Gå til innhold

frokost-tv: sosialstøtten skal dobles


Gjest hva mener du?

Anbefalte innlegg

Heh-heh. Ergo kan selvfølgelig ingen med hodet på rett plass ta deg seriøst. En slik usympatisk og menneskefientlig holdning er det heldigvis bare ekstremister som har.

"........................................"

Ekstremister og kommende lærere, tenker jeg vi sier. *glise*

Men - er du virkelig ikke enig? Hva er det som gjør at narkomane fortjener medynk og en "dakkars deg, da"-holdning fra andre mennesker? Dette er selvvoldt skade. Og sånne mennesker trengs ikke, synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 197
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    46

  • keinstein

    20

  • Dorthe

    19

  • Prozak

    15

Mest aktive i denne tråden

Det er krav om at en skal være aktiv i dag også, uten at noen følger dette opp. Tror du virkelig dette vil bli så mye bedre med dette forslaget?

I tillegg er det svært mange som urettmessig mottar sosialhjelp. Det viser hvor lite kontroll sosialen har.

"Det er krav om at en skal være aktiv i dag også, uten at noen følger dette opp"

Det er fælt så mye dere uttaler dere om ting dere åpenbart ikke vet noe om? Jeg kjenner folk som har gått på sosialstønad over visse tidsrom - i Oslo. Disse måtte møte opp på jobbsøkerkurs, og etterpå på "jobbsøkingslab" kl. 08:00 hver dag, og holde på i en vanlig arbeidsdag. Ble ikke dette overholdt, mistet de støtten.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er krav om at en skal være aktiv i dag også, uten at noen følger dette opp"

Det er fælt så mye dere uttaler dere om ting dere åpenbart ikke vet noe om? Jeg kjenner folk som har gått på sosialstønad over visse tidsrom - i Oslo. Disse måtte møte opp på jobbsøkerkurs, og etterpå på "jobbsøkingslab" kl. 08:00 hver dag, og holde på i en vanlig arbeidsdag. Ble ikke dette overholdt, mistet de støtten.

"......................................."

Sånn har det ikke vært i Trondheim iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. jeg får holde meg til barnevernsretten jeg. Det er det jeg kan, ikke sosialsølet ditt.

Må visst bare si meg enig, alle som kan måååå få sosialstøtte, gi gi gi gi..

Enig?

Jeg gidder ikke krangle mer.

Bare gi alle det de vil ha. ektre trengene eller snyltere, samme det, bare gi. GI!

Jeg er så sliten av å høre på alle som svarer meg at jeg gir opp. Håper hele norge går på sosialstøtte snart. Det er jo tydelig det dere ønsker.

GIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!

Jeg tror at hvis vi hadde diskutert barnevernsrett så hadde vi nok vært mer enig.

Men det hadde vært artig å vite, siden du er så opptatt av at det offentlige spyr ut penger til kreti og pleti....hva synes du om ressursbruken i barnevernet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frister som ikke holdes, og konsekvensene av dette, vil alltid kunne resultere i ting som ikke er rettferdig. Hva er alternativet? Å fjerne tidsfrister? Hvordan skal byråkratiet i det hele tatt kunne tenkes å fungere da?

".........................................."

Nettopp. Folk er til for systemet.

Når systemet får problemer, går det ut over enkeltmennsket. Det finnes sjelden løsninger som enkeltmennesket nyter godt av.

F eks når et offentlig kontor får "problemer" med publikum, så er det første de tenker på er å innskrenke åpningstida, så de blir mindre "plaget" av publikum, eller forlenge behandlingstida, eller innføre nye gebyrer for å "disiplinere" publikum.

Namsmyndighetene har 10 ganger så høy pris på sine tvangstjenester som vårt naboland Sverige, for å "tvinge" eller "disiplinere" publikum til å betale sine regninger så de ikke får så mye arbeid. Problemet er bare at dette er de aller svakeste av oss som har problemer med denne myndigheten. De betaler ikke fordi de ikke har penger. Når de så får enda flere gebyrer fra staten lagt på gjelda, så gir de opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hvis vedkommende ikke oppfyller de kravene som stilles (fx avrusning eller arbeidstrening eller annen relevant sysselsetting), slik jeg forsto det jeg hørte om saken på radio i morges.

Noe av problemet er jo at mange av de som går på sosialhjelp er syke.

Noen er til og med minstepensjonister. Noen er uføre.Andre går på attføring etc.

Og for å få attføring og rehabiliteringspenger er det krav om å gå i behandling til utsikt til bedring eller et eller annet tiltak. Så de har velferdskontrakt men er likefullt avhengig av sosial stønad.

