Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Tro du meg, det er flere som KAN jobbe som får sosial hjelp enn som IKKE kan.

Det er for jævla enkelt å si at en "trenger å spe på trygda si".

Et eksempel: foreldrene mine har vært arbeidsjern i gud vet hvor mange år. Pappa fikk nettopp uføretrygd etter minst 50 år som fisker.

Han sitter med ødelagte hofter, utslitt kropp etc og må ukentlig til doktor/fysioterapi.

Trygda hans.. ja, la oss si det sånn, han og mamma tilsammen har vel ca 2-3000 å rutte med i mnd etter at utgifter er betalt. Og er det noen som IKKE kjøper unødvendige ting så er det dem. Dem sparer på alt og sosialen er bannlyst i vår familie. Prøv selv å overleve 2 stk på så lite penger med 2 stk som går til fysioterapi etc. Foreldrene mine oppfostret 4 barn og mamma var hjemmeværende helt til minstemann var 12 år. Bare pappas inntekt å overleve på. DE GREIDE DET.

Hvorfor greier ikke folk slikt nå?

jo, "nødvendige" utgifter som pc med internett, parabol. 2-3 biler, daglige innkjøp av mat, peppes pizza til middag, uteliv og restaurantbesøk ukentlig, etc nye klær hele tiden isteden for å reparere dem selv, et jævla kast og bruk system som ikke ligner grisen..

Slike "nødvendige" utgifter er daglig i disse tider - det tas som selvfølge, og folk som trenger å spe på etter at utgifter er betalt er folk med et slikt system. Jo flere forbrukslån en skaffer seg jo mer sitter en i saksa..

åhh, jeg trenger penger.. sosialen neste..........

Og dessuten - mener du at det faktum at noen er snyltere skal være en grunn til at de som faktisk TRENGER sosialhjelp ikke skal få nok til å leve av?

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Og etterpå kan de sulte ihjel fordi har ingen verdi likevel.

Jeg skjønner at du aldri har hatt skikkelig dårlig råd. Jeg har overlevd på 2000 kr etterat regningene var betalt og 3 unger boende hjemme. Da var også barnetrygden tatt med i regnskapet. Og ingen ville gi meg jobb heller.

Med en unge hjemme overlever jeg bra på den trygda jeg har nå og jeg håper virkelig at jeg aldri trenger å leve på sosialnormen mer.

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosialen er bannlyst for de fleste helt til ungene dine sulter og ikke har klær på kroppen. Nå bor jeg et sted hvor endel folk har veldig dårlig råd og resten har god råd.

Hadde du ikke ønsket at foreldrene dine hadde hatt litt mer penger å leve for slik at de hadde hatt det litt romsligere. Og dersom faren din har jobbet i 50 år så har han sikkert større trygd enn minstepensjonen som ofte trygdene unge mennesker med barn har.

Nå er det 10 år siden jeg har vært på sosialkontoret men jeg tviler på at det har forandret seg så veldig. Jeg kjenner andre som mottar penger der og de sier det er mye verre enn før å klare seg på sosialnormen.

Pappa er ingen minstepensjonist, men han er ingen millionær! Så LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANGT derifra. Men han har lært seg hele livet at har en ikke råd til en ting så kutter en ut tåpelige utgifter for å få råd.

vi hadde aldri videospiller hos oss, derav ingen videoer, vi hadde en liten radio - men inget stereoanlegg. Vi spiste hjemmelaget mat, tror ikke vi en gang gikk ut som familie og spiste, selv ikke på mcdonalds.

Vi haddet det fint og jeg beundrer familien min. Hvor mange kan si at EN lønn som fisker (dette er veldig uregel lønn da det kan gå mnd med ingen fisk og mnd med så mye at hele familien må hjelpe til) kan dekke behovet til 6 stk. Vi var 4 barn og 2 voksne hjemme hos oss. Vi hadde ikke levis bukser og parabol, men vi hadde det godt likevel, UTEN SOSIALEN. Selvfølgelig hadde det vært herlig å få maaaaaaaasse penger fra dem, men verdigheten var større hos familien enn som så!

Sosialen skal være et HJELPETILTAK og ikke en månedlig bank fordi en ikke gidder å gjøre noe selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skulle jeg ønske folk til Verdal pga at jeg brukte dette som eksempel??

Det virker bare som om verdal er "bøgda med stor B". Du har masa så om den bygda siden begynnelsen av debatten så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Tro du meg, det er flere som KAN jobbe som får sosial hjelp enn som IKKE kan."

Har du dokumentasjon på den påstanden? Hvis ikke bør du være litt mindre bastant, og ikke basere alt på ting du hører om sosialkontoret på Tøyen.

"........................................"

Sosialkontoret på Tøyen kjenner jeg ikke til.

