Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Lær deg ironi før du deltar i DEN type debatt!!

Jeg er ikke misunnelig i det hele tatt. Jeg er stolt over å slippe hjelp, jeg fatter bare ikke at enkelte folk ikke eier mere stolthet selv.

De som trenger hjelp, ja vel, de trenger hjelp, men jeg kjenner personlig til personer som absolutt ikke trenger sosialhjelpen, men de tar den likevel da de er "inne i systemet" og ser godene av det å ikke jobbe.

Se for deg at alle gikk på sosialen - hvem skulle da betale? Om ingen gadd å jobbe. Dette er HYPOTETISK spm som du ikke trenger å svare på, bare tenke over. (Eller skjønner du ikke hypotetiske spm heller?)

Kjenner du noen som ikke trenger sosialhjelpen de får eller som snyter?

Da er du ikke alene.

Ei sa at hun hadde fått førerkort og bil på sosialen for å dekke over at hun jobba som frisør svart og hadde så mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Unnskyld at jeg blander meg inn, men kan du fortelle litt om hvordan du klarer å tjene penger på hobbyvirksomhet? Hva slags hobby? Hvordan "selger" du "produktene"?

Har uføretrygd, og skulle gjerne klart å tjene litt ekstra på den måten selv. I stedet for å ty til sosialkontoret.

Strikke klær, sy klær, brodere, lage ting for salg, maling, aldri hørt om slike ting?? ta en titt på oppslagstavla på nærbutikken. Utrolig hvilken hobby som kan innbringe noen kroner!

Selv satt jeg som fattig student og broderte hardangerbelte/smekke for husfliden i oslo. Mange timers arbeid, men fikk 2000 kr settet som de selv solgte videre for ca 6000 kr settet. Jeg satt og broderte i kanskje 2 mnd - men jeg tjente penger på det. Er ikke SÅ vanskelig å tjene på hobbyvirksomhet, men en må kunne kunsten først.

Jeg feks. strikker ikke, men jeg vet mange tjener på å selge barne/dukke klær, jeg syr ikke, men min egne mor har sydd hele livet og tjener noen kr på det. En nabo som har kjøpt tøy og ønsker gardiner, en annen som har ødelagt buksesmekken på favorittbuksa si.. en 50 lapp her og der er også penger - om ikke så høye summer, jo mer arbeid jo mer penger. En kan kanskje ikke forvente 10 tusener inn, men det er snakk om å spe på litt ekstra til det lille en har.

Svigermor har lagt seg til sølvvarer. Hun er selv uføretrygdet og bruker tiden på å lage sølvsmykker. Hun sitter med biblioteksbøker og har lært seg kunsten bare av å lese seg fram til det. Hun kjøper sølvtråd og lager lekre smykker som hun selger.

Det er ikke mye oppfinnsomhet som skal til, og fortell meg om den personen som ikke klarer å gjøre noe - selv om en er sosialklient. En er vel ikke 100% uføretrygdet så NOE må en da klare. Det gjelder bare å ha stå på vilje og tro på seg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

Du burde sørge for å vite litt mer folks situasjon før du lirer ut av deg sånne kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, så du tjener penger på hobbyvirksomhet? Er du sikker på at du ikke driver skattepliktig virksomhet, da?

Pass på så du ikke snylter felleskassa for skatt!

Det er lov å tjene litt - det har vel du lest deg fram til??

Og nei, jeg tjener lite på dette da jeg greier meg med lønna fra jobben - men en som er sosialklient og ikke har jobb må da klare å få brukt noen flere timer på hobbyen sin og kanskje klare å tjene mer.. Jeg bruker tross alt 9 timer av dagen på jobb, hva om en uten jobb hadde brukt disse 9 timene på hobbyen sin og tjent penger. Jeg beundrer de som faktisk klarer å starte egen bedrift med dette - men arbeidsvilje må til, det kommer ikke rekende mot en.

Synes innlegget ditt virket endel barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner du noen som ikke trenger sosialhjelpen de får eller som snyter?

Da er du ikke alene.

Ei sa at hun hadde fått førerkort og bil på sosialen for å dekke over at hun jobba som frisør svart og hadde så mye penger.

Jeg kjenner personlig til 3 stk ja, som hadde vært i full stand til å jobbe isteden for å sitte og bare få penger..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde sørge for å vite litt mer folks situasjon før du lirer ut av deg sånne kommentarer.

Jeg tar for meg de situasjonene jeg vet om , og jeg kjenner faktisk folk som snylter på dette - får ikke folk lov å si det de mener/kjenner til her??

Gidder du ikke lese innleggene mine, så drit i dem vel.

Måte på..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar for meg de situasjonene jeg vet om , og jeg kjenner faktisk folk som snylter på dette - får ikke folk lov å si det de mener/kjenner til her??

Gidder du ikke lese innleggene mine, så drit i dem vel.

Måte på..!

