Gå til innhold

Filosofiske problemer


vanadium

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

"Jeg mener at det meste vi gjør i livet - skole, jobb osv er en del av den reisen som setter oss i stand til å reprodusere oss. Så får meg så koker meningen med livet ned til dette enkle. Men jeg sier ikke at alt annet man gjør i livet er meningsløse..."

*LOL*

Jeg nekter å tro at skolene jeg har gått på gjør meg reproduserbar.

Selvfølgelig har de det - skolene du har gått på har vært med på å forme deg som menneske - og det er et viktig steg på veien for å kunne bringe frem et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 196
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • fuji1365380447

    59

  • Ugga Bugga

    16

  • sugarpop

    8

  • vanadium

    8

Mest aktive i denne tråden

Det triste faktum at noen mennesker ikke er i stand til å få barn, endrer ikke på mitt syn om hva som er meningen med menneskeheten.

Meningen om reproduksjon er jo ikke en dypere filosofisk mening (som nestekjærlighet eller større bevissthet). Nei, meningen i reproduksjon er uten normativ verdi, men bare et biologisk, tørt og udiskutabelt faktum.

Uten dette finnes vi ikke, og da har vi jo ingenting å diskutere lenger.

Det som kjennetegner folk som ikke har greie på vitenskap, er at de bruker vitenskap til å begrunne ting som egentlig er utenfor det aktuelle fagfeltet, og som vitenskapen faktisk ikke kan bevise.

Det er ingenting innen biologisk forskning som tilsier at meningen med livet er at mennesker og dyr skal formere seg. Det er ingenting som tilsier at det finnes en høyere biologisk "mening" eller "plan" i det hele tatt. Da beveger vi oss inn på religiøsitetens område, og for at det skal finnes en "mening", så må det vel finnes et høyerestående vesen som har denne "meningen"?

Hvilken verdi hvert enkeltmenneske velger å tillegge sitt liv, er en annen sak. Meningen med mitt liv er å ha det hyggelig. Foreløpig har jeg ikke formert meg, men jeg har hatt et ganske greit liv allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har de det - skolene du har gått på har vært med på å forme deg som menneske - og det er et viktig steg på veien for å kunne bringe frem et barn.

He he, hvorfor er det da de dummeste jentene uten utdanning som får barn først, og som får flest barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa hva meningen er for meg!

Nei, du skrev:

"Men jeg mener at når man plukker bort all kultur, alt vi omgir oss med av venner, familie, kjærlighet, kunnskap osv - så er dette en del av en enkelt større biologisk hensikt som hver enkelt av oss ikke kan velge bort eller heve seg over."

En større biologisk hensikt som hver enkelt av oss ikke kan heve seg over dreier seg ikke bare om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da enda godt, at man har flere oppgaver her på jorden :-)

*LOL*

Hva skjer hvis man ikke oppfyller noen av "oppgavene" sine? Stryker man til eksamen og havner i helvete, kanskje?

Hvem bestemmer forresten hva som er mine "oppgaver"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Det som kjennetegner folk som ikke har greie på vitenskap, er at de bruker vitenskap til å begrunne ting som egentlig er utenfor det aktuelle fagfeltet, og som vitenskapen faktisk ikke kan bevise.

Det er ingenting innen biologisk forskning som tilsier at meningen med livet er at mennesker og dyr skal formere seg. Det er ingenting som tilsier at det finnes en høyere biologisk "mening" eller "plan" i det hele tatt. Da beveger vi oss inn på religiøsitetens område, og for at det skal finnes en "mening", så må det vel finnes et høyerestående vesen som har denne "meningen"?

Hvilken verdi hvert enkeltmenneske velger å tillegge sitt liv, er en annen sak. Meningen med mitt liv er å ha det hyggelig. Foreløpig har jeg ikke formert meg, men jeg har hatt et ganske greit liv allikevel.

