Gå til innhold

Er det ikke lov å skrive om Jesus på Åpent forum?


Gjest a survivor

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som jobber for HEF - og vil gjerne ha meg frabedt å bli kalt en idiot.

Ok - idiotisk forbund. Ikke alle som jobber i kirken er idioter heller :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en av de som jobber for HEF - og vil gjerne ha meg frabedt å bli kalt en idiot.

Ok - idiotisk forbund. Ikke alle som jobber i kirken er idioter heller :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som jobber for HEF - og vil gjerne ha meg frabedt å bli kalt en idiot.

Ok - idiotisk forbund. Ikke alle som jobber i kirken er idioter heller :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Selv om Jesus gir deg tillatelse til å forkynne, er det ikke sikkert alle godtar Jesus som en som kan bestemme det.

Religion er en privatsak, og forstår du ikke det, så blir det ugreit. En annen ting er når noen ber deg snakke om religon. Gjør du det ubedt, blir det oppfattet som å blande deg inn i privatlivet til folk og du prøver å fortelle dem hva de skal tenke og mene.

Det dreier seg om å passe sine egne saker.

Når man uttaler seg offentlig, så går man jo ikke inn i privatlivet til folk.

Dersom jeg prater privat med noen, så prater jeg selvsagt ikke om Jesus, dersom den andre ikke vil høre om ham.

Men når man skriver eller prater offentlig, slik som her på DOL, så er det jo en annen sak, for det er ikke privatliv. Folk velger i et fritt samfunn hvilke offentlige ytringer de vil gjøre til en del av sitt privatliv.

I offentligheten er det mottakeren som har ansvaret.

Dersom det da ikke omhandler en privatperson, men det er jo en helt annen sak.

Her dreier det seg jo om Jesus.

Men når det er sagt, så uttalte jo Paulus, at man om nødvendig skulle bruke ord.

Det er vel slik at alt har sin tid.

En tid for ord. En annen tid for handling. En annen tid for ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man uttaler seg offentlig, så går man jo ikke inn i privatlivet til folk.

Dersom jeg prater privat med noen, så prater jeg selvsagt ikke om Jesus, dersom den andre ikke vil høre om ham.

Men når man skriver eller prater offentlig, slik som her på DOL, så er det jo en annen sak, for det er ikke privatliv. Folk velger i et fritt samfunn hvilke offentlige ytringer de vil gjøre til en del av sitt privatliv.

I offentligheten er det mottakeren som har ansvaret.

Dersom det da ikke omhandler en privatperson, men det er jo en helt annen sak.

Her dreier det seg jo om Jesus.

Men når det er sagt, så uttalte jo Paulus, at man om nødvendig skulle bruke ord.

Det er vel slik at alt har sin tid.

En tid for ord. En annen tid for handling. En annen tid for ro.

Jeg er 100% likeglad om hva Paulus eller Jesus sa, og vil ikke la de fortelle meg hva jeg skal tenke og gjøre. Når du kommer og ber meg gjøre som Paulus eller Jesus gjorde eller sa, så blir jeg trassig.

Jeg ber ikke deg gjøre som Gro Harlem Brundtland sier eller gjør, eller siterer henne i hytt og pine for å moralisere og kontrollere. Kontroll og manipulasjon er en viktig del av religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest a survivor

Jeg er 100% likeglad om hva Paulus eller Jesus sa, og vil ikke la de fortelle meg hva jeg skal tenke og gjøre. Når du kommer og ber meg gjøre som Paulus eller Jesus gjorde eller sa, så blir jeg trassig.

Jeg ber ikke deg gjøre som Gro Harlem Brundtland sier eller gjør, eller siterer henne i hytt og pine for å moralisere og kontrollere. Kontroll og manipulasjon er en viktig del av religion.

Jeg ber deg ikke om å gjøre noe som helst.

Det vi skriver her er offentlig.

Det er ikke noe privat mellom oss to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 100% likeglad om hva Paulus eller Jesus sa, og vil ikke la de fortelle meg hva jeg skal tenke og gjøre. Når du kommer og ber meg gjøre som Paulus eller Jesus gjorde eller sa, så blir jeg trassig.

Jeg ber ikke deg gjøre som Gro Harlem Brundtland sier eller gjør, eller siterer henne i hytt og pine for å moralisere og kontrollere. Kontroll og manipulasjon er en viktig del av religion.

Tror du dette er Elling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% likeglad om hva Paulus eller Jesus sa, og vil ikke la de fortelle meg hva jeg skal tenke og gjøre. Når du kommer og ber meg gjøre som Paulus eller Jesus gjorde eller sa, så blir jeg trassig.

Jeg ber ikke deg gjøre som Gro Harlem Brundtland sier eller gjør, eller siterer henne i hytt og pine for å moralisere og kontrollere. Kontroll og manipulasjon er en viktig del av religion.

Eller, rettere sagt, er det du som egentlig er Elling? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - idiotisk forbund. Ikke alle som jobber i kirken er idioter heller :-)

"............................................"

Takk for presiseringen ;-) Det finnes, desverrre, underlige mennesker innenfor de fleste tros- og livssynssamfunn. Heldigvis står det oss fritt å mene akkurat det vi vil om de forskjellige livssynene. Allikevel bør man være varsom med å krenke enkeltmennesker, samtidig som det må være lov å kritisere religions og livssynsutøvelse som krenker enkeltmennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for presiseringen ;-) Det finnes, desverrre, underlige mennesker innenfor de fleste tros- og livssynssamfunn. Heldigvis står det oss fritt å mene akkurat det vi vil om de forskjellige livssynene. Allikevel bør man være varsom med å krenke enkeltmennesker, samtidig som det må være lov å kritisere religions og livssynsutøvelse som krenker enkeltmennesker.

For all del - jeg mener hverken å krenke humanetikere eller kristne, med mindre de gjør noe som gjør at de fortjener det.

Men jeg krenker nok både religioner og livssyn som det passer meg. Og humanitisk forbund er like idiotisk som Anton LaVeys Church of Satan - det er lite annet enn en motvekt til kirken, som bruker mer tid på å klage og syte, og å sverte denne, enn å lete etter noe meningsfullt å fylle sitt eget livssyn med. Selvføglelig finnes det gode ting, og gode poenger - i både Chuch of Satan og Humanetisk Forbund. Men det er kun selvfølgeligheter, som har lite med religion å gjøre.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...