Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

Gjest Settlers

"La oss si at jeg er født uten å kunne reprodusere meg - hvorfor er jeg skapt da? Hvis meningen med livet er å formere seg, og hvis jeg ikke er i stand til å gjøre det? Feilvare? ;-)"

Ja, åpenbart!

Men det betyr jo ikke at du som mennekske er verdiløst. Men du er "feilvare" i den forstand at du ikke kan bidra til artens opprettholdelse. Det er jo åpenbart.

Men hvorfor er jeg skapt da, hvis det er dette som er meningen med livet?

Forresten, jeg er glad jeg ikke har samme syn som deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

fuji1365380447

"Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen."

Idet du skriver her og idet du skriver dette, motsier du deg selv ettertrykkelig.

Dyr samhandler ikke gjennom språk, i alle fall ikke over abstraksjoner som feks "mening". Dyr reflekterer heller ikke over sin egen eksistens. Men det gjør du (her).

Alle reduksjonister og relativister går i selvreferansefella. Hvis det er noen trøst ;-)

Dyr samhandler og mange dyr har bevissthet om sin egen eksistens.

F.eks Sjimpanser som har lært å uttrykke seg gjennom tegnspråk, kan fortelle om sorg over et barn de har mistet flere år senere. Også elefanter kommuniserer om sine kjære og døde.

For meg er ikke dette noen motsetning. Jeg tror ikke at mennekset er det eneste levende vesenet med bevissthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Du skriver:

"Det blir det samme som å si at hvis du ikke kan/vil bære fram ditt eget kjøtt og blod, er livet ditt dårligere enn mitt. Det blir feil. Jeg liker det ikke."

Livet i seg selv blir ikke nødvendigvis dårligere, men du gjør ikke din del av jobben for arten. Det at du ikke liker det har jo ikke så mye med dette faktum å gjøre.

"Alle har sin egen mening med livet. "

Hvis folk skulle bestemme seg for at å leve alene for å reise jorden rudnt er meningen for dem, så er det greit for meg. Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg. Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes.

"Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg. Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes."

Hva med de som ikke velger det bort da, men de som ikke kan?

Du skal være forsiktig med å proklamere at meningen med livet er å biologisk reprodusere seg. Med tanke på at det er mange som ikke kan gjøre nettopp det. Meningen din får du, som alle, selvsagt ha - men jeg synes du bør ha i bakhodet at det finnes mange som ikke kan formere seg, som du kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Men hvorfor er jeg skapt da, hvis det er dette som er meningen med livet?

Forresten, jeg er glad jeg ikke har samme syn som deg :-)

Det triste faktum at noen mennesker ikke er i stand til å få barn, endrer ikke på mitt syn om hva som er meningen med menneskeheten.

Meningen om reproduksjon er jo ikke en dypere filosofisk mening (som nestekjærlighet eller større bevissthet). Nei, meningen i reproduksjon er uten normativ verdi, men bare et biologisk, tørt og udiskutabelt faktum.

Uten dette finnes vi ikke, og da har vi jo ingenting å diskutere lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg. Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes."

Hva med de som ikke velger det bort da, men de som ikke kan?

Du skal være forsiktig med å proklamere at meningen med livet er å biologisk reprodusere seg. Med tanke på at det er mange som ikke kan gjøre nettopp det. Meningen din får du, som alle, selvsagt ha - men jeg synes du bør ha i bakhodet at det finnes mange som ikke kan formere seg, som du kaller det.

Det triste faktum at noen mennesker ikke er i stand til å få barn, endrer ikke på mitt syn om hva som er meningen med menneskeheten.

Meningen om reproduksjon er jo ikke en dypere filosofisk mening (som nestekjærlighet eller større bevissthet). Nei, meningen i reproduksjon er uten normativ verdi, men bare et biologisk, tørt og udiskutabelt faktum.

Uten dette finnes vi ikke, og da har vi jo ingenting å diskutere lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Jeg sier ikke at det er den eneste meningen med livet, men det basisen for alle mennesker eksistens. Jeg sier heller ikke at man som enkeltindivi mister sin rett til å leve dersom man ikke formerer seg, men som art er oppretholdelse det viktigste.

