Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Idet du sier dette blir det virkelig meningsløst (!) at du blander sammen begrepene mening og reproduksjon.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis ligger noen tilfredstillende åndelig mening i "meningen men livet".

Det er det som er få flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Settlers

Du tar mitt syn som et (personlig?) anngrep på dem som ikke kan få barn.

Du tillegger meg en mening om at jeg mener at de som ikke får barn er mindre verdt som mennsker. Det mener jeg ikke.

Men jeg mener at når man plukker bort all kultur, alt vi omgir oss med av venner, familie, kjærlighet, kunnskap osv - så er dette en del av en enkelt større biologisk hensikt som hver enkelt av oss ikke kan velge bort eller heve seg over.

Som art eller organisme, så søker vi å former oss. Og jo, jeg mener at som "bottom line" så er dette meningen med livet. Men den er i seg selv meningsløs...! Skjønner!?

Du som enkeltindivid kan selvfølgelig finne mening i andre aspekter i livet ditt. Men det endrer ikke på det faktum at vi er en del av det biologiske livet på jorden, hvor alle arter søker å opprettholde sin populasjon gjennom reproduksjon.

Thats it.

Thats it. Det er ditt syn og din mening. Vi deler den ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Thats it. Det er ditt syn og din mening. Vi deler den ikke :-)

Det er greit for meg!

Takk for morsom diskusjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar mitt syn som et (personlig?) anngrep på dem som ikke kan få barn.

Du tillegger meg en mening om at jeg mener at de som ikke får barn er mindre verdt som mennsker. Det mener jeg ikke.

Men jeg mener at når man plukker bort all kultur, alt vi omgir oss med av venner, familie, kjærlighet, kunnskap osv - så er dette en del av en enkelt større biologisk hensikt som hver enkelt av oss ikke kan velge bort eller heve seg over.

Som art eller organisme, så søker vi å former oss. Og jo, jeg mener at som "bottom line" så er dette meningen med livet. Men den er i seg selv meningsløs...! Skjønner!?

Du som enkeltindivid kan selvfølgelig finne mening i andre aspekter i livet ditt. Men det endrer ikke på det faktum at vi er en del av det biologiske livet på jorden, hvor alle arter søker å opprettholde sin populasjon gjennom reproduksjon.

Thats it.

Hvis poenget ditt er at menneskets overlevelse baserer seg på at enkeltindivider reproduserer seg, er det en usedvanlig triviell påstand ("vi må leve for ikke å dø ut"), og neppe noe noen vil mostride ;-)

Det du derimot påstår, i alle fall innledningsvis, er at "meningen med livet" for alle mennesker er å reprodusere seg. Og det er med respekt å melde noe sprøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Hvis poenget ditt er at menneskets overlevelse baserer seg på at enkeltindivider reproduserer seg, er det en usedvanlig triviell påstand ("vi må leve for ikke å dø ut"), og neppe noe noen vil mostride ;-)

Det du derimot påstår, i alle fall innledningsvis, er at "meningen med livet" for alle mennesker er å reprodusere seg. Og det er med respekt å melde noe sprøyt.

Enig med deg. Fuji blandet litt begreper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Det må være sørgelig å ha et så snevert og pessimistisk syn på livet. Får da virkelig håpe du har eller får oppfylt din mening, les få barn, så du ikke føler at hele livet ditt har vært bortkastet da...

Det må være deprimerende å være i nærheten av deg...

'ikke sånn' skriver: "Det må være deprimerende å være i nærheten av deg..."

Vet du, det har jeg flere ganger tenkt også, men jeg turte jo ikke skrive det da.. ;-)

fuji skrev: "Jeg er overhodet ikke enig i meningen med menneskers liv her på jorden skal være at vi skulle ha det gøy og kose oss! Det blir i allefall platt og meningsløst."

Thats it!

Cased closed, liksom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Hvis poenget ditt er at menneskets overlevelse baserer seg på at enkeltindivider reproduserer seg, er det en usedvanlig triviell påstand ("vi må leve for ikke å dø ut"), og neppe noe noen vil mostride ;-)

Det du derimot påstår, i alle fall innledningsvis, er at "meningen med livet" for alle mennesker er å reprodusere seg. Og det er med respekt å melde noe sprøyt.

Ved nærmere ettertanke er jeg litt enig med trådstarter likevel...

Meningen med livet er meningsløs.. ;-) Eller som du sier, i beste fall triviell.

Men for meg er det likevel basis i alt liv, og derfor meningen. En meningsløs mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det nødvendigvis ligger noen tilfredstillende åndelig mening i "meningen men livet".

Det er det som er få flott!

At det er flott for deg at det "meningsfulle" for deg ligger i det ikke-åndelige, er naturligvis greit.

Men du bør være ydmyk nok til å overlate til alle andre hva deres "mening med livet" er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

'ikke sånn' skriver: "Det må være deprimerende å være i nærheten av deg..."

Vet du, det har jeg flere ganger tenkt også, men jeg turte jo ikke skrive det da.. ;-)

fuji skrev: "Jeg er overhodet ikke enig i meningen med menneskers liv her på jorden skal være at vi skulle ha det gøy og kose oss! Det blir i allefall platt og meningsløst."

Thats it!

