Gå til innhold

Til NHD:Angst/Nærpsykoser

Anbefalte innlegg

Gjest fra en venn

Hei og godt nytt år!!Lurer på et par ting etter å ha lest innlegget til Orio.Hun sier at om angsten blir for sterk,kan det føre til et psykotisk "utbrudd".Hjelp.Jeg sliter med sterk angst for å bli psykotisk/schizofren.Har lest/blitt fortalt at angst ikke fører til dette,men at enkelte kan ha sterk angst før en psykose(prepsykotisk angst)Men slik det stod skrevet her,hørtes det ut som om angsten var rota til en evt.psykose.Jeg har i ca.ett år vært livredd for dette(å bli"gal")og da særlig etter at jeg ble svært lydømfinlig.Ereksremt opptatt av om det jeg hører og ser er normalt,dvs.jeg er redd for å falle ut av virkeligheten.Eks.hører jeg en lyd,må jeg ofte forhøre meg om at min samboer hører det samme etc.Sliter og med at lyder blir skarpe,særlig sch-lyder.Er det nærpsykotisk?Min psykolog sier at med min livsbelastnig/stressopplevelser m.m.ville jeg vært psykotisk for lenge siden,hvis jeg hadde anlegg for det.Til sist:kan man bli scizofren av store livsbelastninger?Har ingen i familien som har hatt dette.Er bare så redd for å bli det som sagt.Jobbet et par vakter på en psykiatrisk institusjon,og ble fortalt om mange brokete barndommer.Startet da med tankegangen:kunne hun/han bli syk,hvorfor ikke meg?Fikk en voldsom angst og måtte si fra meg den jobben,selv om jeg i utg.punktet likte jobben,Ja.Ja.Håper du kan svare meg litt på disse spørsmål.Ha en god natt alle på dol.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/213307-til-nhdangstn%C3%A6rpsykoser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke peiling på dette når det gjelder angst, men det med lydømfintlighet vet jeg hva er. Det har jeg vært i flere tiår, så det er ikke nærpsykotisk i seg selv ihvertfall. Men du skrev ikke noe om din samboer hadde hørt de samme lyder som deg.

Jeg kjenner en som har problemer med lyden når noen blar i avisen f.eks. Jeg har problemer hvis jeg er på kino, da blir lydene omtrent som de borer seg inn i kroppen. Bestikk mot en tallerken f.eks er som tortur i hodet. Og mange andre forskjellige lyder er rett og slett fysisk vonde.

Du får sikkert svar av NHD i morgen.

Gjest fra en venn

Har ikke peiling på dette når det gjelder angst, men det med lydømfintlighet vet jeg hva er. Det har jeg vært i flere tiår, så det er ikke nærpsykotisk i seg selv ihvertfall. Men du skrev ikke noe om din samboer hadde hørt de samme lyder som deg.

Jeg kjenner en som har problemer med lyden når noen blar i avisen f.eks. Jeg har problemer hvis jeg er på kino, da blir lydene omtrent som de borer seg inn i kroppen. Bestikk mot en tallerken f.eks er som tortur i hodet. Og mange andre forskjellige lyder er rett og slett fysisk vonde.

Du får sikkert svar av NHD i morgen.

Hei rota!Jada,min samboer hører det samme som meg.Han blir litt oppgitt over meg,tror jeg.Han ser på meg so m meget rasjonell.Det er bare jeg som føler meg "Sprø"Han sier at ingen kan se på meg at jeg har angst.Føler at jeg ofte er på vei til å bikke over..Det med lydene hørtes ut som meg.Til og med lyden av bukseben som gnisser mot hverandre kan bli skarp.Ha en god natt,og takk for synspunkter!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, en kan ikke få schizofreni kun av store livsbelastninger. Sykdommen skyldes arv og uheldige forhold i svangerskap og fødsel.

Jeg tror du har en hypokondri (sykdomsangst) hvor det du frykter er psykose. Det vanligste er jo at en frykter somatisk sykdom.

Gjest fra en venn

Nei, en kan ikke få schizofreni kun av store livsbelastninger. Sykdommen skyldes arv og uheldige forhold i svangerskap og fødsel.

Jeg tror du har en hypokondri (sykdomsangst) hvor det du frykter er psykose. Det vanligste er jo at en frykter somatisk sykdom.

Takk for svar NHD.Håper du har rett i dette.Tror det litt selv også,innerst inne.Det er bare det at når angsten herjer,lurer man på hvor mye det går an å tåle uten å bikke over.Rart at noen blir psykotiske,og andre ikke.Men.men.Noen får kreft,og andre ikke..Er vel sånn med psykiske sykdommer også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...