Gå til innhold

Feite unger - Feite foreldre


Gjest En som har tenkt til å leve lenge

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg ikke personlig truffet. Mine barn er sunne og normalvektige selv om jeg har vært overvektig i hele deres liv.

Jeg blir bare fryktelig sint på vegne av alle som ikke selv orker å si fra at de er lei av å bli mobbet for sin overvekt. Dere *aner* ikke hvor tungt det er å skulle møte de foraktfulle blikkene (og kommentarene) fra folk som aldri selv har kjent overvekt på kroppen

"Jeg føler meg ikke personlig truffet"

Hvorfor nekter du da å utdype/forklare det ytterst personlige angrepet du kom med mot meg, da? Nå har jeg bedt deg gjøre dette tre-fire ganger, og du ignorerer det fortsatt.

".............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 383
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Prozak

    51

  • flisa

    30

  • Goliath

    28

  • ShitDiddelyDo

    24

Mest aktive i denne tråden

Jeg føler meg ikke personlig truffet. Mine barn er sunne og normalvektige selv om jeg har vært overvektig i hele deres liv.

Jeg blir bare fryktelig sint på vegne av alle som ikke selv orker å si fra at de er lei av å bli mobbet for sin overvekt. Dere *aner* ikke hvor tungt det er å skulle møte de foraktfulle blikkene (og kommentarene) fra folk som aldri selv har kjent overvekt på kroppen

Jeg regner med at dere føler dere omtrent som jeg gjør når jeg tar en røyk blant ikke-røykere.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feita

Man vet best hvor skoen trykker den som har den på.

Derfor vil lettere en som røyker synes at det er mye kritikk av røykere, mens en som drikker legger best merke til den type kritikk.

Og det skrives utrolig mye her inne på dol om begge deler, ihvertfall i forhold til barn. men du legger kanskje mindre merke til det, fordi det ikke i samme grad angår deg.

Det har du sikkert rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt overfor trådstarter, var at det ikke stemmer at h*n er "en av få som tør å si det", slik h*n selv hevdet.

Det er ikke FÅ som sier det. Det sies omtrent hele tiden, nesten overalt. Og det er mulig det hjelper litt, men det har også sine baksider, noe jeg viste til et eksempel på.

Mobbing er selvføglelig ikke bra på noen måte.

Men det har _aldri_ vært sosialt akseptert å kommentere folks fedme, og det er ikke grunnleggende annerledes nå. Det er f.eks mye mer "ok" å kommentere folk som er sykelig tynne, selv om det i mange tilfeller er blir nøyaktig det samme.

Det athelsemyndighetene snakker mye om dette for tiden kan kanskje oppfattes som mobbing for enkelte. Men det blir for dumt å faktsk kalle det mobbing.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg føler meg ikke personlig truffet"

Hvorfor nekter du da å utdype/forklare det ytterst personlige angrepet du kom med mot meg, da? Nå har jeg bedt deg gjøre dette tre-fire ganger, og du ignorerer det fortsatt.

".............................................."

Vil du være så snill å gi meg en sjans til å finne innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Stoffskifteproblemer kan man få av å spise for lite også. Man kan tro at man har et sunt og bra kosthold som holder en slank og fin når man egentlig spiser for lite. Det var grunnen til at jeg fikk problemer med stoffskiftet. Alle kommenterte den fine kroppen min og skrøyt av at jeg var så sterk som spiste så sunt og lite. Jeg er fortsatt ganske slank men har gått opp mange kg pga stoffskiftet. Jeg er spent på hvordan Victoria Beckham og halve Hollywood blir seende ut når de har slanka seg så lenge at stoffskiftet slår seg vrangt!

Fru Becham har jo aldri sett ut uansett, så forskjellen blir nok ikke så stor.:)

Men har du penger har du råd til leger og spesialister som kan hjelpe de fleste.

Se på Janet Jackson. I løpet av få måneder gikk hun fra Moskva Marit-tilstander til babe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke man kan spise på seg stoffskiftesykdommer...jeg var slank før. Det var en fødsel - homoner som gjorde at jeg fikk det.

Jeg kjenner en som har fått stoffskiftet ødelagt p.g.a bullemi utløst av psykiske problemer.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dere føler dere omtrent som jeg gjør når jeg tar en røyk blant ikke-røykere.....:-)

Nei, jeg føler det ikke sånn lenger. Men jeg husker hvordan det var. Og dessverre hjelper det ikke folk som sliter med overvekt det minste. Tvert om legger det for de fleste sten til byrden de allerede bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du være så snill å gi meg en sjans til å finne innlegget?

Jepp :-)

"...................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det nettopp hadde vært en undersøkelse på dette og det visste seg at man ikke ble så påvirket av mediene på det der allikevel.

Det var faktisk mange som var glade for at de ikke var så tynne som modellene.

Men jeg er enig i at det er vanvittig mye fokus på kosthold i avisene for tiden, men jeg syns mye av det er veldig bra. Det fokuseres ikke på slanking, men livsstilsendring.