Urettferdig at en som er uføretrygdet skal måtte gå på sosial hjelp fordi de ikke får nok trygd til å klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg klar over, så her sjekkes det meste grundig selv :o)

Men jeg snakket med han som satt med budsjettet, og han kunne ha gitt støtte til stomiutstyret jeg skulle ha, om det hadde med ernæring og gjøre (det som ikke står som allerede godkjent stomiutstyr)

Men vi som trenger de til og skylle stomien med, vi hadde ikke noen og søke til lengre.

Den paragraften de brukte til slike ting var tatt bort. Jeg kunne søke, men han måtte gi avslag, og de som hadde gått videre med saken, fikk også avslag fra høyeste hold.

Slik la han det i allefall frem, en hyggelig kar forresten :o)

Så nå tar jeg det på hvit resept egenandelen.

Alt det andre utstyret får jeg heldigvis knirkefritt levert fra homecare.

Det er en paragrafjungel der ute, det er i allefall sikkert!

Så avgjort en paragrafjungel.

Men bidragsordningen i ftl 5-22 er en god ordning, selv om man må betale egenandel. Totalt sett er det mye mer som dekkes nå enn tidligere når det gjelder medisiner og utstyr, men det er oftere 90% dekning enn 100% etter at egenandelene er batalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så ufattelig i tvil.

Redd sosialhjelp og generøse trygdeytelser kan være med på å gjøre noen en bjørnetjeneste.

Unge som kommer inn i sosialhjelpsystemet eller trygdesystemet , synes jeg har lest at statistikken er rimelig dyster. At man på en måte blir "fanget" i systemet.

Alternative er vel større forskjeller. For endel så vil selvoppholdelsesdriften være så forferdelig stor at de altså klarer å komme seg i jobb , for andre vil de kanskje gå til grunne på gata. Uansett er det med velferdskontrakt en veldig god ide.

Men folk må følges opp. Meldekortene på aetat i dag feks er ment for å være oppfølging av folk på attføring eller a-trygd. Altså måten de gir deg støtte og oppfølging er ved at du sender inn kort og forteller om du har vært syk eller søkt jobber. Krysser du av at du endag har gjort noe helt annet eller vært syk får du ikke penger.

Sosialkontoret er i dag uhorvelig treige med å behandle søknader generelt.Det må ikke bare være tomme ord. Virkelig oppfølging og støtte og hjelp.

Folk som har ramlet ut av arbeidslivet kan ha sammensatte problemer og trenge hjelp på mange områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir bombadert med så mye negativ kritikk så jeg gidder ikke vøre noe saklig lenger og da kommer det slikt ut..

hva synes du da.

En narkoman som feksikke klarer å bli rusfri. Eller en som har en psykisk sykdom og kanskje ikke klarer å følge opp verken velferdskontrakt eller skaffe seg arbeid . Vet ikke jeg. Men vil du at de skal bare gå på gata? ta livet av seg selv. Gå til grunne.

Er glad at vi i norge har et slikt system som gjør at noen ihvertfall har mulighet til å ha et litt verdig liv.Systemet er ikke perfekt og endel utnytter det og det har masse feil. Men det er vel en pris vi må betale.

Å gå på sosialen må være mye mer verdig enn å sitte i 20 minus og tigge med en kopp. Noenganger bør man bare prøve å gjøre det beste ut av det verste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å tjene litt - det har vel du lest deg fram til??

Og nei, jeg tjener lite på dette da jeg greier meg med lønna fra jobben - men en som er sosialklient og ikke har jobb må da klare å få brukt noen flere timer på hobbyen sin og kanskje klare å tjene mer.. Jeg bruker tross alt 9 timer av dagen på jobb, hva om en uten jobb hadde brukt disse 9 timene på hobbyen sin og tjent penger. Jeg beundrer de som faktisk klarer å starte egen bedrift med dette - men arbeidsvilje må til, det kommer ikke rekende mot en.

Synes innlegget ditt virket endel barnslig.

Ja ja ja...du er kjempeflink og sterk. Men alle er ikke som deg.

Tror det svært sjelden er latskap som er hovedproblemt til at folk havner på trygdeytelser eller sosialstønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke folk som jobber på sosialkontor er enige med deg i at de fleste som kommer dit er uføre som må spe på trygda.

Jeg tenkte ikke bare på uføre men også folk på overgangsstønad, attføring, rehab og dagpenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Jeg blir bombadert med så mye negativ kritikk så jeg gidder ikke vøre noe saklig lenger og da kommer det slikt ut..

Så det at andre ikke har samme mening som deg, tar du som negativ kritikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner du noen som ikke trenger sosialhjelpen de får eller som snyter?

Da er du ikke alene.

Ei sa at hun hadde fått førerkort og bil på sosialen for å dekke over at hun jobba som frisør svart og hadde så mye penger.

her hvor jeg bor har det vært en sak hvor en dame ba om 5000 til å kjøpe en bruktbil. Hadde fått seg jobb til en tid og på et sted da det ikke gikk kollektiv transport.Hun fikk avslag.

