Gå til innhold

Feite unger - Feite foreldre


Gjest En som har tenkt til å leve lenge

Anbefalte innlegg

Jeg tør ikke gi meg ut på noen vurdering av hva folk flest sier. Baktaling og fordømming er nok langt mer utbredt enn kritikk rett opp i ansiktet til folk.

Jeg tenkte mer på hva som sies fra "organer" som har "lov" til å kritisere oss: Politikerne, avisene, ukebladene, andre media, helsevesenet, idrettsklubbene og alle de som tjener penger på alt fra lavkarbokurer til fettsuging - alle har sagt fra i noen år nå. Såpass tydelig at jeg synes det holder.

Politikerne, helsevesenet, sportsklubber.....tjener de penger på lavkarbodietter og fettsuging...?

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    51

  • flisa

    30

  • Goliath

    28

  • ShitDiddelyDo

    24

Mest aktive i denne tråden

Her er jeg ikke enig med deg altså. Jeg underviser selv i kosthold og jeg pleier å si at det kan være like vanskelig å gå ned i vekt som å slutte å røyke.

Kroppen har gjerne vendt seg til raske blodsukkerstigninger pga. mye hvitt mel og sukker. Dette må man faktisk vende kroppen av med og derfor trengs det viljestyrke de lux.

Det er kjempevanskelig, men det betyr ikke at det er umulig. Det er ikke umulig å slutte å røyke heller.

Men det var ikke "du" som ble diskutert i denne tråden, men barna dine som du helst ikke bør overføre disse vansklighetene til.

Det er VANSKELIGERE å slanke seg enn å slutte å røyke, tør jeg påstå. I alle fall om man er blitt "avhengig av mat". Røyken kunne jeg slutte med -og erstatte med kaffe, soving etc. - mat kan jeg aldri slutte med - jeg må alltid ha litt - for å overleve. hadde jeg måttet hatt litt røyk for å leve - hadde jeg vært storrøyker igjen etter en uke.

*SUKK*

det sitter i hodet - jeg skal prøve hypnose i Sandefjord - etter jeg har vært i Frankrike.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Hei, du...

Lavt stoffskifte ( Hypotyreose ) er en sykdom som ikke er betinget av kostholdet. Dette er en sykdom som er arvelig betinget og skyldes mangel av hormonet tyroksin i skjoldbukkjertelen.

Nå har du lært noe nytt i dag..er ikke det fint ?

Dessuten trenger man ikke være overvektig selvom man har lavt stoffskifte. Man tar medisiner hver dag som over tid stabiliserer forbrenningen....

mvh.

Men kroppens produksjon av thyrosin-hormonet påvirkes av kostholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest limegrønt piano

Hei, du...

Lavt stoffskifte ( Hypotyreose ) er en sykdom som ikke er betinget av kostholdet. Dette er en sykdom som er arvelig betinget og skyldes mangel av hormonet tyroksin i skjoldbukkjertelen.

Nå har du lært noe nytt i dag..er ikke det fint ?

Dessuten trenger man ikke være overvektig selvom man har lavt stoffskifte. Man tar medisiner hver dag som over tid stabiliserer forbrenningen....

mvh.

Hvis du VET at hypthyreose ikke kan utløses av kosthold vet du mer enn endokrinologen jeg går hos. Han sier at det kan det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Ja, men du forklarer jo selv hvorfor du vet dette: Fordi du underviser i kosthold. Ellers er det ikke snakk om at toleransen i samfunnet for at overvekt er vanskelig å løse, er like stor som at røykevaner er det.

Trådstarter diskuterer ovevektige barn, men også "meg" som overvektig, jo. Tror du må lese en gang til hvis du ikke ser det.

Toleransen er ihvertfall der hos alle mine venner, men vi innrømmer også at vi ikke orker/greier å være så flinke som vi burde når det gjelder kosthold og trening og derfor veier vi kanskje noen kilo for mye.

Er også helt enig med flisa i at sunt kosthold er for dyrt, men klart det finnes sunnere alternativer enn McDonalds og nudler som er billigere, men det handler sikkert ofte om kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

VELDIG mye bedre!

Faktisk ser hun for tiden helt rå ut - etter min smak.....:-)

Min og. Spenstige damer i førtiåra er arig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, du...

Lavt stoffskifte ( Hypotyreose ) er en sykdom som ikke er betinget av kostholdet. Dette er en sykdom som er arvelig betinget og skyldes mangel av hormonet tyroksin i skjoldbukkjertelen.

Nå har du lært noe nytt i dag..er ikke det fint ?

Dessuten trenger man ikke være overvektig selvom man har lavt stoffskifte. Man tar medisiner hver dag som over tid stabiliserer forbrenningen....

mvh.

"Dessuten trenger man ikke være overvektig selvom man har lavt stoffskifte. Man tar medisiner hver dag som over tid stabiliserer forbrenningen...."

Men der sier du jo selv at forbrenningen og stoffskiftet henger sammen. Medisinene "retter opp" det stoffskiftet gjør med forbrenningen.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Litt dop kommer nok godt med i slike saker ja:-)

Men det ber nok godt fulgt opp av medisinsk sakkyndige. Hvis ikke tror jeg det er noen forsikringsselskaper som ville hatt et ord med i laget....:-)

Ja, og uten skikkelige ekspertise hadde de heller aldri økt som mye som de ofte gjør, enten det er opp eller ned i vekt de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politikerne, helsevesenet, sportsklubber.....tjener de penger på lavkarbodietter og fettsuging...?

