Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Grünerløkka har i vært fall den definisjonen. Jeg ringte for å forhøre meg fordi legen sa de kunne dekke medisinene mine men den gang ei. Jeg hadde altfor mye penger....

Mulig du har ligningsmessig for stor formue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Kommuner oppgir det som grunn til ikke å øke satser. De vil ikke ha dem.

Det er mye psykiske problemer og rus.

En stakkars psykisk utviklingshemma her ble kastet ut av en kommunal leilighet fordi han ikke betalte husleia. Han fikk trygd, men skjønte ikke noe av å betale. En kommunalt betalt assistent skulle betale for han, men ble syk. Dermed kaset kommunen han ut av kommunens egen leilighet som kommunen skulle betale husleie for, fordi de selv hadde unnlatt å betale til seg selv. Du trenger ikke være gal, men det hjelper.

Sikker på at selv gærne folk skjønner at det der er på tryne...

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk 3 mnd etter studiene mine uten jobb. ok , det var bare 3 mnd men jeg har ingen rike foreldre som chippet inn.

hva jeg overlevde på?

Jo, jeg var avisbud i 5 år på barne og ungdomsskolen og sparte så mye jeg kunne. disse pengene sto i banken og ventet på meg til jeg hadde ekstra behov for dem. når jeg avsluttet studienen hadde jeg noe cash på konto som jeg overlevde på - det var mine selvsparte penger jeg ærlig hadde jobbet for.

jeg slet meg gjennom 3 år på skolen og sitter nå med et studielån på 200 000. hadde jeg gått på sosialen og fått penger hadde jeg slippet både å studere, gått med aviser og ikke minst, sluppet og slite med et studielån i 20 år. Hadde jeg valgt igjen, hadde jeg ikke hatt verdighet til det, så hadde jeg kanskje hatt det bedre på sosialstønad..!

Maken til pisspreik. Du skal være rimelig iherdig som boms for å slippe unna å arbeide i lengden. Går du på sosialkontoret for å få støtte, blir du raskt sendt på obligatorisk jobbsøkerkurs, og du må opp om morgenene og sitte og skrive søknader etc. hele dagen, for å motta støtte. Jada...det er nok litt av et slaraffenliv, du.

Ellers så snakker du som om alle burde ha penger på konto fra før. Hva gjør du neste gang noe slikt skjer, og du ikke har penger på konto? Nei, du er så fordømmende og kunnskapsløse her at det er poengløst i å forsøke å forklare deg at verden ikke er svart/hvitt. Det at det finnes mange snyltere utelukker ikke de som faktisk trenger hjelp.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det hjelper nok. Men mye av dette kunne vært unngått ved standardisering av sosialhjelpssatser.

Det burde være standardisert av mange grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har ligningsmessig for stor formue?

Jeg har ikke formue, den er i minus. Ligningsverdien på leiligheten er ikke stor og jeg har mer i lån enn ligningverdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maken til pisspreik. Du skal være rimelig iherdig som boms for å slippe unna å arbeide i lengden. Går du på sosialkontoret for å få støtte, blir du raskt sendt på obligatorisk jobbsøkerkurs, og du må opp om morgenene og sitte og skrive søknader etc. hele dagen, for å motta støtte. Jada...det er nok litt av et slaraffenliv, du.

Ellers så snakker du som om alle burde ha penger på konto fra før. Hva gjør du neste gang noe slikt skjer, og du ikke har penger på konto? Nei, du er så fordømmende og kunnskapsløse her at det er poengløst i å forsøke å forklare deg at verden ikke er svart/hvitt. Det at det finnes mange snyltere utelukker ikke de som faktisk trenger hjelp.

"......................................."

Takk til deg.

Tydelig at vi er uenige så hva er vitsen.

Jeg er glad jeg ikke lever på andre og har vært i stand til å spare penger og ikke bruke dem opp. Jeg jobber nå, og gjett hva jeg gjør? Jo, jeg setter av et lite beløp hver mnd - så neste gang jeg er uten jobb har jeg noe å lene meg på -

takk og farvel - jeg skal nyte livet og velger å slå av pcen og glemme debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikker på at selv gærne folk skjønner at det der er på tryne...