Hadde jeg ikke hatt verdigheten min hadde jeg og mange andre bare troppet opp på sosialen og krevd penger - når en år etter år er innom der uten å gidde å finne seg noe arbeid da ER en snylter på dette området. Sosialen skal være et HJELPETILTAK basert på hjelp over KORT tid, når årene går og en bare innkasserer, DA bruker en dem mer enn en skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

Jeg koser meg på andres penger med god samvittighet. Jeg har prøvd å jobbe i tredve år men det skjærer seg hver gang og ikke et menneske får lov å gi meg dårlig samvittighet for det.

Dessuten har begge foreldrene mine betalt skatt i 50 år hver og jeg har to unger som betaler skatt så trygda mi tar jeg i mot med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og dessuten - mener du at det faktum at noen er snyltere skal være en grunn til at de som faktisk TRENGER sosialhjelp ikke skal få nok til å leve av?

"........................................"

Hva om sosialkontoret ble lukket og låst på dagen

Tenk om det var et intettema.

Hva skulle folk gjort da?

Jo, satt RÆVA i gir og begynt å gjøre noe, bruke TIMER på dagen til å faktisk lete etter jobb. Så lenge det er hjelp å få gidder ikke mange å bry seg, hva er vitsen med å jobbe, en får jo penger uten å jobbe. Denne holdningen hater jeg så innmari.

Hvorfor skal mange bare FÅ OG FÅ mens andre jobber ræva av seg for å klare seg selv?? Burde vært et minstekrav til å få sosialhjelp, men det er bare så altfor altfor lett. Tro meg, jeg vet det, fordi det er minst 3 personer i omgangskretsen min som faktisk utnytter dem.

Det er disse som ødelegger gleden med sosialen. De ødelegger for dem som kanskje trenger det mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner satte den opp med noen hundrelapper, dermed flyttet oppsiktsvekkende mange sosialklienter til de kommunene.

Hva forteller det oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner satte den opp med noen hundrelapper, dermed flyttet oppsiktsvekkende mange sosialklienter til de kommunene.

Hva forteller det oss?

At sosialnormene er for lave og at folk ikke orker å være dønn blakke hele tida :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kommuner satte den opp med noen hundrelapper, dermed flyttet oppsiktsvekkende mange sosialklienter til de kommunene.

Hva forteller det oss?

Det forteller vel ikke stort annet enn at sosialklienter også foretar rasjonelle valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overleve på en verdig måte??????

Den som viL "overleve" bør sette ræva i gir og gjøre noe fornuftig slik at en klarer å overleve på egen hånd og ikke ved hjelp av andre.

Det er ikke noe som helst som er verdig med sosialen.

Hadde jeg tråkket beina fatt inn den døra hadde jeg følt meg alt mer enn verdig og gjort alt jeg kunne for å klare meg selv, og ikke snylte på andre.

Flere "klienter" i denne debatten klager over at når alle regningenen er betalt har de bare 3000 igjen å rutte med..

Hva med oss som jobber da og har mindre enn det til overs når regningene er betalt??

Vi klager ikke, men gjør det vi kan for å spare/endre utgifter etc. Vi gjør det som er verdig, vi KLARER OSS SELV OG IKKE LEGGER OSS NED OG SYTER FORDI VI FÅR FORLITE AV ANDRE.

Hei:)

Skjønner at du blir sinna pga at andre får det noen kaller "gratis" pengestøtte:)

Tenkt deg litt om, ikke alle klarer å være like nevenyttig og oppadgående som du vil framstå som her.

Et lite senario; Du har mens du har tatt utdanningen din jobbet og jobbet og jobbet. Vedsiden av studiene, og når du er ferdig med utdannelsen din, gått på intervjuer og atter intervjuer til å få en jobb, hvilken som helst jobb. Samme om det er vaskedame, vaktmester, kassa dame/mann... osv osv... MEN du kan rett og slett ikke få jobb NÅ!

Så søker du direktoratet om arbeidsledighetstrygd, men du får avslag fordi du har tjent noen hundrelapper for lite de tre siste årene...

Hva gjør du da? I påvente av jobb?

Ikke kan du ta lån i banken, fordi du ikke vil bli godkjent som lånetaker fordi du har ingenting å betale tilbake med.

Ikke har du noen rike foreldre som spytter ut penger som det seg hør og bør.

Ikke vil du leve på gata uten mat eller tak over hodet, fordi det rett og slett er mindre verdig enn det å gå på sosialkontoret og få støtte for de ukene/ mnd som du går arbeidsledig.

Hva gjør du da?

Eller; Om du har blitt syk, og går og venter på behandling av din søknad til trygdekontoret? Hvor skal man ta pengene fra? Om man ikke er så heldig å få sykepenger for denne perioden...

Tar gjerne mot en forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sosialnormene er for lave og at folk ikke orker å være dønn blakke hele tida :o)

En mor og far har sine to barn boende på hvert sitt rom i huset og får husleie på 8000 kr i mnd fra sosialkontoret for dem, pluss at "ungene" på 19 og 22 får 2900 kr hver i støtte. Begge ungene selger narko og er arrestert flere ganger.

Hva sier det oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forteller vel ikke stort annet enn at sosialklienter også foretar rasjonelle valg.

