Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

Gjest ikke sånn

Vi er tydeligvis grunnleggende uenige om hvordan man definerer "meningen med livet".

Når jeg sier at jeg mener at den grunnleggende meningen med et menneskes liv er å reprodusere seg, så er jo det ikke det samme som at meningen er en øyeblikks-situasjon som begrenser seg til å føde.

Det finnes selvfølgelig mange gleder og tidspunkter i livet som ikke dreier seg om reproduksjon.

Men for meg, er "meningen med livet" ikke en religiøs eller ånder affære, men en enkel biologisk logikk som gjelder alle levende vesner. Vi fødes og vi dør. Underveis skal vi reprodusere genene våre. For å gjøre dette på en bra måte, fyller vi livene våre med alt mulig; kultur, venner, mat, skaffer oss utdanelse, et sted å bo. Og for meg handler alt dette (livet altså) til syvende å sist om å legge til rette for slektens videreføring.

Men jeg sier jo ikke at jeg går rundt hver dag i livet mitt og tenker: "nå har jeg fått ett barn, så nå er alt annet meningsløst.."

For meg er mennesket en organisme på jorden som alle andre levende vesner. Meningen er å leve, og sørge for at livet fortsetter.

"Men for meg, er "meningen med livet" ikke en religiøs eller ånder affære, men en enkel biologisk logikk som gjelder alle levende vesner. Vi fødes og vi dør..."

Ergo mener du at DU har funnet fasiten på meningen med livet som gjelder alle! Helt utrolig, du kommer sikkert til å bi kjemperik av det der... *LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

Poenget er at fuji har ikke gitt det inntrykket tidligere i diskusjonen nei. Dette er meningen med livet, for alle.

Men er det nødvendig å starte alle innlegg med: Min mening er...?

Er det ikke helt opp i dagen at det er den enkeltes mening som kommer frem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Du behøver ikke å unnskylde noen ting.

For meg er det et langt steg fra "fanatisk" til å ha en enkel og klar overbevisning.

Hadde vi levd på den tiden vi var huleboere så hadde jeg vært enig med deg :)

Men det er jo lenge siden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Jeg har naturligvis ikke svarene på alle spørsmål, men når du skriver at meningen med livet er at vi skal kose oss, blir jeg...lattermild!

Forstår du ikke hva jeg mener med det? Poenget er å LEVE, være i live de årene vi får. Ha et fint liv, kose oss, ha det fint, være lykkelig osv. Å få barn er en del av livet for mange, en bonus.

Hvis man skulle leve bare for å formere seg uten å være lykkelig og ha det fint et sekund, hva er da meningen med det? For det må jo være en mening i at arten skal opprettholdes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår du ikke hva jeg mener med det? Poenget er å LEVE, være i live de årene vi får. Ha et fint liv, kose oss, ha det fint, være lykkelig osv. Å få barn er en del av livet for mange, en bonus.

Hvis man skulle leve bare for å formere seg uten å være lykkelig og ha det fint et sekund, hva er da meningen med det? For det må jo være en mening i at arten skal opprettholdes?

Å kose seg er helt klart en viktig del av livet, men jeg tror ikke vi blir født FOR å kose oss, om du forstår forskjellen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Vi er tydeligvis grunnleggende uenige om hvordan man definerer "meningen med livet".

Når jeg sier at jeg mener at den grunnleggende meningen med et menneskes liv er å reprodusere seg, så er jo det ikke det samme som at meningen er en øyeblikks-situasjon som begrenser seg til å føde.

Det finnes selvfølgelig mange gleder og tidspunkter i livet som ikke dreier seg om reproduksjon.

Men for meg, er "meningen med livet" ikke en religiøs eller ånder affære, men en enkel biologisk logikk som gjelder alle levende vesner. Vi fødes og vi dør. Underveis skal vi reprodusere genene våre. For å gjøre dette på en bra måte, fyller vi livene våre med alt mulig; kultur, venner, mat, skaffer oss utdanelse, et sted å bo. Og for meg handler alt dette (livet altså) til syvende å sist om å legge til rette for slektens videreføring.

Men jeg sier jo ikke at jeg går rundt hver dag i livet mitt og tenker: "nå har jeg fått ett barn, så nå er alt annet meningsløst.."

For meg er mennesket en organisme på jorden som alle andre levende vesner. Meningen er å leve, og sørge for at livet fortsetter.

Hva hadde skjedd om du gjorde alt det der du ramser opp, og kom til det punktet til slutt at du skulle reprodusere deg - og så hadde du ikke fått det til? Hvis det er den store meningen, så ville vel alle fått det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke sånn

Takk for støtte - men du må nok passe deg!

Her har vi tydeligvis tråkket på en øm tå....

Det har ikke noe med ømme tær å gjøre, dere har bare vandret ut på et jorde.. men dere ser det ikke selv... Hvordan mener du at DU skulle kunne ha fasiten på dette spm? Som mennesket har grunnet på i all tid?

