Gå til innhold

Når kan vi si at en tradisjon er "norsk nok"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Hvor ligger oppdragelsen i å lære barn å tigge?"

Vil du si det samme til dem som sender ungene ut for å gå julebukk? ;-)

De som går julebukk synger jo! Ganske pent også faktisk ;) De har altså kledd seg ut slik som Halloween-barna, men gjør en ekstra fin innsats ved siden av. Da er det hyggelig å gi noe til dem - ikke når det er Halloween og de står på døra mi og roper etter godteri!

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Prozak

15

• ShitDiddelyDo

11

• Mrs. Wallace

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er da noe helt annet. Julebukker stikker ikke fram neven og tigger.

De synger julesanger og blir belønnet for innsatsen.

....Halloweenbarna blir belønnet for flotte kostymer!;-)

Bottom line er at de fleste av oss hsuker med glede skikker fra ens egen barndom. Nå vokser det opp nye generasjoner, med nye skikker.

Når jeg ser hvor utrolig opptatt barna er av dette, og i hvor mange uker de har diskutert hva de skal ha på seg osv, så kan man ikke gjøre annet enn å glede seg på barnas vegne.

Skrevet

"En evt. norsk Halloween-feiring burde inkludere at man først spiser gresskaret, for å gjøre seg fortjent til litt godteri etterpå."

Den prøvde jeg i fjor, i ekte dol-mamma-ånd. Lagde både gresskarsuppe og ristede gresskarkjerner.

Suppen var nydelig, men tror du barna spiste?

Vel, jeg tillater meg å tvile...

Men den smakte OK, altså? Jeg har svært begrenset erfaring med gresskar.

Skrevet

Vel, jeg tillater meg å tvile...

Men den smakte OK, altså? Jeg har svært begrenset erfaring med gresskar.

Den var veldig god.

Nå kan det kanskje tilskrives spikersuppe-effekten. Det var mye kyllingkraft og fløte i den.

Skrevet

Er det egentlig noen som gjør det lenger? Jeg forbinder det med en sånn gammeldags tradisjon som mine foreldre og sånn gjorde når de var små. Jeg har i hvert fall aldri gått julebukk.

Skrevet

De som går julebukk synger jo! Ganske pent også faktisk ;) De har altså kledd seg ut slik som Halloween-barna, men gjør en ekstra fin innsats ved siden av. Da er det hyggelig å gi noe til dem - ikke når det er Halloween og de står på døra mi og roper etter godteri!

Litt komisk egentlig at julebukkene trekkes så mye fram - hvir mange er det egentlig som går julebukk nå for tida?

Jeg gjorde det ikke selv engang - julebukk er bare en gammel historie fra Prøysens romjulsdrøm.

Wake up and smell the coffee - the times they are a'changing, my friend! ;-)

Og dessuten: det er alt kun snakk om en sinnsstemning: Du kan velge å synes at dette er teit og at det er skriking, eller du kan velge å se positivt på ting.

Ha en god Halloween! :-D

Skrevet

Er det egentlig noen som gjør det lenger? Jeg forbinder det med en sånn gammeldags tradisjon som mine foreldre og sånn gjorde når de var små. Jeg har i hvert fall aldri gått julebukk.

Ikke jeg heller, og jeg er en gammel dame! *he he* Dvs, jeg var i beste julebukk-alder på 70-tallet, og kan ikke huske at noen andre gikk julebukk heller.

Gjest Calóni
Skrevet

Du har nok rett i det, at vi har lett for å ha "fremmedfrykt" også når det gjelder nye dager å feire.

Men det som jeg tror plager folk flest (meg inkludert) er at det virker som om ungene (og foreldrene) har sett dette på tv, og det eneste de har fått med seg er at de skal kle seg ut og ringe på dørene i nabolaget og få godteri. Og om de ikke får godteri, så får de lov til å bombardere huset med egg.

Om vi skal "adoptere" en tradisjon må vi gjøre det skikkelig, mener jeg. vi kan forsåvidt forandre den litt og gjøre den mer "norsk", men en tradisjon må baseres på litt annet enn ett element av en utenlandsk tradisjon. Det blir nesten som om vi skulle kopiere Ramadan. Men vi synes ikke noe om fastingen, vi bare synes det høres så festlig ut med den festen etterpå, hvor man fråtser i mat (Id?), så vi vil bare ha den. Det blir litt for dumt.

Gjest Flystripa
Skrevet

ha ha for en surpomp!!!

DU synes selvsagt det DU har vokst opp med som "hyggelige" skikker. Tillat barna dine å vokse opp i en annen tidsalder enn deg selv.

Jeg er ikke sur :-)

Det er vel heller du som blir irritert fordi ikke alle er som deg?

Vi har en annen, veldig hyggelig plan i kveld. Mine tre barn, meg og noen naboer/barn.

