Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Kjenner folk som er single, bor og jobber i oslo, som etter at alle regninger er betalt ikke har så mye mere enn det igjen.

AMEN!

Mange som sitter igjen med småbeløp når alt er betalt - men de må jobbe for det ja, i motsetning til snylterne!

Er så enig med deg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Det er faktisk veeeldig stor forskjell på bokostnad i Oslo i forhold til Verdal.

Det en har til overs er det en har til overs. Uansett hvor en bor!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doblingen av sosialstøtten skal være knyttet til en velferdskontrakt, som forplikter at mottakeren skal være mer aktiv, visstnok. Ideen er at sosialmottakeren skal belønnes for IKKE å "sitte på ræva" (som Yellow skriver) - men derimot belønnes for aktivitet.

Dersom man ikke fyller denne kontrakten, vil man også miste de ekstra pengene.

Dem sitter på ræva like forbanna - uansett hva regelverket sier. DESSVERRE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Var student på høyskole i tre år med 6000 mnd. Hadde samtidig lån på både bilen min og 3500 til studentskipnaden,for å ikke snakke om bokutgifter etc, så JA jeg har levd på lite beløp jeg og - og det GIKK"

Få deg arbeid - eller til og med hobbyvirksomhet kan gi fortjeneste for den som GIDDER!

Ikke klag hvis du ikke gidder å jobbe. Er du syk får du uføretrygd, så sosialstønad er for de som ikke GIDDER!

Jeg jobber, så det er ikke meg selv jeg skriver om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange kjenner du..som etter husleie, strøm og forsikringer ( og for enkelte barnehage) sitter igjen med 10.000 i mnd?...og det på egentlig å ikke gjøre noen ting?..Skulle gjerne ha gått litt på skole og kosa meg jeg, med 10.000 til forbruk pr.mnd.

...(for regner med at hvis dette skal ha noe for seg, så dekker de disse tingene de også pr. idag dekker)

Jeg gikk på sosialstønad i 2 mnd når jeg ble skilt ( tok laaang tid med overgangsstønaden, og må jo si at jeg hadde myyye mere å leve for på sosialstønad enn på overgangsstønad....Nå jobber jeg fult, og har ikke mange kronene mere..

Sykt spør du meg!

Ja, sosialstønaden er et MIDLERTIDIG HJELPEMIDDEL, men mange som har misforstått dette og bruker dem som bank! År etter år etter år - og så klager dem attpåtil at dem har dårlig råd. Ergelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem sitter på ræva like forbanna - uansett hva regelverket sier. DESSVERRE!

..Men da fyller de ikke kontrakten, og vil dermed få langt mindre penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da burde de kalle det "arbeid for trygd" eller noe tilsvarende da, ikke sosialstønad. Leser at den ikke skal være behovsprøvd, og derfor vil komme på toppen av barnetrygd, bosøttet og andre ordninger man har fra før. Man kan jo etter hvert få en fin inntekt uten å jobbe....

De sier at det skal motivere til å få flere ut i jobb, men alvorlig talt, hvem blir motivert til å jobbe når man får 10 000 for å ikke gjøre det? Å gå på skole eller "aktiviseres" på annen måte er ikke det samme som å arbeide for lønna, og gir en helt annen frihet enn det å arbeide gjør.

Hvem skal være rengjøringshjelper og gjøre annet lavtlønnsarbeid nå? Eller rettere sagt: hva kommer dette til å gjøre med lønnsnivået i Norge? Det skremmer meg virkelig at regjeringen tror at økt sosialstøtte er veien å gå for å få flere i arbeid!

Dem skal få hjelp til å bl.a å gå på skole og læres opp..

Tenk om de sa det til meg da jeg gikk og studerte. Måtte betale alt selv jeg, sitter med et studielån nå - mens de får "hjelp" til å dekke dette.

SYKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Det en har til overs er det en har til overs. Uansett hvor en bor!!!!!!

Hadde samme person bodd i Verdal, hadde vedkommende hatt mer å rutte med pga. lavere bokostnader. Til en viss grad velger man selv hvor man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem er alenemor og får diverse støtteordninger. Hun har barn i SFO, barnehage, studerer selv, eier hus og bil og har mer igjen når regninger er betalt enn oss. "Oss" er en småbarnsfamilie der mor jobber litt for å få endene til å møtes, selv om hun enda er i utdanning. Far jobber fulltid. Vi har ikke råd til egen bolig og må derfor leie. Vi har det stramt økonomisk, men vi klarer oss da.

Man får da ikke sosialstønad om man eier hus og bil. Er det overgangsstønad (for enslig forsørger) du snakker om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et familiemedlem er alenemor og får diverse støtteordninger. Hun har barn i SFO, barnehage, studerer selv, eier hus og bil og har mer igjen når regninger er betalt enn oss. "Oss" er en småbarnsfamilie der mor jobber litt for å få endene til å møtes, selv om hun enda er i utdanning. Far jobber fulltid. Vi har ikke råd til egen bolig og må derfor leie. Vi har det stramt økonomisk, men vi klarer oss da.

Ja, det er de ærlige arbeidsjelene som skal slite for de som får... sukk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Men da fyller de ikke kontrakten, og vil dermed få langt mindre penger...

og hvem sjekker dette`?? Egentlig??

Sosialstønad er et midlertidig hjelpemiddel - men mange har vært faste kunder der i mange år... så det meste skjuler folk for å få mer penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme person bodd i Verdal, hadde vedkommende hatt mer å rutte med pga. lavere bokostnader. Til en viss grad velger man selv hvor man bor.

