Gå til innhold

Bunadsreglene! :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjekk dette før 17. mai folkens! :-) Jeg er glad for to ting:

1. Jeg "oppfyller" alle sammen! :-)

2. de hadde ikke satt opp forbud mot solbriller på lista! Jeg er overbevist om at dem som hardnakket påstår at solbriller er en uting til bunad ikke er lysømfindtlige!!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=115833

Videoannonse
Annonse
  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

19

• Lillemus

8

• citygirl

7

• amber sun

5

Mest aktive i denne tråden

Sofies mamma
Skrevet

Solbriller hører med i pollentida :-) Men lua sliter jeg med, ellers oppfører jeg meg som jeg skal i bunad. ser jeg.

Mary Poppins
Skrevet

Nja jeg vet ikke om jeg er så veldig enig med alle de punktene. Hvorfor er bunadsparaply fy f.eks? Jeg har ikke bunadsparaply selv men synes det er fint likevel.

Dessuten har jeg alltid noe i ørene.

Og hodeplagg synes jeg rett og slett ikke er så veldig fint, no offense til alle dere som bruker det.

Skrevet

Nja jeg vet ikke om jeg er så veldig enig med alle de punktene. Hvorfor er bunadsparaply fy f.eks? Jeg har ikke bunadsparaply selv men synes det er fint likevel.

Dessuten har jeg alltid noe i ørene.

Og hodeplagg synes jeg rett og slett ikke er så veldig fint, no offense til alle dere som bruker det.

Bunadsparaply er fy fordi det gir et slags inntrykk av å være "ekte" - det har mønster som skal mætsje med bunaden.

Men alle vet jo at dette ikke er autentisk, og da passer det bedre med en sort, nøytral paraply.

Skrevet

Jeg ser jeg bryter et par av dem, punkt 1 og 10. Lue har jeg ikke, enkelt og greit fordi lua som hører til bunaden min får hvem som helst til å se riktig så åndssvake ut. Det hører til sjeldenhetene å se lue brukt til den bunaden.

Kniven har jeg enkelt og greit fordi jeg har lagd den selv og er rimelig fornøyd med resultatet. Den er liten og nett og riktig så fjong i følge med min bunad.

Skrevet

Jeg bryter nok mesteparten av disse reglene, og jeg syns også det er tåpelig å sette opp sånne bastante regler.

Egentlig irriterer det meg alltid litt at bunadspolitiet skal komme her og komme her.

Så jeg dropper hodeplagg, bruker sminke, tar på en jakke om jeg ikke har med capen, og bruker hvilke sokker som jeg finner i skuffen som passer i fargen.

Jeg hadde nok ikke passert nåløyet, men det er heller ikke noe mål for meg.

Hvis jeg skal bruke bunaden bruker jeg den sånn som jeg føler meg vel i den. :-)

Skrevet

Vel - jeg har ikke hodeplagg. Og jeg fester sølja på vesten fordi den faktisk _skal_ festes der på min type bunad (dessverre - synes jeg). Bunaden min er _litt_ for sid, jeg har lenge hatt planer om å få lagt den omm noen cm, men det blir liksom ikke.

Ellers er jeg helt korrekt. :-)

Skrevet

Jeg bryter nok mesteparten av disse reglene, og jeg syns også det er tåpelig å sette opp sånne bastante regler.

Egentlig irriterer det meg alltid litt at bunadspolitiet skal komme her og komme her.

Så jeg dropper hodeplagg, bruker sminke, tar på en jakke om jeg ikke har med capen, og bruker hvilke sokker som jeg finner i skuffen som passer i fargen.

Hvis jeg skal bruke bunaden bruker jeg den sånn som jeg føler meg vel i den. :-)

Tar på jakke???!!! Og likevel føler du deg VEL? ;-)

Det å ta på jakke er verre enn å bruke pumps og vanlig veske - til sammen!! *S*

Skrevet

Jeg har ikke hodeplagg. Ønsket meg koneskautet til trøndebunaden, men det koster mange tusen kroner og lua ser så småpikeaktig ut.

Jeg bruker nylonstrømpebukse, det er jo den Husfliden her selger til trønderbunaden jo!

Og vi har to søljer, en i halsen på skjorta og en som _skal_ sitte på vesten. Øredobber hører også til.

