Gå til innhold

Når kan vi si at en tradisjon er "norsk nok"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Halloween er tydeligvis ikke det ennå, for det har vi hatt i Norge i bare ca 10 år.

Men kan noen av disse regnes som "norske" tradisjoner:

* Julebord, oppstod på 60-tallet

* Juletre: vanlig i norske hjem fra ca 1915

* Risgrøt: Vanlig fra slutten av 1800-tallet

* Julekort: Fra ca 1880

Er egentlig noe av dette "norsk"? Eller bør de alle forkastes som importerte forferdelige utenlandske skikker som ikke har noe i Norge å gjøre? ;-)

Kan vi forresten si at det å spise poteter, eller å omtale Norge som et pottittland, er "typisk norsk" all den stund poteten først kom til Europa i 1540 og til Norge noe senere?

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Prozak

15

• ShitDiddelyDo

11

• Mrs. Wallace

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Luciafeiring er enda verre. Underlig blanding av katolsk helgenvås og svensk "verdinøytral" lysfest.

Grønnsaker er dessuten like godt som lussekatter.

En evt. norsk Halloween-feiring burde inkludere at man først spiser gresskaret, for å gjøre seg fortjent til litt godteri etterpå.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det du nevner over er jo hyggelig skikker.

Haloween er noe dagens kjøpmenn importerte så de skulle tjene store penger, mens dagens idiotforeldre dresser opp unga og sender dem ut på en legitimert tiggerferd.

Patetisk.

Skrevet

Glimrende innlegg! Dette har jeg tenkt på selv når jeg hører folk som akker seg over Halloween-feiring, og forsvarer det med at det ikke er en norsk tradisjon.

Halloween er kanskje ikke en tradisjon for oss voksne, i og med at vi ikke kledde oss ut og gikk "knask eller knep" da vi var små. Men for barna våre er det tradisjon. For dem er Halloween like mye tradisjon som julaften og 17. mai, fordi den har vært der hele livet deres.

Jeg synes det er sidrumpet å ikke la barna kle seg ut og ringe på dørene hvis de ønsker det. Og hvis det ringer noen små utkledde, spente barn på døren, som har gledet seg til dette i ukesvis, så går det an å åpne med et smil.

Så får vi voksne sammen med barna lage regler for hva som er ok på Halloween. Hos oss får ingen gå med masker, og at man oppfører seg pent og høflig når man ringer på hos folk er en selvfølge.

Skrevet

Det du nevner over er jo hyggelig skikker.

Haloween er noe dagens kjøpmenn importerte så de skulle tjene store penger, mens dagens idiotforeldre dresser opp unga og sender dem ut på en legitimert tiggerferd.

Patetisk.

De første Halloween-barna som jeg så kom LENGE før det kom masse Halloween-produkter i butikkene!

Og vi hørte da vitterlig masse om Halloween (og Valentines Day også, for den saks skyld) da jeg var barn, uten av kjøpmennene importerte skikkene av den grunn.

ShitDiddelyDo
Skrevet

De første Halloween-barna som jeg så kom LENGE før det kom masse Halloween-produkter i butikkene!

Og vi hørte da vitterlig masse om Halloween (og Valentines Day også, for den saks skyld) da jeg var barn, uten av kjøpmennene importerte skikkene av den grunn.

Men det er først de siste årene det har tatt av.

Det var sikkert en eller annen lur sjef i en kostymeforretning som holdt på å gå konkurs som hadde en eller annen kompis i pressen, og fikk denne kompisen til å skrive en artikkel om at Halloween nå var inn også i Norge - og idiotene kaster seg naturligvis på, dresser opp smålømlene og sender dem ut med pose til godteri, og egg til de som nekter å åpne døra.

Skrevet

Glimrende innlegg! Dette har jeg tenkt på selv når jeg hører folk som akker seg over Halloween-feiring, og forsvarer det med at det ikke er en norsk tradisjon.

Halloween er kanskje ikke en tradisjon for oss voksne, i og med at vi ikke kledde oss ut og gikk "knask eller knep" da vi var små. Men for barna våre er det tradisjon. For dem er Halloween like mye tradisjon som julaften og 17. mai, fordi den har vært der hele livet deres.

Jeg synes det er sidrumpet å ikke la barna kle seg ut og ringe på dørene hvis de ønsker det. Og hvis det ringer noen små utkledde, spente barn på døren, som har gledet seg til dette i ukesvis, så går det an å åpne med et smil.

