Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

Gjest ikke sånn

Men du - dette er jo et diskusjonsforum - da er det jo naturlig at vi diskuterer.

Jeg kan jo ikke bruke to linjer i hver innlegg på å si "dette er bare min personlige mening.." Det blir jo amerikanske tilstander da - å ta forhåndsregler for å ikke bli "saksøkt".

Jeg har en mening om noe som omhandler menneskeheten. Det er jo ikke det samme som at jeg har tenkt meg verdensherrdømme og vil fengsle alle som er uenige med meg ;-)

men det betyr jo at DU hevder å vite hva som gjelder for alle, det er jo ikke bare din mening lenger da, men fasiten, mener du, ser du ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

fuji1365380447

tja,. for hun mener jo tydelig at NOEN har en mening med vår eksistens at vi er ment for å reprodusere oss, da må man jo se det på en åndelig/religiøs måte.

Da har du misforstått meg totalt!!!

jeg mener ikke at det finnes "noen" som har bestemt denne meningen.

Jeg snakker ut i fra et biologisk perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Jeg mener at det ikke er en prinsippiel forskjell på mennesker å dyr.

Jeg tror at grunnen til at vi har høyere intelligens, er at det er hensiktsmessig i artens videreførelse.

Hvorfor det? Mennesket er da virkelig ett av dyreartene som virkelig er i ferd med å ta knekken på oss selv, og hele jorda, pga vår hjerne? Hvordan kan du mene at vi trenger den hjernen vi har for å formere oss? Nå striror du altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Men du - dette er jo et diskusjonsforum - da er det jo naturlig at vi diskuterer.

Jeg kan jo ikke bruke to linjer i hver innlegg på å si "dette er bare min personlige mening.." Det blir jo amerikanske tilstander da - å ta forhåndsregler for å ikke bli "saksøkt".

Jeg har en mening om noe som omhandler menneskeheten. Det er jo ikke det samme som at jeg har tenkt meg verdensherrdømme og vil fengsle alle som er uenige med meg ;-)

"Men for meg, er "meningen med livet" ikke en religiøs eller ånder affære, men en enkel biologisk logikk som gjelder alle levende vesner."

Mener du seriøst at du her sier det gjelder kun for deg??? Du sier rett ut at det gjelder alt levende?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Ædda bædda!

Mener du at jeg ikke skal få lov til å mene hva jeg vil?

Det gjør jeg likevel - det var både menings-og ytringsfrihet her i landet sist gang jeg skjekket.

"Mener du at jeg ikke skal få lov til å mene hva jeg vil?"

Selvfølgelig får du det! :-)

Nå må jeg gå, men jeg stikker nok innom denne diskusjonen igjen i løpet av ettermiddagen.. Tok litt av dette, hehe. God helg! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hvorfor det? Mennesket er da virkelig ett av dyreartene som virkelig er i ferd med å ta knekken på oss selv, og hele jorda, pga vår hjerne? Hvordan kan du mene at vi trenger den hjernen vi har for å formere oss? Nå striror du altså...

Det at jorden er så overbefolket er jo bare et tegn på hvor vellyket vår reproduseringsstrategi har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke sånn

Da har du misforstått meg totalt!!!

jeg mener ikke at det finnes "noen" som har bestemt denne meningen.

Jeg snakker ut i fra et biologisk perspektiv.

Ja, men hvis det skal være meningen en plan at man skal reprodusere seg må jo noen ha laget denne planen eller meningen. Sorry, men din argumentasjon er ufullstendig, hullete, du motsier deg selv, og later til å mangle en del vitenskapelige fakta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du misforstått meg totalt!!!

jeg mener ikke at det finnes "noen" som har bestemt denne meningen.

Jeg snakker ut i fra et biologisk perspektiv.

Hvordan kan det finnes en "mening" uten at noen har gjort seg opp denne "meningen"? Det er her jeg ikke følger deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Ædda bædda!

Mener du at jeg ikke skal få lov til å mene hva jeg vil?

Det gjør jeg likevel - det var både menings-og ytringsfrihet her i landet sist gang jeg skjekket.

Det blir like dumt (og barnslig) som å mene at alle gutter liker blått best og alle gutter liker rødt best, for slik tror du det er, og du liker rødt best og er jente osv... Du kan jo ikke vite hva andres mening med livet er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Mener du at jeg ikke skal få lov til å mene hva jeg vil?"

Selvfølgelig får du det! :-)

Nå må jeg gå, men jeg stikker nok innom denne diskusjonen igjen i løpet av ettermiddagen.. Tok litt av dette, hehe. God helg! :-D

GOd helg til deg også!

Det er bra at noen kan diskutere "fair", i motsetning til ikke sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Det at jorden er så overbefolket er jo bare et tegn på hvor vellyket vår reproduseringsstrategi har vært.

Overbefolknig ja, er det vellykket?? Nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Hvordan kan det finnes en "mening" uten at noen har gjort seg opp denne "meningen"? Det er her jeg ikke følger deg.

Nå er du dum, det er jo fuji som har laget seg denne meningen, kaskje fuji er gud? ;) *lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Det blir like dumt (og barnslig) som å mene at alle gutter liker blått best og alle gutter liker rødt best, for slik tror du det er, og du liker rødt best og er jente osv... Du kan jo ikke vite hva andres mening med livet er...

Du er jo av den oppfatning av at "meningen med livet" er en størrelse som hvert enkelt menneske må finne ut av selv.

