Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Selvsagt må vi reprodusere oss for å videreføre arten, men det betyr ikke at det å videreføre arten er "meningen med livet".

Jo, jeg mener at det i bunn og grunn er meningen med livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke sånn

"Selvsagt må vi reprodusere oss for å videreføre arten, men det betyr ikke at det å videreføre arten er "meningen med livet"."

Nemlig! :-) At det er meningen med (for) fuji's liv, det blir noe annet enn at det er meningen med livet.

Stakars Fuji! Ikke alle kan leve et flott lykkelig liv, hun har tydeligvis et trist liv med eneste lyspunkt å formere seg... *LOL* Hun mener vel hun har unike gener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Men forakt for den du diskuterer med og bruk av nedsettende betegnelser viser jo ditt enorme storsinn...

Jadda...

Klarer du ikke svare? Hva når man har fått barn, hva er meningen da?

Du må være snill å understreke at det er meningen i livet for DEG ikke for alle, for tviler på at mange tenker som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er enkel.

Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt.

Det er alle levende vesners eneste oppgave. Enten du er en laks eller et menneske. Hva får deg til å tro at du har en annen oppgave på denne planeten enn kjøttmeisa eller katta?

For å klare å gjennomføre denne oppgaven må du tilegne deg et minimum av goder slik at du har det som trengs for å frembringe en respektabel representant for arten.

Så lenge du snylter og ikke bidrar, så fyller du ikke den eneste oppgaven du har.

Jeg har lest alle disse innleggene, og kommer nå ut av skapet: Jeg er enig med deg, fuji!

Den jobben vi er født til å gjøre, er å bringe arten videre!

At andre ting i livet OGSÅ gir mening, eller at man helt klart kan ha meningsfylte liv UTEN å bringe arten videre, er en helt annen ting!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Jeg har lest alle disse innleggene, og kommer nå ut av skapet: Jeg er enig med deg, fuji!

Den jobben vi er født til å gjøre, er å bringe arten videre!

At andre ting i livet OGSÅ gir mening, eller at man helt klart kan ha meningsfylte liv UTEN å bringe arten videre, er en helt annen ting!

mvh

"Den jobben vi er født til å gjøre, er å bringe arten videre"

Hvorfor blir det født "eksemplarer" som ikke kan gjøre den jobben da? Du kan jo ikke spise noen av den grunn, sånn som i naturen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke sånn

Jeg har lest alle disse innleggene, og kommer nå ut av skapet: Jeg er enig med deg, fuji!

Den jobben vi er født til å gjøre, er å bringe arten videre!

At andre ting i livet OGSÅ gir mening, eller at man helt klart kan ha meningsfylte liv UTEN å bringe arten videre, er en helt annen ting!

mvh

Du mener altså at meningen med livet for alle mennesker sett under ett, er å formere seg? Hvorfor har vi da tanker og følelser og evner til å ha sex uten å få barn feks? Mye tyder på at vi er laget for å gjør det beste ut av livet, og kose oss. At vi får barn og at dermed mennesketheten fortsetter er ren biologi.

Hvis vi er ment kun for å føre arten videre, hvorfor alt rundt? kunne vi ikke da levd som dyr? Hva er meningen med å leve etter man har fått barn? Hva med de som ikke kan få barn? Er de meningsløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Klarer du ikke svare? Hva når man har fått barn, hva er meningen da?

Du må være snill å understreke at det er meningen i livet for DEG ikke for alle, for tviler på at mange tenker som deg.

Vi er tydeligvis grunnleggende uenige om hvordan man definerer "meningen med livet".

Når jeg sier at jeg mener at den grunnleggende meningen med et menneskes liv er å reprodusere seg, så er jo det ikke det samme som at meningen er en øyeblikks-situasjon som begrenser seg til å føde.

Det finnes selvfølgelig mange gleder og tidspunkter i livet som ikke dreier seg om reproduksjon.

Men for meg, er "meningen med livet" ikke en religiøs eller ånder affære, men en enkel biologisk logikk som gjelder alle levende vesner. Vi fødes og vi dør. Underveis skal vi reprodusere genene våre. For å gjøre dette på en bra måte, fyller vi livene våre med alt mulig; kultur, venner, mat, skaffer oss utdanelse, et sted å bo. Og for meg handler alt dette (livet altså) til syvende å sist om å legge til rette for slektens videreføring.

Men jeg sier jo ikke at jeg går rundt hver dag i livet mitt og tenker: "nå har jeg fått ett barn, så nå er alt annet meningsløst.."

For meg er mennesket en organisme på jorden som alle andre levende vesner. Meningen er å leve, og sørge for at livet fortsetter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at meningen med livet for alle mennesker sett under ett, er å formere seg? Hvorfor har vi da tanker og følelser og evner til å ha sex uten å få barn feks? Mye tyder på at vi er laget for å gjør det beste ut av livet, og kose oss. At vi får barn og at dermed mennesketheten fortsetter er ren biologi.