Har du forståelse for at jeg ikke liker å ha mellom 80-100 unger rennende på døra?

Og at jeg har unger som fantaserer om stygge masker hver kveld til lenge over jul og nyttår? Ungene er 4 år 6 år. Og vi har ei lita jente på 1 år. Derfor må vi desverre koble ut ringeklokka, for hun legger seg kl 18:30. I fjor ringte det på 28 ganger, fra 16:30-22:00.

Flere av de utkledde bytta masker etc 3 ganger = tok tigger-runden 4 ganger i fjor. Dette ødelegger selvsagt for de veloppdratte ungene dine.

Jeg håper du går sammen dine barn, og utstyrer dem med noe mer sjarmerende enn en Remapose.

Du mener altså at dette er en skikk som ALLE SKAL være med på?

ShitDiddelyDo
Skrevet

....Halloweenbarna blir belønnet for flotte kostymer!;-)

Bottom line er at de fleste av oss hsuker med glede skikker fra ens egen barndom. Nå vokser det opp nye generasjoner, med nye skikker.

Når jeg ser hvor utrolig opptatt barna er av dette, og i hvor mange uker de har diskutert hva de skal ha på seg osv, så kan man ikke gjøre annet enn å glede seg på barnas vegne.

Jeg tror du er helt enig i at skikken er forkastelig, men siden du har unger selv forsøker du å legitimere at du i kveld sender unga dine ut på tiggerferd.

Forståelig nok.

Hvis det ikke var tigging som var tingen kunne du heller arrangert en Halloween-fest, dressa opp med gresskar og kledd deg og mannen ut som skrømt, og feiret denne idiotien innendørs.

Men nedia: I stedet blir det tigging på dørene i stil med naboens underfora katt.

Skrevet

Vel, jeg har aldri sett en eneste halloween-gjeng med foreldre.

Jeg vet derimot av erfaring at det i morgen flyter egg i gatene utenfor her.

Og jeg åpner naturligvis ikke opp for noen.

For øvrig fatter jeg ikke hva som er poenget med denne tiggerferden.

Hvor ligger oppdragelsen i å lære barn å tigge?

Surpomp! *kaster egg*

Skrevet

Du har nok rett i det, at vi har lett for å ha "fremmedfrykt" også når det gjelder nye dager å feire.

Men det som jeg tror plager folk flest (meg inkludert) er at det virker som om ungene (og foreldrene) har sett dette på tv, og det eneste de har fått med seg er at de skal kle seg ut og ringe på dørene i nabolaget og få godteri. Og om de ikke får godteri, så får de lov til å bombardere huset med egg.

Om vi skal "adoptere" en tradisjon må vi gjøre det skikkelig, mener jeg. vi kan forsåvidt forandre den litt og gjøre den mer "norsk", men en tradisjon må baseres på litt annet enn ett element av en utenlandsk tradisjon. Det blir nesten som om vi skulle kopiere Ramadan. Men vi synes ikke noe om fastingen, vi bare synes det høres så festlig ut med den festen etterpå, hvor man fråtser i mat (Id?), så vi vil bare ha den. Det blir litt for dumt.

Jeg er enig med deg, og nettopp derfor mener jeg at det er dagens småbarnsforeldre som må ta ansvar for at den nye skikken med Halloween utvikler seg i positiv retning.

For skikken er kommet for å bli - enten man vil det eller ikke.

Surpomp-foreldrene bidrar til ingen bedring av situasjonen! ;-)

Skrevet

Ting blir vel som regel til en tradisjon når det er gjennomgående aksept i flertallet av befolkningen på at dette er en del av vår generelle kulturarv.

Julebord er i mine øyne ikke en tradisjon som sådan. Hyggelig å være på med jobb eller fritidsbekjente; men ikke en tradisjon i den forstand at dette er noe man -må- være med på årlig. Men greit sosialt tiltak.

Juletreet ble inkludert som et element i en allerede eksisterende høytid; et nytt element som ble innlemmet i en allerede eksisterende tradisjon.

Risgrøt var vel opprinnelig fattigmannskost, om jeg husker rett? At billig og relativt enkelt mat får innpass i kulturen ganske kjapt er et kjent fenomen ihvertfall. Sånn i moderne tid er vel pizza et stikkord i forhold til dette.

Julekortets historie kjenner jeg ikke så mye til; men antar det er også en greie hvor det innføres et nytt element i en allerede eksisterende tradisjon, kort som erstatter brev som kommunikasjonsform ved høytiden.

Poteten er vel også et eksempel på billig mat som ble populær nettopp fordi det var billig, i større grad enn at man likte dette så godt. Samt at man kunne dyrke det her til lands.

Men alt dette over her er elementer i tradisjoner eller enkeltstående elementer i vår kulturarv.

Halloween er et helt konsept, ikke et enkeltstående element som disse du nevner.