Alle har jo sin mening i livet, for deg er det å formere deg, ok, men du må slutte å si at det gjelder for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Å kose seg er helt klart en viktig del av livet, men jeg tror ikke vi blir født FOR å kose oss, om du forstår forskjellen!

Men hvorfor blir man født om man ikke kan reprodusere seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Det er alltid provoserende når noen hevder å ha svaret på noe som er individuelt for hver enkelt :-)

Men du - dette er jo et diskusjonsforum - da er det jo naturlig at vi diskuterer.

Jeg kan jo ikke bruke to linjer i hver innlegg på å si "dette er bare min personlige mening.." Det blir jo amerikanske tilstander da - å ta forhåndsregler for å ikke bli "saksøkt".

Jeg har en mening om noe som omhandler menneskeheten. Det er jo ikke det samme som at jeg har tenkt meg verdensherrdømme og vil fengsle alle som er uenige med meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Å kose seg er helt klart en viktig del av livet, men jeg tror ikke vi blir født FOR å kose oss, om du forstår forskjellen!

Er du religiøs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Men er det nødvendig å starte alle innlegg med: Min mening er...?

Er det ikke helt opp i dagen at det er den enkeltes mening som kommer frem??

Nei, i dette tilfellet har det ikke vært helt opp i dagen nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Er det ikke forskjell på mennesker og dyr? Hvordan forklarer du at mennsker feks har en høyere utviklet intelligens? Dersom vi kun var bestemt for å kun reprodusere så kunne vi da klart på langt mer primitive måter...

Jeg mener at det ikke er en prinsippiel forskjell på mennesker å dyr.

Jeg tror at grunnen til at vi har høyere intelligens, er at det er hensiktsmessig i artens videreførelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hadde vi levd på den tiden vi var huleboere så hadde jeg vært enig med deg :)

Men det er jo lenge siden..

Ja, det er lenge siden, men vi har ikke endret vår biologi.

Alt er det samme, samfunnet er bare blitt mer intrikat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke sånn

Å kose seg er helt klart en viktig del av livet, men jeg tror ikke vi blir født FOR å kose oss, om du forstår forskjellen!

Men vhis vi bare skal reprodusere oss, hvorfor har vi da EVNEN til å kose oss og tenke, i motsetning til dyr? Hva er meningen med denne bevisstheten på vår eksistens, hvis den ikke er ment å brukes? Vi kunne fint reprodusert oss med mye enklere hjerne, og da hadde heller ikke kos og nytelse osv vært noe issue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Men du - dette er jo et diskusjonsforum - da er det jo naturlig at vi diskuterer.

Jeg kan jo ikke bruke to linjer i hver innlegg på å si "dette er bare min personlige mening.." Det blir jo amerikanske tilstander da - å ta forhåndsregler for å ikke bli "saksøkt".

Jeg har en mening om noe som omhandler menneskeheten. Det er jo ikke det samme som at jeg har tenkt meg verdensherrdømme og vil fengsle alle som er uenige med meg ;-)

"Jeg har en mening om noe som omhandler menneskeheten."

Men jeg vil ikke at du skal mene noe på vegne av meg! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Ja, det er jeg og! Men det tror jeg faktisk ikke fuji er, så det spiller vel ingen rolle her...

tja,. for hun mener jo tydelig at NOEN har en mening med vår eksistens at vi er ment for å reprodusere oss, da må man jo se det på en åndelig/religiøs måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Det har ikke noe med ømme tær å gjøre, dere har bare vandret ut på et jorde.. men dere ser det ikke selv... Hvordan mener du at DU skulle kunne ha fasiten på dette spm? Som mennesket har grunnet på i all tid?

Alle har jo sin mening i livet, for deg er det å formere deg, ok, men du må slutte å si at det gjelder for alle.

Men du - dette er jo et diskusjonsforum - da er det jo naturlig at vi diskuterer.

Jeg kan jo ikke bruke to linjer i hver innlegg på å si "dette er bare min personlige mening.." Det blir jo amerikanske tilstander da - å ta forhåndsregler for å ikke bli "saksøkt".

Jeg har en mening om noe som omhandler menneskeheten. Det er jo ikke det samme som at jeg har tenkt meg verdensherrdømme og vil fengsle alle som er uenige med meg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Men er det nødvendig å starte alle innlegg med: Min mening er...?

Er det ikke helt opp i dagen at det er den enkeltes mening som kommer frem??

Nei, fuji sier gjentatte ganger at sånn er det for alle levende organismer.. bare se i hennes innlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Jeg har en mening om noe som omhandler menneskeheten."

Men jeg vil ikke at du skal mene noe på vegne av meg! :-)

Ædda bædda!

Mener du at jeg ikke skal få lov til å mene hva jeg vil?

Det gjør jeg likevel - det var både menings-og ytringsfrihet her i landet sist gang jeg skjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...