Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Gjest amparro...

Det skal IKKE lønne seg å ikke jobbe! Et sånt samfunn kan vi bare ikke ha..... Jeg har selv jobbet i sosialtjenesten og sett utrolig mye som er på trynet... Som ung og nyutdannet den gang, satt jeg knapt med mer igjen etter at alt av lån, strøm, husleie osv. var betalt, en de som fikk sosialhjelp. Tro det eller ei - men det er fakta faen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

laguna1365380434

Vel..Den har ikike vært høynet på gud vet hvor lenge, og det er jo greit at de fattige her til lands faktisk klarer å betale livsoppholdet sitt uten å måtte stjæle stereo, når vi først påberoper oss å ha et velferdsystem?

At det stort sett er sleipe studenter og folk som jobber svart som benytter seg av den, og at skjemaveldet og rigiditeten lir for overveldende for den virkelig trengende bruker anser jeg for et langt større problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doblingen av sosialstøtten skal være knyttet til en velferdskontrakt, som forplikter at mottakeren skal være mer aktiv, visstnok. Ideen er at sosialmottakeren skal belønnes for IKKE å "sitte på ræva" (som Yellow skriver) - men derimot belønnes for aktivitet.

Dersom man ikke fyller denne kontrakten, vil man også miste de ekstra pengene.

Det er krav om at en skal være aktiv i dag også, uten at noen følger dette opp. Tror du virkelig dette vil bli så mye bedre med dette forslaget?

I tillegg er det svært mange som urettmessig mottar sosialhjelp. Det viser hvor lite kontroll sosialen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Jeg forstår så altfor godt.

Men mange feks i Oslo vet iallefall at der HAR de jobb , selv om de har lite penger til overs. Hva om de hadde flyttet til Verdal og ikke fått jobb? Sosialen neste....

"Hva om de hadde flyttet til Verdal og ikke fått jobb? Sosialen neste...."

Her motsier du deg selv, var det ikke bare folk som ikke GIDDER jobbe som får sosialstønad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk som er single, bor og jobber i oslo, som etter at alle regninger er betalt ikke har så mye mere enn det igjen.

Det er når alle regningene er betalt. Sosialkontoret bare hjelper med husleie og strøm og resten av utgiftene må man betale ut av de 3-4000 som man får ved siden av.

Det kan være vanskelig og jeg håper at jeg aldri kommer dithen igjen at jeg må ta turen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og hvem sjekker dette`?? Egentlig??

Sosialstønad er et midlertidig hjelpemiddel - men mange har vært faste kunder der i mange år... så det meste skjuler folk for å få mer penger

Men det er ofte fordi trygdene er for lave og bor man i Oslo så kan det være vanskelig å klare seg på trygda.

Mange mennesker mottar trygd og bor i kommunale leiligheter til kanskje 10000 kr i mnd. De sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ingen av oss har lest forslaget i sinhelhet, kan vi vel ikke akkurat si noe om hvordan dette skal sjekkes, eller om dette vil fungere i praksis. Det vi derimot KAN si noe om, er hvordan systemet virker i dag - og det ror jeg vi begge er enige i at ikke er optimalt.

Så, dersom du ikke tror på dette som et virkemiddel - hva foreslår du?

Jeg foreslår feks max 1/2 år med sosialstønad. Dette til å få fatt i ræva å søke på jobb. Etter 1/2 år - står en alene. Da har en fått hjelp, brukt den og vist at en ikke kan.

Hadde folk fått en tid på seg og THATs IT hadde dem kanskje sett det seriøse i det og faktisk brukt 8 timers arbeidsdag hver dag til å søke på jobb, og ikke sitte på kafeen og klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva om de hadde flyttet til Verdal og ikke fått jobb? Sosialen neste...."

Her motsier du deg selv, var det ikke bare folk som ikke GIDDER jobbe som får sosialstønad?

Det er jo tydelig at du ønsker folk til verdal, så ta dem, ta dem alle for min del, ønsk dem velkommen og gi dem sosialstønad der..Det er iallefall en fordel at der er det minst sosialstønad av alle kommunene .. (hmm.. kanskje derfor folk ikke vil dit..??)

