Gå til innhold

Hvilke ting kan en konservativ kristen ikke gjør?


Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Anbefalte innlegg

Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Vil gjerne vite mer om dette emnet, siden mine venner kom til å diskutere dette for litt siden. Ting som kom på bane var bl.a om svært religiøst kristne kunne barbere seg under armene, onanere, osv. Skulle gjerne fått svar fra noen som vet mer om det er spesielle ting en konservativt kristent absolutt IKKE får lov å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    39

  • Prozak

    20

  • ShitDiddelyDo

    20

  • keinstein

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest Ulvinnen

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at konservativt kristne ikke FÅR gjøre spesielle ting. De åker ikke akkurat lettere inn i fengsel enn andre. Du mener kanskje å spørre om hva de ikke ønsker å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er vel litt konservativ...?

Det er vel kanskje forskjellige "grader" av konservativ også?

Ok, jeg er imot at personer som lever i et kjærlighetsforhold med en av det samme kjønn kan få praktisere som prest.

Barbere seg under armene gjør jeg.

Barberer andre steder også innimellom.

Onanere ser ikke jeg på som galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at konservativt kristne ikke FÅR gjøre spesielle ting. De åker ikke akkurat lettere inn i fengsel enn andre. Du mener kanskje å spørre om hva de ikke ønsker å gjøre?

Får eller ønsker, uansett er religion som regel basert på et normativt grunnlag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje forskjellige "grader" av konservativ også?

Ok, jeg er imot at personer som lever i et kjærlighetsforhold med en av det samme kjønn kan få praktisere som prest.

Barbere seg under armene gjør jeg.

Barberer andre steder også innimellom.

Onanere ser ikke jeg på som galt.

Da regner jeg med at du mener at homofili er galt, eller ihvertfall mindre bra enn å være heterofil. Da må du også like godt mene at onani er galt. De to har nøyaktig like mye "hold" i bibelen.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg med at du mener at homofili er galt, eller ihvertfall mindre bra enn å være heterofil. Da må du også like godt mene at onani er galt. De to har nøyaktig like mye "hold" i bibelen.

"..........................................."

Det om onani står i GT og imgenting om i NT. De aller fleste kristne holder seg til NT, da GT er jødenes bok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det om onani står i GT og imgenting om i NT. De aller fleste kristne holder seg til NT, da GT er jødenes bok...

Ok. Og hvor står det om homofili i NT? Det vi alltid har hørt har vært sodom og gomorra, og det er da vitterlig GT? (Jeg bare spør, forøvrig - det er godt mulig Jesus ikke likte homser for alt jeg vet).

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konservative kristne må holde seg borte fra sex før ekteskapet, homofili, alkohol, røyk, puber, barer.

Gifte kan skille seg, men ikke gifte seg på nytt før den tidligere ektefellen er død.

Onani stimulerer til seksuell lyst, noe som igjen hører under ekteskapet...

Sikkert mer jeg ikke husker i farten.

Barbering er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting du som kristen (eller ikke kristen) ikke kan eller ikke skal gjøre/ikke gjøre. Når det gjelder hva vi skal gjøre/ikke gjøre følger vel kristne også sin samvittighet. Ikke noe som bestemmer at en kristen ikke kan gjøre ditt og datt. Kristne er mennesker og har ikke noe bud og lov hengene over hodet! Det å være kristen betyr at man har tatt imot Jesus som sin frelser og at han går med deg i alt du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konservative kristne må holde seg borte fra sex før ekteskapet, homofili, alkohol, røyk, puber, barer.

Gifte kan skille seg, men ikke gifte seg på nytt før den tidligere ektefellen er død.

Onani stimulerer til seksuell lyst, noe som igjen hører under ekteskapet...

Sikkert mer jeg ikke husker i farten.

Barbering er OK.

Dette er bare tull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Og hvor står det om homofili i NT? Det vi alltid har hørt har vært sodom og gomorra, og det er da vitterlig GT? (Jeg bare spør, forøvrig - det er godt mulig Jesus ikke likte homser for alt jeg vet).

".........................................."

Jesus elsker homofile!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Og hvor står det om homofili i NT? Det vi alltid har hørt har vært sodom og gomorra, og det er da vitterlig GT? (Jeg bare spør, forøvrig - det er godt mulig Jesus ikke likte homser for alt jeg vet).

".........................................."

Selvfølgelig har du helt rett i det, men NT nevner ikke onani. Men masse om homofili som igjen står skrevet side ved side amed skilte (meg), løgnere (sikkert oòg meg) tyver, drapsmenn etc. De skal ikke arve himmelens rike...

Da er det Guds nåde som hjelper oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen faste holdepunkter for hva en kristen kan gjøre. Alle tolker bibelen ulikt, og kan derfor gjøre nøyaktig som de vil.

Se på Paster Formo! Pulte vilt, tok liv, var utro og drakk sikkert vin ved minst en anledning.

For ikke å snakke om alle prestene som forgriper seg på barn og unge konfirmanter.