Og deri er det en ganske markant forskjell.

Men når det er sagt: Man skal selvsagt la ungene få lov til å feire dette om de vil - de skal de da definitivt få lov til.

Så kan man heller som foreldre se om det er mulig å gjøre konseptet litt mer forenlig med vår kulturarv, i stedet for å akseptere at vår markering skal være en blåkopi av den amerikanske tradisjonen.

Tross alt, konseptet ble i sin tid "importert" til USA fra europa, og amerikanerne har tilpasset og utformet denne merkedagen til å passe inn i sin kulturarv.

Når vi da velger å importere den amerikanske versjonen fremfor noen av de europeiske variantene; så bør da saktens vi kunne tilpasse tradisjonen til vår kulturarv og?

Og gjennom en slik tilpasning, vil nok Halloween også kunne bli en tradisjon med tiden.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Litt komisk egentlig at julebukkene trekkes så mye fram - hvir mange er det egentlig som går julebukk nå for tida?

Jeg gjorde det ikke selv engang - julebukk er bare en gammel historie fra Prøysens romjulsdrøm.

Wake up and smell the coffee - the times they are a'changing, my friend! ;-)

Og dessuten: det er alt kun snakk om en sinnsstemning: Du kan velge å synes at dette er teit og at det er skriking, eller du kan velge å se positivt på ting.

Ha en god Halloween! :-D

Og hvorfor går ikke folk julebukk i like stor grad som tidligere? Fordi det ble en tiggerferd det også.

Jeg husker jeg ikke fikk lov til å tigge ved andre folks dører i romjula.

At ungene nå tigger sammen med sine foreldre er ikke rent lite imponerende.

Skrevet

Tror julebukk-tradisjonen døde ut på 80-tallet en gang.

Alskens juleselskaper og juletrefester gjorde vel at det rett og slett ikke var tid eller behov lenger...?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Surpomp! *kaster egg*

Hvis noen kaster egg på meg i kveld skal jeg faen døtte meg kaste i retur.

Hardt!

Og foreldra kan ikke komme å syte etterpå. De fleste oppegående mennesker er helt enig med meg i at det vi ser utspille seg er idioti på lavt nivå.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg er enig med deg, og nettopp derfor mener jeg at det er dagens småbarnsforeldre som må ta ansvar for at den nye skikken med Halloween utvikler seg i positiv retning.

For skikken er kommet for å bli - enten man vil det eller ikke.

Surpomp-foreldrene bidrar til ingen bedring av situasjonen! ;-)

Etterhvert som "verden blir mindre" blir det nok flere og flere tradisjoner som blir internasjonale, og da er det gjerne de amerikanske som smitter over på oss i Norge. Når jeg ser amerikanske filmer og serier synes jeg det ser veldig koselig ut med Halloween, og det virker som både barn, unge og voksne gleder seg på hver sin måte. Så jeg ser ingenting negativt med tradisjonen på den amerikanske måten, men det er bare det at det tydeligvis er vanskelig å adoptere alle elementer ved en tradisjon på en gang. Men en ting som burde være mulig, det er å få alle foreldre og barn til å skjønne at Halloween er en -dag-, ikke et -tidsrom. Ei i klassen min fortalte i dag at de tre siste dagene hadde det kommet unger på døra hennes og bedt om godteri.

Skrevet

Hvis noen kaster egg på meg i kveld skal jeg faen døtte meg kaste i retur.

Hardt!

Og foreldra kan ikke komme å syte etterpå. De fleste oppegående mennesker er helt enig med meg i at det vi ser utspille seg er idioti på lavt nivå.

Jeg tror ikke du finner noen foreldre her på DOL som synes det er greit å utføre "knep" ikveld. Verken eggkasting eller noe annet.

Men jeg vet av egen erfaring at det finnes lømler som benytter anledningen. Akkurat som på nyttårsaften.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror ikke du finner noen foreldre her på DOL som synes det er greit å utføre "knep" ikveld. Verken eggkasting eller noe annet.

Men jeg vet av egen erfaring at det finnes lømler som benytter anledningen. Akkurat som på nyttårsaften.

Altså:

Jeg synes ikke eggkasting er noe verre enn tigging.

Jeg har forståelse for at unger liker å ha det litt artig. Ringe på dørene og løpe, osv.

Verre er det med tigging med foreldrenes støtte.

Skrevet

Mine unger har aldri gått julebukk -heller ikke halloween. De har ikke hatt noe voldsomt ønske om det. Men jeg må si at det er -både i prinsippet og reelt- mye koseligere å få noen glade unger på døra i romjula som synger en julsang og får noen twist som takk, enn stygge masker som roper at eller annet de ikke selv forstår og strekker fram posen etter godteri (HVORFOR de egentlig skal få det er overhodet ikke interessant for dem)..!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...