Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Av 80 som ble innkalt til jobbsøkerkurs i juni, møtte bare 20 opp. Bare 8 fullførte. De andre gadd ikke, eller sykmeldte seg. De fleste tapte støttepenger for de ukene.

Jeg har gått på jobbsøker kurs siden november og etter kurset slutt så er det ingen som har fått jobb. Kurset kostet 140 000 kr pr pers.

Det var ingen problemer med å få arbeidspraksis men ingen ville ha noen av oss i jobb. Det er helt sykt, kurset var dårlig, alle hadde utdannelse og innen yrker hvor det er ganske lett å få jobb.

Så at det er vanskelig for folk som er funksjonshemmede å få jobb er helt sikkert. Kurslederen hadde hatt et jobbekurs for somalere først, hun klarte å få de aller fleste i jobb. Det forteller meg at ingen eller svært få er villig til å satse på folk med funksjonshemminger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Jeg har gått på jobbsøker kurs siden november og etter kurset slutt så er det ingen som har fått jobb. Kurset kostet 140 000 kr pr pers.

Det var ingen problemer med å få arbeidspraksis men ingen ville ha noen av oss i jobb. Det er helt sykt, kurset var dårlig, alle hadde utdannelse og innen yrker hvor det er ganske lett å få jobb.

Så at det er vanskelig for folk som er funksjonshemmede å få jobb er helt sikkert. Kurslederen hadde hatt et jobbekurs for somalere først, hun klarte å få de aller fleste i jobb. Det forteller meg at ingen eller svært få er villig til å satse på folk med funksjonshemminger.

Er det noen ingeniører blant de du gikk på kurs med? Det er skrikende ingeniør-mangel for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal ikke samfunnets skjebner som har det aller verst få det bedre???

om du er en av dem som vil ha alle bort fra gata som ikke har det bra, må sånne tiltak til, men ber deg legge merke til at med en dobling følger det både skattelegging + handlingsplan med...

vil du ikke hjelpe medmennesker du da siden du er så perfekt selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mor og far har sine to barn boende på hvert sitt rom i huset og får husleie på 8000 kr i mnd fra sosialkontoret for dem, pluss at "ungene" på 19 og 22 får 2900 kr hver i støtte. Begge ungene selger narko og er arrestert flere ganger.

Hva sier det oss?

de fleste sosialmottakere er ikke sånn.... synd noen utnytter systemet når mange virkelig gjør det som kreves av dem for å få støtte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem skal få hjelp til å bl.a å gå på skole og læres opp..

Tenk om de sa det til meg da jeg gikk og studerte. Måtte betale alt selv jeg, sitter med et studielån nå - mens de får "hjelp" til å dekke dette.

SYKT!

Det må ungene mine også det, betale alt sjøl.

Dessverre kan jeg ikke hjelpe dem noe særlig men begge jobber ved siden av og eldstemann er ferdig til jul hvis han ikke fortsetter til master og dattera mi er ferdig sykepleier til neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så ufattelig i tvil.

Redd sosialhjelp og generøse trygdeytelser kan være med på å gjøre noen en bjørnetjeneste.

Unge som kommer inn i sosialhjelpsystemet eller trygdesystemet , synes jeg har lest at statistikken er rimelig dyster. At man på en måte blir "fanget" i systemet.

Alternative er vel større forskjeller. For endel så vil selvoppholdelsesdriften være så forferdelig stor at de altså klarer å komme seg i jobb , for andre vil de kanskje gå til grunne på gata. Uansett er det med velferdskontrakt en veldig god ide.

Men folk må følges opp. Meldekortene på aetat i dag feks er ment for å være oppfølging av folk på attføring eller a-trygd. Altså måten de gir deg støtte og oppfølging er ved at du sender inn kort og forteller om du har vært syk eller søkt jobber. Krysser du av at du endag har gjort noe helt annet eller vært syk får du ikke penger.

Sosialkontoret er i dag uhorvelig treige med å behandle søknader generelt.Det må ikke bare være tomme ord. Virkelig oppfølging og støtte og hjelp.

