Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

Gjest vioola

Er du religiøs?

tror ikke nødvendigvis at er noe spessiell mening med noe som helst. Men vi bør prøve å leve et best mulig liv og forhåpentligvis gjøre andres liv litt bedre også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke sånn

tror ikke nødvendigvis at er noe spessiell mening med noe som helst. Men vi bør prøve å leve et best mulig liv og forhåpentligvis gjøre andres liv litt bedre også .

Ja, helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan lese et kort og godt sammendrag om Nihilisme her: http://no.wikipedia.org/wiki/Nihilisme

den tar for seg både den politiske og filosofiske nihilisme.

Gunnar Skirbrekk har også skrevet en veldig bra bok om emnet, om du av en eller annen grunn skulle være interessert!

Hihi.. Litt av en diskusjon du satte igang her ser jeg! Håper du ikke ble pådyttet mer nytteløs terapi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er enkel.

Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt.

Det er alle levende vesners eneste oppgave. Enten du er en laks eller et menneske. Hva får deg til å tro at du har en annen oppgave på denne planeten enn kjøttmeisa eller katta?

For å klare å gjennomføre denne oppgaven må du tilegne deg et minimum av goder slik at du har det som trengs for å frembringe en respektabel representant for arten.

Så lenge du snylter og ikke bidrar, så fyller du ikke den eneste oppgaven du har.

Jeg synes jeg må ha et innlegg i denne mega lange tråden jeg også :-)

Jung har sagt noe sånt som:

Hvordan kan det å få barn være meningsfylt, for barnet er jo i seg selv meningsløst inntil det får barn igjen.

Jeg tror meningen med livet ikke bare er å videreføre arten sånn antallmessig, men å utvikle arten. Gjennom livet til enkeltindivider, skal arten over tid stadig bli mer utviklet. Både fysisk og åndelig. Hos dyrene er det slik at den svakeste i flokken blir offer for rovdyr. Det utvikler arten, den sterkeste fører arten videre, og genene styrkes. Jeg tror mennesket har fått en dimensjon til med samme mønster. Den åndelige dimensjon som skal utvikles.

Men om vi klarer det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Da har du misforstått meg totalt!!!

jeg mener ikke at det finnes "noen" som har bestemt denne meningen.

Jeg snakker ut i fra et biologisk perspektiv.

Hva snakker du om?

Er det noen mening i det hele tatt, så er det å reprodusere seg, sier du. Men da må jo "noe" stå bak meningen da. Og hva er "det"? Høres ut som religion for meg!

Og hvis den "meningen" som du snakker om er å reprodusere seg, så behøvde vi ikke være å ha utviklet oss lenger enn til å være de huleboerne vi var for flere tusen år siden!

Vi bruker ennå ikke mer enn 13-14% av vår hjerne men vi har potensiale til å bruke mye mer, og det vil vi i fremtiden. Det ligger et potensiale til evolusjon vet du. Det gjør det ikke det samme for hos dyr. Derfor tror jeg at dersom det i det hele tatt er snakk om noe "meningen" så er den større enn kun biologisk reproduksjon.

Biologisk reproduksjon og kun det behøver man ikke være mer enn en frosk for å utføre!!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Ædda bædda!

Mener du at jeg ikke skal få lov til å mene hva jeg vil?

Det gjør jeg likevel - det var både menings-og ytringsfrihet her i landet sist gang jeg skjekket.

Hva mener du om meg som har en helt annen mening med livet mitt enn å få barn da? Aksepterer du meg som menneske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amoline

Du er jo av den oppfatning av at "meningen med livet" er en størrelse som hvert enkelt menneske må finne ut av selv.

Jeg mener at det er en kollektiv reproduksjon av arten, kjedelig og klinisk som det er.

Men jeg har jo forstått at du er uenig med meg... Det jeg ikke forstår er hvorfor du insistere på å være så hatsk og full av nedsettende ord om meg.

Det kan da ikke være nødvendig i denne diskusjonen?

Jeg synes det du presenterer er uendelig meningsløst...Hadde jeg vært som du presenterer kunne jeg like gjerne vært en frosk uten en tenkende hjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

reproduksjon

Når du sier det sånn, så må jeg virkelig passe på eggene mine, for de er visst de eneste som er "verdt" noe.

Si meg: Er kvinnen en eneste stor produksjons-fabrikk?

Hvordan er ditt syn på likestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Når du sier det sånn, så må jeg virkelig passe på eggene mine, for de er visst de eneste som er "verdt" noe.

Si meg: Er kvinnen en eneste stor produksjons-fabrikk?

Hvordan er ditt syn på likestilling?

Jeg har da ikke sagt noe om kvinner og menn her.

Jeg mener at det er like mye en oppgave for menn å reprodusere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hva snakker du om?

Er det noen mening i det hele tatt, så er det å reprodusere seg, sier du. Men da må jo "noe" stå bak meningen da. Og hva er "det"? Høres ut som religion for meg!