:-)

Det som er mest underlig er den åpenbare urettferdigheten og et sjokkerende firkantet regelverk.

Ingen i myndighetene ser noe galt i at hvis du har tjent en krone over en bestemt grense så får du 2000 kr pr mnd i dagpenger. Ligger du en krone under, så får du ikke noe. Leverer du en søknad, så får du 3000 kr pr mnd. Men en dag for sent, så får du ingenting i et helt år. En stakkar som leverte søknad om dagpenger en uke for sent pga et papir som manglet, tapte 20 000 kr med et pennestrøk. Det er like naturlig for myndighetene som dagen er lang. Respekten for enkeltmennesket er lik null, og den blir stadig mindre ettersom staten fjerner seg mer og mer fra bakken. Vi er til for staten, ikke den for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke formue, den er i minus. Ligningsverdien på leiligheten er ikke stor og jeg har mer i lån enn ligningverdien.

De må jo oppgi grunnen? Eller må de ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må jo oppgi grunnen? Eller må de ikke?

De sier jeg ligger over normen og den er altså 2200 kr for meg og minstemann etterat husleie og strøm er betalt. Mere trenger de ikke si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som kan jobbe og hvis du tar deg en tur på sosialkontoret er det flest av dem faktisk. Dvs folk som må spe på trygda si.

Tror ikke folk som jobber på sosialkontor er enige med deg i at de fleste som kommer dit er uføre som må spe på trygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Det virker bare som om verdal er "bøgda med stor B". Du har masa så om den bygda siden begynnelsen av debatten så....

Så du synes det, selv om jeg bare kommer med negativ omtale om stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er krav om at en skal være aktiv i dag også, uten at noen følger dette opp. Tror du virkelig dette vil bli så mye bedre med dette forslaget?

I tillegg er det svært mange som urettmessig mottar sosialhjelp. Det viser hvor lite kontroll sosialen har.

Der tar du faktisk feil, mulig dette ikke er sånn i alle kommuner, men der jeg kommer fra krever de faktisk at folk både søker aktivt på jobb, eller at de jobber for pengene de får...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den kommunen jeg kommer fra, så får du bare 1500 i bostøtte om du bor hjemme hos foreldrene dine.

Du blir da sett på som om at du bor i delt huvære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der tar du faktisk feil, mulig dette ikke er sånn i alle kommuner, men der jeg kommer fra krever de faktisk at folk både søker aktivt på jobb, eller at de jobber for pengene de får...

Det nye NAV skal sørge for det.

Mange er allerede blitt fanget opp av dette, og blitt plaget med jobbsøkerkurs og betinget støtte.

Herrejemini så mye rart det dukker opp på jobbsøkerkurs :-0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den kommunen jeg kommer fra, så får du bare 1500 i bostøtte om du bor hjemme hos foreldrene dine.

Du blir da sett på som om at du bor i delt huvære...

De jeg snakket om har det slik at jentas samboer leier leiligheten av foreldra hennes, og de to bor i felleskap. Broren bor hos henne i leiligheten som samboeren leier av foreldrene. Dermed bor hun ikke hjemme. Samboeren har også sosialtrygd. Men nå er de på 6 uker jobbsøkerkurs. Bare de ikke selger narko der også.

Etter som jeg skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk 3 mnd etter studiene mine uten jobb. ok , det var bare 3 mnd men jeg har ingen rike foreldre som chippet inn.

hva jeg overlevde på?

Jo, jeg var avisbud i 5 år på barne og ungdomsskolen og sparte så mye jeg kunne. disse pengene sto i banken og ventet på meg til jeg hadde ekstra behov for dem. når jeg avsluttet studienen hadde jeg noe cash på konto som jeg overlevde på - det var mine selvsparte penger jeg ærlig hadde jobbet for.

jeg slet meg gjennom 3 år på skolen og sitter nå med et studielån på 200 000. hadde jeg gått på sosialen og fått penger hadde jeg slippet både å studere, gått med aviser og ikke minst, sluppet og slite med et studielån i 20 år. Hadde jeg valgt igjen, hadde jeg ikke hatt verdighet til det, så hadde jeg kanskje hatt det bedre på sosialstønad..!

Oki, DU var så heldig at du kunne være avisbud.