Folk som har ramlet ut av arbeidslivet kan ha sammensatte problemer og trenge hjelp på mange områder.

meldekort osv synes jeg er en temmelig stor vits (gidder ikke le engang) men psyikiske/sosiale problemer som mange sosialklienter har krever menneskelig oppfølging mer enn 1 gang i mnd.... jeg mener ikke at det skal syes puter under armene på noen, men medmennesker av oss er temmelig ute og kjøre og trenger hjelp fra mer enn systemet som staten har, det gir iallfall meg en god følelse og virkelig gjøre et forsøk på og hjelpe selv om det i utgangspunktet synes håpløst...

en av de jeg hjalp sånn helt på impuls på gata går det ganske bra med, han går på skole og har fått egen leilighet, så det nytter, han spurte meg om sigaretter og en femtilapp på gata til middag, jeg tok ham med til et sted som deler ut mat etter og ha spist middag sammen med ham på en restaurant i byen jeg bor, gav ham endel brosjyrer om utdanning/støtteordninger og nå tar han studiekompetanse til våren:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav om at en skal være aktiv i dag også, uten at noen følger dette opp. Tror du virkelig dette vil bli så mye bedre med dette forslaget?

I tillegg er det svært mange som urettmessig mottar sosialhjelp. Det viser hvor lite kontroll sosialen har.

Kjære Petter Smart - jeg har ikke sagt et ord om jeg tror dette vil virke eller ikke. Jeg har derimot sagt at før jeg har lest hele forslaget, vil jeg ikke si noe om jeg tror at dette tiltaket vil nytte eller ikke.

Det eneste jeg vet, er at slik systemet er i dag, fungerer det IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Hvilke sleipe studenter benytter seg av sosialhjelp? Du får null i sosialhjelp så lenge du kan få studielån. Og om det hadde gått an å snike til seg noe, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde sett på det som så veldig moralsk forkastelig. Studiefinansieringen fra staten er business, noe det ikke burde være i et sosialdemokrati.

".........................................."

Jeg kjenner til en del mennesker som har finnsiert seg ihvertfall i sommerferier, og ellers studert et halvår, gjort ikke noe et halvår etc, som har hevet trygd med den største selvfølgelihet, sånn for å bruke den om de har fyllet opp husleia en måned..Det synes jeg er litt slett..

Å kalle dem studenter er muligens noe urettferdig, men det er sånne som gjerne bsier de studerer om slekta spør, og som slasker en del når det gjelds..;-)

Poenget mitt er at detkreves ganske mange ressuser (faktisk!) for å heve trygd, og det er ganske paradoksalt at jeg kjenner til flere ressusstreke mennesker som har hevet trygd for å finansiere helt selvfortjente og teite kniper, fordi de er i stand til å argumentere på sosilkontoret, mens en allminnelig junkie eller uteligger kan ha store problemer med å komme seg gjennom skjemaveldet.

Forøvrig er jeg enig i at studentene har lite å rutte med og jeg er genuint for at både studenter og fattige skal ha mere midler, og at et er mye slkammelig oppførsel og feilprioriteringer i oljerike Norge.

Jeg mener dog at sosialkontorene har et veldig selvfornøyd "lua i hånda" system dsom er ganske utdatert og urettferdig, der det er viktigere at klientene passer til ders system, enn at kontorene prøver å tilpasse hjelpen brukernes behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en del mennesker som har finnsiert seg ihvertfall i sommerferier, og ellers studert et halvår, gjort ikke noe et halvår etc, som har hevet trygd med den største selvfølgelihet, sånn for å bruke den om de har fyllet opp husleia en måned..Det synes jeg er litt slett..

Å kalle dem studenter er muligens noe urettferdig, men det er sånne som gjerne bsier de studerer om slekta spør, og som slasker en del når det gjelds..;-)

Poenget mitt er at detkreves ganske mange ressuser (faktisk!) for å heve trygd, og det er ganske paradoksalt at jeg kjenner til flere ressusstreke mennesker som har hevet trygd for å finansiere helt selvfortjente og teite kniper, fordi de er i stand til å argumentere på sosilkontoret, mens en allminnelig junkie eller uteligger kan ha store problemer med å komme seg gjennom skjemaveldet.

Forøvrig er jeg enig i at studentene har lite å rutte med og jeg er genuint for at både studenter og fattige skal ha mere midler, og at et er mye slkammelig oppførsel og feilprioriteringer i oljerike Norge.

Jeg mener dog at sosialkontorene har et veldig selvfornøyd "lua i hånda" system dsom er ganske utdatert og urettferdig, der det er viktigere at klientene passer til ders system, enn at kontorene prøver å tilpasse hjelpen brukernes behov.