Og hvis den "meningen" som du snakker om er å reprodusere seg, så behøvde vi ikke være å ha utviklet oss lenger enn til å være de huleboerne vi var for flere tusen år siden!

Vi bruker ennå ikke mer enn 13-14% av vår hjerne men vi har potensiale til å bruke mye mer, og det vil vi i fremtiden. Det ligger et potensiale til evolusjon vet du. Det gjør det ikke det samme for hos dyr. Derfor tror jeg at dersom det i det hele tatt er snakk om noe "meningen" så er den større enn kun biologisk reproduksjon.

Biologisk reproduksjon og kun det behøver man ikke være mer enn en frosk for å utføre!!

:)

Helt enig - i dette henseende, så er mennesker og frosker i samme båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg synes jeg må ha et innlegg i denne mega lange tråden jeg også :-)

Jung har sagt noe sånt som:

Hvordan kan det å få barn være meningsfylt, for barnet er jo i seg selv meningsløst inntil det får barn igjen.

Jeg tror meningen med livet ikke bare er å videreføre arten sånn antallmessig, men å utvikle arten. Gjennom livet til enkeltindivider, skal arten over tid stadig bli mer utviklet. Både fysisk og åndelig. Hos dyrene er det slik at den svakeste i flokken blir offer for rovdyr. Det utvikler arten, den sterkeste fører arten videre, og genene styrkes. Jeg tror mennesket har fått en dimensjon til med samme mønster. Den åndelige dimensjon som skal utvikles.

Men om vi klarer det er en annen sak.

Endelig et fornuftig innlegg i denne debatten!

Alt de andre klarer å lire utav seg er at jeg er en frosk...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Du skriver:

"Det blir det samme som å si at hvis du ikke kan/vil bære fram ditt eget kjøtt og blod, er livet ditt dårligere enn mitt. Det blir feil. Jeg liker det ikke."

Livet i seg selv blir ikke nødvendigvis dårligere, men du gjør ikke din del av jobben for arten. Det at du ikke liker det har jo ikke så mye med dette faktum å gjøre.

"Alle har sin egen mening med livet. "

Hvis folk skulle bestemme seg for at å leve alene for å reise jorden rudnt er meningen for dem, så er det greit for meg. Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg. Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes.

Jeg er fullstendig målløs. Jeg kan ikke diskutere på dette nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Jeg har da ikke sagt noe om kvinner og menn her.

Jeg mener at det er like mye en oppgave for menn å reprodusere seg.

Du sjokkerer meg, det må jeg si. Noe verre har jeg aldri møtt i hele mitt liv.

Du kan si hva du vil, men du sier indirekte at dem som ikke bidrar med et barn til verden er fullstendig verdiløse og har ikke noe mening med sitt liv.

Det du sier er at et liv i seg selv har ikke noe mening.

Hva slags menneske er du???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amoline

Hvis du hadde lest mine innlegg om dette skikkelig, så hadde du kanskje sett at jeg overhodet IKKE tillegger "meningen" en religiøs, åndelig tilfredstillende egenskap.

Jeg sier tvert i mot at meningen med menneskehetens viderføring er nøytral og ikke normativ, på samme måte som et virus søker nye steder å formere seg.

Og bare så det er sagt - så er jeg vitenskapelig utdannet...

Naturvitenskapelig utdannet kanskje...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig et fornuftig innlegg i denne debatten!

Alt de andre klarer å lire utav seg er at jeg er en frosk...

;-)

Ja, du har tydelig blitt mistolket i denne tråden. Men du får ta det positivt, for du har jo blitt ilagt en utrolig stor mening her. Du kan liksom ikke få mene det du vil, for det er jo du som setter dagsorden i verden. Slett ikke verst det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liede

Nei, nei, nei!!!

Det har jeg da aldri sagt! Jeg har sagt at den grunnleggende meningen med menneskets liv, er ikke å "være glad" eller å "ha det gøy" -men å være med på å reprodusere arten.

Jeg må si du gjør et imponerende stykke arbeid i denne tråden!

Det ser ut DOL-mesterskap i misforståelse og fra det mindre til det mer-slutninger. ;)

Jeg har samme "mening med livet" som deg og har aldri tenkt at den er særlig uvanlig.

Respect! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg må si du gjør et imponerende stykke arbeid i denne tråden!

Det ser ut DOL-mesterskap i misforståelse og fra det mindre til det mer-slutninger. ;)

Jeg har samme "mening med livet" som deg og har aldri tenkt at den er særlig uvanlig.

Respect! :)

Takk -takk!

Jeg ble også overrasket over hvor rasende folk ble på meg i denne tråden. Jeg visste ikke at mitt syn på livet var så kontroversielt eller at det kunne provosere folk så inderlig.

Jeg forsøkte å saklig forklare hva jeg mente, men ble beskyldt for å ha et tragisk menneskesyn og være ansvarlig for at barnløse mennesker har følelsemessige problemer...

Sukk. Men jeg hadde det litt gøy også da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...