Jeg tror heller ikke modellene er hovedproblemet. Det er heller summen av avisene, ukebladene, venninnene, gymlæreren / treneren og - ikke minst - misnøyen med egen kropp som unge jenter har hatt i mange år, lenge før overvekt kom så høyt på lista over aktuelle problemer.

Men poenget mitt overfor trådstarter, var at h*n ikke er "en av få som tør å si fra", slik h*n selv påsto. Det sies fra så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvføglelig. Men i det øyeblikket du er rund p.g.a dårlig kosthold og livsstil, og overfører dette til dine barn, så er det faktisk omsorgssvikt.

".........................................."

Helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobbing er selvføglelig ikke bra på noen måte.

Men det har _aldri_ vært sosialt akseptert å kommentere folks fedme, og det er ikke grunnleggende annerledes nå. Det er f.eks mye mer "ok" å kommentere folk som er sykelig tynne, selv om det i mange tilfeller er blir nøyaktig det samme.

Det athelsemyndighetene snakker mye om dette for tiden kan kanskje oppfattes som mobbing for enkelte. Men det blir for dumt å faktsk kalle det mobbing.

"..........................................."

Det var ikke jeg som kalte det mobbing, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Men for ungdom i en sårbar alder er det ikke akkurat til hjelp at det hyles konstant i media om at alle er for feite.

Jeg leste et sted at man regner med at levealderen vil synke her i landet etterhvert, pga overvekt.

Det er klart at dette må fokuserers på og at det må frem i media.

Man kan jo ikke bare lukke øynene for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg føler det ikke sånn lenger. Men jeg husker hvordan det var. Og dessverre hjelper det ikke folk som sliter med overvekt det minste. Tvert om legger det for de fleste sten til byrden de allerede bærer.

vel - jeg røyker i hvert fall vesentlig mindre enn før, og er i en prosess for å slutte helt.

Så for meg har "presset" fungert - og det synes jeg er bra. Men det har tatt sin tid......

Hvordan mener du man skal gå frem for å redusere den kraftige økningen i overvekten?

Eller synes du det ikke er noe problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Det myndighetene gjør er ikke mobbing, tror ikke det blir sett på som det heller.

Men det denne som "har tenkt til å leve lenge" skriver, er ikke spesielt konstruktivt. Holdningen til "folk flest" fremstår i det hele tatt som lite konstruktiv og lite forståelsesfull, feks ser man det gjennom mye av det som kommer til utttrykk her inne.

Tror tross alt røykere er blitt møtt med større forståelse for at det er vanskelig å slutte - de får ikke høre "det er bare å bevege seg og trimme mer". De har unnskyldningen om fysisk avhengighet, mens den i virkeligheten er lettere å overkomme for de fleste enn den psykiske avhengigheten.

Her er jeg ikke enig med deg altså. Jeg underviser selv i kosthold og jeg pleier å si at det kan være like vanskelig å gå ned i vekt som å slutte å røyke.

Kroppen har gjerne vendt seg til raske blodsukkerstigninger pga. mye hvitt mel og sukker. Dette må man faktisk vende kroppen av med og derfor trengs det viljestyrke de lux.

Det er kjempevanskelig, men det betyr ikke at det er umulig. Det er ikke umulig å slutte å røyke heller.

Men det var ikke "du" som ble diskutert i denne tråden, men barna dine som du helst ikke bør overføre disse vansklighetene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Forbrenning og stoffskifte har lite med hverandre å gjøre da...

Det er visst lettere å få stoffskifteproblemer dersom man er overvektig, så kanskje kan det ha en sammenheng likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg er ganske sikker på at du kan spise på deg hormonforstyrrelser og med det påvirke stoffskiftet.

Jeg gir meg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest limegrønt piano

Fru Becham har jo aldri sett ut uansett, så forskjellen blir nok ikke så stor.:)

Men har du penger har du råd til leger og spesialister som kan hjelpe de fleste.

Se på Janet Jackson. I løpet av få måneder gikk hun fra Moskva Marit-tilstander til babe igjen.

Det er imponerende det Janet Jackson har klart! Hun er ikke bare slank, hun har flotte muskler og:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil, da. Forbrenning og stoffskifte henger sammen på den måten at de som har lavt stoffskifte har lav forbrenning, og omvendt. Men lavt stoffskifte er selvfølgelig mer komplekts enn bare forbrenningen.

".............................................."

Vet ikke om jeg er enig med deg.....gitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp :-)

"...................................."

Du sa:

"Jeg er f.eks langtfra perfekt mht. kosthold etc. Men jeg ser nesten hele tiden folk rundt meg som er værre. De jeg jobber sammen med hiver i seg et par flasker brus om dagen, og går man på spisesteder så går det i fettdryppende pølser og burgere."

Jeg leser det om igjen og om igjen og klarer rett og slett ikke bli kvitt følelsen av at du hever deg selv over andre ved å påpeke at andre gjør verre ting enn du selv ville gjort.

Skadefryd er også en fryd. Og den er gjerne ekte og kommer fra hjertet.

Men det kan jo hende jeg tok fullstendig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...