"............................................"

Nei. Det var en oppramsing:

"Politikerne, avisene, ukebladene, andre media, helsevesenet, idrettsklubbene og (dessuten) alle de som tjener penger på alt fra lavkarbokurer til fettsuging..."

Jeg skrev ikke "alle de ANDRE som..." Jeg tenkte på Fedon L., Grete R., de som tilbyr fettsuging osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp. De mister jo musklene lenge før filmen har premiere.

Jeg tror heller ikke jeg ville satt penga mine på at Axel Hennie og Nocolai Cleve Broch kun fikk treningtips på Haralds Gym før innspillingen av Uno. :)

Selvfølgelig. Men Haralds Bolegym...det er vel ingen som tror at det er et dopingfritt gym? :-)

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det var en oppramsing:

"Politikerne, avisene, ukebladene, andre media, helsevesenet, idrettsklubbene og (dessuten) alle de som tjener penger på alt fra lavkarbokurer til fettsuging..."

Jeg skrev ikke "alle de ANDRE som..." Jeg tenkte på Fedon L., Grete R., de som tilbyr fettsuging osv.

Sant nok. Men jeg er likevel ikke sikker på om vektskålen tipper den veien, når det gjelder balansen mellom at her må noe gjøres, og folks fintfølelse.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og uten skikkelige ekspertise hadde de heller aldri økt som mye som de ofte gjør, enten det er opp eller ned i vekt de vil.

Koster nok litt "flesk" det der ja:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig. Men Haralds Bolegym...det er vel ingen som tror at det er et dopingfritt gym? :-)

"............................................."

Hva - er det ikke det???

arghhhh - der forvant mine siste illusjoner om en sunn og god verden.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Selvfølgelig. Men Haralds Bolegym...det er vel ingen som tror at det er et dopingfritt gym? :-)

"............................................."

Nope. Og selv om gymmet hadde et annet navn i filmen var det vel egentlig miljøet og klientellet på Haralds som ble skildret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å veie noen kilo for mye 5-10 kg, enn å være FEIT. Feit er en, når fettet starter fra halsen og eser utover, da er en FEIT. Jeg tror mange her inne har misforstått hva som menes med FEIT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det er VANSKELIGERE å slanke seg enn å slutte å røyke, tør jeg påstå. I alle fall om man er blitt "avhengig av mat". Røyken kunne jeg slutte med -og erstatte med kaffe, soving etc. - mat kan jeg aldri slutte med - jeg må alltid ha litt - for å overleve. hadde jeg måttet hatt litt røyk for å leve - hadde jeg vært storrøyker igjen etter en uke.

*SUKK*

det sitter i hodet - jeg skal prøve hypnose i Sandefjord - etter jeg har vært i Frankrike.....:)

Jeg har aldri vært smellfeit, men har vært "lubben" siden 8.klasse og litt feit rett etter fødsler og når jeg ble syk for noen år siden.

Jeg begynte da på kortison og gikk opp over 8 kg på kort tid. Da fant jeg ut at jeg måtte ta meg sammen, begynte å trene litt (det som gikk sammen med sykdommen), spiste 4 måltider + 2 mellommåltider hver dag.

Holdt meg unna hvitt brød (spiser bare rug), spiser aldri pasta hvis det ikke er fullkorn, spiser bare naturris, spiser masse salater og grønnsaker, spiser kun rent kjøtt (ikke pølser og kjøttdeig), spiser nøtter, avocado, vegetabilsk fett hver dag.

Pga. kortisonen gikk jeg veldig sakte ned, mindre enn 1 kg pr. måned, men jeg gikk ihvertfall ned og magen fungerte mye bedre.

Det var et "helvete" og den eneste kosen jeg unnet meg var noen glass rødvin i helgene. Jeg var sukkeravhengig, men klarer nå å stå imot etter 2 år med omlegging. Men spiser jeg kake eller noe søtt to dager etterhverandre så er det et "helvete" igjen.

Jeg regner med at jeg må passe på å slite resten av livet, en ikke søren om jeg orker å bli så overvektig igjen.

Jeg har heldigvis en mann som hjelper meg og hanker meg inn når jeg har lyst på drittmat :)

Jeg tror mine matvanen også har blitt overført hjemmefra og jeg vil ikke at mine barn skal få det på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest absolutt anonym

Det høres ikke ut som du spiser så veldig mye, men blir det ikke kjedelig å spise så mye brød?

Jo. Dødskjedelig. Men lettvint. Av og til friker jeg skikkelig ut med et heidundrende knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst lettere å få stoffskifteproblemer dersom man er overvektig, så kanskje kan det ha en sammenheng likevel?

Jeg var i alle fall ikke overvektig da jeg fikk det. Det er vel heller et av de mange symptomene -fordi man ikke orker noe - og dermed bare ligger hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig være uenig, men dette er legevitenskap. Har du høyt stoffskifte, så mister du vekt. Har du lavt stoffskifte, så øker du.

"............................................."

Ikke alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...