Det er det som er så fint med kristendommen. Du kan gjøre akkurat som du vil og likevel komme unna med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det om onani står i GT og imgenting om i NT. De aller fleste kristne holder seg til NT, da GT er jødenes bok...

NT er forøvrig en "videreføring" eller "fornyelse" av GT. Mange av GT-reglene blir "opphevet" og erstattet av litt snillere regler. Men det er ikke dermed sagt at alt som ikke blir sagt noe om ikke gjelder. Når NT ikke sier noe om onani, så kan det like godt argumenteres for at det betyr at da er ikke det endret fra GT.

Det er imponerende når kristne forsøker å "distansere" seg fra GT, samtidig som grunnlaget for hele troen deres (Gud skapte verden o.s.v.) kun står i nettopp GT. Jeg synes også det er fascinerende hvordan dere velger ut det dere kan etterleve, og forsøker å late som om resten ikke eksisterer.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting du som kristen (eller ikke kristen) ikke kan eller ikke skal gjøre/ikke gjøre. Når det gjelder hva vi skal gjøre/ikke gjøre følger vel kristne også sin samvittighet. Ikke noe som bestemmer at en kristen ikke kan gjøre ditt og datt. Kristne er mennesker og har ikke noe bud og lov hengene over hodet! Det å være kristen betyr at man har tatt imot Jesus som sin frelser og at han går med deg i alt du gjør.

Dettte gjelder ikke de konservative kristne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen faste holdepunkter for hva en kristen kan gjøre. Alle tolker bibelen ulikt, og kan derfor gjøre nøyaktig som de vil.

Se på Paster Formo! Pulte vilt, tok liv, var utro og drakk sikkert vin ved minst en anledning.

For ikke å snakke om alle prestene som forgriper seg på barn og unge konfirmanter.

Det er det som er så fint med kristendommen. Du kan gjøre akkurat som du vil og likevel komme unna med det.

"og drakk sikkert vin ved minst en anledning."

Vin er jo overhodet ikke forbudt i kristendommen - det er en grov misforståelse enkelte kristne gjør. Det er jo uendelig mange tilfeller av vindrikking (og vann til vin etc.) i den boken.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting du som kristen (eller ikke kristen) ikke kan eller ikke skal gjøre/ikke gjøre. Når det gjelder hva vi skal gjøre/ikke gjøre følger vel kristne også sin samvittighet. Ikke noe som bestemmer at en kristen ikke kan gjøre ditt og datt. Kristne er mennesker og har ikke noe bud og lov hengene over hodet! Det å være kristen betyr at man har tatt imot Jesus som sin frelser og at han går med deg i alt du gjør.

Det er selvfølgelig ikke viktig. Du trenger ikke engang være spesiellt konservativt kristen for å mene at man skal følge de ti bud. Og ellers er religion lite annet enn lover og regler for hva man skal og ikke skal gjøre, så den forklaringen du forsøker deg på her er selvsagt helt på jordet når det gjelder all organisert religion.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting du som kristen (eller ikke kristen) ikke kan eller ikke skal gjøre/ikke gjøre. Når det gjelder hva vi skal gjøre/ikke gjøre følger vel kristne også sin samvittighet. Ikke noe som bestemmer at en kristen ikke kan gjøre ditt og datt. Kristne er mennesker og har ikke noe bud og lov hengene over hodet! Det å være kristen betyr at man har tatt imot Jesus som sin frelser og at han går med deg i alt du gjør.

Ikke _riktig_, skulle det være.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"og drakk sikkert vin ved minst en anledning."

Vin er jo overhodet ikke forbudt i kristendommen - det er en grov misforståelse enkelte kristne gjør. Det er jo uendelig mange tilfeller av vindrikking (og vann til vin etc.) i den boken.

"......................................."

Det har du jo forsåvidt rett i. Jesus gjorde jo til og med om vann til vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NT er forøvrig en "videreføring" eller "fornyelse" av GT. Mange av GT-reglene blir "opphevet" og erstattet av litt snillere regler. Men det er ikke dermed sagt at alt som ikke blir sagt noe om ikke gjelder. Når NT ikke sier noe om onani, så kan det like godt argumenteres for at det betyr at da er ikke det endret fra GT.

Det er imponerende når kristne forsøker å "distansere" seg fra GT, samtidig som grunnlaget for hele troen deres (Gud skapte verden o.s.v.) kun står i nettopp GT. Jeg synes også det er fascinerende hvordan dere velger ut det dere kan etterleve, og forsøker å late som om resten ikke eksisterer.

"......................................."

Ettersom vi har jødenes Gud men ser på Jesus som frelser, noe ikke jødene gjør, så leser vi selvsagt GT. Jesus var oppfyllelsen av GT og GT er dermed ikke nødvendig for oss kristne idag... Altfor komplisert til å diskutere her.

Trådstarter spør om konservative kristne, som ser annerledes på sakne enn det jeg gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...