Gå til innhold

Feite unger - Feite foreldre


Gjest En som har tenkt til å leve lenge

Anbefalte innlegg

Forbrenning og stoffskifte har lite med hverandre å gjøre da...

Det er feil, da. Forbrenning og stoffskifte henger sammen på den måten at de som har lavt stoffskifte har lav forbrenning, og omvendt. Men lavt stoffskifte er selvfølgelig mer komplekts enn bare forbrenningen.

".............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    51

  • flisa

    30

  • Goliath

    28

  • ShitDiddelyDo

    24

Mest aktive i denne tråden

Man regner med at mer enn 30% av alle overvektige også har en spiseforstyrrelse.

Når det gjelder anoreksi, er det svært ofte _utløst_ av en slankekur som ble påbegynt som følge av en sleivete kommentar om vekt og utseende.

Mennesker i vår del av verden utviser en slik forakt for fett og for overvektige mennesker at det grenser mot mobbing satt i system.

Trist å se at holdningene til overvektige lever i beste velgående, selv på et sted som DOL, hvor man egentlig burde forvente at folk brydde seg litt om hverandre ...

I stedet for bare å fortsette å anklage meg for de mest idiotiske ting, kan du ikke i stedet svare på spørsmålet mitt?

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det legitimt å kritisere akkurat dette, når folk gjør helt sinnsvake ting med og mot ungene sine uten at det blir samme ramaskrik av det.

Curling-foreldre, for eksempel. Vil påstå at det er viktigere at ungene blir nogenlunde hensynsfulle personer, som klarer å ta ansvar for seg selv, og ikke oppfører seg som bortskjemte drittunger med enerett til livet, enn at de blir overvektige.

Eller hva med foreldre som røyker og drikker foran barna - vi vet at eksemplets makt er enormt, og at barna tar etter foreldres røyke - og drikkevaner, og at det ikke nødvendigvis bare gjelder misbruk.

Slike foreldre får ikke halvparten så mye "pepper" som overvektige. Det er "lov" å ta overvektige i dag, og da kommer naturligvis også overvektige barn til å få lide for det. Ikke fordi de er overvektige i utgangspunktet, men pga holdninger og barns oppførsel. (Det skal en del til før ovevekt er et alvorlig helseproblem hos barn).

Og hvorfor er det greit å stigmatisere en gruppe så fullstendig i forhold til alt det andre folk holder på med?

Fei for egen dør!

Andre får sin del av kritikken.

Se bare på foreldre som røyker. De har så absolutt fått sin del....

Jeg tror heller det er slik at du FØLER at de kraftig overvektige blir overfokusert på - nettopp fordi det treffer DEG.

Og selvfølgelig har det fått en del økt oppmerksomhet de siste år.

Det er helt naturlig når man ser på den økningen som har vært i kraftig overvekt - ikke minst blant yngre barn. Og når man samtidig vet at dette er i ferd med å bli et alvorlig helseproblem for svært mange, så er det helt på sin plass å advare kraftig mot den utviklingen man ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei sa det veldig godt:-)

Selv røyker jeg, og tar meg ikke nær av at røykere blir kritisert gjevnlig.

For kritikken er på sin plass, og vil bidra til at færre røyker over tid.

Det samme gjelder også kraftig overvekt.

Jeg tror dessverre du tar feil, Goliath. Overvektsproblemene øker i takt med at tilgjengelig informasjon om helsefarene aldri har vært større.

Jeg tror ikke det nytter å mobbe noen til en sunnere livsstil hva ernæring og mosjon angår, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men anoreksia har fint lite med mat og/eller vekt å gjøre. Det er der det slår ut, men årsakene ligger helt andre steder. Ergo, ikke noe argument MOT de som argumenterer for at folk burde være litt sunnere.

".............................................."

Spiseforstyrrelser starter ofte med et forsøk på å gå ned i vekt.

Den sykelige tilstanden er noe annet enn vanlig slanking, det er jeg enig i.

Men det er for drøyt å påstå at tingene ikke har noe med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på deg selv og dine, du!

Herre min hatt, så barnslige dere er.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor er det legitimt å kritisere akkurat dette, når folk gjør helt sinnsvake ting med og mot ungene sine uten at det blir samme ramaskrik av det.

Curling-foreldre, for eksempel. Vil påstå at det er viktigere at ungene blir nogenlunde hensynsfulle personer, som klarer å ta ansvar for seg selv, og ikke oppfører seg som bortskjemte drittunger med enerett til livet, enn at de blir overvektige.

