Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

Gjest ikke sånn

Meningen med livet er enkel.

Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt.

Det er alle levende vesners eneste oppgave. Enten du er en laks eller et menneske. Hva får deg til å tro at du har en annen oppgave på denne planeten enn kjøttmeisa eller katta?

For å klare å gjennomføre denne oppgaven må du tilegne deg et minimum av goder slik at du har det som trengs for å frembringe en respektabel representant for arten.

Så lenge du snylter og ikke bidrar, så fyller du ikke den eneste oppgaven du har.

For et kjipt syn på livet.

Jeg lever for å ha det fint og moro jeg, og får å hjelpe de rundt meg til også å ha det fint.

For meg er ikke formering meningen med livet, men for at arten skal gå videre må man jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

fuji1365380447

For et kjipt syn på livet.

Jeg lever for å ha det fint og moro jeg, og får å hjelpe de rundt meg til også å ha det fint.

For meg er ikke formering meningen med livet, men for at arten skal gå videre må man jo det.

Jeg har et strålende syn på livet, og gleder meg masse over alt det inneholder!

Men fyren her trenger et spark bak når han sier at ingenting betyr noe som helst.

Ville bare minne ham på at uavhengig av universets utvidelse og sivilisasjoners undergang, så har alle levende vesner en konkret oppgave. Og det er å formere seg.

Syntes ikke det er kjipt i det hele tatt, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Meningen med livet er enkel.

Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt.

Det er alle levende vesners eneste oppgave. Enten du er en laks eller et menneske. Hva får deg til å tro at du har en annen oppgave på denne planeten enn kjøttmeisa eller katta?

For å klare å gjennomføre denne oppgaven må du tilegne deg et minimum av goder slik at du har det som trengs for å frembringe en respektabel representant for arten.

Så lenge du snylter og ikke bidrar, så fyller du ikke den eneste oppgaven du har.

"Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt."

Er det meningen med livet? Den eneste? Hva om man ikke kan reprodusere seg?

Mulig innlegget ditt var ironisk, men jeg spør nå likevel jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Jeg har et strålende syn på livet, og gleder meg masse over alt det inneholder!

Men fyren her trenger et spark bak når han sier at ingenting betyr noe som helst.

Ville bare minne ham på at uavhengig av universets utvidelse og sivilisasjoners undergang, så har alle levende vesner en konkret oppgave. Og det er å formere seg.

Syntes ikke det er kjipt i det hele tatt, jeg!

Merkelig syn du har. Så folk som ikke kan få barn er da bortkastede? Meningsløse, og kan likegjerne ta livet av seg for de har da ingen mening i livet?

Nei, meningen med livet er IKKE å få barn, men nettopp å LEVE og ha det fint. At mange da synes at barn gjør livetet rikere er vel mer en bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt."

Er det meningen med livet? Den eneste? Hva om man ikke kan reprodusere seg?

Mulig innlegget ditt var ironisk, men jeg spør nå likevel jeg :-)

Ikke nødvendivis ironisk, men satt på spissen.

Jeg syntes at vanadium var så arrogant i sitt syn på livet, at jeg fikk lyst til å få ham ned på basisnivå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Settlers

Ikke nødvendivis ironisk, men satt på spissen.

Jeg syntes at vanadium var så arrogant i sitt syn på livet, at jeg fikk lyst til å få ham ned på basisnivå...

Vi skal være forsiktige med å gjøre reproduksjon til meningen med livet. For noen betyr det mye, ja det kan føles som det betyr alt hvis man ikke kan reprodusere seg, mens for andre har ikke det noe med meningen med livet å gjøre i det hele tatt.

Det blir det samme som å si at hvis du ikke kan/vil bære fram ditt eget kjøtt og blod, er livet ditt dårligere enn mitt. Det blir feil. Jeg liker det ikke.

Alle har sin egen mening med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Merkelig syn du har. Så folk som ikke kan få barn er da bortkastede? Meningsløse, og kan likegjerne ta livet av seg for de har da ingen mening i livet?

Nei, meningen med livet er IKKE å få barn, men nettopp å LEVE og ha det fint. At mange da synes at barn gjør livetet rikere er vel mer en bonus.

De er ikke bortkastede som mennsker, men de bidrar ikke til opprettholdelse av arten.

Og på et biologisk nivå er det det viktigste.

Men altså - poenget mitt var at trådstarter ikke så noen vits med å jobbe eller å delta i samfunnet, fordi vi i universets målestokk er så små og ubetydelige.