Uansett, flytter dem dit, Så slipper jeg å ha dem vankende rundt her..hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ofte fordi trygdene er for lave og bor man i Oslo så kan det være vanskelig å klare seg på trygda.

Mange mennesker mottar trygd og bor i kommunale leiligheter til kanskje 10000 kr i mnd. De sliter.

Har en trygd og betaler 10000 i mnd bør en flytte - ærlig talt, vi har huslån og betaler 6000 i mnd - og vi bor bare 1 time fra Oslo. Hvorfor kan ikke sosialetaten HJELPE folk til å faktisk få orden på livet på den måten, hjelpe dem til å flytte og etablere seg et sted der de har råd til å leve?? `Bedre med slik hjelp en en sjekk i posten hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det ikke går an å overleve på en verdig måte på den. Den er altfor lav og nesten ikke blitt økt siden 90-tallet.

Overleve på en verdig måte??????

Den som viL "overleve" bør sette ræva i gir og gjøre noe fornuftig slik at en klarer å overleve på egen hånd og ikke ved hjelp av andre.

Det er ikke noe som helst som er verdig med sosialen.

Hadde jeg tråkket beina fatt inn den døra hadde jeg følt meg alt mer enn verdig og gjort alt jeg kunne for å klare meg selv, og ikke snylte på andre.

Flere "klienter" i denne debatten klager over at når alle regningenen er betalt har de bare 3000 igjen å rutte med..

Hva med oss som jobber da og har mindre enn det til overs når regningene er betalt??

Vi klager ikke, men gjør det vi kan for å spare/endre utgifter etc. Vi gjør det som er verdig, vi KLARER OSS SELV OG IKKE LEGGER OSS NED OG SYTER FORDI VI FÅR FORLITE AV ANDRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal IKKE lønne seg å ikke jobbe! Et sånt samfunn kan vi bare ikke ha..... Jeg har selv jobbet i sosialtjenesten og sett utrolig mye som er på trynet... Som ung og nyutdannet den gang, satt jeg knapt med mer igjen etter at alt av lån, strøm, husleie osv. var betalt, en de som fikk sosialhjelp. Tro det eller ei - men det er fakta faen!!!!!

AMEN!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en trygd og betaler 10000 i mnd bør en flytte - ærlig talt, vi har huslån og betaler 6000 i mnd - og vi bor bare 1 time fra Oslo. Hvorfor kan ikke sosialetaten HJELPE folk til å faktisk få orden på livet på den måten, hjelpe dem til å flytte og etablere seg et sted der de har råd til å leve?? `Bedre med slik hjelp en en sjekk i posten hver mnd.

Hvor skal de flytte da? Å leie er dyrt uansett og mange har unger og familie i nærheten der de bor.

Å finne leilighet til folk er ikke sosialkontorets jobb men boligkontoret og min erfaring er at de ikke er særlig hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overleve på en verdig måte??????

Den som viL "overleve" bør sette ræva i gir og gjøre noe fornuftig slik at en klarer å overleve på egen hånd og ikke ved hjelp av andre.

Det er ikke noe som helst som er verdig med sosialen.

Hadde jeg tråkket beina fatt inn den døra hadde jeg følt meg alt mer enn verdig og gjort alt jeg kunne for å klare meg selv, og ikke snylte på andre.

Flere "klienter" i denne debatten klager over at når alle regningenen er betalt har de bare 3000 igjen å rutte med..

Hva med oss som jobber da og har mindre enn det til overs når regningene er betalt??

Vi klager ikke, men gjør det vi kan for å spare/endre utgifter etc. Vi gjør det som er verdig, vi KLARER OSS SELV OG IKKE LEGGER OSS NED OG SYTER FORDI VI FÅR FORLITE AV ANDRE.

Det er ikke alle som kan jobbe og hvis du tar deg en tur på sosialkontoret er det flest av dem faktisk. Dvs folk som må spe på trygda si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal de flytte da? Å leie er dyrt uansett og mange har unger og familie i nærheten der de bor.

Å finne leilighet til folk er ikke sosialkontorets jobb men boligkontoret og min erfaring er at de ikke er særlig hjelpsomme.