Du skriver:

"Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?"

Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen.

"For den som reproduserer seg, vil dette i høyden skje noen få ganger i løpet av livet. Den resterende av livet kan neppe sies å være uten 'mening' likevel."

Meningen blir jo oppfylt i at man sørger for at ens gener blir videreført. Jeg har da ikke sagt at man må være konstant gravid for å formere seg. Statisktisk sett så behøver hvert par å sette til verden to avkom som overlever, for at populasjonen skal holde seg stabil.

Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse...

sugarpop skriver: "Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?"

Du svarer: "Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen."

I følge dette så er et menneske som ikke kan reprodusere seg til overs på jorden? Makan! Beklager, men nå sitter jeg her og ler av deg, fuji.

Jeg er glad på dine vegne at du kunne biologisk formere deg. Hvis ikke ville du slitt med selvfølelsen din, pga av synet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke sånn

"La oss si at jeg er født uten å kunne reprodusere meg - hvorfor er jeg skapt da? Hvis meningen med livet er å formere seg, og hvis jeg ikke er i stand til å gjøre det? Feilvare? ;-)"

Ja, åpenbart!

Men det betyr jo ikke at du som mennekske er verdiløst. Men du er "feilvare" i den forstand at du ikke kan bidra til artens opprettholdelse. Det er jo åpenbart.

Du viser jo et nesten mer urovekkende syn på meningen med livet enn innleggskriver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

sugarpop skriver: "Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?"

Du svarer: "Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen."

I følge dette så er et menneske som ikke kan reprodusere seg til overs på jorden? Makan! Beklager, men nå sitter jeg her og ler av deg, fuji.

Jeg er glad på dine vegne at du kunne biologisk formere deg. Hvis ikke ville du slitt med selvfølelsen din, pga av synet ditt.

Ja, det hadde jeg nok. Og den redselen er jeg ikke fremmed for i det hele tatt.

Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette.

Men det er jo et problem som man kan lære seg å leve med. Vi er jo tross alt ikke de siste menneskene på jorden, og arten står jo ikke i fare for å kollapse med det første.

Men prinsippet endrer seg jo ikke av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Du skriver:

"Det blir det samme som å si at hvis du ikke kan/vil bære fram ditt eget kjøtt og blod, er livet ditt dårligere enn mitt. Det blir feil. Jeg liker det ikke."

Livet i seg selv blir ikke nødvendigvis dårligere, men du gjør ikke din del av jobben for arten. Det at du ikke liker det har jo ikke så mye med dette faktum å gjøre.

"Alle har sin egen mening med livet. "

Hvis folk skulle bestemme seg for at å leve alene for å reise jorden rudnt er meningen for dem, så er det greit for meg. Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg. Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes.

"Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg."

Neida, alle vil unasett ikke velge bort dette eller greie å unngå det.

"Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes."

Nå er jo også mennesket et av få dyr som har sex for andre grunner enn å formere seg da, så det er ikke så rart? Driften er jo for å tilfredstille seg, ren kos, enten ved sex eller onani, ikke for å få unger, som det er hos andre dyr.

Du er litt på jordet synes jeg. Bare fordi vi kan få unger betyr ikke at DET er meningen med livet. Hvis det var meningen, hvilken mening er det i å opprettholde arten? Bare for at den skal finnes? Må jo være meningen at folk skal leve, kose seg og ha det gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Du viser jo et nesten mer urovekkende syn på meningen med livet enn innleggskriver!

Hva er uroevkkende ved å mene at det viktigste i livet er å formere seg?

Dette syntet er jo bærende i alle de store verdensreligionene, og alle kulturer har fremming av nye generasjoner som sin viktigste oppgave.

Hva annet skal da være den store kollektive meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Ja, det hadde jeg nok. Og den redselen er jeg ikke fremmed for i det hele tatt.

Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette.

Men det er jo et problem som man kan lære seg å leve med. Vi er jo tross alt ikke de siste menneskene på jorden, og arten står jo ikke i fare for å kollapse med det første.

Men prinsippet endrer seg jo ikke av den grunn.

