Gå til innhold

Når kan vi si at en tradisjon er "norsk nok"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik er det med det meste - det beveger seg bort fra "opprinnelsen". Slik også med gaver til jul, som sjelden har så mye med Melchior & co lenger.

Men jeg er absolutt IKKE for at det skal være noen "utpresning" mht godteriet.

Derfor går vi (en liten flokk barn med et par voksne) bare til dem vi kjenner OG som har satt ut lys eller på annen måte indikert at vi er velkomne.

Og så prates det og tulles og les litt, og de av barna som har masker tar de av for å vise hvem de er osv osv. de er såååå stolte over klærne sine!;-) Langt fra de fleste er skumle - vi har hatt både Harry Potter og annet med på runden.

"Knep" er derfor bare en teoretisk mulighet, men det har bl a blitt foreslått at vi da kan legge en kongle på trappa.

"Slik også med gaver til jul, som sjelden har så mye med Melchior & co lenger."

Iom. at den kristne julen er fjernet et uvisst antall dager/uker/mnd. fra det egentlige tidspunktet for jesu fødsel, så harmonerer jo det ganske bra :-)

"........................................"

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

26

• Prozak

15

• ShitDiddelyDo

11

• Mrs. Wallace

7

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er jo litt av det samme med de gode, gamle julebukkene egentlig. Det er jo "tigging". Og det synes jeg jaggu det er nok av i Oslo sentrum :-)

".........................................."

Jupp, og jeg gir heller sjokolade til en eller annen narkis utafor Oslo S enn til disse smålømlene. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Men nedia: I stedet blir det tigging på dørene i stil med naboens underfora katt."

Dårlig sammenlikning. Naboens sulteforede katt har faktisk en legitim grunn, og et behov for, å tigge :-)

"........................................"

Ja, det har du faktisk helt rett i. :)

Skrevet

Jupp, og jeg gir heller sjokolade til en eller annen narkis utafor Oslo S enn til disse smålømlene. :)

Han/hun trenger det også mer :-)

"......................................"

Skrevet

Dæven, der "stal" du innlegget mitt. Jeg har tenkt på det der i dag, og skulle inn her og poste noe lignende nå.

Jaja. Jeg får vel bare si: Godt poeng. ;o)

Skrevet

Hvis tradisjonen noen gang skal regnes for å ha blitt norsk, må man kanskje oversette til vårt eget språk istedet for å kopiere rett fra USA. Når småungene kommer og sier "tik å tiiiiit" uten å vite annet enn at de gjør det for å få godteri, er det ingen norsk tradisjon i mine øyne.

"Knask eller knep" heter det der.

For øvrig er det en rekke andre tradisjoner folk flest tar til seg og markerer uten å vite noe særlig om grunnen og opprinnelsen.

Skrevet

For øvrig er det en rekke andre tradisjoner folk flest tar til seg og markerer uten å vite noe særlig om grunnen og opprinnelsen.

der = her. :o)

Skrevet

Dæven, der "stal" du innlegget mitt. Jeg har tenkt på det der i dag, og skulle inn her og poste noe lignende nå.

Jaja. Jeg får vel bare si: Godt poeng. ;o)

:-)

Skrevet

"For øvrig er det en rekke andre tradisjoner folk flest tar til seg og markerer uten å vite noe særlig om grunnen og opprinnelsen."

Ah, men så lenge man vet "meningen" med en tradisjon, så er ikke nødvendigvis _opprinnelsen_ alfa/omega. F.eks valentinsdagen (som jeg selv synes er urteit) - meningen er jo åpenbart, selv om de færreste vet opprinnelsen til den.

"......................................."

Gjest Flystripa
Skrevet

"Derfor må vi desverre koble ut ringeklokka, for hun legger seg kl 18:30. I fjor ringte det på 28 ganger, fra 16:30-22:00."

Slik skjer dessverre, og det fordi foreldre sender barna sine ut uten å følge dem opp. Da risikerer man barn alt for tidlig og altfor sent, og barn på feil dager. Og ikke minst risikerer man at de ringer på hos dem som har slukket utelys og tydelig signalisert at de ikke tar imot besøk.

