Gå til innhold

Delvis avrevet bakre korsbånd


stovner

Anbefalte innlegg

Hei. I slutten av januar skadet jeg meg under fotballkamp og fikk nylig etter MR konstatert delvis avrevet bakre korsbånd. Er henvist videre til spesialist som skal vurdere operasjon eller ikke. Ingen smerter ved gange, men blir verre når jeg belaster det. Ønsker å trene for å holde meg i form. Det jeg lurer på er:

1. Hvor lang tid vil det gå før det leger seg selv om det ikke blir operasjon?

2. Er det smertene som bestemmer hvor mye jeg kan belaste kneet pr i dag( feks fotballspilling, jogging, sykling osv), eller bør jeg bevisst holde meg til gåing og mindre aktivitet for å skåne kneet? Hvilke aktiviter vil kunne fungere?

3. Er det fare for avrivning ved for mye belastning?MvhStovner,Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-stovner.

Etter en skade av korsbånd som ikke førte til avrivning totalt, setter vi gjerne igang med spesifikk opptrening av all muskulaturen rundt leddet. Dette må du ha hjelp av fysioterapeut til, hvertfall til å begynne med. Hvor stabilt kneet er og hvor sterk du er nå, er avgjørende for hva du kan bedrive av aktivitet. Sansynligvis er fotball det siste du bør gjøre nå. Du må regne med minst noen mndrs. opptrening.

Om den ortopediske kirurgen vil foreslå operativ behandling, er helt avhengig hvor stabilt/instabilt han synes kneet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...