"Jeg kjenner til en del mennesker som har finnsiert seg ihvertfall i sommerferier,"

Ah, men sosialstønad i sommerferien har man krav på som student, hvis man ikke har eller har mulighet til å ta sommerjobb.

"Å kalle dem studenter er muligens noe urettferdig,"

Eh...ja :-)

"fordi de er i stand til å argumentere på sosilkontoret, mens en allminnelig junkie eller uteligger kan ha store problemer med å komme seg gjennom skjemaveldet."

Joda. Hvis man er oppegående, så finnes det flere muligheter til slikt. Det utgjøre imidertid ikke så fryktelig stor andel av sosialstøtten, tor jeg.

Når det gjelder junkies, så er det jo også folk her inne som mener at, siden disse er skyld i sin situasjon selv, så skal samfunnet la de dø.

"Forøvrig er jeg enig i at studentene har lite å rutte med og jeg er genuint for at både studenter og fattige skal ha mere midler,"

Jeg hadde ikke trengt så mye mer midler. Men jeg hadde satt pris på et studielån som ikke var markedsstyrt, slik at staten gjør stor butikk på at folk utdanner seg. Når staten i tillegg legger opp til at alle skal bli akademikere (må snart ha høyskoleutdannelse for å bli snekker), så blir det en smule sleipt imo.

og at et er mye slkammelig oppførsel og feilprioriteringer i oljerike Norge.

"Jeg mener dog at sosialkontorene har et veldig selvfornøyd "lua i hånda" system dsom er ganske utdatert og urettferdig, der det er viktigere at klientene passer til ders system, enn at kontorene prøver å tilpasse hjelpen brukernes behov."

Det er nok ikke så langt fra snanheten, nei.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på jobbsøker kurs siden november og etter kurset slutt så er det ingen som har fått jobb. Kurset kostet 140 000 kr pr pers.

Det var ingen problemer med å få arbeidspraksis men ingen ville ha noen av oss i jobb. Det er helt sykt, kurset var dårlig, alle hadde utdannelse og innen yrker hvor det er ganske lett å få jobb.

Så at det er vanskelig for folk som er funksjonshemmede å få jobb er helt sikkert. Kurslederen hadde hatt et jobbekurs for somalere først, hun klarte å få de aller fleste i jobb. Det forteller meg at ingen eller svært få er villig til å satse på folk med funksjonshemminger.

Det er dessverre sant, men store bedrifter og Staten ansetter funksjonshemma i programmer for samfunnsansvar.

Ta kontakt med forbundene for å få vite hvem og hvilke.

Du bør regsitrere deg i alle de store basene og i vikarbyråene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste sosialmottakere er ikke sånn.... synd noen utnytter systemet når mange virkelig gjør det som kreves av dem for å få støtte...

Sosialstøttemottakere er en uodda gruppe, alle slags mennesker, bakgrunn og intensjoner.

Synd at noen ødelegger og utnytter, mens andre bruker det slik det er ment.

Jeg har ingen problemer med å akseptere at vi har mennesker blant oss som trenger støtte. Dessuten kommer alle former for støtte fra vår felles kasse uansett. Noen får en eller annen form for trygd uten å ha jobba i 60 år, mens andre mener de fortjener det etter å ha jobba i 60 år. Men uansett kommer det fra vår felles kasse, og den er ikke et overflødighetshorn.

Fr å gjøre det enkelt sysn jeg det bør lages en standard for alle. Dagens systemer er sterkt urettferdige, ulogiske og uforutsigbare. For mange kokker gir alt for mye søl, og alt for mye støy, misnøye, uendelige diskusjoner og saksgang så lang at folk dør før de får noe. Eller arvingene får det. Fryktelig mye penger slukes av byråkratiet som igjen bare skaper misnøye og forsinkelser. Meningen er å spare penger og kontrollere hver krone, men jeg tror ikke det spares noe som helst, og jeg tror ikke det er effektiv kontroll likevel. En kjempestor illusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

meldekort osv synes jeg er en temmelig stor vits (gidder ikke le engang) men psyikiske/sosiale problemer som mange sosialklienter har krever menneskelig oppfølging mer enn 1 gang i mnd.... jeg mener ikke at det skal syes puter under armene på noen, men medmennesker av oss er temmelig ute og kjøre og trenger hjelp fra mer enn systemet som staten har, det gir iallfall meg en god følelse og virkelig gjøre et forsøk på og hjelpe selv om det i utgangspunktet synes håpløst...