Så får vi voksne sammen med barna lage regler for hva som er ok på Halloween. Hos oss får ingen gå med masker, og at man oppfører seg pent og høflig når man ringer på hos folk er en selvfølge.

Enig med deg - dette blir en tradisjon og et barndomsminne for våre barn på lik linje med det som vi forbinder med vår barndom. Og til alle tider har vår kultur vært påvirket av inntrykk utenfra.

Hos oss følger vi barna rundt, og vi går bare til folk vi kjenner eller andre som tydelig har vist at de tar imot besøk ved å sette ut gresskar o.l.

På den måten lærer vi de mye om skikk og bruk, vi passer på å minne dem om å takke pent, at dem som har fæle masker på må ta dem av og vise hvem de er osv.

Og samtidig så er det at vi er med barna rundt også en trygghet både for barna selv samt alle andre i nabolaget. Flere voksne som følger de mså barna rundt gjør det mindre sannsynlig at de store barna kan finne på pøbelstreker.

Jeg tror faktisk at det at barna får lov til å gå rundt i slike "kontrollerte former" mens de er små minsker risikoen kraftig for at de samme blir "ungdomspøbler" på Halloween senere.

Tror det er verre med dem som av "krakilske" mødre *hi hi* har blitt nektet å ta del i Halloween som små....! ;-)

SÅ damer: Vær deres ansvar bevisst - grip fatt i dagen og gjør det til en flott dag for barn og alle andre i nabolaget! Det er _dere_ som bærer ansvaret for fremtiden på deres skuldre, og hus at "if you can't beat them - join them!" *S*

Gjest Flystripa
Skrevet

Hvordan kan du sammenligne hyggelige tradisjoner, med denne idiotiske godteri-tigginga?

Forresten så spiser vi ikke risengrøt, sender færre julekort for hvert år, har et julebord sammen med ungene, og juletreet er ei kjeglegran i hagen med lysnett og stjerne :P

Det må være rom for å velge selv. Fuck Halloween!

Skrevet

Men det er først de siste årene det har tatt av.

Det var sikkert en eller annen lur sjef i en kostymeforretning som holdt på å gå konkurs som hadde en eller annen kompis i pressen, og fikk denne kompisen til å skrive en artikkel om at Halloween nå var inn også i Norge - og idiotene kaster seg naturligvis på, dresser opp smålømlene og sender dem ut med pose til godteri, og egg til de som nekter å åpne døra.

If you can't beat them, join them!

I vårt nabolag var det for få år siden stort sett "store" barn som gikk rundt. Mange av dem var ikke utkledt i det hele tatt, bortsett fra at de dro på seg en Skrik-maske to sekunder før de ringte på døra.

Men nå er det stort sett bar små barn som går rundt, De går flere i følge, mange følges av voksne, og de er kledd ut fra topp til tå. Stadig færre har dekkende masker, og dem som har det, tar gjerne av seg masken på forespørsel.

I det hele tatt er skikken i løpet av de siste årene forandret seg til det bedre. Og hvem har æren for det?

Jeg tror det er de foreldrene som har grepet fatt i dette på en skikkelig måte, og som ikke lukker øynene for at dette tross alt er en tradisjon som er kommet for å bli. Barna elsker dette - ikke først og fremst på grunn av godteriet - men fordi det er spennende å kle seg ut og gå ute i mørket med lykter osv.

Som jeg sa lenger opp her så tror jeg at det at vi "oppdrar" barna i "god Halloween takt og tone" fra de er små, samt flere voksne som er ute og følger barna, bidrar til en tryggere og hyggeligere feiring for ALLE!

Gjest blir ikke noe godteri
Skrevet

Hvis tradisjonen noen gang skal regnes for å ha blitt norsk, må man kanskje oversette til vårt eget språk istedet for å kopiere rett fra USA. Når småungene kommer og sier "tik å tiiiiit" uten å vite annet enn at de gjør det for å få godteri, er det ingen norsk tradisjon i mine øyne.

Skrevet

Hvordan kan du sammenligne hyggelige tradisjoner, med denne idiotiske godteri-tigginga?

Forresten så spiser vi ikke risengrøt, sender færre julekort for hvert år, har et julebord sammen med ungene, og juletreet er ei kjeglegran i hagen med lysnett og stjerne :P

ha ha for en surpomp!!!

