Gå til innhold

Feite unger - Feite foreldre


Gjest En som har tenkt til å leve lenge

Anbefalte innlegg

Det var ikke jeg som kalte det mobbing, heller.

Nei, men det var du som dro frem eksemplet med anoreksi, noe jeg mener ikke kan brukes som eksempel på at "gnålingen" fra sentralt hold er feil :-)

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    51

  • flisa

    30

  • Goliath

    28

  • ShitDiddelyDo

    24

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo

Så fint for deg at du finner nytelse i at andre har det verre.

Vil du føle deg slank, er det jo bare å omgås feite folk.

Makan!

Nå tar du deg i overkant nær av en person som riktignok bruker alt for mange spørsmålstegn og helt klart kunne formulert seg annerledes, men som likevel har rett.

Det er fakta at vi spiser usunt og at det forårsaker overvekt. Det er fakta at vi lever et mer stillesittende liv enn tidligere - og at det også fører til overvekt.

Og det er klart voksne menneskers dårlige kostvaner påvirker ungene deres.

Person over burde henges for norske rettskrivningsregler, men hva overvekt angår har personen rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et sted at man regner med at levealderen vil synke her i landet etterhvert, pga overvekt.

Det er klart at dette må fokuserers på og at det må frem i media.

Man kan jo ikke bare lukke øynene for dette.

Jeg sier ikke at man skal neglisjere det.

Poenget mitt overfor trådstarter, var at det ikke stemmer at h*n er "en av få som tør å si det", slik h*n selv hevdet.

Det er slett ikke FÅ som sier det. Det sies omtrent hele tiden, nesten overalt.

Og når det sier fra på den måten som trådstarter gjorde, er det noen av oss som faktisk synes det blir litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Becham har jo aldri sett ut uansett, så forskjellen blir nok ikke så stor.:)

Men har du penger har du råd til leger og spesialister som kan hjelpe de fleste.

Se på Janet Jackson. I løpet av få måneder gikk hun fra Moskva Marit-tilstander til babe igjen.

Janet svinger noe voldsomt - og det er ikke første gangen.

Mye penger bidrar nok godt ja. men det må nok litt vilje til også.

La ikke hun på seg litt ekstra med tanke på en eller annen filminnspilling (som hun likevel ikke fikk rollen i)?

Uansett er det neppe sunt det hun driver med heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa:

"Jeg er f.eks langtfra perfekt mht. kosthold etc. Men jeg ser nesten hele tiden folk rundt meg som er værre. De jeg jobber sammen med hiver i seg et par flasker brus om dagen, og går man på spisesteder så går det i fettdryppende pølser og burgere."

Jeg leser det om igjen og om igjen og klarer rett og slett ikke bli kvitt følelsen av at du hever deg selv over andre ved å påpeke at andre gjør verre ting enn du selv ville gjort.

Skadefryd er også en fryd. Og den er gjerne ekte og kommer fra hjertet.

Men det kan jo hende jeg tok fullstendig feil.

Hvordan klarer du å få _skadefryd_ ut fra det? Det jeg føler, er en overraskelse/oppgitthet/eller-liknende av folks usunne matvaner. Og ja - jeg ser at jeg er sunnere enn disse. Men skadefryd? Om noe, så ville jeg foreslått for disse at de f.eks skulle begrense brusdrikkingen.

Hvis jeg aldri drikker brus, evt. drikker en flaske eller to i helgen: Er det da å "heve meg over" deg hvis du drikker fire flasker om dagen, og jeg analyserer det åpenbare i dette?

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at man skal neglisjere det.

Poenget mitt overfor trådstarter, var at det ikke stemmer at h*n er "en av få som tør å si det", slik h*n selv hevdet.

Det er slett ikke FÅ som sier det. Det sies omtrent hele tiden, nesten overalt.

Og når det sier fra på den måten som trådstarter gjorde, er det noen av oss som faktisk synes det blir litt mye.

"Det er slett ikke FÅ som sier det. Det sies omtrent hele tiden, nesten overalt."