Utover det oppfyller jeg alle krav. :o) Med unntak av jeg ikke får den på meg da... :o/

Skrevet

Jeg ser jeg bryter et par av dem, punkt 1 og 10. Lue har jeg ikke, enkelt og greit fordi lua som hører til bunaden min får hvem som helst til å se riktig så åndssvake ut. Det hører til sjeldenhetene å se lue brukt til den bunaden.

Kniven har jeg enkelt og greit fordi jeg har lagd den selv og er rimelig fornøyd med resultatet. Den er liten og nett og riktig så fjong i følge med min bunad.

Jeg har faktisk aldri verken hørt om eller sett noen damer med kniv til bunaden, så jeg ble overrasket over at det tydeligvis er "utbredt nok" tilo å bli nevnt på en slik liste! :-)

Skrevet

Jeg så en bunadskledd dame i går, riktig så staselig, riktignok ikke det originale capet til trønderbunaden, men dog - men i hånden dinglet det en stor, lystrosa skinnveske!!! *Grøss* (den hadde forøvrig vært grøss uansett antrekk)

Mary Poppins
Skrevet

*high five*

Skrevet

Jeg har ikke hodeplagg. Ønsket meg koneskautet til trøndebunaden, men det koster mange tusen kroner og lua ser så småpikeaktig ut.

Jeg bruker nylonstrømpebukse, det er jo den Husfliden her selger til trønderbunaden jo!

Og vi har to søljer, en i halsen på skjorta og en som _skal_ sitte på vesten. Øredobber hører også til.

Utover det oppfyller jeg alle krav. :o) Med unntak av jeg ikke får den på meg da... :o/

Rart med den skapkrympinga, gitt! ;-)

Ja dersom sølja skal sitte på vesten på din bunad, så er det jo korrekt å sette den der.

Skrevet

Hodeplagg har jeg ikke, og jeg bruker litt sminke. Jeg har øredobber som hører til bunaden. Solbriller er et must om det er sol eller skarpt lys

Skrevet

Nå har jeg cape da, og bruker den om det er kaldt. Men altså, jeg står ikke og hutrer og fryser i bunaden og ikke tar på jakke hvis jeg har muligheten til å ta på jakke.

Så før jeg fikk cape så tok jeg på jakke over ja.

:-)

*dukker*

Skrevet

Jeg har faktisk aldri verken hørt om eller sett noen damer med kniv til bunaden, så jeg ble overrasket over at det tydeligvis er "utbredt nok" tilo å bli nevnt på en slik liste! :-)

Da har du ikke sett meg :-)

Men kniven er såpass diskret at det er ikke sikkert du hadde lagt merke til den likevel.

Dessuten blir det ikke bunad på meg i år, det var kul umulig å få knept min gravide mage inn i den i år :-(

Skrevet

Jeg så en bunadskledd dame i går, riktig så staselig, riktignok ikke det originale capet til trønderbunaden, men dog - men i hånden dinglet det en stor, lystrosa skinnveske!!! *Grøss* (den hadde forøvrig vært grøss uansett antrekk)

Gurimalla!!! Synes det er ille nok med bruk av ellers svært så pene vesker til bunad,, men sjokkrosa???!!!

Noe av det aller beste med å bare nøye seg med den lille bunadsveska er forøvrig at mor i huset slipper å bli "bærestasjon" også for husbondens småsaker!! ;-)

Skrevet

Nå har jeg cape da, og bruker den om det er kaldt. Men altså, jeg står ikke og hutrer og fryser i bunaden og ikke tar på jakke hvis jeg har muligheten til å ta på jakke.

Så før jeg fikk cape så tok jeg på jakke over ja.

:-)

*dukker*

Jo, men nå har du heldigvis tatt til fornuft og skaffet deg cape! :-)

Den eneste gangene jeg har hatt på jakke har vært til og fra kirka i et bryllup midt på vinteren, og med 20 kuldegrader ute! ;-)

Skrevet

Det er forresten veldig dårlig plass i de bunadsveskene!

Skrevet

Jeg har samme problem. Jeg elsker bunaden min. Men - jeg får den farsken ikke på!

Jeg har både trønder og finnmarksbunad, men sverger til trønder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...