Eller hva med foreldre som røyker og drikker foran barna - vi vet at eksemplets makt er enormt, og at barna tar etter foreldres røyke - og drikkevaner, og at det ikke nødvendigvis bare gjelder misbruk.

Slike foreldre får ikke halvparten så mye "pepper" som overvektige. Det er "lov" å ta overvektige i dag, og da kommer naturligvis også overvektige barn til å få lide for det. Ikke fordi de er overvektige i utgangspunktet, men pga holdninger og barns oppførsel. (Det skal en del til før ovevekt er et alvorlig helseproblem hos barn).

Og hvorfor er det greit å stigmatisere en gruppe så fullstendig i forhold til alt det andre folk holder på med?

Fei for egen dør!

Man vet best hvor skoen trykker den som har den på.

Derfor vil lettere en som røyker synes at det er mye kritikk av røykere, mens en som drikker legger best merke til den type kritikk.

Og det skrives utrolig mye her inne på dol om begge deler, ihvertfall i forhold til barn. men du legger kanskje mindre merke til det, fordi det ikke i samme grad angår deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre du tar feil, Goliath. Overvektsproblemene øker i takt med at tilgjengelig informasjon om helsefarene aldri har vært større.

Jeg tror ikke det nytter å mobbe noen til en sunnere livsstil hva ernæring og mosjon angår, gitt!

Hvem er det som mobber? Jeg ser nesten ingen _mobbing_ av overvektige, her eller andre steder. Hvis du/dere tar det som mobbing at helsemyndighetene uttrykker bekymring for helseskadelige tilstander, så er det noen kilo med selvransakelse som må til, tror jeg.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning av at man ikke skal "gnåle" om kroppsfasong overfor barn, verken om man er tynn eller tykk.

Det man kan gjøre er å ha et sunt kosthold hjemme, sørge for at ungene spiser frokost, skolemat, sunn middag med grønnsaker og kvelds. I tillegg så bør det være frukt og grønt tilgjengelig hele tiden hvis podene blir sultne.

Man bør passe på at ungene driver litt aktivitet og at man kanskje er flinke til å ta dem med på turer selv også.

Det er trist når noen blir så opphengt i vekt at de slanker seg til døde, men problemet er nok større den andre veien.

Men for ungdom i en sårbar alder er det ikke akkurat til hjelp at det hyles konstant i media om at alle er for feite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiseforstyrrelser starter ofte med et forsøk på å gå ned i vekt.

Den sykelige tilstanden er noe annet enn vanlig slanking, det er jeg enig i.

Men det er for drøyt å påstå at tingene ikke har noe med hverandre å gjøre.

Det blir også drøyt når du argumenterer mot de som ser overvekt og uttrykker bekymring for det, med at en eller annen døde av anoreksia.

De som får anoreksia er nesten aldri annet enn normale vektmessig i utgangspunktet, har jeg inntrykk av.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre du tar feil, Goliath. Overvektsproblemene øker i takt med at tilgjengelig informasjon om helsefarene aldri har vært større.

Jeg tror ikke det nytter å mobbe noen til en sunnere livsstil hva ernæring og mosjon angår, gitt!

Men du ebbamor....

Du anklaget meg for å finne nytelse i at andre har det værre. Nå har jeg oppfordret deg flere ganger om å forklare hvor du tar den påstanden fra. Kan du ikke gjøre det?

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dessverre du tar feil, Goliath. Overvektsproblemene øker i takt med at tilgjengelig informasjon om helsefarene aldri har vært større.

Jeg tror ikke det nytter å mobbe noen til en sunnere livsstil hva ernæring og mosjon angår, gitt!

Hovedårsakene til overvekt skyldes usunt kosthold og for lite fysisk aktivitet.

Begge deler noe som mange "arver" i fra sine foreldre.

Økt kunnskap om hvilke negative konsekvenser dette får er på ingen måte mobbing, og jeg tror det er eneste veien å gå - helt på samme linje som for røykerne.

Men det tar tid - sansynligvis et par tre generasjoner før vi får se effekten av slike "kampansjer".

Hva med deg? Hva har du av forslag til hvordan gripe tak i dette problemet på en måte som du mener kan ha en reell effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer det av at du føler deg så truffet her?

