Gå til innhold

Hvilke ting kan en konservativ kristen ikke gjør?


Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Anbefalte innlegg

Fy søren du er utrolig fordømmende. Kristne også er veldig forskjellige. Du kan ikke si at det er snakk om overtroiske vrak. Det var det mest idiotiske du har lagt igjen her på forum.

Men jeg også mener det ikke skal være slik at så lenge en er kristen så skal en slippe unna med det meste og herje på. En skal ta ansvar og stå for det en gjør. De ti bud er en bra rettesnor å starte med.

I dagens samfunn skal det være "moderne" å ikke tro på noe. Bare tro på det en kan ta på med hånda. Gratulerer med å være "moderne" da? Du vinner med det... ingenting.

Det er lov til å være fordømmende mot folk som lever sine liv etter en bok skrevet over haugevis av år av eventyrere.

En nabo av meg lever etter Asbjørnsen og Mo. Han er livredd troll, og følger bøkene til punkt og prikke. Det er helt normalt i hans. Han er en såkalt skrulle.

Men er dette noe dummere enn å tro på bibelen?

En ting er å være religiøs, men når man på ramme alvor tror på denne boka, ja - da er det greit å fordømme.

Det er like idiotisk som å tro at man får 72 jomfruer i himmelen når man sprenger seg selv og et busslast med unger i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    39

  • Prozak

    20

  • ShitDiddelyDo

    20

  • keinstein

    17

Mest aktive i denne tråden

Ja, du er meg en syndens mann....

Det var Onan i GT, som spilte sin sæd til jorden, og Gud ble sint, den skulle brukes til noe bedre.

Er sikker på at du og Gud er enige for en gangs skyld, jeg!

Det er godt mulig jeg er enig med Gud i mer enn som så. Men det vet jeg egentlig ikke, for det er ingen som vet hva Gud, hvis han eksisterer, faktisk mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nalen

De ti bud er bra start. De er en viktig grunnstein.

Synd å barbere seg under armene eller onanere??? Hallo. Det handler vel mer om individuelle eller kulturelle holdninger enn kristne.

Men å barbere seg under arma samtidig som man onanerer, det er vel synd (eller var det vanskelig det var?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren du er utrolig fordømmende. Kristne også er veldig forskjellige. Du kan ikke si at det er snakk om overtroiske vrak. Det var det mest idiotiske du har lagt igjen her på forum.

Men jeg også mener det ikke skal være slik at så lenge en er kristen så skal en slippe unna med det meste og herje på. En skal ta ansvar og stå for det en gjør. De ti bud er en bra rettesnor å starte med.

I dagens samfunn skal det være "moderne" å ikke tro på noe. Bare tro på det en kan ta på med hånda. Gratulerer med å være "moderne" da? Du vinner med det... ingenting.

Jeg tror SDD egentlig er litt redd for hele boka!

Jesus er en anstøtssten, for allle ikke-troende, og da hyler og skriker de om dumme bøker og enda dummere mennsker.

Bedre med dem enn de som er totalt likegyldige!

Enig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig jeg er enig med Gud i mer enn som så. Men det vet jeg egentlig ikke, for det er ingen som vet hva Gud, hvis han eksisterer, faktisk mener.

Det er dine ord! Men sånn som du hyler og skriker hver gang du leser ordet Bibelen eller Gud, tror jeg du har et forhold til Gud likevel...

De likegyldige er de verste til å overbevise...

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Det er lov til å være fordømmende mot folk som lever sine liv etter en bok skrevet over haugevis av år av eventyrere.

En nabo av meg lever etter Asbjørnsen og Mo. Han er livredd troll, og følger bøkene til punkt og prikke. Det er helt normalt i hans. Han er en såkalt skrulle.

Men er dette noe dummere enn å tro på bibelen?

En ting er å være religiøs, men når man på ramme alvor tror på denne boka, ja - da er det greit å fordømme.

Det er like idiotisk som å tro at man får 72 jomfruer i himmelen når man sprenger seg selv og et busslast med unger i lufta.

Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Du har et snevert livssyn ser jeg. Du må lære å respektere andre selv om de har et annet syn på ting enn deg selv.

