Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Maken til pisspreik. Du skal være rimelig iherdig som boms for å slippe unna å arbeide i lengden. Går du på sosialkontoret for å få støtte, blir du raskt sendt på obligatorisk jobbsøkerkurs, og du må opp om morgenene og sitte og skrive søknader etc. hele dagen, for å motta støtte. Jada...det er nok litt av et slaraffenliv, du.

Ellers så snakker du som om alle burde ha penger på konto fra før. Hva gjør du neste gang noe slikt skjer, og du ikke har penger på konto? Nei, du er så fordømmende og kunnskapsløse her at det er poengløst i å forsøke å forklare deg at verden ikke er svart/hvitt. Det at det finnes mange snyltere utelukker ikke de som faktisk trenger hjelp.

"......................................."

Jeg kjenner en (rusmisbruker) som har gått på sosialen sammenhengende nå i 12 år. Banna bein. 12 år uten arbeid _en_ dag!

Og nå skal sosialstøtta fordobles. Jippi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Vel..Den har ikike vært høynet på gud vet hvor lenge, og det er jo greit at de fattige her til lands faktisk klarer å betale livsoppholdet sitt uten å måtte stjæle stereo, når vi først påberoper oss å ha et velferdsystem?

At det stort sett er sleipe studenter og folk som jobber svart som benytter seg av den, og at skjemaveldet og rigiditeten lir for overveldende for den virkelig trengende bruker anser jeg for et langt større problem.

Sleipe studenter?

Hm? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en (rusmisbruker) som har gått på sosialen sammenhengende nå i 12 år. Banna bein. 12 år uten arbeid _en_ dag!

Og nå skal sosialstøtta fordobles. Jippi...

Ikke hvis vedkommende ikke oppfyller de kravene som stilles (fx avrusning eller arbeidstrening eller annen relevant sysselsetting), slik jeg forsto det jeg hørte om saken på radio i morges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en (rusmisbruker) som har gått på sosialen sammenhengende nå i 12 år. Banna bein. 12 år uten arbeid _en_ dag!

Og nå skal sosialstøtta fordobles. Jippi...

Javisst. Denne misbrukeren er selvfølgelig et argument for at en annen en, som har et reellt behov for støtte, ikke skal få nok til å klare seg?

Denne logikken dere bruker for å være imot noe her blir helt feil - det er da rimelig åpenbart? Snyltere er jo en helt annen sak, og noe som burde tas hånd om for seg. Det har overhodet ikke noe med dette å gjøre.

Forøvrig er jeg ikke sikker på at en rusmisbruker automatisk kan klassifiseres som en "snylter". Eller er du en av de som mener at heroinavhengige "får jaggu se til å skjerpe seg"?

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem skal få hjelp til å bl.a å gå på skole og læres opp..

Tenk om de sa det til meg da jeg gikk og studerte. Måtte betale alt selv jeg, sitter med et studielån nå - mens de får "hjelp" til å dekke dette.

SYKT!

HUff, ja det måtte jammen jeg også..betale selv... å nei og nei sååå urettferdig!

Nei nå må du jammen gi deg, og skjønne at noen faktisk ikke har det samme i seg som deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av 80 som ble innkalt til jobbsøkerkurs i juni, møtte bare 20 opp. Bare 8 fullførte. De andre gadd ikke, eller sykmeldte seg. De fleste tapte støttepenger for de ukene.

Og da får de heller ikke noe fra sosialen, så da er det deres egen feil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki, DU var så heldig at du kunne være avisbud.

Hvor lange avstrander er det på den plassen du kommer fra? Avstanden mellom husene mener jeg? grunnen til at jeg spørr om det er fordi det er ikke alle plasser i dette vidstrakte land det går å være avisbud, eller andre bud, når man er barn. Er ikke sikkert der er kiosk engang så du kan få deg sommerjobb der engang!

Joda så klart man kan skaffe seg både sommerjobb og andre jobber vedsiden av skolen, og spare på den måten. Men ikke alle har/hadde den muligheten ( hvorfor du ikke skjønner jeg bare ikke) om du da ikke var villig for å jobbe som hesjer for nabobonden ( som det forøvrig tok en time å sykle til) for noen skarve lusne 10 øringer.