Det var din kritikk av Dorthe jeg siktet til, i det innlegget som jeg altså svarte på. Ikke alle andre innlegg i denne tråden. Jeg har ikke lest alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LOTUS78

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

SÅ FLOTT FOR LANDET OG VERDEN AT DU ER SÅ FANTASTISK. HURRA OM ALLE HADDE VÆRT SOM DEG.

Verden er ikke så svart hvitt, selvfølgelig finnes det folk som ikke gidder å jobbe, men de aller fleste ønsker seg ut av situasjonen de er i som sosialklienter. Du bør få et litt mer nyansert bilde enn å forherlige deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar for meg de situasjonene jeg vet om , og jeg kjenner faktisk folk som snylter på dette - får ikke folk lov å si det de mener/kjenner til her??

Gidder du ikke lese innleggene mine, så drit i dem vel.

Måte på..!

Men glem det, Dorthe kan fint svare for seg selv. Jeg synes bare du har en ufin diskusjonsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ FLOTT FOR LANDET OG VERDEN AT DU ER SÅ FANTASTISK. HURRA OM ALLE HADDE VÆRT SOM DEG.

Verden er ikke så svart hvitt, selvfølgelig finnes det folk som ikke gidder å jobbe, men de aller fleste ønsker seg ut av situasjonen de er i som sosialklienter. Du bør få et litt mer nyansert bilde enn å forherlige deg selv.

Ja hurra for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men glem det, Dorthe kan fint svare for seg selv. Jeg synes bare du har en ufin diskusjonsform.

Jeg blir lei av å bli kritisert som en syndebukk - bare fordi jeg er ærlig ikke benytter meg av sosialen.

tydelig at sosialstøtten er noe som ligger til alles hjerterot for gud bedre meg ingen som tåler noe negativ kritikk der i gården nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner personlig til 3 stk ja, som hadde vært i full stand til å jobbe isteden for å sitte og bare få penger..!

Du skal synes synd på den som velger å gjøre ingenting for noen lusne kroner fremfor å utvikle sine egenskaper og realisere seg selv - og dermed ha muligheten til å tjene langt mer! Tror du ikke? Eller mener du at disse tre sosialklientene du kjenner har lykkelige og spennende liv?

Jeg tviler på at NOEN ville valgt et liv som sosialklient dersom de fikk velge fra øverste hylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skattesnyter??

Det er lov å tjene litt - det har vel du lest deg fram til??

Og nei, jeg tjener lite på dette da jeg greier meg med lønna fra jobben - men en som er sosialklient og ikke har jobb må da klare å få brukt noen flere timer på hobbyen sin og kanskje klare å tjene mer.. Jeg bruker tross alt 9 timer av dagen på jobb, hva om en uten jobb hadde brukt disse 9 timene på hobbyen sin og tjent penger. Jeg beundrer de som faktisk klarer å starte egen bedrift med dette - men arbeidsvilje må til, det kommer ikke rekende mot en.

Synes innlegget ditt virket endel barnslig.

OK, så har du nok ikke overtrådt grensen mellom skattefri hobby og skattepliktig virksomhet.

Det mest kjente prejudikat på området er den såkalte Frimerkedommen, eller Brækhus-dommen, i Retstidende 1952 side 150.

Høyesterett la her til grunn at en ren realisasjon av en frimerkesamling ikke er gjenstand for inntektsbeskatning, enten realisasjonen skjer en bloc eller stykkevis. Men hvis man derimot begynner forretning med samlingen som varebeholdning og supplerer denne med betydelige nyinnkjøp, er det ikke lenger tale om samling som hobby, men som næringsvirksomhet.

Høyesterett fant godtgjort at det var formålet salg med gevinst som hadde preget aktiviteten i de årene det gjaldt, og ligningen ble derfor opprettholdt.

Men du trenger ikke lese slike banslige innlegg som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strikke klær, sy klær, brodere, lage ting for salg, maling, aldri hørt om slike ting?? ta en titt på oppslagstavla på nærbutikken. Utrolig hvilken hobby som kan innbringe noen kroner!

Selv satt jeg som fattig student og broderte hardangerbelte/smekke for husfliden i oslo. Mange timers arbeid, men fikk 2000 kr settet som de selv solgte videre for ca 6000 kr settet. Jeg satt og broderte i kanskje 2 mnd - men jeg tjente penger på det. Er ikke SÅ vanskelig å tjene på hobbyvirksomhet, men en må kunne kunsten først.

Jeg feks. strikker ikke, men jeg vet mange tjener på å selge barne/dukke klær, jeg syr ikke, men min egne mor har sydd hele livet og tjener noen kr på det. En nabo som har kjøpt tøy og ønsker gardiner, en annen som har ødelagt buksesmekken på favorittbuksa si.. en 50 lapp her og der er også penger - om ikke så høye summer, jo mer arbeid jo mer penger. En kan kanskje ikke forvente 10 tusener inn, men det er snakk om å spe på litt ekstra til det lille en har.

Svigermor har lagt seg til sølvvarer. Hun er selv uføretrygdet og bruker tiden på å lage sølvsmykker. Hun sitter med biblioteksbøker og har lært seg kunsten bare av å lese seg fram til det. Hun kjøper sølvtråd og lager lekre smykker som hun selger.

