Gå til innhold

Hvilke ting kan en konservativ kristen ikke gjør?


Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Anbefalte innlegg

Gjest .....joda.........det

Spør folka på flukt i Darfur hva de mener om islam og hvorfor de er på flukt, spør krigsmennene hvorfor de forfølger annerledestenkende: Fordi guden hater vantro.

"Spør folka på flukt i Darfur hva de mener om islam og hvorfor de er på flukt, spør krigsmennene hvorfor de forfølger annerledestenkende: Fordi guden hater vantro."

Jeg kan ikke koranen ettersom jeg ikke tror på Allah.

Det er jo klart at flere religioner i verden melkes på veldig gale måter.

Ettersom mange muslimer preker at Islam er en fredens religion, så er det jo tydelig at mange muslimer ikke vedkjenner seg den driten som foregår i mange land.

Du har vel også hørt om at mange bruker religion til å få det slik de vil, enten det er å få drept haugevis av folk eller å kapre et land.

Det betyr ikke at det er religionen sin feil! Det betyr at det finnes mange idioter der ute som bruker religion i sitt korstog!!!

Du må da klare å skille mellom feil religionsutøvelse av maktgalne syke mennesker og kultur som spiller inn!

Hadde det ikke vært mennesker som brukte religion til egen vinning, men religionen som den skal brukes, så hadde det ikke vært så mye dritt rundt om i verden.

Men da er det menneskene det går på, ikke religion!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    39

  • Prozak

    20

  • ShitDiddelyDo

    20

  • keinstein

    17

Mest aktive i denne tråden

Gjest .....joda.........det

"Det største mirakelet er at så mange tror..."

Ja det er sant det... Tro er for dårer vet du ;-)

"tro er for dårer".

Da er ignoranse og uvitenhet for idioter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det største mirakelet er at så mange tror..."

Ja det er sant det... Tro er for dårer vet du ;-)

Nja, ikke nødvendigvis. Men det å tro så blind på noe skrevet av mennesker, jupp, det er idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .....joda.........det

Vås.

"vås".

Ja, du kan debattere du skjønner jeg.

Du bare bevise hva jeg nettopp sa, og du kaller det vås fordi du vet er riktig og det er vanskelig for deg å vedkjenne deg det.

Samme for meg det, men du har tatt den lette veien ut.

Det har alle som ikke gidder å sette seg inn i hva det går ut på, men bare tar det standpunktet fordi det er tross alt det som krever minst av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NT er forøvrig en "videreføring" eller "fornyelse" av GT. Mange av GT-reglene blir "opphevet" og erstattet av litt snillere regler. Men det er ikke dermed sagt at alt som ikke blir sagt noe om ikke gjelder. Når NT ikke sier noe om onani, så kan det like godt argumenteres for at det betyr at da er ikke det endret fra GT.

Det er imponerende når kristne forsøker å "distansere" seg fra GT, samtidig som grunnlaget for hele troen deres (Gud skapte verden o.s.v.) kun står i nettopp GT. Jeg synes også det er fascinerende hvordan dere velger ut det dere kan etterleve, og forsøker å late som om resten ikke eksisterer.

"......................................."

Men husk på at Jesus sier han er oppfyllelsen av Loven - og det er i Loven i GT at de fleste av disse "kjørerglene" er. Jesus sier at hvis man vil gå inn til livet kan man følge Loven (Moseloven m/de 10 bud og diverse andre forskifter), men vil man slippe å selv gå, altså prestere, kan man tro på ham og hans offer istedet, noe som altså erstatter Loven.

Hvordan man så praktiserer det å være frelst etter at man har tatt imot troen, ja det varierer mye fra kristen til kristen. En ting er likevel ganske klart: De kristne er satt fri fra Loven i GT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"vås".

Ja, du kan debattere du skjønner jeg.

Du bare bevise hva jeg nettopp sa, og du kaller det vås fordi du vet er riktig og det er vanskelig for deg å vedkjenne deg det.

Samme for meg det, men du har tatt den lette veien ut.

Det har alle som ikke gidder å sette seg inn i hva det går ut på, men bare tar det standpunktet fordi det er tross alt det som krever minst av deg.

Jeg gidder ikke gjenta meg selv til det kjedsommelige, og har kommentert det meste nedover her opptil flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hvilken sekt man tilhører. Jeg sier sekt fordi de fleste konservative kristne hører til en eller annen sekt.

At de ikke må drikke alkohol er vel en gjenganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spør folka på flukt i Darfur hva de mener om islam og hvorfor de er på flukt, spør krigsmennene hvorfor de forfølger annerledestenkende: Fordi guden hater vantro."

Jeg kan ikke koranen ettersom jeg ikke tror på Allah.

