Gå til innhold

Når kan vi si at en tradisjon er "norsk nok"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt komisk egentlig at julebukkene trekkes så mye fram - hvir mange er det egentlig som går julebukk nå for tida?

Jeg gjorde det ikke selv engang - julebukk er bare en gammel historie fra Prøysens romjulsdrøm.

Wake up and smell the coffee - the times they are a'changing, my friend! ;-)

Og dessuten: det er alt kun snakk om en sinnsstemning: Du kan velge å synes at dette er teit og at det er skriking, eller du kan velge å se positivt på ting.

Ha en god Halloween! :-D

Her får vi hvert år julebukker på døra.. Kanskje vi ikke er så ultrahippkuule som dere, og foreldrene her i alle fall ikke er så ultrahippkuule som foreldrene der du bor.

For med de "himle-med-øynene" -holdningene du har vil selvfølgelige ikke barna gå julebukk. Men det passer jo med manges oppdragelse nå for tiden: her skal vi ikke trenge å prestere noe, ofre noe, eller være hyggelige og høflige og glede noen for å få noe, vi trenger bare skrike ut, så detter det godteri ned i fanget på oss! Imponerende holdninger.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Prozak

15

• ShitDiddelyDo

11

• Mrs. Wallace

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

....Halloweenbarna blir belønnet for flotte kostymer!;-)

Bottom line er at de fleste av oss hsuker med glede skikker fra ens egen barndom. Nå vokser det opp nye generasjoner, med nye skikker.

Når jeg ser hvor utrolig opptatt barna er av dette, og i hvor mange uker de har diskutert hva de skal ha på seg osv, så kan man ikke gjøre annet enn å glede seg på barnas vegne.

det har/hadde da julebukkene og- i tillegg til at de synger..

Skrevet

Vel, jeg tillater meg å tvile...

Men den smakte OK, altså? Jeg har svært begrenset erfaring med gresskar.

Eg elskar graskarsuppe! Det er kjempegodt. Så synd at det skal vere så vanskeleg å få tak i skikkeleg graskar her, og at det skal koste så vanvittig mykje :-(

I Sverige er graskar billig, men dei dyrkar det jo i Skåne...

Skrevet

Her får vi hvert år julebukker på døra.. Kanskje vi ikke er så ultrahippkuule som dere, og foreldrene her i alle fall ikke er så ultrahippkuule som foreldrene der du bor.

For med de "himle-med-øynene" -holdningene du har vil selvfølgelige ikke barna gå julebukk. Men det passer jo med manges oppdragelse nå for tiden: her skal vi ikke trenge å prestere noe, ofre noe, eller være hyggelige og høflige og glede noen for å få noe, vi trenger bare skrike ut, så detter det godteri ned i fanget på oss! Imponerende holdninger.

Oi!! Ultrahippkul, gitt! Takker&bukker! ;-)

Skrevet

Jeg tror du er helt enig i at skikken er forkastelig, men siden du har unger selv forsøker du å legitimere at du i kveld sender unga dine ut på tiggerferd.

Forståelig nok.

Hvis det ikke var tigging som var tingen kunne du heller arrangert en Halloween-fest, dressa opp med gresskar og kledd deg og mannen ut som skrømt, og feiret denne idiotien innendørs.

Men nedia: I stedet blir det tigging på dørene i stil med naboens underfora katt.

He he, naboens underfora katt kunne gjerne fått en matbit! ;-)

Vi går kun til folk som vi kjenner og som signaliserer at de vil ha besøk. Mange synes det er morsomt. Min egen svifermor er lei seg for at hun ikke skal være hjemme i kveld for å ta imot alle barna som kommer.

I fjor ble vi attpåtil haffa inn fra gata av en mor vi ikke kjenner, fordi det ennå ikke hadde kommet noen til dem og barna hennes var såååå skuffet over at ingen hadde vært på døra! ;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

He he, naboens underfora katt kunne gjerne fått en matbit! ;-)

Vi går kun til folk som vi kjenner og som signaliserer at de vil ha besøk. Mange synes det er morsomt. Min egen svifermor er lei seg for at hun ikke skal være hjemme i kveld for å ta imot alle barna som kommer.

I fjor ble vi attpåtil haffa inn fra gata av en mor vi ikke kjenner, fordi det ennå ikke hadde kommet noen til dem og barna hennes var såååå skuffet over at ingen hadde vært på døra! ;-)

Men det er jo noe annet om dere kun går til folk dere kjenner og som dere vet vil ha besøk. Det blir ikke tigging i like stor grad som hvis dere går rundt og ringer på til tilfeldige folk, sånn folk flest ser ut til å gjøre.

Skrevet

Oi!! Ultrahippkul, gitt! Takker&bukker! ;-)

Vet ikke om jeg ville tatt det som et komliment, men værsågod..

Skrevet

Jeg er ikke sur :-)

Det er vel heller du som blir irritert fordi ikke alle er som deg?

Vi har en annen, veldig hyggelig plan i kveld. Mine tre barn, meg og noen naboer/barn.

Har du forståelse for at jeg ikke liker å ha mellom 80-100 unger rennende på døra?

Og at jeg har unger som fantaserer om stygge masker hver kveld til lenge over jul og nyttår? Ungene er 4 år 6 år. Og vi har ei lita jente på 1 år. Derfor må vi desverre koble ut ringeklokka, for hun legger seg kl 18:30. I fjor ringte det på 28 ganger, fra 16:30-22:00.

Flere av de utkledde bytta masker etc 3 ganger = tok tigger-runden 4 ganger i fjor. Dette ødelegger selvsagt for de veloppdratte ungene dine.