en av de jeg hjalp sånn helt på impuls på gata går det ganske bra med, han går på skole og har fått egen leilighet, så det nytter, han spurte meg om sigaretter og en femtilapp på gata til middag, jeg tok ham med til et sted som deler ut mat etter og ha spist middag sammen med ham på en restaurant i byen jeg bor, gav ham endel brosjyrer om utdanning/støtteordninger og nå tar han studiekompetanse til våren:-)

Så flott at det finnes slike medmennesker. For noen er det et lite dytt og noen som bryr seg om seg som skal til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

meldekort osv synes jeg er en temmelig stor vits (gidder ikke le engang) men psyikiske/sosiale problemer som mange sosialklienter har krever menneskelig oppfølging mer enn 1 gang i mnd.... jeg mener ikke at det skal syes puter under armene på noen, men medmennesker av oss er temmelig ute og kjøre og trenger hjelp fra mer enn systemet som staten har, det gir iallfall meg en god følelse og virkelig gjøre et forsøk på og hjelpe selv om det i utgangspunktet synes håpløst...

en av de jeg hjalp sånn helt på impuls på gata går det ganske bra med, han går på skole og har fått egen leilighet, så det nytter, han spurte meg om sigaretter og en femtilapp på gata til middag, jeg tok ham med til et sted som deler ut mat etter og ha spist middag sammen med ham på en restaurant i byen jeg bor, gav ham endel brosjyrer om utdanning/støtteordninger og nå tar han studiekompetanse til våren:-)

Wow, så flott gjort! Og så hyggelig at det går så bra med vedkommende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre sant, men store bedrifter og Staten ansetter funksjonshemma i programmer for samfunnsansvar.

Ta kontakt med forbundene for å få vite hvem og hvilke.

Du bør regsitrere deg i alle de store basene og i vikarbyråene.

Jeg vet hvilke bedrifter men de er ikke interessert dersom de må betale. De ønsker bare gratis arbeidskraft.

Telenorprosjektet er vellykket med jeg kan ikke nok data og det er fire års opplæring og jeg har rett og slett blitt for gammel. Da begynner jeg heller å ta fag på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meldekort osv synes jeg er en temmelig stor vits (gidder ikke le engang) men psyikiske/sosiale problemer som mange sosialklienter har krever menneskelig oppfølging mer enn 1 gang i mnd.... jeg mener ikke at det skal syes puter under armene på noen, men medmennesker av oss er temmelig ute og kjøre og trenger hjelp fra mer enn systemet som staten har, det gir iallfall meg en god følelse og virkelig gjøre et forsøk på og hjelpe selv om det i utgangspunktet synes håpløst...

en av de jeg hjalp sånn helt på impuls på gata går det ganske bra med, han går på skole og har fått egen leilighet, så det nytter, han spurte meg om sigaretter og en femtilapp på gata til middag, jeg tok ham med til et sted som deler ut mat etter og ha spist middag sammen med ham på en restaurant i byen jeg bor, gav ham endel brosjyrer om utdanning/støtteordninger og nå tar han studiekompetanse til våren:-)

Rene solskinnshistorien :-)

Tror man skal gå gjennom mange forsøk her i Oslo før man finner en som er mottakelig for en slik hjelp.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rene solskinnshistorien :-)

Tror man skal gå gjennom mange forsøk her i Oslo før man finner en som er mottakelig for en slik hjelp.

"........................................."

Mange tar vel imot en sånn hjelp?

Nå er ikke dette noe jeg gjør sånn veldig ofte da.. Men er spurt igjennom familie som er veldig engasjert i saker som dette, lager/gir av og til mat til organisasjoner hvor de kan gå og spise osv.. jeg liker det når jeg har overskudd selv.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tar vel imot en sånn hjelp?

Nå er ikke dette noe jeg gjør sånn veldig ofte da.. Men er spurt igjennom familie som er veldig engasjert i saker som dette, lager/gir av og til mat til organisasjoner hvor de kan gå og spise osv.. jeg liker det når jeg har overskudd selv.. :-)

Noen på gata vil nok ta imot umiddelbar hjelp. Men de færreste lar seg nok overtale til å få ordentlig skikk på livet. Det er jo tross alt en grunn til at de er der de er, og den grunnen begynner ofte på H. Men nå tenker jeg på Oslo, da. Kjenner ikke så mange andre byer så godt.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...