Jeg flytta fra min familie og mine kjære fordi jeg ikke fant jobb hjemme på vestlandet. Bor nå på østlandet over 10 timers kjøretur fra alle jeg er glad i , fordi jeg fikk jobb her. Fant så min mann og trives godt, men det er faktisk mange "ærlige" sjeler som har flytta fra familie og hjembygd for å få jobb - -uten hjelp fra sosialen. Hva er det som er så spesielt med sosialklientene at dem MÅ bo i nærheten av sine kjære?? Mens vi som jobber ser mulighet i en annen bygd for der får en seg jobb uten sosialhjelp?

Det som er feil med folk i dag at dem bare skal HA HA HA HA og gir ikke en dritt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som kan jobbe og hvis du tar deg en tur på sosialkontoret er det flest av dem faktisk. Dvs folk som må spe på trygda si.

Tro du meg, det er flere som KAN jobbe som får sosial hjelp enn som IKKE kan.

Det er for jævla enkelt å si at en "trenger å spe på trygda si".

Et eksempel: foreldrene mine har vært arbeidsjern i gud vet hvor mange år. Pappa fikk nettopp uføretrygd etter minst 50 år som fisker.

Han sitter med ødelagte hofter, utslitt kropp etc og må ukentlig til doktor/fysioterapi.

Trygda hans.. ja, la oss si det sånn, han og mamma tilsammen har vel ca 2-3000 å rutte med i mnd etter at utgifter er betalt. Og er det noen som IKKE kjøper unødvendige ting så er det dem. Dem sparer på alt og sosialen er bannlyst i vår familie. Prøv selv å overleve 2 stk på så lite penger med 2 stk som går til fysioterapi etc. Foreldrene mine oppfostret 4 barn og mamma var hjemmeværende helt til minstemann var 12 år. Bare pappas inntekt å overleve på. DE GREIDE DET.

Hvorfor greier ikke folk slikt nå?

jo, "nødvendige" utgifter som pc med internett, parabol. 2-3 biler, daglige innkjøp av mat, peppes pizza til middag, uteliv og restaurantbesøk ukentlig, etc nye klær hele tiden isteden for å reparere dem selv, et jævla kast og bruk system som ikke ligner grisen..

Slike "nødvendige" utgifter er daglig i disse tider - det tas som selvfølge, og folk som trenger å spe på etter at utgifter er betalt er folk med et slikt system. Jo flere forbrukslån en skaffer seg jo mer sitter en i saksa..

åhh, jeg trenger penger.. sosialen neste..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår feks max 1/2 år med sosialstønad. Dette til å få fatt i ræva å søke på jobb. Etter 1/2 år - står en alene. Da har en fått hjelp, brukt den og vist at en ikke kan.

Hadde folk fått en tid på seg og THATs IT hadde dem kanskje sett det seriøse i det og faktisk brukt 8 timers arbeidsdag hver dag til å søke på jobb, og ikke sitte på kafeen og klage.

Og etterpå kan de sulte ihjel fordi har ingen verdi likevel.

Jeg skjønner at du aldri har hatt skikkelig dårlig råd. Jeg har overlevd på 2000 kr etterat regningene var betalt og 3 unger boende hjemme. Da var også barnetrygden tatt med i regnskapet. Og ingen ville gi meg jobb heller.

Med en unge hjemme overlever jeg bra på den trygda jeg har nå og jeg håper virkelig at jeg aldri trenger å leve på sosialnormen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro du meg, det er flere som KAN jobbe som får sosial hjelp enn som IKKE kan.

Det er for jævla enkelt å si at en "trenger å spe på trygda si".

Et eksempel: foreldrene mine har vært arbeidsjern i gud vet hvor mange år. Pappa fikk nettopp uføretrygd etter minst 50 år som fisker.

Han sitter med ødelagte hofter, utslitt kropp etc og må ukentlig til doktor/fysioterapi.