Hvis meningen med livet KUN var å formere seg tror jeg ganske mange hadde begått selvmord altså, for hva ville poenget vært med å være her? Ikke noe poeng i seg selv å bare opprettholde arten da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Jeg sier ikke at det er den eneste meningen med livet, men det basisen for alle mennesker eksistens. Jeg sier heller ikke at man som enkeltindivi mister sin rett til å leve dersom man ikke formerer seg, men som art er oppretholdelse det viktigste.

Du skriver:

"Dyr som ikke reproduserer seg, er kun mat eller til overs i naturen. Mennesker er noe mer, er vi ikke?"

Jeg er ikke enig - jeg syntes ikke at mennesket er noe annet enn dyr i naturen.

"For den som reproduserer seg, vil dette i høyden skje noen få ganger i løpet av livet. Den resterende av livet kan neppe sies å være uten 'mening' likevel."

Meningen blir jo oppfylt i at man sørger for at ens gener blir videreført. Jeg har da ikke sagt at man må være konstant gravid for å formere seg. Statisktisk sett så behøver hvert par å sette til verden to avkom som overlever, for at populasjonen skal holde seg stabil.

Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse...

Hvis meningen var kun å formere oss, ville vi neppe levd etter at avkomet var levedyktig alene ikke sant?

For da er vi jo bare søppel som bruker opp avkommets ressurser og minsker sjansen til avkommets overlevelse.

Vi blir jo ikke spist av dyr så da er vi heller ikke til noe nytte når vi har oppfylt "meningen" altså fått barn, og passet på dem til de klarer seg selv. Dyr lever også etter de har fått avkom fordi de fungerer som mat for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hvis meningen med livet KUN var å formere seg tror jeg ganske mange hadde begått selvmord altså, for hva ville poenget vært med å være her? Ikke noe poeng i seg selv å bare opprettholde arten da.

Jo, sånn rent biologisk sett så er det det eneste poenget.

Men det betyr jo ikke at vi ikke kan gjøre andre morsomme ting underveis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Settlers

Ja, det hadde jeg nok. Og den redselen er jeg ikke fremmed for i det hele tatt.

Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette.

Men det er jo et problem som man kan lære seg å leve med. Vi er jo tross alt ikke de siste menneskene på jorden, og arten står jo ikke i fare for å kollapse med det første.

Men prinsippet endrer seg jo ikke av den grunn.

"Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette."

Det å ikke kunne biologisk reprodusere seg, er ikke det samme som ikke å få barn. For deg med ditt syn, ville det kanskje vært det. Men ikke for meg, heldigvis :-)

For å ha det sagt, jeg føler jeg "teller" like mye her på jorden jeg, som du. Ikke alle har problemer med selvfølelsen, slik som du ville hatt, selv om man ikke kan biologisk formere seg :-) Vondt er det for mange, helt klart, det var det for meg og, men ikke fordi at jeg følte meg til overs av den grunn.

Jeg synes synet ditt er en smule arrogant faktisk. Ikke fortell meg at meningen med livet mitt er at jeg skal biologisk formere meg. Makan, fuji!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Men som art så ville vi ha litt problemer hvis folk valgte bort å reprodusere seg."

Neida, alle vil unasett ikke velge bort dette eller greie å unngå det.

"Det er en grunn til at kjønnsdriften er det sterkeste som finnes."

Nå er jo også mennesket et av få dyr som har sex for andre grunner enn å formere seg da, så det er ikke så rart? Driften er jo for å tilfredstille seg, ren kos, enten ved sex eller onani, ikke for å få unger, som det er hos andre dyr.

Du er litt på jordet synes jeg. Bare fordi vi kan få unger betyr ikke at DET er meningen med livet. Hvis det var meningen, hvilken mening er det i å opprettholde arten? Bare for at den skal finnes? Må jo være meningen at folk skal leve, kose seg og ha det gøy.

Det er ikke noen annen mening i å opprettholde arten, enn å opprettholde arten.

Akkurat som et virus. Det viderefører sin eksistens gjennom å infisere stadig nye organismer. Det er ikke noen større mening enn det.

For meg er det meningen i seg selv.