Det er jo klart at flere religioner i verden melkes på veldig gale måter.

Ettersom mange muslimer preker at Islam er en fredens religion, så er det jo tydelig at mange muslimer ikke vedkjenner seg den driten som foregår i mange land.

Du har vel også hørt om at mange bruker religion til å få det slik de vil, enten det er å få drept haugevis av folk eller å kapre et land.

Det betyr ikke at det er religionen sin feil! Det betyr at det finnes mange idioter der ute som bruker religion i sitt korstog!!!

Du må da klare å skille mellom feil religionsutøvelse av maktgalne syke mennesker og kultur som spiller inn!

Hadde det ikke vært mennesker som brukte religion til egen vinning, men religionen som den skal brukes, så hadde det ikke vært så mye dritt rundt om i verden.

Men da er det menneskene det går på, ikke religion!

Disse gudene er så fryktelig intolerante, og religion er så lett å "tilegne" seg. Hvilken idiot som helst kan underkaste seg og bli med, få makt og bli intolerant. Bli "enige" og få fiender og venner uten grunnlag i logikk.

Er du frustrert? Få deg en gud.

Er du maktsyk? Få deg en gud.

Er du deprimert? Underkast deg og "vi" skal styre livet ditt og fortelle deg alt.

Folk med vett i huet pakker og stikker. Hvem blir igjen?

Vi snakker om hjerneflukt og forfall, tvang og frykt, uforutsigbarhet og usikkerhet. Korrupsjon og nepotisme.

Religion er samfunnsnedbrytende og mennskefientlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umogleg å svare på, ettersom det er så mange ulike variantar av "konservativ kristen" her, og det er vel ingen som er samde om verken kva ein skal tru eller korleis ein bør oppføre seg verken privat eller i samspel m andre... "Ikkje bryte dei 10 bod" er vel det nærmaste ein kjem, tenker eg. Men også der er det jo store skilnader på korleis ein tolkar dette i praksis!

Dessutan gjeld det jo for alle at ein strengt tatt *kan* gjere alt, sjølv om ein ikkje *bør* eller *skal* utifrå moralnormene som gjeld i si livssynsgruppe.

Mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

"Fakta: En slik fantastisk og sammensatt skapelse som verden/universet og sjelen din er... ja det er 100% umulig at det har skjedd ut av ingenting."

Jeg har da heller aldri nektet for at det kan finnes en høyere makt.

Men jeg nekter å tro på en bok skrevet av eventyrere. En bok hvor vann blir gjort om til vin, vann deles og folk står opp den tredje dag.

Dette er skrevet av mennesker over en svært lang periode. Mennesker gjør feil.

At det kan finnes et eller annet har jeg aldri nektet for, men det er stor forskjell på å være åpen for at det finnes en høyere makt, og ldet å eve sitt liv etter en bok skrevet av eldgamle eventyrfortellere.

Og ja: De 10 Bud er fine retningslinjer, men det har med sunn fornuftig å gjøre.

Du har din fulle rett til å tro eller ikke tro det du vil.

Ja Bibelen er en gammel bok. Men hvis det er snakk om en evig sannhet så hadde det vel ikke vært troverdig om boken ble skrevet forrige uke.

Om du tenker på Bibelen bare om en bok på linje med eventyrbøkene... ja da kan ikke jeg gjøre noe med det. Men jeg vet jo at det ikke stemmer. Og jeg er en person som har beina svært godt plantet på jorden.

Ha en fin uke. Så tastes vi nok igjen en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Dette er påstander og spørsmål som er veldig kejnte, og veldig meningsløse.

www.herregud.com har listet opp alle disse platthetene i mengdevis.

Hver jul kommer det :

vi er så gode og snille at vi ikke trenger juleøl i klasse F for å feire frelseren, vår lykke over frelseren er rus nok.

Ingen forstår budskapet, bare de selv, men det spiller ingen rolle for dem. Helt likegyldig til resten av verden. De pakker seg inn i uforståeligheter og går inn i en drømmeverden der ingen kan nå dem med sin plagsomme virkelighet.

He he. Huffda keinstein. Ikke være så sinna.

Kan nok forstå at enkelte uttalelser kan være irriterende. Til og med jeg syns det er irriterende med alt show og tungetale osv. Selv om det står om tungetale i bibelen. Men jeg får ubehag når det skal være voldsomt. Og det holder jeg meg faktisk unna.

Og ja... jeg trenger ikke å drikke meg full. Men jeg sier ikke at jeg er "rusa på Jesus". Det blir for meg tåpelig. Men fint for de som føler det slik. Men jeg har ikke noe behov for å ruse meg på Jesus. For meg har det med en ubeskrivelig indre ro og type grunnmur i livet. Ikke med at jeg skal være euforisk eller bare herje rundt og "plage" folk. Jeg kan godt forstå at ikke troende syns det er merkelig når de ser klipp på tv av folk som ligger og ruller seg på gulvet og besvimer. Det føler jeg er med på å lage større avstand mellom troende og ikke troende. Det er ikke dette som er budskapet i Bibelen.

