Gå til innhold

Astma og toppidrett


oyvino

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver langrenn på høyt nivå, men sliter anstrengelsesutløst astma, pipelyder osv. Etter konkurranser og harde treningsøkter kommer som oftest en slags kortvarig forkjølelse (harking og lett hosting), men etter NC sist helg var situasjonen ille. Det var nær avlysning av rennet pga. kulda, og etter 3km rant sekundene opp til teten på. For første gang kunne jeg kjenne forkjølelesen flere dager etterpå og den kvalme smaken i hals/øverste bryst selv på helt rolige treningsøkter! Etter å ha lest og undersøkt litt lurer jeg på hvor farlig det er å presse seg hardt til lungene tetter seg. Jeg nærmer meg enden av junioralder og hadde tenkt til å legge om treninga til mer intensivt. Problemet er at jeg føler jeg ikke greier å trene hardt fordi det stopper opp. Jeg blir så frustrert når lungene ikke holder i mer enn noen minutter. Jeg har prøvd astmamedisinen Oxis uten effekt. Jeg har også testa for mange allergier og lungetilstanden med lav puls er god. Kan noen medisiner hjelpe meg eller kan man trene dette av seg?

Hva kan jeg gjøre/trene?????

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-oyvind.

Når du allerede er så god som du er og ønsker å satse videre, så må det være spesielt frusterende å bli stoppet av astmaplagene. Slik du beskriver dine problemer, synes medikasjoner ikke å være optimal for deg. Det tar tid og grundig vurdering å komme videre og hvis du vil kan jeg selv prøve å hjelpe deg. Ta kontakt med doktoronlines kontor så vil du få tlf. osv. Mvh. Thor-Øistein Endsjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...