Ikke enig. Før var slikt totalt forbudt å si. Nå er det ikke det, og det kan kanskje virke som om alle sier det. Vanlig høflighet hindrer fortsatt folk flest i å kommentere folks fedme åpenlyst.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Det er imponerende det Janet Jackson har klart! Hun er ikke bare slank, hun har flotte muskler og:)

Men vanlige folk kunne ikke gjort det hun har gjort. De har ikke råd til verdens dyktigste ekspertise, og det er ingen tvil om at Hollywood-folket også medisineres rett når de f.eks. skal legge på seg muskler eller kvitte seg med underhudsfettet før en filminnstilling.

Ed Norton gikk opp 18 kilo før innspillingen av American History X. Han er en tynn jævel til vanlig og har nesten ikke fett på kroppen i filmen.

Har du leger og medisiner og penger ordner det seg, og den dagen fru Becham får rynker kommer de til å forsvinne så fort at sladrepressen ikke engang rekker å ta bilde av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, da. Forbrenning og stoffskifte henger sammen på den måten at de som har lavt stoffskifte har lav forbrenning, og omvendt. Men lavt stoffskifte er selvfølgelig mer komplekts enn bare forbrenningen.

".............................................."

Du kan selvfølgelig være uenig, men dette er legevitenskap. Har du høyt stoffskifte, så mister du vekt. Har du lavt stoffskifte, så øker du.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg er enig med deg.....gitt....

Du kan selvfølgelig være uenig, men dette er legevitenskap. Har du høyt stoffskifte, så mister du vekt. Har du lavt stoffskifte, så øker du.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Janet svinger noe voldsomt - og det er ikke første gangen.

Mye penger bidrar nok godt ja. men det må nok litt vilje til også.

La ikke hun på seg litt ekstra med tanke på en eller annen filminnspilling (som hun likevel ikke fikk rollen i)?

Uansett er det neppe sunt det hun driver med heller.....

Nope. Sunt er det ikke. Og hun var vel en babe som ung og kroppen husker raskt. Og det er nok der leger og medisiner folk flest ikke bruker kommer inn i bildet.

Men sunt; nope. Men hun ser i hvert fall bedre ut enn broren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte de med minst ressurser som handler den dårligste maten - den man blir smellfeit bare av å se på omtrent. Jeg vet at min datter - med dårlig råd - levde på nudler og toast fra McDonalds. Med så lite penger som hun hadde en periode er det neste merkelig at hun ble så svær som hun ble -men det henger jo sammen!

Brus er jo fanken meg billigere enn melk! - og da er det lett at unger i slike hjem spiser og drikker det samme.

at sunn mat - og variert mat blir for dyrt for enkelte er jo grusomt da - unger velger ikke sine foreldre.

De du så har kanskje følt at de måtte utenlands for å tørre å kle av seg på stranda.

Trist er det. - og det skal litt til å fortelle folk at de gjør noe mot barna de ikke skulle gjort - når de tror de er "snille" og gir dem god mat som Milkshake og sjokolade.

Huff, nei - det skal ikke være lett *tar en coockie til*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vanlige folk kunne ikke gjort det hun har gjort. De har ikke råd til verdens dyktigste ekspertise, og det er ingen tvil om at Hollywood-folket også medisineres rett når de f.eks. skal legge på seg muskler eller kvitte seg med underhudsfettet før en filminnstilling.

Ed Norton gikk opp 18 kilo før innspillingen av American History X. Han er en tynn jævel til vanlig og har nesten ikke fett på kroppen i filmen.

Har du leger og medisiner og penger ordner det seg, og den dagen fru Becham får rynker kommer de til å forsvinne så fort at sladrepressen ikke engang rekker å ta bilde av henne.

"Ed Norton gikk opp 18 kilo før innspillingen av American History X. Han er en tynn jævel til vanlig og har nesten ikke fett på kroppen i filmen."

Akkurat det tenkte jeg også på når jeg så den. Han er rimelig veltrent i den filmen, i motsetning til filmer før og etter. Litt steroider eller liknende, i moderate mengder og gitt av lege/eksperter sammen med de riktige andre medisinene - kombinert med en personlig trener, gjør underverker :-) (Det må vel også være den åpenbare grunnen til at disse ofte mister musklene igjen etterpå...tilsynelatende veldig raskt?)