Hadde alle bodd i værdal hadde livet vært herlig ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

Var student på høyskole i tre år med 6000 mnd. Hadde samtidig lån på både bilen min og 3500 til studentskipnaden,for å ikke snakke om bokutgifter etc, så JA jeg har levd på lite beløp jeg og - og det GIKK"

Få deg arbeid - eller til og med hobbyvirksomhet kan gi fortjeneste for den som GIDDER!

Ikke klag hvis du ikke gidder å jobbe. Er du syk får du uføretrygd, så sosialstønad er for de som ikke GIDDER!

Vet du hvem sosialklientene er eller går du ut fra at det kun er latsabber som ikke gidder å jobbe? Ting er litt mer komplisert enn som så. Det er ikke alltid at livet blir som man hadde tenkt. Det er ikke alle som har like lett for å få seg en jobb. Sosialstønaden varerer mye fra hvor du bor i landet. Man får kun penger så det går akkurat rundt. Mange steder må man kutte ut alt som anses som luksus og mange må selge leilighet og bilen sin + f.eks. stereoanlegg o.s.v.

Det er ikke slik at du får pengene slengt etter deg bare du tropper opp på sosialkontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest trekommafjorten

Det er et propagandatriks. Legg merke til at den blir skattbar.

Legg også merke til forslaget om å gjøre fordelen av å bo i egen bolig langt sterkere enn det var under Bondevikregjeringen (som fikk den avskaffet til slutt). Så skaffer de seg enda flere sosialklienter fordi folk ikke har råd å bo i husene sine lenger. Det er viktig for sosialistene at folk blir avhenige av Staten. Disse politikerene blir jo kåte av makt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva mener du?

Man får da ikke sosialstønad om man eier hus og bil. Er det overgangsstønad (for enslig forsørger) du snakker om?

Nå er jeg usikker så jeg kan ikke svare sikkert. Hun fikk støtte og fikk også lån til bolig. Hun går nå på voksenopplæring, og hun har aldri jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Hadde alle bodd i værdal hadde livet vært herlig ....

Om du ikke forsto det så kan jeg jo dytte det inn med teskje for deg, Verdal var kun ett eksempel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvem sosialklientene er eller går du ut fra at det kun er latsabber som ikke gidder å jobbe? Ting er litt mer komplisert enn som så. Det er ikke alltid at livet blir som man hadde tenkt. Det er ikke alle som har like lett for å få seg en jobb. Sosialstønaden varerer mye fra hvor du bor i landet. Man får kun penger så det går akkurat rundt. Mange steder må man kutte ut alt som anses som luksus og mange må selge leilighet og bilen sin + f.eks. stereoanlegg o.s.v.

Det er ikke slik at du får pengene slengt etter deg bare du tropper opp på sosialkontoret.

Jeg kjenner et par ja, de er fullt arbeidsdyktige men gidder ikke jobbe.

Det er ikke sååååååå vanskelig å få jobb om en gidder å lete. Jeg brukte selv 3 mnd på å finne meg noe, ikke 1valget mitt, men det er da en JOBB!

Jeg SØKTE daglig på ca 50 søknader, var innom aetat og zett.no etc og lette og gravde etter jobber hele tiden. Og dette gjorde jeg mens jeg selv levde på mine egne sparepenger. Jeg gikk ikke til sosialen og skrek at jeg var blakk og trengte penger, jeg gjorde det jeg kunne for å klare meg selv.

Men det er altfor enkelt å dra i "banken" (les sosialst.) og bare kreve penger.

Hva ville du ha gjort om du IKKE hadde dem?? Hva om sosialen plutselig en dag var vekk?? Jeg beundrer de over 60 som levde "i en annen tid". Når det ikke var penger drev de med hobbyvirksomhet (strikking, sying, hjelpe andre) for å få tjent seg noen penger. De gjorde det de kunne for å få inn litt cash, men de JOBBET seg til det. De tigget det ikke!

Sosialstønaden skal liksom være et midlertidig hjelpetiltak, men feks. en jeg kjenner er ca 33 år nå og har vært fast kunde der siden ho var 18 og fikk sitt første barn. Det har ballet på seg med ikke mindre enn 5 barn " i fylla" for å gjøre alt ho kan for å ikke jobbe. SYKT og FREKT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke forsto det så kan jeg jo dytte det inn med teskje for deg, Verdal var kun ett eksempel!

Jeg forstår så altfor godt.

Men mange feks i Oslo vet iallefall at der HAR de jobb , selv om de har lite penger til overs. Hva om de hadde flyttet til Verdal og ikke fått jobb? Sosialen neste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvem sjekker dette`?? Egentlig??

Sosialstønad er et midlertidig hjelpemiddel - men mange har vært faste kunder der i mange år... så det meste skjuler folk for å få mer penger

Siden ingen av oss har lest forslaget i sinhelhet, kan vi vel ikke akkurat si noe om hvordan dette skal sjekkes, eller om dette vil fungere i praksis. Det vi derimot KAN si noe om, er hvordan systemet virker i dag - og det ror jeg vi begge er enige i at ikke er optimalt.

Så, dersom du ikke tror på dette som et virkemiddel - hva foreslår du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

Et familiemedlem er alenemor og får diverse støtteordninger. Hun har barn i SFO, barnehage, studerer selv, eier hus og bil og har mer igjen når regninger er betalt enn oss. "Oss" er en småbarnsfamilie der mor jobber litt for å få endene til å møtes, selv om hun enda er i utdanning. Far jobber fulltid. Vi har ikke råd til egen bolig og må derfor leie. Vi har det stramt økonomisk, men vi klarer oss da.

Har dere ikke mulighet for å få husbnklån og startlån i kommunen? Det er nok det denne slektningen deres har fått. Det er et lån som hun har fått og må betjene på lik linje med andre. Dette er behovsprøvd, så det er mulig at dere også hadde fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...