Men men...

Julen kan være fin tid med et godt budskap. Ikke noe å være sint over.

ha en fin uke. Ikke bli blå på "tastefingertuppene" nå da. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

HAHA?

Jeg bare ler, ikke noe annet. Slike som deg må jo undervurdere andres intelligens mer enn sunt er.

Hvilke nye egenskaper eller evner får en som blir kristen?

Ingen. De bare kompliserer eget og andres liv enda mer.

En kristen manipulerende drittsekk blir ikke mindre manipulerende og ikke mindre drittsekk av å være kristen.

Nei det er helt sant. En drittsekk er en drittsekk uansett om en er kristen eller har en annen religion.

En skal ikke gjemme seg bak det. Og en erverver ikke ny fantastiske egenskaper ved å være en kristen. En bare takker ja til budskapet og tar det til seg. Og en bør prøve å leve et annet liv enn før en eventuellt ble frelst. En bør prøve å gå frem som et godt eksempel.

I Bibelen står det at vi ser flisen i en annen persons øye, men ikke bjelken i vårt eget(ikke dirkte sitert altså). Med dette menes at vi må begynne med oss selv. En skal ikke gå rundt og tro at en selv er så mye bedre. Uansett o en er kristen eller ei.

Så vi er enige der keinsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

ha ha ha ha ha ha ha ha!!! Utrolig at det finnes slike fordommer i 2006...

Man kan vel gjøre det meste, bare det føles greit for den det gjelder. Det finnes ingen regler for hva man kan gjøre og ikke gjøre.

Jeg er kristen, og jeg banner ikke. Ellers gjør jeg vel det meste tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest abrahamsen

Det er umogleg å svare på, ettersom det er så mange ulike variantar av "konservativ kristen" her, og det er vel ingen som er samde om verken kva ein skal tru eller korleis ein bør oppføre seg verken privat eller i samspel m andre... "Ikkje bryte dei 10 bod" er vel det nærmaste ein kjem, tenker eg. Men også der er det jo store skilnader på korleis ein tolkar dette i praksis!

Dessutan gjeld det jo for alle at ein strengt tatt *kan* gjere alt, sjølv om ein ikkje *bør* eller *skal* utifrå moralnormene som gjeld i si livssynsgruppe.

Mvh,

Sikkert mange som aldri bryter de ti bud du.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Det kommer jo litt an på hva du definerer som konservativt kristen.

Jeg var i min ungdom med i et kristent ungdomskor - indremisjonen. Noen var oppvokst i indremisjonsmiljøet og var absolutt mer konservative enn oss andre.

For dem var det umulig å danse og spille kort. Sex før ekteskapet var uhørt.

Men, de kunne godt kline skikkelig heftig. Gjerne gå omtrent så langt man kan før man har samleie. Så uten at jeg vet personlig vil jeg anta de onanerte!

Og ja, de barberte seg under armene og på bena og bikinilinjen.

Alkohol var ikke aktuelt for dem, men røyk og snus var greit.

Jeg tror veldig mye av dette har endra seg i løpet av de 15- 20 siste åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

"De ti bud er en bra rettesnor å starte med."

Helt vanlig moral og empati er bra å starte med, ikke hva en gud befaler.

Der det finnes uvitenhet, angst, uforutsigbarhet og overtro, der finnes det rom for guder. Legger du til depresjoner og skyldfølelse, da har du en katastrofe som venter på å skje.

Reliøse som ikke passer sine egne saker, de vil ha makt over andre. Om ikke mye makt, så litt. De vil ha samhold og aksept som de ikke får hos andre enn de som lever i den samme løgnen. De trenger et liv, om det så bare bygger på overtro.

Men de fleste av oss som er kristne er helt helt normale. Den eneste forskjellen er at vi tror på Gud. Ellers lever jeg som normalt.

Som sagt, de aller aller fleste er slik. De aller aller ferreste er slik som du sier, men ja, de finnes de også desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Huffda keinstein. Ikke være så sinna.

Kan nok forstå at enkelte uttalelser kan være irriterende. Til og med jeg syns det er irriterende med alt show og tungetale osv. Selv om det står om tungetale i bibelen. Men jeg får ubehag når det skal være voldsomt. Og det holder jeg meg faktisk unna.

