Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

"Jeg sier tvert i mot at meningen med menneskehetens viderføring er nøytral og ikke normativ, på samme måte som et virus søker nye steder å formere seg."

Hvordan kan du vite dette? Hva legger du i ordet "mening", og hvordan kan du vite så skråsikkert hva som er "meningen" med menneskers eksistens?

Vet du ikke at vi må reprodusere oss for at arten skal videreføres?

Hvis du mener at dette ikke er vitenskapelig bevist, da gir jeg opp, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest Settlers

reproduksjon

Og det at basisen for artens videreføring er reproduksjon, er det samme som at det er meningen med livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Og det at basisen for artens videreføring er reproduksjon, er det samme som at det er meningen med livet?

Ja. Hva ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Ja. Hva ellers?

Du ER virkelig fanatisk. Eller, jeg tenker du kødder med meg her nå - det er det mest logiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuvali

Ja. Hva ellers?

Hva mener du meningen med at arten videreføres er da? Videreføring for viderføringens skyld virker ikke det ganske meningsløst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Hva mener du meningen med at arten videreføres er da? Videreføring for viderføringens skyld virker ikke det ganske meningsløst?

Jo, det er ikke mye trøst å finne i biologien, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Du ER virkelig fanatisk. Eller, jeg tenker du kødder med meg her nå - det er det mest logiske..

Helt ærlig, jeg kødder ikke!

Er du alltid slik - at når du er uenig med noen, eller ikke forstår hva de mener, så satser du på at alt er tull?

Dette er min mening med "meningen med livet". Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Mener du at det er deprimerende å være i nærheten av alle som er uenige med deg?

Nei, på ingen måte. Men slik du ser på livet må vel livet nærmest være et ork. Ikke mye lyse sider og dans på roser. Det eneste som betyr noe er jo å formere seg for deg.

Svar på hvorfor vi ikke bare dør når vi har fått barn da? Hva er meningen med å leve når de er født, blitt voksne og greier seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Helt ærlig, jeg kødder ikke!

Er du alltid slik - at når du er uenig med noen, eller ikke forstår hva de mener, så satser du på at alt er tull?

Dette er min mening med "meningen med livet". Enkelt og greit.

"Er du alltid slik - at når du er uenig med noen, eller ikke forstår hva de mener, så satser du på at alt er tull?"

Neida, folk får lov til å mene det de vil, selvsagt :-) Syntes bare at det bikket litt over her, du virker veldig fanatisk på meg. Jeg blir faktisk helt oppgitt av det du skriver. Måten du buser frem med at sånn ER det.

"Dette er min mening med "meningen med livet". Enkelt og greit."

Vel, du har ikke fremstilt det på denne måten i denne diskusjonen, at det er _din_ mening, men heller sånn at det _er_ meningen med livet.

Du har ditt syn. Jeg har mitt :-) Selvfølgelig greier jeg jo ikke å la være kommentere innimellom ;-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

"Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse..."

*LOL*

Jeg nekter å tro at skolene jeg har gått på gjør meg reproduserbar.

Lurer på hva meningen med livet var FØR skolene og jobbene ble til jeg. Da kunne vi vel ikke formere oss engang... eller?

Den her fuji personen må virkelig leve i en merkelig boble...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du ikke at vi må reprodusere oss for at arten skal videreføres?

Hvis du mener at dette ikke er vitenskapelig bevist, da gir jeg opp, altså..

Selvsagt må vi reprodusere oss for å videreføre arten, men det betyr ikke at det å videreføre arten er "meningen med livet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke sånn

Hvis du hadde lest mine innlegg om dette skikkelig, så hadde du kanskje sett at jeg overhodet IKKE tillegger "meningen" en religiøs, åndelig tilfredstillende egenskap.

Jeg sier tvert i mot at meningen med menneskehetens viderføring er nøytral og ikke normativ, på samme måte som et virus søker nye steder å formere seg.

Og bare så det er sagt - så er jeg vitenskapelig utdannet...

"Og bare så det er sagt - så er jeg vitenskapelig utdannet"

Akkurat DET har jeg vanskelig for å forstå, må være vitenskapsfakultetet for negledesign eller noe det da, du viser jo null forståelse for det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Du behøver ikke å unnskylde noen ting.

For meg er det et langt steg fra "fanatisk" til å ha en enkel og klar overbevisning.

enkel og klar overbevisning helt uten logikk, og som du mener er gyldig for alle, det er bare det at alle andre ikke har skjønt det og tar feil.

Du har ikke skjønt hva "meningen med livet" går utpå. Den er ikke den samme for alle, den er perosnlig, og har ingen ting med biologi og artens overlevelse og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Ja. Hva ellers?

Sorry, men du er virkelig snever. Hvilken MENING er det at en art skal overleve? Det må jo da være en gud som har bestemt at det er MENINGEN da? Noen må jo ha bestemt hva meningen er, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Selvsagt må vi reprodusere oss for å videreføre arten, men det betyr ikke at det å videreføre arten er "meningen med livet".

"Selvsagt må vi reprodusere oss for å videreføre arten, men det betyr ikke at det å videreføre arten er "meningen med livet"."

Nemlig! :-) At det er meningen med (for) fuji's liv, det blir noe annet enn at det er meningen med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Du ER virkelig fanatisk. Eller, jeg tenker du kødder med meg her nå - det er det mest logiske..

Du, jeg tror faktisk denne personen MENER det hun sier, og viser jo at hun ikke har så mye i øverste etasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Helt ærlig, jeg kødder ikke!

Er du alltid slik - at når du er uenig med noen, eller ikke forstår hva de mener, så satser du på at alt er tull?

Dette er min mening med "meningen med livet". Enkelt og greit.

Med en sånn mening med livet må du ha et kjipt liv, enkelt og greit. Hva når du har fått ungene og de har flyttet ut? Ta repern? Du har jo ingen mening mer, ikke noe å leve for...Du er da bare i veien for andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Og bare så det er sagt - så er jeg vitenskapelig utdannet"

Akkurat DET har jeg vanskelig for å forstå, må være vitenskapsfakultetet for negledesign eller noe det da, du viser jo null forståelse for det meste...

Men forakt for den du diskuterer med og bruk av nedsettende betegnelser viser jo ditt enorme storsinn...

Jadda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...