Jeg mener at det er en kollektiv reproduksjon av arten, kjedelig og klinisk som det er.

Men jeg har jo forstått at du er uenig med meg... Det jeg ikke forstår er hvorfor du insistere på å være så hatsk og full av nedsettende ord om meg.

Det kan da ikke være nødvendig i denne diskusjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Stakars Fuji! Ikke alle kan leve et flott lykkelig liv, hun har tydeligvis et trist liv med eneste lyspunkt å formere seg... *LOL* Hun mener vel hun har unike gener...

Hvorfor så hatsk og latterliggjørende??

Kan vi ikke diskutere en sak uten å ty til nedverdigene personkarakteristikker?

Jeg har ikke lyst til å diskutere dette med deg lenger, når du ikke klarer å være saklig og respektful.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Du er jo av den oppfatning av at "meningen med livet" er en størrelse som hvert enkelt menneske må finne ut av selv.

Jeg mener at det er en kollektiv reproduksjon av arten, kjedelig og klinisk som det er.

Men jeg har jo forstått at du er uenig med meg... Det jeg ikke forstår er hvorfor du insistere på å være så hatsk og full av nedsettende ord om meg.

Det kan da ikke være nødvendig i denne diskusjonen?

"Jeg mener at det er en kollektiv reproduksjon av arten, kjedelig og klinisk som det er."

Det kan ikke være en mening med livet uten at noen har tenkt ut den meningen, forstår du ikke det? En mening blit til ved en bevist tanke om saken, en mening er ikke en biologisk prosess.

"Det jeg ikke forstår er hvorfor du insistere på å være så hatsk og full av nedsettende ord om meg."

Jeg er slettes ikke det, men det er vanskelig å ta noen så fanatisk og uvitende helt seriøst da. Hvis du virkelig mener det du skriver.. ja da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hvordan kan det finnes en "mening" uten at noen har gjort seg opp denne "meningen"? Det er her jeg ikke følger deg.

Nei, og det er nok fordi at vi er vant til å tenke på "meningen med livet" som et ånderlig eller religiøst spørsmål.

Mitt poeng er nettopp det motsatte - det finnes ikke noen åndelig større mening med livet. Vi er her for å leve og reprodusere arten. Hverken mer eller mindre.

For meg er det enkelt, men for andre så må "meningen med livet" kommer fra noe større (Gud?) utenfra.

Jeg syntes ikke at det er trist eller deprimerende - jeg syntes at det er befriende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Jeg mener at det er en kollektiv reproduksjon av arten, kjedelig og klinisk som det er."

Det kan ikke være en mening med livet uten at noen har tenkt ut den meningen, forstår du ikke det? En mening blit til ved en bevist tanke om saken, en mening er ikke en biologisk prosess.

"Det jeg ikke forstår er hvorfor du insistere på å være så hatsk og full av nedsettende ord om meg."

Jeg er slettes ikke det, men det er vanskelig å ta noen så fanatisk og uvitende helt seriøst da. Hvis du virkelig mener det du skriver.. ja da...

Du kaller meg uvitende, useriøs - du sier at det må være deprimerende å være rudnt meg.

"Stakars Fuji! Ikke alle kan leve et flott lykkelig liv, hun har tydeligvis et trist liv med eneste lyspunkt å formere seg... *LOL* Hun mener vel hun har unike gener... "

Hvis ikke dette er hatske personkarakteristikker som tar "mannen og ikke ballen", så vet ikke jeg.

Jeg gidder i allefall ikke å diskutere dette med deg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og det er nok fordi at vi er vant til å tenke på "meningen med livet" som et ånderlig eller religiøst spørsmål.

Mitt poeng er nettopp det motsatte - det finnes ikke noen åndelig større mening med livet. Vi er her for å leve og reprodusere arten. Hverken mer eller mindre.

For meg er det enkelt, men for andre så må "meningen med livet" kommer fra noe større (Gud?) utenfra.

Jeg syntes ikke at det er trist eller deprimerende - jeg syntes at det er befriende.

Men grunnen til at jeg ikke forstår deg er at jeg ikke ser på naturen eller biologien som noe vesen som er istand til å ha noen "mening" eller "plan" med noenting.

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan begrepet "mening" eller "plan" kan eksistere uavhengig av at et eller annet vesen har gjort seg opp denne "meningen" eller "planen".

Diskusjonen har tatt av, det er ihvertfall sikkert, og jeg er ingen filosof.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Hvorfor så hatsk og latterliggjørende??

Kan vi ikke diskutere en sak uten å ty til nedverdigene personkarakteristikker?

Jeg har ikke lyst til å diskutere dette med deg lenger, når du ikke klarer å være saklig og respektful.

Du har ikke noe svar, bare innrømm det du, hvorfor kan du ikke ellers bare svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Du kaller meg uvitende, useriøs - du sier at det må være deprimerende å være rudnt meg.

"Stakars Fuji! Ikke alle kan leve et flott lykkelig liv, hun har tydeligvis et trist liv med eneste lyspunkt å formere seg... *LOL* Hun mener vel hun har unike gener... "

Hvis ikke dette er hatske personkarakteristikker som tar "mannen og ikke ballen", så vet ikke jeg.

Jeg gidder i allefall ikke å diskutere dette med deg mer.

Men det der var da ikke til deg, det var bare vi andre som må fnise litt av det du sier, du lyder jo noe grusom fanatisk, og det hjelper ikke at du nå istedenfor å svare bare syter fordi vi andre rister litt på hodet av deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...