Jeg mener ikke at dette er en skikk som alle skal være med på, men det har vært utrolig mange innlegg på dol om hvor ille dette er og forslag til stygge ting man kan rope etter barna osv osv.

Nå er du kanskje ikke i den kategorien likevl, selv om ditt første innlegg med "fuck halloween" var utrolig surpopmete! ;-) Og slikt kan gi en visslegitimitet for andre som mener at de kan "ta" disse ungene hardt eller kjefte på dem eller slenge stygge bemerkninger etter dem.

I ditt neste innlegg var du adskillig mer nyansert! :-)

Ja, her i området er det faktisk overdose av denne feiringen. Og det som er enda værre, er at de som ikke var hjemme på denne kvelden i fjor, ble møtt av et forferdelig griseri når de kom hjem. Eggkasting på vinduer og vegger og søppel dratt ut av søppelkassene.

Skrevet

Ja, her i området er det faktisk overdose av denne feiringen. Og det som er enda værre, er at de som ikke var hjemme på denne kvelden i fjor, ble møtt av et forferdelig griseri når de kom hjem. Eggkasting på vinduer og vegger og søppel dratt ut av søppelkassene.

Og det er selvsagt ikke bra!

Har aldri hørt at det har vært så voldsomt her, men har over årene merket at det har blitt bedre og bedre, og jeg tror at det har noe med at nå er det såpass mange voksne som går med de små barna at det virker avskrekkende på ungdommene.

Pluss at det vokser opp stadig flere ungdommer som har fått "dosa si" som små og derfor ikke er så opptatt av "knask eller knep" lenger! ;-)

Skrevet

"For øvrig er det en rekke andre tradisjoner folk flest tar til seg og markerer uten å vite noe særlig om grunnen og opprinnelsen."

Ah, men så lenge man vet "meningen" med en tradisjon, så er ikke nødvendigvis _opprinnelsen_ alfa/omega. F.eks valentinsdagen (som jeg selv synes er urteit) - meningen er jo åpenbart, selv om de færreste vet opprinnelsen til den.

"......................................."

Det har du selvsagt rett i. Jeg mente det som et apropos til ovenstående innlegg.

Skrevet

Du vokste kanskje opp i byen? Mulig det var forskjell på det.

Jeg vokste opp på landsbygda, og vi gikk i romjula.

Skrevet

"Det blir nesten som om vi skulle kopiere Ramadan. Men vi synes ikke noe om fastingen, vi bare synes det høres så festlig ut med den festen etterpå, hvor man fråtser i mat (Id?), så vi vil bare ha den."

Den tradisjonen er ihvertfall _jeg_ med på å innføre :-)

"......................................"

Er ikke det julebord, da? :o)

Skrevet

Vel, jeg har aldri sett en eneste halloween-gjeng med foreldre.

Jeg vet derimot av erfaring at det i morgen flyter egg i gatene utenfor her.

Og jeg åpner naturligvis ikke opp for noen.

For øvrig fatter jeg ikke hva som er poenget med denne tiggerferden.

Hvor ligger oppdragelsen i å lære barn å tigge?

Har du virkelig ikke det? Hm.

Her i området er det massevis av foreldre som følger med på ungenes "knask eller knep".

Skrevet

Er ikke det julebord, da? :o)

Mer eller mindre, ja. Bortsett fra at je foretrekker å helle i meg litervis med øl i tillegg til maten :-)

".........................................."

Skrevet

Du har rett. En som bruker ordet "ultrahippkuule" - med TO u-er - to ganger i et innlegg, er neppe hverken "ultra", "hipp", eller "kuul".

"............................................"

ja nemlig:)

Skrevet

Man får ta det man får! :-)

Ha en hyggelig Halloween!!

Som sagt er det ikke mye halloween-styr her, men jeg satser på en god ganske vanlig tirsdag:) Ha en god halloween du heller:)

Skrevet

En tradisjon er "norsk nok" når min bestemor har fulgt den. Halloween har nok noen år igjen, men de andre du nevner er absolutt norske nok for meg.

Skrevet

Ja det er rart med den jula. Den er over 2 nyttårsdag... Men hvorfor i all verden skal alt fremskyndes så til de grader, datoen er jo den samme 24/12. Pff, det er vel bare å henge med... :)

Henge med? Stritt imot med alle pigger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...