Cased closed, liksom :-)

Ahh, case closed, ikke cased closed :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Ved nærmere ettertanke er jeg litt enig med trådstarter likevel...

Meningen med livet er meningsløs.. ;-) Eller som du sier, i beste fall triviell.

Men for meg er det likevel basis i alt liv, og derfor meningen. En meningsløs mening.

Jeg tror ikke du har skjønt helt betydningen av frasen "meningen med livet". Du roter her og blander inn grunnleggende biologi og artenes overlevelse, det har INGENTING med meningen med livet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

'ikke sånn' skriver: "Det må være deprimerende å være i nærheten av deg..."

Vet du, det har jeg flere ganger tenkt også, men jeg turte jo ikke skrive det da.. ;-)

fuji skrev: "Jeg er overhodet ikke enig i meningen med menneskers liv her på jorden skal være at vi skulle ha det gøy og kose oss! Det blir i allefall platt og meningsløst."

Thats it!

Cased closed, liksom :-)

Ha-ha!

Jeg tror nok at de fleste som kjenner meg vil være enige i at jeg er dønn kjedelig å være sammen med. For jeg går bare runt å tenker på menneskeartens overlevelse hele dagen... ;-)

Alvorlig - jeg har da ikke sagt at vi ikke skal ha det gøy og kose oss, men jeg vil ikke være med på at DET er meningen med livet!

En slik "girls just wanna have fun"-ideologi blir for platt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg tror ikke du har skjønt helt betydningen av frasen "meningen med livet". Du roter her og blander inn grunnleggende biologi og artenes overlevelse, det har INGENTING med meningen med livet å gjøre.

Jo, for meg har det det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

At det er flott for deg at det "meningsfulle" for deg ligger i det ikke-åndelige, er naturligvis greit.

Men du bør være ydmyk nok til å overlate til alle andre hva deres "mening med livet" er.

Jeg tvinger da ingen til å være enige med meg. Da hadde jeg jo ikke brukt tida mi på å diskutere med dere som er uenige med meg.

Jeg syntes at dette var en morsom fredagsdiskusjon, men jeg har da ikke gått ut med en meningsordre!?

Jeg har bare forklart hvordan jeg ser på tingene. Og du er uenig. Greit for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Ahh, case closed, ikke cased closed :-)

Fnis - det ville jo vært synt om det var cased closed så tidlig på fredagsettermiddag...

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Fnis - det ville jo vært synt om det var cased closed så tidlig på fredagsettermiddag...

;-)

Dobbeltfnis!

synd, ikke synt...

Er ikke helt tilbake på 80- tallet ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Det må være sørgelig å ha et så snevert og pessimistisk syn på livet. Får da virkelig håpe du har eller får oppfylt din mening, les få barn, så du ikke føler at hele livet ditt har vært bortkastet da...

Det må være deprimerende å være i nærheten av deg...

Mener du at det er deprimerende å være i nærheten av alle som er uenige med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vioola

synes det høres litt rar ut da : de fleste har vel behov for å ha noe å gjøre eller å å omgås med andre mennesker.

er du økonomisk istand til å leve det livet og er lykkelig så er det selvsagt ikke noe vi skal gjøre det med det.

forøvrig minner du meg litt om broren min , han har også veldig store tanker og føler seg ofte litt overlegen i forhold til andre , de har liksom ikke forstått noenting. Og at han umulig kunne ha noe å gjøre hos en behandler

men alle skal jo ikke trykkes inn i den a4 malen. folk er forskjellig.. noen er kreative , og liker seg best for seg selv men i norge er jo de fleste avhengig av å ha en jobb.. Og du får kun trygd hvis du er for syk til å jobbe. forøvrig tror jeg at om jeg hadde hatt nok penger kunne jeg kost meg masse i et eller annen land uten å ha noe karierre eller noe som helst..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er den eneste meningen med livet, men det basisen for alle mennesker eksistens. Jeg sier heller ikke at man som enkeltindivi mister sin rett til å leve dersom man ikke formerer seg, men som art er oppretholdelse det viktigste.

Du skriver:

"Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?"

Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen.

"For den som reproduserer seg, vil dette i høyden skje noen få ganger i løpet av livet. Den resterende av livet kan neppe sies å være uten 'mening' likevel."

Meningen blir jo oppfylt i at man sørger for at ens gener blir videreført. Jeg har da ikke sagt at man må være konstant gravid for å formere seg. Statisktisk sett så behøver hvert par å sette til verden to avkom som overlever, for at populasjonen skal holde seg stabil.

Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse...

"Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse..."

*LOL*

Jeg nekter å tro at skolene jeg har gått på gjør meg reproduserbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg nok. Og den redselen er jeg ikke fremmed for i det hele tatt.

Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette.

Men det er jo et problem som man kan lære seg å leve med. Vi er jo tross alt ikke de siste menneskene på jorden, og arten står jo ikke i fare for å kollapse med det første.

Men prinsippet endrer seg jo ikke av den grunn.

"Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette.

Men det er jo et problem som man kan lære seg å leve med. Vi er jo tross alt ikke de siste menneskene på jorden, og arten står jo ikke i fare for å kollapse med det første."

Eh, har du ikke fått med deg at det finnes mennesker som FRIVILLIG velger å ikke få barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...