Jeg er overhodet ikke enig i meningen med menneskers liv her på jorden skal være at vi skulle ha det gøy og kose oss! Det blir i allefall platt og meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde jeg nok. Og den redselen er jeg ikke fremmed for i det hele tatt.

Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette.

Men det er jo et problem som man kan lære seg å leve med. Vi er jo tross alt ikke de siste menneskene på jorden, og arten står jo ikke i fare for å kollapse med det første.

Men prinsippet endrer seg jo ikke av den grunn.

Det er alltid interessant med mennesker som ufortrødent hevder ett "prinsipp" som det eneste gyldige for alle mennesker.

Nå var jeg ironisk, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det triste faktum at noen mennesker ikke er i stand til å få barn, endrer ikke på mitt syn om hva som er meningen med menneskeheten.

Meningen om reproduksjon er jo ikke en dypere filosofisk mening (som nestekjærlighet eller større bevissthet). Nei, meningen i reproduksjon er uten normativ verdi, men bare et biologisk, tørt og udiskutabelt faktum.

Uten dette finnes vi ikke, og da har vi jo ingenting å diskutere lenger.

Idet du sier dette blir det virkelig meningsløst (!) at du blander sammen begrepene mening og reproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Og jeg er ganske sikker på at de fleste som ikke får barn har store problemer med dette."

Det å ikke kunne biologisk reprodusere seg, er ikke det samme som ikke å få barn. For deg med ditt syn, ville det kanskje vært det. Men ikke for meg, heldigvis :-)

For å ha det sagt, jeg føler jeg "teller" like mye her på jorden jeg, som du. Ikke alle har problemer med selvfølelsen, slik som du ville hatt, selv om man ikke kan biologisk formere seg :-) Vondt er det for mange, helt klart, det var det for meg og, men ikke fordi at jeg følte meg til overs av den grunn.

Jeg synes synet ditt er en smule arrogant faktisk. Ikke fortell meg at meningen med livet mitt er at jeg skal biologisk formere meg. Makan, fuji!

Du tar mitt syn som et (personlig?) anngrep på dem som ikke kan få barn.

Du tillegger meg en mening om at jeg mener at de som ikke får barn er mindre verdt som mennsker. Det mener jeg ikke.

Men jeg mener at når man plukker bort all kultur, alt vi omgir oss med av venner, familie, kjærlighet, kunnskap osv - så er dette en del av en enkelt større biologisk hensikt som hver enkelt av oss ikke kan velge bort eller heve seg over.

Som art eller organisme, så søker vi å former oss. Og jo, jeg mener at som "bottom line" så er dette meningen med livet. Men den er i seg selv meningsløs...! Skjønner!?

Du som enkeltindivid kan selvfølgelig finne mening i andre aspekter i livet ditt. Men det endrer ikke på det faktum at vi er en del av det biologiske livet på jorden, hvor alle arter søker å opprettholde sin populasjon gjennom reproduksjon.

Thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke sånn

Det er ikke noen annen mening i å opprettholde arten, enn å opprettholde arten.

Akkurat som et virus. Det viderefører sin eksistens gjennom å infisere stadig nye organismer. Det er ikke noen større mening enn det.

For meg er det meningen i seg selv.

Jeg er overhodet ikke enig i meningen med menneskers liv her på jorden skal være at vi skulle ha det gøy og kose oss! Det blir i allefall platt og meningsløst.

Det må være sørgelig å ha et så snevert og pessimistisk syn på livet. Får da virkelig håpe du har eller får oppfylt din mening, les få barn, så du ikke føler at hele livet ditt har vært bortkastet da...

Det må være deprimerende å være i nærheten av deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr samhandler og mange dyr har bevissthet om sin egen eksistens.

F.eks Sjimpanser som har lært å uttrykke seg gjennom tegnspråk, kan fortelle om sorg over et barn de har mistet flere år senere. Også elefanter kommuniserer om sine kjære og døde.

For meg er ikke dette noen motsetning. Jeg tror ikke at mennekset er det eneste levende vesenet med bevissthet.

Dyr reflekterer ikke over mening slik mennesket gjør det. Akkurat det vet også biologer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...