Gå til innhold

Høy puls


vikener

Anbefalte innlegg

Jeg startet i Vasaloppet i helga, men måtte bryte etter ca 40 km. Hadde til da brukt 2t og 30 min.

Det som skjedde var at pulsen, plutselig ble 220. Antar at jeg hadde et stede mellom 155 og 160 i puls, før det skjedde. (dette har jeg opplevd 4 ganger tidligere)

Før pulsen stiger, kjennes det som kroppen visner bort og blir kraftløs. Dette skjer i løpet av sekunder. Så slår hjertet veldig raskt. Normalt så synker pulsen til normal nivå, iløpet av et par-tre minutter.

Da kan jeg fortsette, men i starten må intensiteten begrenses litt. Siden det var så kaldt prøvde jeg å gå veldig sakte, men pulsen gikk ikke ned, pulsklokken visste i overkant av 200.

Jeg stoppet og det skjedde fremdeles ikke noe med pulsen, men jeg kunne ikke stå å vente lenger en tre til fem minutter, da det medførte at jeg ble kald, spesielt på fingrene.

Heldigvis var dette i nærheten av en vei, slik at jeg fikk stoppet en bil og fikk transport til nærmeste matstasjon. Men mens jeg satt i bilen gikk ikke pulsen noe særlig ned. Pulsklokken viste ca 185 slag, og det gjorde den i ca 30 til 40 minutter til, før den var nede i 70 slag.

Fra jeg merket symptomene og til pulsen var normal, tok det ca 1 time og 15 minutter.

Jeg synes ikke at jeg åpnet for hardt, og i forhold til i fjor, så hadde jeg samme avstand til teten. Og det er ingenting som tyder på at jeg skulle være i dårligere form i år, og jeg følte meg frisk og opplagt på forhånd. Har heller ikke blitt syk i etterkant.

Jeg har opplevd at pulsen blir så høy 4 ganger tidligere. Har ikke klart å finne noe mønster.

De 2 første gangene, (skjedde for 6-8 år siden ifbm jogging) hadde det gått litt kort tid fra jeg spiste til trening, og jeg tenkte at det kunne være årsaken. Symptomene kom etter 9 minutter.

Kanskje jeg startet for hardt, selv om jeg ikke følte det.

Den 3 gangen, var for 4 år siden, da ifbm med langrenn. Da kom symptomene etter 5 min.

4 gang, var på Birkebeinerløpet i 2003. Da skjedde det etter ca 35 minutter. Da måtte jeg roe ned, og jeg fortsatte, i rolig tempo til mål.

Etter at jeg fortalte dette til resten av de som var med på bussturen til Vasaloppet, hørte jeg at mange kjente til andre som opplevde dette noen ganger. Men at de ikke visste hva årsaken var. Er det noen som har lignende erfaringer?

Vil en EKG test, kunne gi et svar på hva som skjer, og hvorfor det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest friskogrask

Hender titt og ofte at jeg får 220 i puls i følge pulsklokka, men da hadde jeg nok ikke vært i stand til å foreta meg mye ettersom min max puls er 190 et eller annet (220-alder).

Disse pulsbåndene og klokkene er veldig følsomme, spesielt overfor mobiler og ikke minst andre med pulsbånd. Er det noen i nærheten med samme utstyr løper både puls hva det skal være litt løpsk. Trenger ikke å være det en gang.

Hadde du hatt så høy puls hadde du nok vært rimelig sengeliggende, så her må du nok ta deg en alvorsprat med utstyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hender titt og ofte at jeg får 220 i puls i følge pulsklokka, men da hadde jeg nok ikke vært i stand til å foreta meg mye ettersom min max puls er 190 et eller annet (220-alder).

Disse pulsbåndene og klokkene er veldig følsomme, spesielt overfor mobiler og ikke minst andre med pulsbånd. Er det noen i nærheten med samme utstyr løper både puls hva det skal være litt løpsk. Trenger ikke å være det en gang.

Hadde du hatt så høy puls hadde du nok vært rimelig sengeliggende, så her må du nok ta deg en alvorsprat med utstyret :)

Hadde det bare vært så enkelt at det var pulsmåleren som det var feil på.

Når dette skjer, er jeg ikke i stand til å gjøre noe fysisk. Det er bare å vente til pulsen har gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-vikener.

Har man holdt på langrenn, sykkel og løping i mange år er dette ikke noen uvanlig opplevelse. Men ofte er det uttrykk for en slitasje av hjertet som tilsier mer rolig aktivitet i treningen og at man kutter konkurranser. En slik hurtig hjerteaksjon kan være skadelig og du bør utredes hos en indremedisiner. Han/hun vil ganske vist foreta EKG- undersøkelse og sansynligvis også med belastning. En ultralyd undersøkelse i 3 plan (ecco-doppler) gjør man også gjerne.

Om det blir aktuelt med noen form for behandling, er helt avhengig funnene som gjøres. Ro aktiviteten ned og lykke til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...