Trives du med din vekt, så er det noe som ingen skal kritisere deg for - ei heller skal du da behøve å føle at kritikken treffer deg.

Men overfører du et usunt kosthold/livsstil til dine barn, og derfor føler deg truffet av kritikken - så er kritikken helt på sin plass.

Jeg føler meg ikke personlig truffet. Mine barn er sunne og normalvektige selv om jeg har vært overvektig i hele deres liv.

Jeg blir bare fryktelig sint på vegne av alle som ikke selv orker å si fra at de er lei av å bli mobbet for sin overvekt. Dere *aner* ikke hvor tungt det er å skulle møte de foraktfulle blikkene (og kommentarene) fra folk som aldri selv har kjent overvekt på kroppen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest limgrønt piano

Nei radioaktivt jod får man bare om man har for høyt stoffskiftet -for å bremse tyroksin-produksjon.

Ja jeg fikk høyt stoffskifte først skjønner du, og etter ca to år ble det lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Men for ungdom i en sårbar alder er det ikke akkurat til hjelp at det hyles konstant i media om at alle er for feite.

Jeg tror det nettopp hadde vært en undersøkelse på dette og det visste seg at man ikke ble så påvirket av mediene på det der allikevel.

Det var faktisk mange som var glade for at de ikke var så tynne som modellene.

Men jeg er enig i at det er vanvittig mye fokus på kosthold i avisene for tiden, men jeg syns mye av det er veldig bra. Det fokuseres ikke på slanking, men livsstilsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hverken meg eller mine barn feite, men MAKAN til selvsentrert dame du må være..

DU kan ikke vite hvorfor de er feite.. Noen spiser selvsagt for mye, men andre har genentiske feil/problem eller psykiske problem som fører til fedme..

Så SPAR deg.. og se deg heller godt i speilet! Du er nok ikke perfekt du heller!

Det er, som andre her sier, en veldig liten andel av verdens overvektige som har en genetisk tilstand som forårsaker dette.

Psykiske årsaker er selvfølgelig like relevant, i de tilfellene det gjelder. Men det er IKKE en forklaring på at barna dine er fete.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som mobber? Jeg ser nesten ingen _mobbing_ av overvektige, her eller andre steder. Hvis du/dere tar det som mobbing at helsemyndighetene uttrykker bekymring for helseskadelige tilstander, så er det noen kilo med selvransakelse som må til, tror jeg.

".........................................."

Jeg oppfatter trådstarters innlegg som mobbing. Jeg skal svare på det du spurte om, må bare finne spørsmålet. Det går så fort i svingene her at jeg ikke har rukket å lese alt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir også drøyt når du argumenterer mot de som ser overvekt og uttrykker bekymring for det, med at en eller annen døde av anoreksia.

De som får anoreksia er nesten aldri annet enn normale vektmessig i utgangspunktet, har jeg inntrykk av.

"............................................."

Poenget mitt overfor trådstarter, var at det ikke stemmer at h*n er "en av få som tør å si det", slik h*n selv hevdet.

Det er ikke FÅ som sier det. Det sies omtrent hele tiden, nesten overalt. Og det er mulig det hjelper litt, men det har også sine baksider, noe jeg viste til et eksempel på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Tror ikke man kan spise på seg stoffskiftesykdommer...jeg var slank før. Det var en fødsel - homoner som gjorde at jeg fikk det.

Jo, jeg er ganske sikker på at du kan spise på deg hormonforstyrrelser og med det påvirke stoffskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feita

Hvem er det som mobber? Jeg ser nesten ingen _mobbing_ av overvektige, her eller andre steder. Hvis du/dere tar det som mobbing at helsemyndighetene uttrykker bekymring for helseskadelige tilstander, så er det noen kilo med selvransakelse som må til, tror jeg.

".........................................."

Det myndighetene gjør er ikke mobbing, tror ikke det blir sett på som det heller.

Men det denne som "har tenkt til å leve lenge" skriver, er ikke spesielt konstruktivt. Holdningen til "folk flest" fremstår i det hele tatt som lite konstruktiv og lite forståelsesfull, feks ser man det gjennom mye av det som kommer til utttrykk her inne.

Tror tross alt røykere er blitt møtt med større forståelse for at det er vanskelig å slutte - de får ikke høre "det er bare å bevege seg og trimme mer". De har unnskyldningen om fysisk avhengighet, mens den i virkeligheten er lettere å overkomme for de fleste enn den psykiske avhengigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...