Så klart kan du bare kalle det en eventyrbok så mye du vil. Men...ingenting kan bli skapt av ingenting. Noe må ha skjedd for at verden ble til. Noe må ha skjedd for at akkurat du er du. Det er 100% umulig at ingenting blir skapt av ingenting. Så når du har innsett dette for deg selv, da er det på tide å søke.

Du kan forresten ikke sammenligne kristendommen med islam. Jesus vandret rundt her nede som en fredselsker og god mann. Muhammed var en kriger og giftet seg med et barn på 9 år.

Kall kristendommen og bibelen det du vil. Men en sannhet er en sannhet uansett om du synser deg lilla på fingertuppene her inne på dol.

Vi er enige om at vi er uenige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dine ord! Men sånn som du hyler og skriker hver gang du leser ordet Bibelen eller Gud, tror jeg du har et forhold til Gud likevel...

De likegyldige er de verste til å overbevise...

*lol*

Det går da fint an å ha et et forhold til en eller annen gud, høyere makt eller kall det nå hva du vil, uten å tro på eventyr.

Og du som tror på bibelen tror på eventyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da fint an å ha et et forhold til en eller annen gud, høyere makt eller kall det nå hva du vil, uten å tro på eventyr.

Og du som tror på bibelen tror på eventyr.

Det trodde jeg òg frem til jeg var 28 år. Og jeg studerte grundig i alle typer bøker, for å være enig med deg... Skulle sette fast noen ny-kristne venner.

Jeg kaller meg troende, ikke kristen, tro ikke de kristne ville sette pris på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Jeg tror SDD egentlig er litt redd for hele boka!

Jesus er en anstøtssten, for allle ikke-troende, og da hyler og skriker de om dumme bøker og enda dummere mennsker.

Bedre med dem enn de som er totalt likegyldige!

Enig?

SDD virker som at han har DOL som religion, he he. Men han om det.

Det virker som at han er sint på Gud egentlig. Men hvordan kan han være sint på noen han ikke tror på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde jeg òg frem til jeg var 28 år. Og jeg studerte grundig i alle typer bøker, for å være enig med deg... Skulle sette fast noen ny-kristne venner.

Jeg kaller meg troende, ikke kristen, tro ikke de kristne ville sette pris på det...

Hva får deg til å tro at du kan sette fast kristne ved å lese i en bok skrevet av mennesker?

Tar du virkelig det som står i en eller annen bok om noe så diffust som religon for god fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Det har du jo forsåvidt rett i. Jesus gjorde jo til og med om vann til vin.

Jesus også drakk vin. Kristne kan drikke vin. Men en bør ikke drikke seg beruset. En skal ikke være til anstøt for andre.

Men enkelte kristne velger å ikke drikke alkohol i det hele tatt. Det også er greit. Folk bør følge sin indre følelse.

Jeg kan ta meg et glass vin. Men det blir med det ene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDD virker som at han har DOL som religion, he he. Men han om det.

Det virker som at han er sint på Gud egentlig. Men hvordan kan han være sint på noen han ikke tror på?

Sint på Gud?

Jeg har da aldri uttrykt meg negativt om Gud.

Jeg har derimot uttrykt meg negativt om dere som tar en bok eller tre for god fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest .....joda.........det

Konservative kristne må holde seg borte fra sex før ekteskapet, homofili, alkohol, røyk, puber, barer.

Gifte kan skille seg, men ikke gifte seg på nytt før den tidligere ektefellen er død.

Onani stimulerer til seksuell lyst, noe som igjen hører under ekteskapet...

Sikkert mer jeg ikke husker i farten.

Barbering er OK.

"Gifte kan skille seg, men ikke gifte seg på nytt før den tidligere ektefellen er død."

Står da vitterlig i Bibelen at eneste skilsmissegrunn er utroskap og da er man fri til å gifte seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SDD virker som at han har DOL som religion, he he. Men han om det.

Det virker som at han er sint på Gud egentlig. Men hvordan kan han være sint på noen han ikke tror på?