Og siden du hadde penger på sparekonto så hadde du ikke hatt rett til støtte på sosialkontoret uansett:)

Jeg savner forklaringen på hvordan man skulle gjort det?

Jeg hadde avstand på ruta ja, brukte 2 timer hver dag etter skolen på ca 60 aviser. Jeg kommer fra bygda så det ble noen meter å kjøre.

Jeg gjorde det jeg kunne som barn for å tjene egne penger. Jeg løp i butikken for gamle damer så snart de hadde bruk for et brød etc.

Jeg lærte meg økonomisk sans av familien min, og det er jeg glad for nå. Hadde sosialtjenesten ikke vært, hva da? Kunne ikke ha fått penger av dem, hvor skulle en ha fått dem fra?

Er glad jeg tenker økonomisk til alt, det er det som har holdt meg gående - selv om jeg kun leser se og hør hos doktoren og ikke sitter med fancy utstyr hjemme, så vet jeg iallefall det at det er mitt og ikke noe jeg har "tigget" meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HUff, ja det måtte jammen jeg også..betale selv... å nei og nei sååå urettferdig!

Nei nå må du jammen gi deg, og skjønne at noen faktisk ikke har det samme i seg som deg!

Ingen har det samme i seg, jeg er bare glad for at jeg har lært meg endel som tydeligvis mange ikke har lært.

Jeg står på egne bein uten hjelp fra andre - økonomisk sett.

Takk og lov for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da får de heller ikke noe fra sosialen, så da er det deres egen feil:)

Mange er i jobb og/eller tjener penger på andre måter. Møter de ikke på kurs, så får de straks innkalling til neste kurs osv. Mange faller ut av støttesystemet på denne måten. Det skal normalt bare være mulig å nekte et kurs uten legeerklæringer eller annet.

Ukene uten penger legges ikke til de 104 ukene dagpenger heller, så når 104 uker er gått, får de ingenting. Men de tar det de får så lenge det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde avstand på ruta ja, brukte 2 timer hver dag etter skolen på ca 60 aviser. Jeg kommer fra bygda så det ble noen meter å kjøre.

Jeg gjorde det jeg kunne som barn for å tjene egne penger. Jeg løp i butikken for gamle damer så snart de hadde bruk for et brød etc.

Jeg lærte meg økonomisk sans av familien min, og det er jeg glad for nå. Hadde sosialtjenesten ikke vært, hva da? Kunne ikke ha fått penger av dem, hvor skulle en ha fått dem fra?

Er glad jeg tenker økonomisk til alt, det er det som har holdt meg gående - selv om jeg kun leser se og hør hos doktoren og ikke sitter med fancy utstyr hjemme, så vet jeg iallefall det at det er mitt og ikke noe jeg har "tigget" meg til.

Oki, du kjørte? Med hva?

Du hadde moped eller lignende?

Er ikke mange i barneskolen som har det.

Men uansett, du må se at ikke alle er like frisk som deg, det er mange mange som faller midt imellom arbeidskontor- trygdekontor og sosialkontor.

Ikke alle har rett til uføretryg eller trygd.

Sosialkontoret er ikke bare et kontor som leverer ut penger, så de må finnest, de er også de som tar seg av barneverns-saker, eldreomsorgen, osv osv... så du mener at de også ikke burde finnest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

Jeg fatter virkelig ikke hvor misunnelig det går an å bli på sosialstønadsmottakere. Du overgår alt jeg noen sinne har vært bort i.

Det må virkelig ha kostet deg mye all den utdannelsen, jobbsøkinga, studielånet, sparsommeligheten osv osv osv, som du skryter på deg, når du har så store problemer med å unne mennesker en sosialtrygd.

Men jeg synes du skal gjøre som du selv foreslår....si opp jobben og bli sosialklient - da vil du sikkert få et mye rikere liv og bli glad og lykkelig...

Det unner jeg deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en (rusmisbruker) som har gått på sosialen sammenhengende nå i 12 år. Banna bein. 12 år uten arbeid _en_ dag!