Det er ikke mye oppfinnsomhet som skal til, og fortell meg om den personen som ikke klarer å gjøre noe - selv om en er sosialklient. En er vel ikke 100% uføretrygdet så NOE må en da klare. Det gjelder bare å ha stå på vilje og tro på seg selv!

Driver med en del hobbyting, som jeg får mye skryt for. Det jeg var mest ute etter var kanskje hvordan jeg skal gå frem for å få solgt noe?

Driver bl.a med smykker, glassmaling, hekler og broderer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal synes synd på den som velger å gjøre ingenting for noen lusne kroner fremfor å utvikle sine egenskaper og realisere seg selv - og dermed ha muligheten til å tjene langt mer! Tror du ikke? Eller mener du at disse tre sosialklientene du kjenner har lykkelige og spennende liv?

Jeg tviler på at NOEN ville valgt et liv som sosialklient dersom de fikk velge fra øverste hylle.

De jeg kjenner til har valgt dette - når en sitter åpenlyst og sier at hvorfor jobbe når en får likemye for å slippe da velger en selv.

Det er ikke alle som velger å utvikle seg selv, de ser ikke den gleden dessverre. Synd men sant. bare en får penger og kan sove lenge om morgenen og ta daglige turer på cafeen så er en glad i livet. Merkelig måte å kose seg, men noen er faktisk sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så har du nok ikke overtrådt grensen mellom skattefri hobby og skattepliktig virksomhet.

Det mest kjente prejudikat på området er den såkalte Frimerkedommen, eller Brækhus-dommen, i Retstidende 1952 side 150.

Høyesterett la her til grunn at en ren realisasjon av en frimerkesamling ikke er gjenstand for inntektsbeskatning, enten realisasjonen skjer en bloc eller stykkevis. Men hvis man derimot begynner forretning med samlingen som varebeholdning og supplerer denne med betydelige nyinnkjøp, er det ikke lenger tale om samling som hobby, men som næringsvirksomhet.

Høyesterett fant godtgjort at det var formålet salg med gevinst som hadde preget aktiviteten i de årene det gjaldt, og ligningen ble derfor opprettholdt.

Men du trenger ikke lese slike banslige innlegg som dette.

Det sier seg jo selv at det blir næring ut av samlingen på den måten! Jeg er da ikke dum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Jeg blir lei av å bli kritisert som en syndebukk - bare fordi jeg er ærlig ikke benytter meg av sosialen.

tydelig at sosialstøtten er noe som ligger til alles hjerterot for gud bedre meg ingen som tåler noe negativ kritikk der i gården nei!

Hallo! Nå må du våkne her!

Det er ikke det at du ikke får ha din mening, men vi prøver bare å få deg til å se at ikke alle som mottar sosialstønad er giddesløse mennesker!

Du skjærer alle over en kam og er også til tider meget ufin i svarene dine (ble slettet),

Man får ikke respekt av sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med en del hobbyting, som jeg får mye skryt for. Det jeg var mest ute etter var kanskje hvordan jeg skal gå frem for å få solgt noe?

Driver bl.a med smykker, glassmaling, hekler og broderer.

Legg ut på qxl?

Lag egen internett side?

Sett opp skriv på butikker?

Ta en tur på et senter og spør om du kan få sitte i gangen en lørdag og selge varene dine der??

Lag ditt eget homeparty og reklamer for det??

Ta med deg varene dine på feks husfliden og spør om de er interessert i å kjøpe?

Annonser i avisene?

Sett inn en annonse på feks finn.no??

Lag deg et visitkort slik at folk vet hvor de kan få tak i deg ved forespørsler!

Trenger du mere hjelp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo! Nå må du våkne her!

Det er ikke det at du ikke får ha din mening, men vi prøver bare å få deg til å se at ikke alle som mottar sosialstønad er giddesløse mennesker!

Du skjærer alle over en kam og er også til tider meget ufin i svarene dine (ble slettet),

Man får ikke respekt av sånt!

har ikke skjært over alle jeg

de som trenger hjelp de trenger det, de som snylter seg til det trenger det ikke.

går det ann å si det annerledes???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner til har valgt dette - når en sitter åpenlyst og sier at hvorfor jobbe når en får likemye for å slippe da velger en selv.

Det er ikke alle som velger å utvikle seg selv, de ser ikke den gleden dessverre. Synd men sant. bare en får penger og kan sove lenge om morgenen og ta daglige turer på cafeen så er en glad i livet. Merkelig måte å kose seg, men noen er faktisk sånn!

Ja, du sier det jo selv; det er synd, men sant om noen mottar sosialstønad fordi de synes det er finfint! For noen fattige sjeler! Trist, er det.

Samtidig har de press på seg fra sosialetaten om å skaffe seg arbeid. Til syvende og sist må de ta imot det jobbtilbudet de får fra aetat - enten det er å skrelle poteter eller tømme flydasser. Sånn fungerer det i alle fall i den byen jeg bor.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...