DU synes selvsagt det DU har vokst opp med som "hyggelige" skikker. Tillat barna dine å vokse opp i en annen tidsalder enn deg selv.

Gjest Elextra
Skrevet

Alt som er fra før jeg ble født er urnorsk tradisjon :-).

Gjest Elextra
Skrevet

Er du moren til Rebecca i Jubalong?

;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

If you can't beat them, join them!

I vårt nabolag var det for få år siden stort sett "store" barn som gikk rundt. Mange av dem var ikke utkledt i det hele tatt, bortsett fra at de dro på seg en Skrik-maske to sekunder før de ringte på døra.

Men nå er det stort sett bar små barn som går rundt, De går flere i følge, mange følges av voksne, og de er kledd ut fra topp til tå. Stadig færre har dekkende masker, og dem som har det, tar gjerne av seg masken på forespørsel.

I det hele tatt er skikken i løpet av de siste årene forandret seg til det bedre. Og hvem har æren for det?

Jeg tror det er de foreldrene som har grepet fatt i dette på en skikkelig måte, og som ikke lukker øynene for at dette tross alt er en tradisjon som er kommet for å bli. Barna elsker dette - ikke først og fremst på grunn av godteriet - men fordi det er spennende å kle seg ut og gå ute i mørket med lykter osv.

Som jeg sa lenger opp her så tror jeg at det at vi "oppdrar" barna i "god Halloween takt og tone" fra de er små, samt flere voksne som er ute og følger barna, bidrar til en tryggere og hyggeligere feiring for ALLE!

Vel, jeg har aldri sett en eneste halloween-gjeng med foreldre.

Jeg vet derimot av erfaring at det i morgen flyter egg i gatene utenfor her.

Og jeg åpner naturligvis ikke opp for noen.

For øvrig fatter jeg ikke hva som er poenget med denne tiggerferden.

Hvor ligger oppdragelsen i å lære barn å tigge?

Skrevet

Hvis tradisjonen noen gang skal regnes for å ha blitt norsk, må man kanskje oversette til vårt eget språk istedet for å kopiere rett fra USA. Når småungene kommer og sier "tik å tiiiiit" uten å vite annet enn at de gjør det for å få godteri, er det ingen norsk tradisjon i mine øyne.

Selvsagt er ikke Halloween en norsk tradisjon - ennå.

Men den VIL BLI DET! :-D

Det tar nok en generasjon, men dagens barn vil når de blir voksne synes at Halloween er en helt naurlig del av høsten.

Det har vært slik til alle tider at vi blir influert av hverandres kulturer og skikker. Det er en helt naturlig prosess.

Gled deg over at du ikke fortsatt bor i en steinhule og ikler deg bjørnefeller;-)

Skrevet

Alt som er fra før jeg ble født er urnorsk tradisjon :-).

Ikke sant? Og slik vil det bli for kommende slekter også.

Skrevet

Vel, jeg har aldri sett en eneste halloween-gjeng med foreldre.

Jeg vet derimot av erfaring at det i morgen flyter egg i gatene utenfor her.

Og jeg åpner naturligvis ikke opp for noen.

For øvrig fatter jeg ikke hva som er poenget med denne tiggerferden.

Hvor ligger oppdragelsen i å lære barn å tigge?

"Hvor ligger oppdragelsen i å lære barn å tigge?"

Vil du si det samme til dem som sender ungene ut for å gå julebukk? ;-)

Skrevet

Luciafeiring er enda verre. Underlig blanding av katolsk helgenvås og svensk "verdinøytral" lysfest.

Grønnsaker er dessuten like godt som lussekatter.

En evt. norsk Halloween-feiring burde inkludere at man først spiser gresskaret, for å gjøre seg fortjent til litt godteri etterpå.

"En evt. norsk Halloween-feiring burde inkludere at man først spiser gresskaret, for å gjøre seg fortjent til litt godteri etterpå."

Den prøvde jeg i fjor, i ekte dol-mamma-ånd. Lagde både gresskarsuppe og ristede gresskarkjerner.

Suppen var nydelig, men tror du barna spiste?

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Hvor ligger oppdragelsen i å lære barn å tigge?"

Vil du si det samme til dem som sender ungene ut for å gå julebukk? ;-)

Det er da noe helt annet. Julebukker stikker ikke fram neven og tigger.

De synger julesanger og blir belønnet for innsatsen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...