Jeg håper du går sammen dine barn, og utstyrer dem med noe mer sjarmerende enn en Remapose.

Du mener altså at dette er en skikk som ALLE SKAL være med på?

"Derfor må vi desverre koble ut ringeklokka, for hun legger seg kl 18:30. I fjor ringte det på 28 ganger, fra 16:30-22:00."

Slik skjer dessverre, og det fordi foreldre sender barna sine ut uten å følge dem opp. Da risikerer man barn alt for tidlig og altfor sent, og barn på feil dager. Og ikke minst risikerer man at de ringer på hos dem som har slukket utelys og tydelig signalisert at de ikke tar imot besøk.

Jeg mener ikke at dette er en skikk som alle skal være med på, men det har vært utrolig mange innlegg på dol om hvor ille dette er og forslag til stygge ting man kan rope etter barna osv osv.

Nå er du kanskje ikke i den kategorien likevl, selv om ditt første innlegg med "fuck halloween" var utrolig surpopmete! ;-) Og slikt kan gi en visslegitimitet for andre som mener at de kan "ta" disse ungene hardt eller kjefte på dem eller slenge stygge bemerkninger etter dem.

I ditt neste innlegg var du adskillig mer nyansert! :-)

Skrevet

Vet ikke om jeg ville tatt det som et komliment, men værsågod..

Man får ta det man får! :-)

Ha en hyggelig Halloween!!

Skrevet

Men det er jo noe annet om dere kun går til folk dere kjenner og som dere vet vil ha besøk. Det blir ikke tigging i like stor grad som hvis dere går rundt og ringer på til tilfeldige folk, sånn folk flest ser ut til å gjøre.

Og slik var det også her før. Men etter at flere og flere foreldre "grep fatt i dagen" har det endret seg.

Ingenting skjer hvis alle bare sitter bak gardina og surmuler! :-)

Skrevet

Noen tradisjoner sklir også ut nå. Jeg gikk julebukk i min barndom 21dag jul. Da skulle jula feies bort og vi fikk kakerester.

Nå kommer de i romjula!!? Og de skal ha godterier!? Hvorfor blir det sånn tro?

Skrevet

Hvis noen kaster egg på meg i kveld skal jeg faen døtte meg kaste i retur.

Hardt!

Og foreldra kan ikke komme å syte etterpå. De fleste oppegående mennesker er helt enig med meg i at det vi ser utspille seg er idioti på lavt nivå.

*dukker*

Skrevet

Litt komisk egentlig at julebukkene trekkes så mye fram - hvir mange er det egentlig som går julebukk nå for tida?

Jeg gjorde det ikke selv engang - julebukk er bare en gammel historie fra Prøysens romjulsdrøm.

Wake up and smell the coffee - the times they are a'changing, my friend! ;-)

Og dessuten: det er alt kun snakk om en sinnsstemning: Du kan velge å synes at dette er teit og at det er skriking, eller du kan velge å se positivt på ting.

Ha en god Halloween! :-D

Hehe, jeg ser positivt på ting, det skal du ikke bekymre deg for. Man trenger ikke å være gammeldags og surpomp for å ikke like Halloween :)

Ha en fin kveld du også!

Gjest Elextra
Skrevet

Noen tradisjoner sklir også ut nå. Jeg gikk julebukk i min barndom 21dag jul. Da skulle jula feies bort og vi fikk kakerester.

Da jeg var liten gikk vi også i romjulen. Og skulle ikke forundre meg om jeg er eldre enn deg :P

Skrevet

Da jeg var liten gikk vi også i romjulen. Og skulle ikke forundre meg om jeg er eldre enn deg :P

Du vokste kanskje opp i byen? Mulig det var forskjell på det.

Skrevet

Jeg har aldri gått julebukk selv, men Prøysen skriver om tradisjonen i sangen "Romjulsdrøm", så jeg har alltid antatt at det er i romjula man evt gjør denslags. :-)

Skrevet

Hehe, jeg ser positivt på ting, det skal du ikke bekymre deg for. Man trenger ikke å være gammeldags og surpomp for å ikke like Halloween :)

Ha en fin kveld du også!

Helt enig i det! Men det er mange som ihvertfall _uttaler_ seg veldig surt om dette her på dol. Mulig de er mer avbalanserte enn de gir uttrykk for! .-)

Skrevet

Etterhvert som "verden blir mindre" blir det nok flere og flere tradisjoner som blir internasjonale, og da er det gjerne de amerikanske som smitter over på oss i Norge. Når jeg ser amerikanske filmer og serier synes jeg det ser veldig koselig ut med Halloween, og det virker som både barn, unge og voksne gleder seg på hver sin måte. Så jeg ser ingenting negativt med tradisjonen på den amerikanske måten, men det er bare det at det tydeligvis er vanskelig å adoptere alle elementer ved en tradisjon på en gang. Men en ting som burde være mulig, det er å få alle foreldre og barn til å skjønne at Halloween er en -dag-, ikke et -tidsrom. Ei i klassen min fortalte i dag at de tre siste dagene hadde det kommet unger på døra hennes og bedt om godteri.

Skriver under på dette. Spesielt det at det er I DAG!!!

Skrevet

Jeg har aldri gått julebukk selv, men Prøysen skriver om tradisjonen i sangen "Romjulsdrøm", så jeg har alltid antatt at det er i romjula man evt gjør denslags. :-)

hjelp, mine foreldre har altså kanskje lurt oss bygdeboere? :) Kan de faktisk ha gjort det fordi de ikke likte skikken? Morsomt!

Skrevet

Ja, det er i romjula. Har du virkelig ikke gått julebukk, morsan? Det er jo gøy. Er ikke så lenge siden jeg gikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...