Derfor så jeg det nødvendig å minne ham på at alle arter på jorden har en kollektiv oppgave i å reprodusere seg selv.

Det tar ikke bort det enkelte menneskets verdi, om det ikke kan få barn. Men arten som sådan må produsere en etterkommer av hvert individ for å opprettholde populasjonen. Og det er dette alle arter søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

De er ikke bortkastede som mennsker, men de bidrar ikke til opprettholdelse av arten.

Og på et biologisk nivå er det det viktigste.

Men altså - poenget mitt var at trådstarter ikke så noen vits med å jobbe eller å delta i samfunnet, fordi vi i universets målestokk er så små og ubetydelige.

Derfor så jeg det nødvendig å minne ham på at alle arter på jorden har en kollektiv oppgave i å reprodusere seg selv.

Det tar ikke bort det enkelte menneskets verdi, om det ikke kan få barn. Men arten som sådan må produsere en etterkommer av hvert individ for å opprettholde populasjonen. Og det er dette alle arter søker.

Uff, for et syn du har, ikke så mye bedre enn hans eller?

Han er jo tydeligvis mentalt syk, og vil ikke noe. Vil neppe hjelpe ham å høre at meningen med livet kun er å formere seg og at alt man gjør for å få til dette er nødvendige "onder" omtrent.

Fokus må være på glede, glede seg over ting, ha det gøy.

Vi er med vår hjerne litt over andre dyr og kan ikke si at meningen er formering, vi LEVER, ikke bare lever for å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er enkel.

Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt.

Det er alle levende vesners eneste oppgave. Enten du er en laks eller et menneske. Hva får deg til å tro at du har en annen oppgave på denne planeten enn kjøttmeisa eller katta?

For å klare å gjennomføre denne oppgaven må du tilegne deg et minimum av goder slik at du har det som trengs for å frembringe en respektabel representant for arten.

Så lenge du snylter og ikke bidrar, så fyller du ikke den eneste oppgaven du har.

Har du bestemt at det er meningen med livet for andre? Ikke bra og svært lite gjennomtenkt.

I den grad noen stiller spørsmål om hva 'meningen med livet' er for dem, bør du trå veldig forsiktig med slike bio-redusjonistiske og svært ekskluderende utsagn.

Som du sikkert er kjent med, er det altså på ingen måte alle mennesker som reproduserer seg. Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?

For den som reproduserer seg, vil dette i høyden skje noen få ganger i løpet av livet. Den resterende av livet kan neppe sies å være uten 'mening' likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Jeg har et strålende syn på livet, og gleder meg masse over alt det inneholder!

Men fyren her trenger et spark bak når han sier at ingenting betyr noe som helst.

Ville bare minne ham på at uavhengig av universets utvidelse og sivilisasjoners undergang, så har alle levende vesner en konkret oppgave. Og det er å formere seg.

Syntes ikke det er kjipt i det hele tatt, jeg!

"Ville bare minne ham på at uavhengig av universets utvidelse og sivilisasjoners undergang, så har alle levende vesner en konkret oppgave. Og det er å formere seg."

Himmel og hav! Så hvis jeg ikke har formert meg biologisk, så har jeg ikke gjort oppgaven min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Ville bare minne ham på at uavhengig av universets utvidelse og sivilisasjoners undergang, så har alle levende vesner en konkret oppgave. Og det er å formere seg."

Himmel og hav! Så hvis jeg ikke har formert meg biologisk, så har jeg ikke gjort oppgaven min?

Nei, biologisk sett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, biologisk sett ikke.

Bio-reduksjonisme er en ekstremt snever teori.

Det er vanskelig å kalle seg menneske dersom man kun ser på eget liv som puste, spise og drikke med tanke på å bli kjønnsmoden og skaffe et avkom.

Du hadde naturligvis ikke skrevet her hvis du for alvor mente dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest liede

"Ville bare minne ham på at uavhengig av universets utvidelse og sivilisasjoners undergang, så har alle levende vesner en konkret oppgave. Og det er å formere seg."

Himmel og hav! Så hvis jeg ikke har formert meg biologisk, så har jeg ikke gjort oppgaven min?

hehe. Ikke den "biologiske oppgaven", nei. Men jeg tror vi har flere oppgaver. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Nei, biologisk sett ikke.

