litt sånn på siden. Hva kommer det av at ingen drar på besøk til de på gamlehjem. Jeg har kun sett at en har fått besøk en gang på tre mnd og ingen av de andre bortsett fra mora mi får besøk.

Jeg har også spurt dattera mi som jobber på gamlehjem om det virkelig er slik at ingen får besøk og hun sier at det er riktig.

På julaften var det ingen besøk til noen bortsett fra oss som kom etter middagen der var ferdig

...den evige natteravn...

Det er desverre slik det er i mange kommuner. Du skal jammen meg være frisk for å kunne stå på rettighetene dine.

Vi har i flere år kjempet for å få nok hjelp og det ender nesten bestandig med en ankesak.

Men, vi har veldig god erfaring med ankene som har gått til fylkesmannen. Der har vi bestandig fått medhold og da er det ingen vei utenom, kommunen må gi et tilfredstillende tilbud.

Kommunen har IKKE lov å bruke dårlig økonomi som begrunnelse for et avslag.

Ank vedtakene dere ikke synes er bra nok.

Stå på!

Hei!

Moren min fikk hjerneslag når jeg var liten, hun var i slutten av 30'åra også(37 tror jeg). Blodpropp på høyreside av hjernen noe som gjorde at hun ble lam på venstre siden.(hvis jeg ikke husker helt feil)

Etter et par år på Sunnås(sorry staver det vel feil) sykehus så kom hun hjem igjen og hadde trent seg opp så hun kunne klare seg alene.

Hun er fortsatt lam på venstre side av kroppen, men klarer og halte seg avgårde alene og fungerer i jobbsammenheng.

Hun har dessverre aldri fått noe av føligheten tilbake til venstre arm.

Jeg er ganske overbevist om at hvis hun virkelig bestemte seg for og trene igjen så kunne hun bli mye bedre. Fordi jeg har sett henne gå fra 100% senge-liggende til forholdsvis aktiv mamma.

Men hun har gitt litt opp tror jeg og sier at hun aldri kommer til og bli bedre. Klarer ikke overbevise henne om annet...:(

Jeg ser at det er litt verre for moren din en det min mor hadde det; men ja, det er fult mulig og trene seg opp! Må lære ganske mye på nytt men; og sånt tar jo veldig lang tid.

Det er i allefall min erfaring.

Synes det var trist og høre at dere ble fortalt at hun må miste vekt før hun kan trene seg opp til og gå igjen.

Fikk dere ikke noe forslag på åssen hun kunne gå ned i vekt? eller et tilbud om behandlig?

Det er jo sinnsykt hardt og gå ned i vekt når man ikke kan bevege seg, og motivasjonen daler dag for dag man ikke mestrer.

Fatter ikke at dere ikke har fått et spesialopplegg :(

Dere har vel prøvd men...jeg synes dere skulle ringe til sykehus landet over, sende ut brev i en annmass og snakke med mange forskjellige leger til dere får et tilbud,PRØVE ALT!!

Jeg vet ikke;har man ikke krav på sykehus plass da,og behandling? Noen som vet?

Sånn på kort sikt:

Når min mamma kom hjem igjen så var det en stund hun fortsatt var i trening og mye hun ikke klarte alene.

Vet ikke om pappa tok kontakt eller om noen andre gjorde det; men 2-3 snille damer fra Frelsesarmeen var hoss oss et par dager i uken og hjalp med hva det måtte være.

Situasjonen til din mor er kansje noe de kunne hjelpe med når kommunen ikke strekker til.

Jeg kan ikke huske og ha sett en eneste person fra kommunen vår her i huset noensinne; som har vært her for og hjelpe til med hverdagslige ting, det har bare vært familie/venner/ organissasjoner.

Det er vel flere frivillige organisasjoner der ute også, synes dere skulle prøve og ta kontakt med noen av dem.

Frelsesarmeen, Rødekorss..uhmm..ja... husker ikke flere nå i farta :)

Hei!

Moren min fikk hjerneslag når jeg var liten, hun var i slutten av 30'åra også(37 tror jeg). Blodpropp på høyreside av hjernen noe som gjorde at hun ble lam på venstre siden.(hvis jeg ikke husker helt feil)

Etter et par år på Sunnås(sorry staver det vel feil) sykehus så kom hun hjem igjen og hadde trent seg opp så hun kunne klare seg alene.

Hun er fortsatt lam på venstre side av kroppen, men klarer og halte seg avgårde alene og fungerer i jobbsammenheng.

Hun har dessverre aldri fått noe av føligheten tilbake til venstre arm.

Jeg er ganske overbevist om at hvis hun virkelig bestemte seg for og trene igjen så kunne hun bli mye bedre. Fordi jeg har sett henne gå fra 100% senge-liggende til forholdsvis aktiv mamma.

Men hun har gitt litt opp tror jeg og sier at hun aldri kommer til og bli bedre. Klarer ikke overbevise henne om annet...:(

Jeg ser at det er litt verre for moren din en det min mor hadde det; men ja, det er fult mulig og trene seg opp! Må lære ganske mye på nytt men; og sånt tar jo veldig lang tid.

Det er i allefall min erfaring.