Hvor lange avstrander er det på den plassen du kommer fra? Avstanden mellom husene mener jeg? grunnen til at jeg spørr om det er fordi det er ikke alle plasser i dette vidstrakte land det går å være avisbud, eller andre bud, når man er barn. Er ikke sikkert der er kiosk engang så du kan få deg sommerjobb der engang!

Joda så klart man kan skaffe seg både sommerjobb og andre jobber vedsiden av skolen, og spare på den måten. Men ikke alle har/hadde den muligheten ( hvorfor du ikke skjønner jeg bare ikke) om du da ikke var villig for å jobbe som hesjer for nabobonden ( som det forøvrig tok en time å sykle til) for noen skarve lusne 10 øringer.

Og siden du hadde penger på sparekonto så hadde du ikke hatt rett til støtte på sosialkontoret uansett:)

Jeg savner forklaringen på hvordan man skulle gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye NAV skal sørge for det.

Mange er allerede blitt fanget opp av dette, og blitt plaget med jobbsøkerkurs og betinget støtte.

Herrejemini så mye rart det dukker opp på jobbsøkerkurs :-0

hehe, ja det kan du si:)

I 1994 gikk jeg selv på et slik.

Joda fikk meg jobb, men du verden hvor mye jeg lærte...

Så ville de ha meg på et annet et, altså jobbsøker kurs, fordi de hadde ikke noe annet å tilby... og dæven, jeg lærte å skrive om igjen CV`n min...

Så ble jeg syk, skikkelig syk, men ville ikke gå hjemme.... så de ville ha meg på enda et jobbsøkerkurs... og jeg gikk:)

Nå sist jeg var uten arbeid og uten rettigheter på arbeidsledighetstrygd fordi jeg hadde tjent et par hundrelapper UNDER grensen fordi jeg var SÅ dum å brøt håndleddet, Så ville de jaggu meg ha meg på ENDA et jobbsøkerkurs:S

Så jeg vendte nesa hjem, pakka snippesekken min og dro... Så nå sitter jeg med godt betalt jobb, nye venner, fin plass og bo:D I utlandet:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg snakket om har det slik at jentas samboer leier leiligheten av foreldra hennes, og de to bor i felleskap. Broren bor hos henne i leiligheten som samboeren leier av foreldrene. Dermed bor hun ikke hjemme. Samboeren har også sosialtrygd. Men nå er de på 6 uker jobbsøkerkurs. Bare de ikke selger narko der også.

Etter som jeg skjønner.

Oj, der jeg kommer fra hadde de aldri godtatt dette... men så er det en liten kommune ( ikke såå liten) men de finner fort ut av hvem som bor hvor osv...

Hø, de selger sikkert narko der også, for de er vel flere av samme sort der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja det kan du si:)

I 1994 gikk jeg selv på et slik.

Joda fikk meg jobb, men du verden hvor mye jeg lærte...

Så ville de ha meg på et annet et, altså jobbsøker kurs, fordi de hadde ikke noe annet å tilby... og dæven, jeg lærte å skrive om igjen CV`n min...

Så ble jeg syk, skikkelig syk, men ville ikke gå hjemme.... så de ville ha meg på enda et jobbsøkerkurs... og jeg gikk:)

Nå sist jeg var uten arbeid og uten rettigheter på arbeidsledighetstrygd fordi jeg hadde tjent et par hundrelapper UNDER grensen fordi jeg var SÅ dum å brøt håndleddet, Så ville de jaggu meg ha meg på ENDA et jobbsøkerkurs:S

Så jeg vendte nesa hjem, pakka snippesekken min og dro... Så nå sitter jeg med godt betalt jobb, nye venner, fin plass og bo:D I utlandet:P

Av 80 som ble innkalt til jobbsøkerkurs i juni, møtte bare 20 opp. Bare 8 fullførte. De andre gadd ikke, eller sykmeldte seg. De fleste tapte støttepenger for de ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, der jeg kommer fra hadde de aldri godtatt dette... men så er det en liten kommune ( ikke såå liten) men de finner fort ut av hvem som bor hvor osv...

Hø, de selger sikkert narko der også, for de er vel flere av samme sort der?

Det er mange rusmisbrukere og de kjenner hverandre, og selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...