Og ja... jeg trenger ikke å drikke meg full. Men jeg sier ikke at jeg er "rusa på Jesus". Det blir for meg tåpelig. Men fint for de som føler det slik. Men jeg har ikke noe behov for å ruse meg på Jesus. For meg har det med en ubeskrivelig indre ro og type grunnmur i livet. Ikke med at jeg skal være euforisk eller bare herje rundt og "plage" folk. Jeg kan godt forstå at ikke troende syns det er merkelig når de ser klipp på tv av folk som ligger og ruller seg på gulvet og besvimer. Det føler jeg er med på å lage større avstand mellom troende og ikke troende. Det er ikke dette som er budskapet i Bibelen.

Men men...

Julen kan være fin tid med et godt budskap. Ikke noe å være sint over.

ha en fin uke. Ikke bli blå på "tastefingertuppene" nå da. ;o)

Det er faktisk ekskluderende å latterliggjøre andre.

En utbredt herketeknikk er å latterliggjøre for så ville "lede dem bort fra sinnet".

Sinnet har aldri vært der, men det skapes ved å provosere.

Prinsippet er å bryte deg ned for så å bygge deg opp igjen. Skape en stemning som så stemples som negativ, for så å ville "hjelpe" vedkommende ut av denne negative stemningen.

Det ufyseligste er når f eks Scientologikirkens "con artists" prøver å innbille folk at de har psykiske problemer, for så å ville "hjelpe" og gi deg kurs som skal "hjelpe" deg på rett vei.

Det hele er et "scam" som skal gjøre deg psykisk mottagelig.

Og det er ufyselig og provoserende å se det skriftlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er helt sant. En drittsekk er en drittsekk uansett om en er kristen eller har en annen religion.

En skal ikke gjemme seg bak det. Og en erverver ikke ny fantastiske egenskaper ved å være en kristen. En bare takker ja til budskapet og tar det til seg. Og en bør prøve å leve et annet liv enn før en eventuellt ble frelst. En bør prøve å gå frem som et godt eksempel.

I Bibelen står det at vi ser flisen i en annen persons øye, men ikke bjelken i vårt eget(ikke dirkte sitert altså). Med dette menes at vi må begynne med oss selv. En skal ikke gå rundt og tro at en selv er så mye bedre. Uansett o en er kristen eller ei.

Så vi er enige der keinsten.

Et godt eksempel kan være meg: jeg er snill gutt, snillere enn de fleste, uten hjelp fra noen gud.

Hvis noen trenger hjelp, så trenger de hjelp fra profesjonelt utdannede autoriserte, ikke en forstyrret eller en con artist.

Kristenlivsførsel er en privat sak, akkurat som depresjon, ereksjonsproblemer og inkontinens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste av oss som er kristne er helt helt normale. Den eneste forskjellen er at vi tror på Gud. Ellers lever jeg som normalt.

Som sagt, de aller aller fleste er slik. De aller aller ferreste er slik som du sier, men ja, de finnes de også desverre.

Det eneste jeg personlig har respekt for er de som passer sine egne saker, og er personlig kristne. Det er ikke noe å reklamere med, ikke noen egenskap eller kvalifikasjon. De kan gå dit kristne pleier gå for å være sammen, som f eks nudister, deprimerte, alkoholikere, inkontinente eller bare livsnytere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Huffda keinstein. Ikke være så sinna.

Kan nok forstå at enkelte uttalelser kan være irriterende. Til og med jeg syns det er irriterende med alt show og tungetale osv. Selv om det står om tungetale i bibelen. Men jeg får ubehag når det skal være voldsomt. Og det holder jeg meg faktisk unna.

Og ja... jeg trenger ikke å drikke meg full. Men jeg sier ikke at jeg er "rusa på Jesus". Det blir for meg tåpelig. Men fint for de som føler det slik. Men jeg har ikke noe behov for å ruse meg på Jesus. For meg har det med en ubeskrivelig indre ro og type grunnmur i livet. Ikke med at jeg skal være euforisk eller bare herje rundt og "plage" folk. Jeg kan godt forstå at ikke troende syns det er merkelig når de ser klipp på tv av folk som ligger og ruller seg på gulvet og besvimer. Det føler jeg er med på å lage større avstand mellom troende og ikke troende. Det er ikke dette som er budskapet i Bibelen.

Men men...

Julen kan være fin tid med et godt budskap. Ikke noe å være sint over.

ha en fin uke. Ikke bli blå på "tastefingertuppene" nå da. ;o)

"He he. Huffda keinstein. Ikke være så sinna."

Kan ikke huske å ha vært sinna, men med en slik påstand avslørte du teknikken. I vår tråd med hesketeknikker kan vi ta opp dette som et godt eksempel.

Svaret på en slik påstand der : "Fortell meg hvorfor du tror jeg er sint. Hva er det som gjør at du tror det? Virker jeg skremmende på deg?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...