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vanlige folk kunne ikke gjort det hun har gjort. De har ikke råd til verdens dyktigste ekspertise, og det er ingen tvil om at Hollywood-folket også medisineres rett når de f.eks. skal legge på seg muskler eller kvitte seg med underhudsfettet før en filminnstilling.

Ed Norton gikk opp 18 kilo før innspillingen av American History X. Han er en tynn jævel til vanlig og har nesten ikke fett på kroppen i filmen.

Har du leger og medisiner og penger ordner det seg, og den dagen fru Becham får rynker kommer de til å forsvinne så fort at sladrepressen ikke engang rekker å ta bilde av henne.

Litt dop kommer nok godt med i slike saker ja:-)

Men det ber nok godt fulgt opp av medisinsk sakkyndige. Hvis ikke tror jeg det er noen forsikringsselskaper som ville hatt et ord med i laget....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har du helt rett i, men nå spytter du i kjærka.

Dessuten kan de fleste med stoffskifteproblemer skylde på seg selv og sitt kosthold, eventuelt sine foreldre som ikke gjorde leksa si og derfor har skyld i at unga deres spiste på seg stoffskifteproblemer og overvekt.

Før jeg blir hengt får jeg påpeke at dette ikke gjelder _alle_.

Hei, du...

Lavt stoffskifte ( Hypotyreose ) er en sykdom som ikke er betinget av kostholdet. Dette er en sykdom som er arvelig betinget og skyldes mangel av hormonet tyroksin i skjoldbukkjertelen.

Nå har du lært noe nytt i dag..er ikke det fint ?

Dessuten trenger man ikke være overvektig selvom man har lavt stoffskifte. Man tar medisiner hver dag som over tid stabiliserer forbrenningen....

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel - jeg røyker i hvert fall vesentlig mindre enn før, og er i en prosess for å slutte helt.

Så for meg har "presset" fungert - og det synes jeg er bra. Men det har tatt sin tid......

Hvordan mener du man skal gå frem for å redusere den kraftige økningen i overvekten?

Eller synes du det ikke er noe problem?

Jeg er glad på dine vegne for at du røyker mindre og skal slutte helt :-) For noen røykere virker sikkert presset på den måten, mens andre røyker mer i ren trass. Antall røykere blir stadig færre - uansett grunn. Og det er jo fint! Mens overvektproblmene blir større og større. Blant annet (blant veldig, veldig mye annet!) fordi det snakkes så foraktelig om overvektige mennesker.

Og jo, jeg er definitivt av den oppfatning at overvekt er et stort problem. Jeg er bare helt overbevist om at det ikke finnes enkle løsninger på hvordan man skal snu utviklingen. Dette er ikke bare et individuelt problem; det er også på svært mange plan et samfunnsproblem.

Jeg har ingen enkle løsninger. De finnes etter min mening nemlig ikke.

Men gresset gror, og mennesker som sliter med alvorlig overvekt, burde slippe å bli møtt med uforstand og forakt. Det var i grunnen forakten jeg reagerte på.

Jeg er ikke det minste uenig i at foreldre har et ansvar for at barna deres får muligheten til å leve et sunt liv. Jeg er bare lei av mobbementaliteten. Og lei av de lettvinte løsningene.

Skulle ønske jeg hadde et universelt svar, jeg, men det har jeg ikke. På individnivå er det nemlig høyst individuelt hva løsningen består i.

Kanskje vi bare må erkjenne at overvekt ikke egentlig er tatt på alvor ennå - overfor de enkeltindividene som sliter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feita

Her er jeg ikke enig med deg altså. Jeg underviser selv i kosthold og jeg pleier å si at det kan være like vanskelig å gå ned i vekt som å slutte å røyke.

Kroppen har gjerne vendt seg til raske blodsukkerstigninger pga. mye hvitt mel og sukker. Dette må man faktisk vende kroppen av med og derfor trengs det viljestyrke de lux.

Det er kjempevanskelig, men det betyr ikke at det er umulig. Det er ikke umulig å slutte å røyke heller.