Hvis du hadde lest mine innlegg om dette skikkelig, så hadde du kanskje sett at jeg overhodet IKKE tillegger "meningen" en religiøs, åndelig tilfredstillende egenskap.

Jeg sier tvert i mot at meningen med menneskehetens viderføring er nøytral og ikke normativ, på samme måte som et virus søker nye steder å formere seg.

Og bare så det er sagt - så er jeg vitenskapelig utdannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Nei, du skrev:

"Men jeg mener at når man plukker bort all kultur, alt vi omgir oss med av venner, familie, kjærlighet, kunnskap osv - så er dette en del av en enkelt større biologisk hensikt som hver enkelt av oss ikke kan velge bort eller heve seg over."

En større biologisk hensikt som hver enkelt av oss ikke kan heve seg over dreier seg ikke bare om deg.

Det er da din fulle rett til å være uenig med mitt syn!

Men av alle jeg har diskutert med i dag, så er det ingen som har kommet med noe eget forslag om hva som er meningen med livet.

Jeg syntes det er enkelt - vi skal reprodusere oss. Som de dyrene vi er, så er det den ultimate meningen. Jeg ser ikke noen vei utenom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde lest mine innlegg om dette skikkelig, så hadde du kanskje sett at jeg overhodet IKKE tillegger "meningen" en religiøs, åndelig tilfredstillende egenskap.

Jeg sier tvert i mot at meningen med menneskehetens viderføring er nøytral og ikke normativ, på samme måte som et virus søker nye steder å formere seg.

Og bare så det er sagt - så er jeg vitenskapelig utdannet...

"Jeg sier tvert i mot at meningen med menneskehetens viderføring er nøytral og ikke normativ, på samme måte som et virus søker nye steder å formere seg."

Hvordan kan du vite dette? Hva legger du i ordet "mening", og hvordan kan du vite så skråsikkert hva som er "meningen" med menneskers eksistens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da din fulle rett til å være uenig med mitt syn!

Men av alle jeg har diskutert med i dag, så er det ingen som har kommet med noe eget forslag om hva som er meningen med livet.

Jeg syntes det er enkelt - vi skal reprodusere oss. Som de dyrene vi er, så er det den ultimate meningen. Jeg ser ikke noen vei utenom dette.

Meningen med mitt liv:

Å ha det hyggelig, å få utfordringer og jobbe med noe jeg trives med og å omgås familie og gode venner. Det er det som er viktig for meg. Ikke å formere meg. Jeg har levd et helt greit liv hittil, selv om jeg ikke har formert meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

*LOL*

Hva skjer hvis man ikke oppfyller noen av "oppgavene" sine? Stryker man til eksamen og havner i helvete, kanskje?

Hvem bestemmer forresten hva som er mine "oppgaver"?

"Hva skjer hvis man ikke oppfyller noen av "oppgavene" sine?"

Da blir man til overs, og spist som i naturen ;-)

"Stryker man til eksamen og havner i helvete, kanskje?"

Eller det kanskje ja, hehe.

"Hvem bestemmer forresten hva som er mine "oppgaver"?"

Det gjør fuji ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva skjer hvis man ikke oppfyller noen av "oppgavene" sine?"

Da blir man til overs, og spist som i naturen ;-)

"Stryker man til eksamen og havner i helvete, kanskje?"

Eller det kanskje ja, hehe.

"Hvem bestemmer forresten hva som er mine "oppgaver"?"

Det gjør fuji ;-)

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Settlers

Det er da din fulle rett til å være uenig med mitt syn!

Men av alle jeg har diskutert med i dag, så er det ingen som har kommet med noe eget forslag om hva som er meningen med livet.

Jeg syntes det er enkelt - vi skal reprodusere oss. Som de dyrene vi er, så er det den ultimate meningen. Jeg ser ikke noen vei utenom dette.