Hvis vi er ment kun for å føre arten videre, hvorfor alt rundt? kunne vi ikke da levd som dyr? Hva er meningen med å leve etter man har fått barn? Hva med de som ikke kan få barn? Er de meningsløse?

Jeg har naturligvis ikke svarene på alle spørsmål, men når du skriver at meningen med livet er at vi skal kose oss, blir jeg...lattermild!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Ja, det hadde jeg nok. Og den redselen er jeg ikke fremmed for i det hele tatt.

Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette.

Men det er jo et problem som man kan lære seg å leve med. Vi er jo tross alt ikke de siste menneskene på jorden, og arten står jo ikke i fare for å kollapse med det første.

Men prinsippet endrer seg jo ikke av den grunn.

Så siden jeg ikke har barn, så er jeg verdiløs i dine øyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vioola

Meningen med livet er enkel.

Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt.

Det er alle levende vesners eneste oppgave. Enten du er en laks eller et menneske. Hva får deg til å tro at du har en annen oppgave på denne planeten enn kjøttmeisa eller katta?

For å klare å gjennomføre denne oppgaven må du tilegne deg et minimum av goder slik at du har det som trengs for å frembringe en respektabel representant for arten.

Så lenge du snylter og ikke bidrar, så fyller du ikke den eneste oppgaven du har.

hehe..den diskusjonen her ble dyp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den jobben vi er født til å gjøre, er å bringe arten videre"

Hvorfor blir det født "eksemplarer" som ikke kan gjøre den jobben da? Du kan jo ikke spise noen av den grunn, sånn som i naturen..

Jeg vet ikke! Greit nok svar? Som fuji også skriver, dette er MIN oppfatning av "den store sammenhengen". Ikke har jeg svar på alt, knapt nok noen svar, men det er altså dette jeg tror!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Så siden jeg ikke har barn, så er jeg verdiløs i dine øyne?

Nei, nei, nei!!!

Det har jeg da aldri sagt! Jeg har sagt at den grunnleggende meningen med menneskets liv, er ikke å "være glad" eller å "ha det gøy" -men å være med på å reprodusere arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Settlers

Jeg har naturligvis ikke svarene på alle spørsmål, men når du skriver at meningen med livet er at vi skal kose oss, blir jeg...lattermild!

Jeg har ikke fortalt deg noe om hva meningen om livet er for meg, om du siktet til meg :-) Men jeg er fullstendig uenig i at meningen med dette livet vi har fått, er at vi biologisk skal reprodusere oss og thats it. Basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg vet ikke! Greit nok svar? Som fuji også skriver, dette er MIN oppfatning av "den store sammenhengen". Ikke har jeg svar på alt, knapt nok noen svar, men det er altså dette jeg tror!

Takk for støtte - men du må nok passe deg!

Her har vi tydeligvis tråkket på en øm tå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Jeg vet ikke! Greit nok svar? Som fuji også skriver, dette er MIN oppfatning av "den store sammenhengen". Ikke har jeg svar på alt, knapt nok noen svar, men det er altså dette jeg tror!

Poenget er at fuji har ikke gitt det inntrykket tidligere i diskusjonen nei. Dette er meningen med livet, for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Amoline

Det er da din fulle rett til å være uenig med mitt syn!

Men av alle jeg har diskutert med i dag, så er det ingen som har kommet med noe eget forslag om hva som er meningen med livet.

Jeg syntes det er enkelt - vi skal reprodusere oss. Som de dyrene vi er, så er det den ultimate meningen. Jeg ser ikke noen vei utenom dette.

Er det ikke forskjell på mennesker og dyr? Hvordan forklarer du at mennsker feks har en høyere utviklet intelligens? Dersom vi kun var bestemt for å kun reprodusere så kunne vi da klart på langt mer primitive måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtte - men du må nok passe deg!

Her har vi tydeligvis tråkket på en øm tå....

Passer meg jeg! Ville bare ikke sitte her ved PC'en og føle meg feig som ikke sa meg enig fordi jeg var redd for reaksjonene!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg har lest alle disse innleggene, og kommer nå ut av skapet: Jeg er enig med deg, fuji!

Den jobben vi er født til å gjøre, er å bringe arten videre!

At andre ting i livet OGSÅ gir mening, eller at man helt klart kan ha meningsfylte liv UTEN å bringe arten videre, er en helt annen ting!

mvh

Nettop - det at jeg mener at det finnes en overgripende mening, er jo ikke det samme som at alt annet i livet er meningsløst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Takk for støtte - men du må nok passe deg!

Her har vi tydeligvis tråkket på en øm tå....

Det er alltid provoserende når noen hevder å ha svaret på noe som er individuelt for hver enkelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...