Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Gjest Trøndera

har ikke skjært over alle jeg

de som trenger hjelp de trenger det, de som snylter seg til det trenger det ikke.

går det ann å si det annerledes???

Uansett, hvorfor svare andre så stygt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Gjest Trøndera

Ja, du sier det jo selv; det er synd, men sant om noen mottar sosialstønad fordi de synes det er finfint! For noen fattige sjeler! Trist, er det.

Samtidig har de press på seg fra sosialetaten om å skaffe seg arbeid. Til syvende og sist må de ta imot det jobbtilbudet de får fra aetat - enten det er å skrelle poteter eller tømme flydasser. Sånn fungerer det i alle fall i den byen jeg bor.

:)

Det gjør det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten jobbet innen barnevernet - helt annen sak å hjelpe barn enn å hjelpe folk som snylter, da mener jeg de som virkelig snylter, ikke dem som TRENGER hjelp!

Der var tonen noe annet:) Og det var det jeg mente, at verden ikke er så svart hvit som mange skal ha det til.

Klart det, noen snylter, og de får hva det skulle være... somme ganger, andre snylter ikke og trenger de virkelig... men får de hjelp? Som oftest ikke.

Kjenner folk av begge sorter, og vet å sie min mening når jeg mener folk snylter, men er glad for at vi har det systemet vi har for folk som faller imellom alle andre ordninger og virkelig trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skattesnyter??

Det sier seg jo selv at det blir næring ut av samlingen på den måten! Jeg er da ikke dum!

Det stilles ikke så fryktelig strenge krav til varigheten av en aktivitet med økonomisk karakter for at det kan anses som næring, så du var kanskje ikke så langt unna med dine 2 måneders brodering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, hvorfor svare andre så stygt?

Jeg blir bombadert med så mye negativ kritikk så jeg gidder ikke vøre noe saklig lenger og da kommer det slikt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, hvorfor svare andre så stygt?

Jeg blir bombadert med så mye negativ kritikk så jeg gidder ikke vøre noe saklig lenger og da kommer det slikt ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stilles ikke så fryktelig strenge krav til varigheten av en aktivitet med økonomisk karakter for at det kan anses som næring, så du var kanskje ikke så langt unna med dine 2 måneders brodering...

Ca 200 kr fortjeneste i uka.. hmm..

Da er det ganske mange som tjener penger ulovlig ja. Men siden jeg var student og hadde lov å tjene endel skattefrie kroner da, så gjorde jeg merkelig nok ikke noe ulovlig! Hørt om fribeløp? Det er noen tusen i året det ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til har valgt dette - når en sitter åpenlyst og sier at hvorfor jobbe når en får likemye for å slippe da velger en selv.

Det er ikke alle som velger å utvikle seg selv, de ser ikke den gleden dessverre. Synd men sant. bare en får penger og kan sove lenge om morgenen og ta daglige turer på cafeen så er en glad i livet. Merkelig måte å kose seg, men noen er faktisk sånn!

Familie på 4, to voksne og to skolebarn får utbetalt 12000 kr netto i tillegg til husleie, hvorfor jobbe? Nesten vanskelig å få inn det selv om begge voksne ufaglærte jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg ironi før du deltar i DEN type debatt!!

Jeg er ikke misunnelig i det hele tatt. Jeg er stolt over å slippe hjelp, jeg fatter bare ikke at enkelte folk ikke eier mere stolthet selv.

De som trenger hjelp, ja vel, de trenger hjelp, men jeg kjenner personlig til personer som absolutt ikke trenger sosialhjelpen, men de tar den likevel da de er "inne i systemet" og ser godene av det å ikke jobbe.

Se for deg at alle gikk på sosialen - hvem skulle da betale? Om ingen gadd å jobbe. Dette er HYPOTETISK spm som du ikke trenger å svare på, bare tenke over. (Eller skjønner du ikke hypotetiske spm heller?)

Jeg tror jeg forstår betraktelig mer enn deg etter å ha jobbet både i sosial- og aetat sitt system over flere år.

Jeg får vondt når jeg ser slike selvhevdende mennesker som i all sin selvpålagte fortreffelighet forherliger seg selv og sitt levesett med og dømmer andre, som ikke har helt de samme ressursene, til tapere. Marginen fra å være på topp til å havne på bunn er forsvinnende liten, men det kan være vanskelig å forstå når man har satt seg selv på en pidestall.

Du kjenner tre mennesker som uberettiget mottar sosialstønad, men jeg kjenner nok flerfoldig hundre som helt berettiget mottar det.

Du er ekkel, rett og slett - og takke faen for at det ikke finnes så mange av deg og ditt like, det hadde betydd et jævlig kaldt samfunn. Det er noe vemmelig over personer som må sparke nedover for å klatre oppover.

Og dette innlegget er helt fritt for ironi. Dette til informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skattesnyter??