Og nå skal sosialstøtta fordobles. Jippi...

jeg hørte om han fyren der, og gladnyheten er at han fra og med i morgen skal begynne som bussjåfør på skolebussen! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

jeg hørte om han fyren der, og gladnyheten er at han fra og med i morgen skal begynne som bussjåfør på skolebussen! ;-)

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

Unnskyld at jeg blander meg inn, men kan du fortelle litt om hvordan du klarer å tjene penger på hobbyvirksomhet? Hva slags hobby? Hvordan "selger" du "produktene"?

Har uføretrygd, og skulle gjerne klart å tjene litt ekstra på den måten selv. I stedet for å ty til sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koser meg på andres penger med god samvittighet. Jeg har prøvd å jobbe i tredve år men det skjærer seg hver gang og ikke et menneske får lov å gi meg dårlig samvittighet for det.

Dessuten har begge foreldrene mine betalt skatt i 50 år hver og jeg har to unger som betaler skatt så trygda mi tar jeg i mot med god samvittighet.

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, du kjørte? Med hva?

Du hadde moped eller lignende?

Er ikke mange i barneskolen som har det.

Men uansett, du må se at ikke alle er like frisk som deg, det er mange mange som faller midt imellom arbeidskontor- trygdekontor og sosialkontor.

Ikke alle har rett til uføretryg eller trygd.

Sosialkontoret er ikke bare et kontor som leverer ut penger, så de må finnest, de er også de som tar seg av barneverns-saker, eldreomsorgen, osv osv... så du mener at de også ikke burde finnest?

Sorry skrev feil, kjørte ikke, jeg syklet. Beklager feil ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missssia

Jeg fatter virkelig ikke hvor misunnelig det går an å bli på sosialstønadsmottakere. Du overgår alt jeg noen sinne har vært bort i.

Det må virkelig ha kostet deg mye all den utdannelsen, jobbsøkinga, studielånet, sparsommeligheten osv osv osv, som du skryter på deg, når du har så store problemer med å unne mennesker en sosialtrygd.

Men jeg synes du skal gjøre som du selv foreslår....si opp jobben og bli sosialklient - da vil du sikkert få et mye rikere liv og bli glad og lykkelig...

Det unner jeg deg!

*APPLAUS*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, du kjørte? Med hva?

Du hadde moped eller lignende?

Er ikke mange i barneskolen som har det.

Men uansett, du må se at ikke alle er like frisk som deg, det er mange mange som faller midt imellom arbeidskontor- trygdekontor og sosialkontor.

Ikke alle har rett til uføretryg eller trygd.

Sosialkontoret er ikke bare et kontor som leverer ut penger, så de må finnest, de er også de som tar seg av barneverns-saker, eldreomsorgen, osv osv... så du mener at de også ikke burde finnest?

Jeg har forresten jobbet innen barnevernet - helt annen sak å hjelpe barn enn å hjelpe folk som snylter, da mener jeg de som virkelig snylter, ikke dem som TRENGER hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter virkelig ikke hvor misunnelig det går an å bli på sosialstønadsmottakere. Du overgår alt jeg noen sinne har vært bort i.

Det må virkelig ha kostet deg mye all den utdannelsen, jobbsøkinga, studielånet, sparsommeligheten osv osv osv, som du skryter på deg, når du har så store problemer med å unne mennesker en sosialtrygd.

Men jeg synes du skal gjøre som du selv foreslår....si opp jobben og bli sosialklient - da vil du sikkert få et mye rikere liv og bli glad og lykkelig...

Det unner jeg deg!

Lær deg ironi før du deltar i DEN type debatt!!

Jeg er ikke misunnelig i det hele tatt. Jeg er stolt over å slippe hjelp, jeg fatter bare ikke at enkelte folk ikke eier mere stolthet selv.

De som trenger hjelp, ja vel, de trenger hjelp, men jeg kjenner personlig til personer som absolutt ikke trenger sosialhjelpen, men de tar den likevel da de er "inne i systemet" og ser godene av det å ikke jobbe.

Se for deg at alle gikk på sosialen - hvem skulle da betale? Om ingen gadd å jobbe. Dette er HYPOTETISK spm som du ikke trenger å svare på, bare tenke over. (Eller skjønner du ikke hypotetiske spm heller?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skattesnyter??

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

Jasså, så du tjener penger på hobbyvirksomhet? Er du sikker på at du ikke driver skattepliktig virksomhet, da?

Pass på så du ikke snylter felleskassa for skatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...