Men det var ikke "du" som ble diskutert i denne tråden, men barna dine som du helst ikke bør overføre disse vansklighetene til.

Ja, men du forklarer jo selv hvorfor du vet dette: Fordi du underviser i kosthold. Ellers er det ikke snakk om at toleransen i samfunnet for at overvekt er vanskelig å løse, er like stor som at røykevaner er det.

Trådstarter diskuterer ovevektige barn, men også "meg" som overvektig, jo. Tror du må lese en gang til hvis du ikke ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er slett ikke FÅ som sier det. Det sies omtrent hele tiden, nesten overalt."

Ikke enig. Før var slikt totalt forbudt å si. Nå er det ikke det, og det kan kanskje virke som om alle sier det. Vanlig høflighet hindrer fortsatt folk flest i å kommentere folks fedme åpenlyst.

"............................................"

Jeg tør ikke gi meg ut på noen vurdering av hva folk flest sier. Baktaling og fordømming er nok langt mer utbredt enn kritikk rett opp i ansiktet til folk.

Jeg tenkte mer på hva som sies fra "organer" som har "lov" til å kritisere oss: Politikerne, avisene, ukebladene, andre media, helsevesenet, idrettsklubbene og alle de som tjener penger på alt fra lavkarbokurer til fettsuging - alle har sagt fra i noen år nå. Såpass tydelig at jeg synes det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope. Sunt er det ikke. Og hun var vel en babe som ung og kroppen husker raskt. Og det er nok der leger og medisiner folk flest ikke bruker kommer inn i bildet.

Men sunt; nope. Men hun ser i hvert fall bedre ut enn broren. :)

VELDIG mye bedre!

Faktisk ser hun for tiden helt rå ut - etter min smak.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Ed Norton gikk opp 18 kilo før innspillingen av American History X. Han er en tynn jævel til vanlig og har nesten ikke fett på kroppen i filmen."

Akkurat det tenkte jeg også på når jeg så den. Han er rimelig veltrent i den filmen, i motsetning til filmer før og etter. Litt steroider eller liknende, i moderate mengder og gitt av lege/eksperter sammen med de riktige andre medisinene - kombinert med en personlig trener, gjør underverker :-) (Det må vel også være den åpenbare grunnen til at disse ofte mister musklene igjen etterpå...tilsynelatende veldig raskt?)

"..........................................."

Jupp. De mister jo musklene lenge før filmen har premiere.

Jeg tror heller ikke jeg ville satt penga mine på at Axel Hennie og Nocolai Cleve Broch kun fikk treningtips på Haralds Gym før innspillingen av Uno. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad på dine vegne for at du røyker mindre og skal slutte helt :-) For noen røykere virker sikkert presset på den måten, mens andre røyker mer i ren trass. Antall røykere blir stadig færre - uansett grunn. Og det er jo fint! Mens overvektproblmene blir større og større. Blant annet (blant veldig, veldig mye annet!) fordi det snakkes så foraktelig om overvektige mennesker.

Og jo, jeg er definitivt av den oppfatning at overvekt er et stort problem. Jeg er bare helt overbevist om at det ikke finnes enkle løsninger på hvordan man skal snu utviklingen. Dette er ikke bare et individuelt problem; det er også på svært mange plan et samfunnsproblem.

Jeg har ingen enkle løsninger. De finnes etter min mening nemlig ikke.

Men gresset gror, og mennesker som sliter med alvorlig overvekt, burde slippe å bli møtt med uforstand og forakt. Det var i grunnen forakten jeg reagerte på.

Jeg er ikke det minste uenig i at foreldre har et ansvar for at barna deres får muligheten til å leve et sunt liv. Jeg er bare lei av mobbementaliteten. Og lei av de lettvinte løsningene.

Skulle ønske jeg hadde et universelt svar, jeg, men det har jeg ikke. På individnivå er det nemlig høyst individuelt hva løsningen består i.

Kanskje vi bare må erkjenne at overvekt ikke egentlig er tatt på alvor ennå - overfor de enkeltindividene som sliter?

Godt skrevet.

Har ingen motargumenter mot deg der.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...