Synes det var trist og høre at dere ble fortalt at hun må miste vekt før hun kan trene seg opp til og gå igjen.

Fikk dere ikke noe forslag på åssen hun kunne gå ned i vekt? eller et tilbud om behandlig?

Det er jo sinnsykt hardt og gå ned i vekt når man ikke kan bevege seg, og motivasjonen daler dag for dag man ikke mestrer.

Fatter ikke at dere ikke har fått et spesialopplegg :(

Dere har vel prøvd men...jeg synes dere skulle ringe til sykehus landet over, sende ut brev i en annmass og snakke med mange forskjellige leger til dere får et tilbud,PRØVE ALT!!

Jeg vet ikke;har man ikke krav på sykehus plass da,og behandling? Noen som vet?

Sånn på kort sikt:

Når min mamma kom hjem igjen så var det en stund hun fortsatt var i trening og mye hun ikke klarte alene.

Vet ikke om pappa tok kontakt eller om noen andre gjorde det; men 2-3 snille damer fra Frelsesarmeen var hoss oss et par dager i uken og hjalp med hva det måtte være.

Situasjonen til din mor er kansje noe de kunne hjelpe med når kommunen ikke strekker til.

Jeg kan ikke huske og ha sett en eneste person fra kommunen vår her i huset noensinne; som har vært her for og hjelpe til med hverdagslige ting, det har bare vært familie/venner/ organissasjoner.

Det er vel flere frivillige organisasjoner der ute også, synes dere skulle prøve og ta kontakt med noen av dem.

Frelsesarmeen, Rødekorss..uhmm..ja... husker ikke flere nå i farta :)

Tusen takk for svar!

Når det gjelder slankingen så skulle jeg ønske hun kunne få svømmetrening og fysioterapi fem dager i uken, men det er det ikke håp om. Vi har satt fram krav og to dager svømming i uka, og alle er skjønt enige i at det trenger hun, men skjer det noe? Nei.

Til nå har hun hatt svømmetrening 1 dag i uken, men ofte så har ikke fysioterapeutene tid til å være med henne, så da blir det to uker uten svømming.

Hun har også vært på rehabilteringshjem i en mnd. for å slanke seg, men gikk ikke ned et gram i løpet av den tiden. Hun har fulgt dietter som eksperet på sykehuset har laget, men de gir heller ikke noe resultat.

Hun har en bror som er kjempetykk, så huun har sikkert lett for å legge seg.

Moren min har også lyst å "Jobbe", det vil si gjøre et eller annet på en verna institusjon. Hverdagen kan bli litt mer meningsfull på den måten. Men "Nei" ingen har mulighet til å kjøre og hente henne på arbeidsplassen.

Det er utrolig vondt å se mamma slik, når du vet hun kan bli så mye bedre bare hun hadde fått hjelp.

Jeg har sendt mailer til alle slankeinstiutusjonene jeg vet om, både det nye på Rauma, Ebeltoft i Danmark, og noen i Usa, men ingen kan ta imot en rullestolbruker.

Nå vurderer jeg å lete i Spania etter muligheter.Kanskje jeg skulle tatt henne med meg ned dit og være der i et halvår sammen med henne. Men da må jeg ha permisjon på jobb, å sette vekk dyra mine.

Godt å høre at moren din greier seg såpass. Det gir andre håp også.

Har tenkt på dere og din mor,med alle plagene hun har,skulle jeg tro hun har rett til individuell plan.

Hvis hun ikke har fått tilbud om det,må du si dettil advokaten.De med så mangen somatiske plager har rett på det,mener jeg.

Det er sykehuset/helseforetaket som din mor har kontakt med som har ansvar for å utarbeide den individuelle planen.

Hun kan selv velge en koordinator,en hun hat tillit til og stoler på.

Lykke til videre...C",)

Nei , det var en generell betraktning.

Vi er ganske mange i Norge som har et ganske bra - men de færreste som yter noen innsats selv. Da tenker jeg på feks. frivillig innsats. Her kan man gjøre alt mulig rart - feks. å være følgeperson for de som trenger det til sykehus.

Det er jo faktisk mange her i landet som driver med frivillig arbeid, innen Røde Kors (besøksvenn-ordningen fx), gjennom Frivillighetssentralen, telefonvakt for Mental Helse, likemannsarbeid innen organisasjoner for div. diagnoser (fx revmatiker-forening) osv.

Men det er en ganske skjev fordeling av tilbudet rundt om i landet innenfor slikt frivillighets-arbeid, og tilbudet er nok dårligst i Oslo antar jeg.

Har tenkt på dere og din mor,med alle plagene hun har,skulle jeg tro hun har rett til individuell plan.

Hvis hun ikke har fått tilbud om det,må du si dettil advokaten.De med så mangen somatiske plager har rett på det,mener jeg.

Det er sykehuset/helseforetaket som din mor har kontakt med som har ansvar for å utarbeide den individuelle planen.

Hun kan selv velge en koordinator,en hun hat tillit til og stoler på.

Lykke til videre...C",)

Hun har en slik ansvarsgruppe og alle er enig i hva hun trenger, men ikke noe mere skjer. På dt første ansvarsgruppe,øte var det bare 3 av 6 som stillte opp også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...