Vet ikke... Jeg var veldig anti-kristen før jeg ble troende selv... Syntes folk snakket vås og tull. Og hatet snakket om "alle syndene" de stadig snakket om, så ikke særlig mange syndere blant dem. Så det er vel noe som er vanskelig å forstå, før man tror selv, kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren du er utrolig fordømmende. Kristne også er veldig forskjellige. Du kan ikke si at det er snakk om overtroiske vrak. Det var det mest idiotiske du har lagt igjen her på forum.

Men jeg også mener det ikke skal være slik at så lenge en er kristen så skal en slippe unna med det meste og herje på. En skal ta ansvar og stå for det en gjør. De ti bud er en bra rettesnor å starte med.

I dagens samfunn skal det være "moderne" å ikke tro på noe. Bare tro på det en kan ta på med hånda. Gratulerer med å være "moderne" da? Du vinner med det... ingenting.

"De ti bud er en bra rettesnor å starte med."

Helt vanlig moral og empati er bra å starte med, ikke hva en gud befaler.

Der det finnes uvitenhet, angst, uforutsigbarhet og overtro, der finnes det rom for guder. Legger du til depresjoner og skyldfølelse, da har du en katastrofe som venter på å skje.

Reliøse som ikke passer sine egne saker, de vil ha makt over andre. Om ikke mye makt, så litt. De vil ha samhold og aksept som de ikke får hos andre enn de som lever i den samme løgnen. De trenger et liv, om det så bare bygger på overtro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Sint på Gud?

Jeg har da aldri uttrykt meg negativt om Gud.

Jeg har derimot uttrykt meg negativt om dere som tar en bok eller tre for god fisk.

Det er ikke bare snakk om "en bok".

Fakta: En slik fantastisk og sammensatt skapelse som verden/universet og sjelen din er... ja det er 100% umulig at det har skjedd ut av ingenting.

Og som jeg skrev før. Da er det opp til deg å begynne å søke. Da ville du sett at det ikke bare er en bok.

Men uansett hva jeg skriver her til deg så blir det opp til deg selv å søke. Jeg prøver ikke å presse eller mase noen til å tro noe som helst. Dette er noe som du må søke. Eller rettere sagt. Kanskje det vil søke deg.

Ha en god natt. Nå er det bysselalle tid for SDD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest les Bibelen og finn ut for deg selv!

Kult navn. Onan. Det er det alt for få som kaller unga sine i dag. Det og Bongo.

Men Gud er jo åpenbart en tolerant figur når han ikke engang har noe imot at folk setter unger på søstrene sine.

Merkelig at du sier det, når du selv ikke har lest hva det handlet om, men velger å ta prozak sitt "ord" for det.

Mange var svært syndig da GT ble skrevet og Gud tillot at det hendte fordi isralittene var "harde" i hjertet sitt. Men det betyr ikke at Han velsignet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .....joda.........det

"De ti bud er en bra rettesnor å starte med."

Helt vanlig moral og empati er bra å starte med, ikke hva en gud befaler.

Der det finnes uvitenhet, angst, uforutsigbarhet og overtro, der finnes det rom for guder. Legger du til depresjoner og skyldfølelse, da har du en katastrofe som venter på å skje.

Reliøse som ikke passer sine egne saker, de vil ha makt over andre. Om ikke mye makt, så litt. De vil ha samhold og aksept som de ikke får hos andre enn de som lever i den samme løgnen. De trenger et liv, om det så bare bygger på overtro.

"Helt vanlig moral og empati er bra å starte med, ikke hva en gud befaler."

Det sier du.

Så tror vi andre hva vi vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får deg til å tro at du kan sette fast kristne ved å lese i en bok skrevet av mennesker?

Tar du virkelig det som står i en eller annen bok om noe så diffust som religon for god fisk?

Fordi jeg visste mer om religion enn de gjorde, og ville se hva som var så spesielt ved Jesus. Og jeg hatet dette pratet om synd, jeg forsto ikke hva de pratet om.

Klart man ikke tar alt som god fisk, man må ha tidsperspektiv og sunn kritisk fornuft. Har lest de gamle troende filosofene og kommet til at Gud finnes. Altfor få bevis på det motsatte...

Jeg er veldig liberal på mange områder. Og holder meg laaangt unna fordømming av noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...