"Jeg syntes det er enkelt - vi skal reprodusere oss. Som de dyrene vi er, så er det den ultimate meningen. Jeg ser ikke noen vei utenom dette."

Unnskyld at jeg sier det, men du høres fanatisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Meningen med mitt liv:

Å ha det hyggelig, å få utfordringer og jobbe med noe jeg trives med og å omgås familie og gode venner. Det er det som er viktig for meg. Ikke å formere meg. Jeg har levd et helt greit liv hittil, selv om jeg ikke har formert meg.

Aha - der har vi det igjen!

Det virker som om alle som diskuterer med meg om dette, egentlig bare er ute etter å forsvare sin egen eksistens uten barn... Selvvalgt eller ikke.

Det at noen er lykkelige å føler at de lever et meningsfylt liv uten å formere seg, endre ikke basisen for artens videreføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg tror ikke blindt på vitenskapen, men den har en kvalitet jeg setter pris på, nemlig at den aldri ytrer teoriene sine som sannhet, der vitenskapen sier vi tror, sier andre vi vet.

Om du mener om jeg har lest von Däniken, og hans like, setter jeg egentlig svært lite pris på den slags, men for all del, folk må gjerne få lese hva de vil.

Trodde vitenskapen sa vi vet jeg,men hva vet jeg...=)

Vitenskapen er vel basert på det som er fysisk mulig,det øye ser,de tror på det de ser,det vet de...ikke mere.

Ja,alle må nok finne sin vei i livet,hvis du har det fint som du har det,syns jeg du skal fortsette med det..=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - der har vi det igjen!

Det virker som om alle som diskuterer med meg om dette, egentlig bare er ute etter å forsvare sin egen eksistens uten barn... Selvvalgt eller ikke.

Det at noen er lykkelige å føler at de lever et meningsfylt liv uten å formere seg, endre ikke basisen for artens videreføring.

Jeg har ikke noe behov for å forsvare min eksistens uten barn, det kan godt hende jeg vil vurdere å få barn selv en dag.

"Det at noen er lykkelige å føler at de lever et meningsfylt liv uten å formere seg, endre ikke basisen for artens videreføring."

Hva er basisen for artens videreføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

"Jeg syntes det er enkelt - vi skal reprodusere oss. Som de dyrene vi er, så er det den ultimate meningen. Jeg ser ikke noen vei utenom dette."

Unnskyld at jeg sier det, men du høres fanatisk ut.

Du behøver ikke å unnskylde noen ting.

For meg er det et langt steg fra "fanatisk" til å ha en enkel og klar overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med livet er enkel.

Du skal reprodusere deg, og ta vare på avkommet ditt.

Det er alle levende vesners eneste oppgave. Enten du er en laks eller et menneske. Hva får deg til å tro at du har en annen oppgave på denne planeten enn kjøttmeisa eller katta?

For å klare å gjennomføre denne oppgaven må du tilegne deg et minimum av goder slik at du har det som trengs for å frembringe en respektabel representant for arten.

Så lenge du snylter og ikke bidrar, så fyller du ikke den eneste oppgaven du har.

Ueneig der...=)

Jeg tror menneskers oppgave i livet er hva de gjør det til,å gjøre eller ikke gjøre,hvem vet hva som er rett og galt?

Vi er her for å være,ikke gjøre,min mening...=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Ueneig der...=)

Jeg tror menneskers oppgave i livet er hva de gjør det til,å gjøre eller ikke gjøre,hvem vet hva som er rett og galt?

Vi er her for å være,ikke gjøre,min mening...=)

Det er det eneste gode alternativet jeg har sett i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Jeg har ikke noe behov for å forsvare min eksistens uten barn, det kan godt hende jeg vil vurdere å få barn selv en dag.

"Det at noen er lykkelige å føler at de lever et meningsfylt liv uten å formere seg, endre ikke basisen for artens videreføring."

Hva er basisen for artens videreføring?

reproduksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...