Ca 200 kr fortjeneste i uka.. hmm..

Da er det ganske mange som tjener penger ulovlig ja. Men siden jeg var student og hadde lov å tjene endel skattefrie kroner da, så gjorde jeg merkelig nok ikke noe ulovlig! Hørt om fribeløp? Det er noen tusen i året det ja!

Poenget er at dersom du ikke oppga til ligningsmyndighetene at du hadde denne typen inntket, fikk de ikke muligheten til å ta stilling til om det var skattepliktig inntekt eller ikke.

Det er selvsagt ikke noe argument at flere andre snyter på skatten.

At inntekten er under fribeløpet betyr ikke at man fritt kan unnlate å ta den med i selvangivelsen.

Men dersom du totalt sett ikke oversteg fribeløpet i vedkommende inntektsår også medberegnet intekter som ikke ble oppgitt i selvangivelsen, så har du selvsagt ikke snytt på skatten - du har bare ikke oppfylt opplysningsplikten fullt ut.

I dette konkrete tilfellet har da ikke brudd på opplysningsplikten medført skatteunndragelse, men det rokker ikke ved hovedpoenget.

Jeg er sikker på at du skjønner dette. som du selv sa det: Du er ikke dum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg forstår betraktelig mer enn deg etter å ha jobbet både i sosial- og aetat sitt system over flere år.

Jeg får vondt når jeg ser slike selvhevdende mennesker som i all sin selvpålagte fortreffelighet forherliger seg selv og sitt levesett med og dømmer andre, som ikke har helt de samme ressursene, til tapere. Marginen fra å være på topp til å havne på bunn er forsvinnende liten, men det kan være vanskelig å forstå når man har satt seg selv på en pidestall.

Du kjenner tre mennesker som uberettiget mottar sosialstønad, men jeg kjenner nok flerfoldig hundre som helt berettiget mottar det.

Du er ekkel, rett og slett - og takke faen for at det ikke finnes så mange av deg og ditt like, det hadde betydd et jævlig kaldt samfunn. Det er noe vemmelig over personer som må sparke nedover for å klatre oppover.

Og dette innlegget er helt fritt for ironi. Dette til informasjon.

Huff da. jeg får holde meg til barnevernsretten jeg. Det er det jeg kan, ikke sosialsølet ditt.

Må visst bare si meg enig, alle som kan måååå få sosialstøtte, gi gi gi gi..

Enig?

Jeg gidder ikke krangle mer.

Bare gi alle det de vil ha. ektre trengene eller snyltere, samme det, bare gi. GI!

Jeg er så sliten av å høre på alle som svarer meg at jeg gir opp. Håper hele norge går på sosialstøtte snart. Det er jo tydelig det dere ønsker.

GIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at dersom du ikke oppga til ligningsmyndighetene at du hadde denne typen inntket, fikk de ikke muligheten til å ta stilling til om det var skattepliktig inntekt eller ikke.

Det er selvsagt ikke noe argument at flere andre snyter på skatten.

At inntekten er under fribeløpet betyr ikke at man fritt kan unnlate å ta den med i selvangivelsen.

Men dersom du totalt sett ikke oversteg fribeløpet i vedkommende inntektsår også medberegnet intekter som ikke ble oppgitt i selvangivelsen, så har du selvsagt ikke snytt på skatten - du har bare ikke oppfylt opplysningsplikten fullt ut.

I dette konkrete tilfellet har da ikke brudd på opplysningsplikten medført skatteunndragelse, men det rokker ikke ved hovedpoenget.

Jeg er sikker på at du skjønner dette. som du selv sa det: Du er ikke dum.

Husfliden i oslo som betalte meg fikk frikortet mitt og skrev under på dette. Jeg gjorde det lovlig! Må jeg skrive ned ALLLLLLLLLLLLT til deg eller???

Skal jeg gi deg ligningen min så du kan sjekke??

Herregud, jeg sitter med 3 års økonomi og 3 års høyskoleutdannelse, jeg vet da litt! Men trenger jeg skrive ned alt her da??

Jeg tar kvelden, skal faktisk jobbe i morra og har andre ting å gjøre enn å svare en haug personer som kritiserer hvert minste ord jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er mest underlig er den åpenbare urettferdigheten og et sjokkerende firkantet regelverk.

Ingen i myndighetene ser noe galt i at hvis du har tjent en krone over en bestemt grense så får du 2000 kr pr mnd i dagpenger. Ligger du en krone under, så får du ikke noe. Leverer du en søknad, så får du 3000 kr pr mnd. Men en dag for sent, så får du ingenting i et helt år. En stakkar som leverte søknad om dagpenger en uke for sent pga et papir som manglet, tapte 20 000 kr med et pennestrøk. Det er like naturlig for myndighetene som dagen er lang. Respekten for enkeltmennesket er lik null, og den blir stadig mindre ettersom staten fjerner seg mer og mer fra bakken. Vi er til for staten, ikke den for oss.