Trygda hans.. ja, la oss si det sånn, han og mamma tilsammen har vel ca 2-3000 å rutte med i mnd etter at utgifter er betalt. Og er det noen som IKKE kjøper unødvendige ting så er det dem. Dem sparer på alt og sosialen er bannlyst i vår familie. Prøv selv å overleve 2 stk på så lite penger med 2 stk som går til fysioterapi etc. Foreldrene mine oppfostret 4 barn og mamma var hjemmeværende helt til minstemann var 12 år. Bare pappas inntekt å overleve på. DE GREIDE DET.

Hvorfor greier ikke folk slikt nå?

jo, "nødvendige" utgifter som pc med internett, parabol. 2-3 biler, daglige innkjøp av mat, peppes pizza til middag, uteliv og restaurantbesøk ukentlig, etc nye klær hele tiden isteden for å reparere dem selv, et jævla kast og bruk system som ikke ligner grisen..

Slike "nødvendige" utgifter er daglig i disse tider - det tas som selvfølge, og folk som trenger å spe på etter at utgifter er betalt er folk med et slikt system. Jo flere forbrukslån en skaffer seg jo mer sitter en i saksa..

åhh, jeg trenger penger.. sosialen neste..........

Sosialen er bannlyst for de fleste helt til ungene dine sulter og ikke har klær på kroppen. Nå bor jeg et sted hvor endel folk har veldig dårlig råd og resten har god råd.

Hadde du ikke ønsket at foreldrene dine hadde hatt litt mer penger å leve for slik at de hadde hatt det litt romsligere. Og dersom faren din har jobbet i 50 år så har han sikkert større trygd enn minstepensjonen som ofte trygdene unge mennesker med barn har.

Nå er det 10 år siden jeg har vært på sosialkontoret men jeg tviler på at det har forandret seg så veldig. Jeg kjenner andre som mottar penger der og de sier det er mye verre enn før å klare seg på sosialnormen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Det er jo tydelig at du ønsker folk til verdal, så ta dem, ta dem alle for min del, ønsk dem velkommen og gi dem sosialstønad der..Det er iallefall en fordel at der er det minst sosialstønad av alle kommunene .. (hmm.. kanskje derfor folk ikke vil dit..??)

Uansett, flytter dem dit, Så slipper jeg å ha dem vankende rundt her..hehe...

Hvorfor i all verden skulle jeg ønske folk til Verdal pga at jeg brukte dette som eksempel??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro du meg, det er flere som KAN jobbe som får sosial hjelp enn som IKKE kan.

Det er for jævla enkelt å si at en "trenger å spe på trygda si".

Et eksempel: foreldrene mine har vært arbeidsjern i gud vet hvor mange år. Pappa fikk nettopp uføretrygd etter minst 50 år som fisker.

Han sitter med ødelagte hofter, utslitt kropp etc og må ukentlig til doktor/fysioterapi.

Trygda hans.. ja, la oss si det sånn, han og mamma tilsammen har vel ca 2-3000 å rutte med i mnd etter at utgifter er betalt. Og er det noen som IKKE kjøper unødvendige ting så er det dem. Dem sparer på alt og sosialen er bannlyst i vår familie. Prøv selv å overleve 2 stk på så lite penger med 2 stk som går til fysioterapi etc. Foreldrene mine oppfostret 4 barn og mamma var hjemmeværende helt til minstemann var 12 år. Bare pappas inntekt å overleve på. DE GREIDE DET.

Hvorfor greier ikke folk slikt nå?

jo, "nødvendige" utgifter som pc med internett, parabol. 2-3 biler, daglige innkjøp av mat, peppes pizza til middag, uteliv og restaurantbesøk ukentlig, etc nye klær hele tiden isteden for å reparere dem selv, et jævla kast og bruk system som ikke ligner grisen..

Slike "nødvendige" utgifter er daglig i disse tider - det tas som selvfølge, og folk som trenger å spe på etter at utgifter er betalt er folk med et slikt system. Jo flere forbrukslån en skaffer seg jo mer sitter en i saksa..

åhh, jeg trenger penger.. sosialen neste..........

"Tro du meg, det er flere som KAN jobbe som får sosial hjelp enn som IKKE kan."

Har du dokumentasjon på den påstanden? Hvis ikke bør du være litt mindre bastant, og ikke basere alt på ting du hører om sosialkontoret på Tøyen.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...