La oss si at jeg er født uten å kunne reprodusere meg - hvorfor er jeg skapt da? Hvis meningen med livet er å formere seg, og hvis jeg ikke er i stand til å gjøre det? Feilvare? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

hehe. Ikke den "biologiske oppgaven", nei. Men jeg tror vi har flere oppgaver. :)

Det var da enda godt, at man har flere oppgaver her på jorden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Har du bestemt at det er meningen med livet for andre? Ikke bra og svært lite gjennomtenkt.

I den grad noen stiller spørsmål om hva 'meningen med livet' er for dem, bør du trå veldig forsiktig med slike bio-redusjonistiske og svært ekskluderende utsagn.

Som du sikkert er kjent med, er det altså på ingen måte alle mennesker som reproduserer seg. Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?

For den som reproduserer seg, vil dette i høyden skje noen få ganger i løpet av livet. Den resterende av livet kan neppe sies å være uten 'mening' likevel.

Jeg sier ikke at det er den eneste meningen med livet, men det basisen for alle mennesker eksistens. Jeg sier heller ikke at man som enkeltindivi mister sin rett til å leve dersom man ikke formerer seg, men som art er oppretholdelse det viktigste.

Du skriver:

"Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?"

Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen.

"For den som reproduserer seg, vil dette i høyden skje noen få ganger i løpet av livet. Den resterende av livet kan neppe sies å være uten 'mening' likevel."

Meningen blir jo oppfylt i at man sørger for at ens gener blir videreført. Jeg har da ikke sagt at man må være konstant gravid for å formere seg. Statisktisk sett så behøver hvert par å sette til verden to avkom som overlever, for at populasjonen skal holde seg stabil.

Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Vi skal være forsiktige med å gjøre reproduksjon til meningen med livet. For noen betyr det mye, ja det kan føles som det betyr alt hvis man ikke kan reprodusere seg, mens for andre har ikke det noe med meningen med livet å gjøre i det hele tatt.

Det blir det samme som å si at hvis du ikke kan/vil bære fram ditt eget kjøtt og blod, er livet ditt dårligere enn mitt. Det blir feil. Jeg liker det ikke.

Alle har sin egen mening med livet.

Du skriver:

"Det blir det samme som å si at hvis du ikke kan/vil bære fram ditt eget kjøtt og blod, er livet ditt dårligere enn mitt. Det blir feil. Jeg liker det ikke."

Livet i seg selv blir ikke nødvendigvis dårligere, men du gjør ikke din del av jobben for arten. Det at du ikke liker det har jo ikke så mye med dette faktum å gjøre.

"Alle har sin egen mening med livet. "

Hvis folk skulle bestemme seg for at å leve alene for å reise jorden rudnt er meningen for dem, så er det greit for meg. Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg. Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

La oss si at jeg er født uten å kunne reprodusere meg - hvorfor er jeg skapt da? Hvis meningen med livet er å formere seg, og hvis jeg ikke er i stand til å gjøre det? Feilvare? ;-)

"La oss si at jeg er født uten å kunne reprodusere meg - hvorfor er jeg skapt da? Hvis meningen med livet er å formere seg, og hvis jeg ikke er i stand til å gjøre det? Feilvare? ;-)"

Ja, åpenbart!

Men det betyr jo ikke at du som mennekske er verdiløst. Men du er "feilvare" i den forstand at du ikke kan bidra til artens opprettholdelse. Det er jo åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er den eneste meningen med livet, men det basisen for alle mennesker eksistens. Jeg sier heller ikke at man som enkeltindivi mister sin rett til å leve dersom man ikke formerer seg, men som art er oppretholdelse det viktigste.

Du skriver:

"Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?"

Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen.

"For den som reproduserer seg, vil dette i høyden skje noen få ganger i løpet av livet. Den resterende av livet kan neppe sies å være uten 'mening' likevel."

Meningen blir jo oppfylt i at man sørger for at ens gener blir videreført. Jeg har da ikke sagt at man må være konstant gravid for å formere seg. Statisktisk sett så behøver hvert par å sette til verden to avkom som overlever, for at populasjonen skal holde seg stabil.

Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse...

"Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen."

Idet du skriver her og idet du skriver dette, motsier du deg selv ettertrykkelig.

Dyr samhandler ikke gjennom språk, i alle fall ikke over abstraksjoner som feks "mening". Dyr reflekterer heller ikke over sin egen eksistens. Men det gjør du (her).

Alle reduksjonister og relativister går i selvreferansefella. Hvis det er noen trøst ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...