Så å få bil fra sosialen tror jeg aldri skjer. Men sannheten er at det er forskjell fra kommune til kommune. Sosialkontoret har retten til å vise mye skjønn. Det at regelverket er litt uklart er med på å gjøre at enkelte får mer enn andre og at vi fra tid til annet hører slike hmm.historier.

Kanskje hun har fått bil fra trygdeetaten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Unnskyld meg, men jeg både har og har hatt dårlig råd.

Men jeg springer ikke og tigger penger av staten forde!

jeg gjør det jeg kan med å holde det gående - om det så gjelder å tjene litt på hobbyvirksomhet etc eller å kutte ut andre utgifter. Vi sliter vi også, men vi har aldri lagt oss ned og tigget hos sosialen fordi det er så jævla synd på oss.

Hvorfor skal ANDRE dekke dine utgifter?? Ikke kos deg på andres penger!

Du sier at dere har dårlig råd, hvor mye har dere netto i mnd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trøndera

Huff da. jeg får holde meg til barnevernsretten jeg. Det er det jeg kan, ikke sosialsølet ditt.

Må visst bare si meg enig, alle som kan måååå få sosialstøtte, gi gi gi gi..

Enig?

Jeg gidder ikke krangle mer.

Bare gi alle det de vil ha. ektre trengene eller snyltere, samme det, bare gi. GI!

Jeg er så sliten av å høre på alle som svarer meg at jeg gir opp. Håper hele norge går på sosialstøtte snart. Det er jo tydelig det dere ønsker.

GIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!

"Jeg gidder ikke krangle mer."

Jo da, bare ta en liten pause så gidder du mer, det gikk da så fint sist du hevdet det også.;o)

"Håper hele norge går på sosialstøtte snart. Det er jo tydelig det dere ønsker."

Jupp, for dol representerer jo hele Norge, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer virkelig på hva de tenker på og med. Hvis sosialstønaden skal være på kr 10 000 i mnd er det en god del mennesker det rett og slett ikke vil lønne seg å jobbe for. Og en god del som vil slite med å få ansatt folk...

Så høy sosialstønad er ikke mindre enn hårreisende, demotiverende og ødeleggende for samfunnet, mener jeg.

ja , delvis enig.Tror ikke såååååå mye høyere sosialhjelp er veien å gå. Mer oppfølging og krav og hjelp og støtte og sånn ellers for å komme tilbake i jobb.

Så kan man selvfølgelig gi ekstra støtte til ting som er "tiltaks" relaterte. Slik det nå er på attføring når man studerer.

tror aldri i verden det kan være snakk om 10000 kroner.

men aetat og sosialkontoret er elendig til å følge opp folk alleredet i dag.

sosialkontoret vil vel også innføre meldekort .

I utgangspunktet er det vanskelig å gjøre det økonomisk lønnsomt å gå på sosialhjelp. Noe av problemet i dag må vel være at personlig initiativ kveles. Om du feks tar deg en deltidsjobb for å spe på en alleredet veldig lav inntekt fordi man kanskje ikke får heltidsstilling. Det man tjener blir alltid trukket fra sosialhjelpsstønaden så man sitter igjen med samme beløp uansett. og om folk opplever de får noe ekstra og rutte med kanskje det vil stimulere mer til at man også ser verdien med å bli selvforsørget ,og å gå på jobb hver dag,kollegaer, det sosiale , verdighet... alt det der....

plenty av folk som ikke har den gode gamle arbeidsmoralen som sier at det er mye bedre å plukke søppel 7 dager i uka isteden for å gå på sosialhjelp å få like lite betalt fordi da forsørger man seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke bare på uføre men også folk på overgangsstønad, attføring, rehab og dagpenger.

Det er heller ikke de som er i flertall på sosialkontorene, i hvert fall ikke i deler av Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Så avgjort en paragrafjungel.

Men bidragsordningen i ftl 5-22 er en god ordning, selv om man må betale egenandel. Totalt sett er det mye mer som dekkes nå enn tidligere når det gjelder medisiner og utstyr, men det er oftere 90% dekning enn 100% etter at egenandelene er batalt.

Jeg er egentlig fornøyd nå, føler at jeg har fått orden på ting.

Vet sånn noenlunde hva utgifter jeg må forholde meg til.

Og så trenger jeg ikke så mange skyllesprøyter som jeg fryktet, drikke masse vann gjør god nytte, og drikke godt bør jeg jo uansett :o)

Og er allerede begynt og spare til januar måned ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller ikke de som er i flertall på sosialkontorene, i hvert fall ikke i deler av Oslo.

Jeg kjenner bare en eneste snylter og den historien har du hørt før og du vet hvordan det gikk. Det gikk dårlig og vedkommende havnet veldig dårlig ut.

Og jeg, jeg blir skadefro fordi jeg hele tida visste at planen var å lure trygdesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...