Men å flytte titalls mil for noen hundrelapper? Økonomiske flyktninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En mor og far har sine to barn boende på hvert sitt rom i huset og får husleie på 8000 kr i mnd fra sosialkontoret for dem, pluss at "ungene" på 19 og 22 får 2900 kr hver i støtte. Begge ungene selger narko og er arrestert flere ganger.

Hva sier det oss?

Hjemmeboende barn får 800 kr fram til de er 25 år. Reglene ble skjerpet inn for to år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å flytte titalls mil for noen hundrelapper? Økonomiske flyktninger?

Tja, jeg vet ikke hvor mye det er snakk om.

Men hvis det er slik at mange flytter (og tar kostnader og ulemper ved det), må jo forskjellen i sosialhjelpssatser være av en viss størrelse...og dertil langsiktig.

..

Sosialhjelpsatser burde selvsagt i større grad standardiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Skjønner at du blir sinna pga at andre får det noen kaller "gratis" pengestøtte:)

Tenkt deg litt om, ikke alle klarer å være like nevenyttig og oppadgående som du vil framstå som her.

Et lite senario; Du har mens du har tatt utdanningen din jobbet og jobbet og jobbet. Vedsiden av studiene, og når du er ferdig med utdannelsen din, gått på intervjuer og atter intervjuer til å få en jobb, hvilken som helst jobb. Samme om det er vaskedame, vaktmester, kassa dame/mann... osv osv... MEN du kan rett og slett ikke få jobb NÅ!

Så søker du direktoratet om arbeidsledighetstrygd, men du får avslag fordi du har tjent noen hundrelapper for lite de tre siste årene...

Hva gjør du da? I påvente av jobb?

Ikke kan du ta lån i banken, fordi du ikke vil bli godkjent som lånetaker fordi du har ingenting å betale tilbake med.

Ikke har du noen rike foreldre som spytter ut penger som det seg hør og bør.

Ikke vil du leve på gata uten mat eller tak over hodet, fordi det rett og slett er mindre verdig enn det å gå på sosialkontoret og få støtte for de ukene/ mnd som du går arbeidsledig.

Hva gjør du da?

Eller; Om du har blitt syk, og går og venter på behandling av din søknad til trygdekontoret? Hvor skal man ta pengene fra? Om man ikke er så heldig å få sykepenger for denne perioden...

Tar gjerne mot en forklaring!

jeg gikk 3 mnd etter studiene mine uten jobb. ok , det var bare 3 mnd men jeg har ingen rike foreldre som chippet inn.

hva jeg overlevde på?

Jo, jeg var avisbud i 5 år på barne og ungdomsskolen og sparte så mye jeg kunne. disse pengene sto i banken og ventet på meg til jeg hadde ekstra behov for dem. når jeg avsluttet studienen hadde jeg noe cash på konto som jeg overlevde på - det var mine selvsparte penger jeg ærlig hadde jobbet for.

jeg slet meg gjennom 3 år på skolen og sitter nå med et studielån på 200 000. hadde jeg gått på sosialen og fått penger hadde jeg slippet både å studere, gått med aviser og ikke minst, sluppet og slite med et studielån i 20 år. Hadde jeg valgt igjen, hadde jeg ikke hatt verdighet til det, så hadde jeg kanskje hatt det bedre på sosialstønad..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg vet ikke hvor mye det er snakk om.

Men hvis det er slik at mange flytter (og tar kostnader og ulemper ved det), må jo forskjellen i sosialhjelpssatser være av en viss størrelse...og dertil langsiktig.

..

Sosialhjelpsatser burde selvsagt i større grad standardiseres.

Kommuner oppgir det som grunn til ikke å øke satser. De vil ikke ha dem.

Det er mye psykiske problemer og rus.

En stakkars psykisk utviklingshemma her ble kastet ut av en kommunal leilighet fordi han ikke betalte husleia. Han fikk trygd, men skjønte ikke noe av å betale. En kommunalt betalt assistent skulle betale for han, men ble syk. Dermed kaset kommunen han ut av kommunens egen leilighet som kommunen skulle betale husleie for, fordi de selv hadde unnlatt å betale til seg selv. Du trenger ikke være gal, men det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grünerløkka har i vært fall den definisjonen. Jeg ringte for å forhøre meg fordi legen sa de kunne dekke medisinene mine men den gang ei. Jeg hadde altfor mye penger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommuner oppgir det som grunn til ikke å øke satser. De vil ikke ha dem.

Det er mye psykiske problemer og rus.

En stakkars psykisk utviklingshemma her ble kastet ut av en kommunal leilighet fordi han ikke betalte husleia. Han fikk trygd, men skjønte ikke noe av å betale. En kommunalt betalt assistent skulle betale for han, men ble syk. Dermed kaset kommunen han ut av kommunens egen leilighet som kommunen skulle betale husleie for, fordi de selv hadde unnlatt å betale til seg selv. Du trenger ikke være gal, men det hjelper.

Joda, det hjelper nok. Men mye av dette kunne vært unngått ved standardisering av sosialhjelpssatser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...