Frister som ikke holdes, og konsekvensene av dette, vil alltid kunne resultere i ting som ikke er rettferdig. Hva er alternativet? Å fjerne tidsfrister? Hvordan skal byråkratiet i det hele tatt kunne tenkes å fungere da?

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mor og far har sine to barn boende på hvert sitt rom i huset og får husleie på 8000 kr i mnd fra sosialkontoret for dem, pluss at "ungene" på 19 og 22 får 2900 kr hver i støtte. Begge ungene selger narko og er arrestert flere ganger.

Hva sier det oss?

Hva det sier oss? At noen snyter og utnytter systemet?

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel..Den har ikike vært høynet på gud vet hvor lenge, og det er jo greit at de fattige her til lands faktisk klarer å betale livsoppholdet sitt uten å måtte stjæle stereo, når vi først påberoper oss å ha et velferdsystem?

At det stort sett er sleipe studenter og folk som jobber svart som benytter seg av den, og at skjemaveldet og rigiditeten lir for overveldende for den virkelig trengende bruker anser jeg for et langt større problem.

Hvilke sleipe studenter benytter seg av sosialhjelp? Du får null i sosialhjelp så lenge du kan få studielån. Og om det hadde gått an å snike til seg noe, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde sett på det som så veldig moralsk forkastelig. Studiefinansieringen fra staten er business, noe det ikke burde være i et sosialdemokrati.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal IKKE lønne seg å ikke jobbe! Et sånt samfunn kan vi bare ikke ha..... Jeg har selv jobbet i sosialtjenesten og sett utrolig mye som er på trynet... Som ung og nyutdannet den gang, satt jeg knapt med mer igjen etter at alt av lån, strøm, husleie osv. var betalt, en de som fikk sosialhjelp. Tro det eller ei - men det er fakta faen!!!!!

Hva tjente du da, og hvilke utgifter hadde du?

Hvis jeg ikke husker feil, så heter deg seg i Oslo at man skal ha ca. 5000,- igjen å leve for etter at faste utgifter er betalt. Det er sosialetatens sats. Og fast utgifter inkluderer husleie og strøm, ingenting annet.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst. Denne misbrukeren er selvfølgelig et argument for at en annen en, som har et reellt behov for støtte, ikke skal få nok til å klare seg?

Denne logikken dere bruker for å være imot noe her blir helt feil - det er da rimelig åpenbart? Snyltere er jo en helt annen sak, og noe som burde tas hånd om for seg. Det har overhodet ikke noe med dette å gjøre.

Forøvrig er jeg ikke sikker på at en rusmisbruker automatisk kan klassifiseres som en "snylter". Eller er du en av de som mener at heroinavhengige "får jaggu se til å skjerpe seg"?

"........................................"

Den dagen en person _av_egen_fri_vilje_ med vitende og vilje spruter rein gift inn i kroppen sin, mister jeg all medynk med vedkommende.

Kom ikke her og fortell tåredryppende historier om en sørgelig barndom etc etc. Pøh.

Så, ja naturligvis må heroinmisbrukere skjerpe seg, synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var student på høyskole i tre år med 6000 mnd. Hadde samtidig lån på både bilen min og 3500 til studentskipnaden,for å ikke snakke om bokutgifter etc, så JA jeg har levd på lite beløp jeg og - og det GIKK"

Få deg arbeid - eller til og med hobbyvirksomhet kan gi fortjeneste for den som GIDDER!

Ikke klag hvis du ikke gidder å jobbe. Er du syk får du uføretrygd, så sosialstønad er for de som ikke GIDDER!

Du er enten tilbakestående, eller rett og slett syk. Se på det du selv skriver - her er det ting å ta tak i for en psykolog.

Forøvrig - 6000 utbetalt. 3500 i lån til hva-det-nå-var. Og så billån i tillegg. Hvor mye var billånet på? 50kr? Jeg har hatt flere billån etc., og det billigste jeg har hatt var på 2000,- I dette tilfellet ville jeg da hatt 500,- å leve for. Det sier seg selv at det ikke går.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen en person _av_egen_fri_vilje_ med vitende og vilje spruter rein gift inn i kroppen sin, mister jeg all medynk med vedkommende.

Kom ikke her og fortell tåredryppende historier om en sørgelig barndom etc etc. Pøh.

Så, ja naturligvis må heroinmisbrukere skjerpe seg, synes

Heh-heh. Ergo kan selvfølgelig ingen med hodet på rett plass ta deg seriøst. En slik usympatisk og menneskefientlig holdning er det heldigvis bare ekstremister som har.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk som er single, bor og jobber i oslo, som etter at alle regninger er betalt ikke har så mye mere enn det igjen.

Hvilke regninger, da? Telefon? Mobil? Internett? Billån? Evt. andre ting? Ingen av disse utgiftene dekkes av sosialstønad.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...