Gå til innhold

Hvilke ting kan en konservativ kristen ikke gjør?


Gjest Hilsen diskusjonsparterne

Anbefalte innlegg

Gjest Humlepungen

"Skjerp deg" var fordi du helt klart misforsto, og trodde at jeg snakket om deg spesifikkt. Det gjorde jeg ikke.

Saklig argumentasjon? Når det gjelder "gud sa det!", "nei, det gjorde han ikke!", "jesus er kul", "nei det er han ikke!"? He-heh.

Men du har anklaget meg for å ha dårlige argumenter. Da bør du være høflig nok til å utdype det når jeg spør om det. Man slenger ikke bare ut at den andre tar feil, for så å nekte å utdype det.

"......................................"

Jeg så lenger nede at du tydde til navnekalling som kommentar til et innlegg.

Når det gjelder sakelighet så må en skille mellom visse ting. Du kan ikke si at noen er usakelige bare fordi du er uenig med dem. Nå er det slik at vi som er kristne tror på Jesus ja. Og vi prøver å stå for budskapet. Det er ikke usakelig. Det er bare noe du ikke er enig i...

sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 212
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    39

  • Prozak

    20

  • ShitDiddelyDo

    20

  • keinstein

    17

Mest aktive i denne tråden

Jeg så lenger nede at du tydde til navnekalling som kommentar til et innlegg.

Når det gjelder sakelighet så må en skille mellom visse ting. Du kan ikke si at noen er usakelige bare fordi du er uenig med dem. Nå er det slik at vi som er kristne tror på Jesus ja. Og vi prøver å stå for budskapet. Det er ikke usakelig. Det er bare noe du ikke er enig i...

sånn er det bare.

Jeg tydde til "navnkalling", ja. Jeg kalte en person for "lille fjott". Og det var helt på sin plass, iom. at vedkommende påsto at jeg hadde sagt noe som alle kan se to innlegg over at jeg slett ikke sa.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimre mimre

Det har de ikke!

Mange i min familie er adventister, og de er ikke blitt mer liberale med årene. Det er fremdeles forbudt med kaffe, te, alkohol, røyking, dans, kortspill + alt det andre...

Oppfatter ikke at trådstarter spør om sekter, men om konnservative kristne, som du f. eks finner mange av i USA, uten at de medlem i sekter...

Tror jeg.

Vel, jeg er ikke adventist selv men kjenner mange som er det. Det eksisterer selvsagt forskjeller innad i miljøet, men de unge voksne adventistene er generelt blitt mer liberale med de tingene jeg nevnte.

Det er forskjeller innad i adventkirkene. Noen er svært konservative (f.eks adventkirken i sandefjord) mens andre er mer liberale (f.eks cornelius-menigheten i Oslo) Og så har jeg inntrykk av at små menigheter i utkantstrøk har lett for å bli mer konservative enn andre.

Mine foreldre er adventister og jeg har vokst opp med dette, så jeg vet litt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimre mimre

Det har de ikke!

Mange i min familie er adventister, og de er ikke blitt mer liberale med årene. Det er fremdeles forbudt med kaffe, te, alkohol, røyking, dans, kortspill + alt det andre...

Oppfatter ikke at trådstarter spør om sekter, men om konnservative kristne, som du f. eks finner mange av i USA, uten at de medlem i sekter...

Tror jeg.

Må bare få poengtere at adventistsamfunnet er et kristent kirkesamfunn og ikke en sekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg er ikke adventist selv men kjenner mange som er det. Det eksisterer selvsagt forskjeller innad i miljøet, men de unge voksne adventistene er generelt blitt mer liberale med de tingene jeg nevnte.

Det er forskjeller innad i adventkirkene. Noen er svært konservative (f.eks adventkirken i sandefjord) mens andre er mer liberale (f.eks cornelius-menigheten i Oslo) Og så har jeg inntrykk av at små menigheter i utkantstrøk har lett for å bli mer konservative enn andre.

Mine foreldre er adventister og jeg har vokst opp med dette, så jeg vet litt om dette.

Min mor og tante er adventist. Jeg er ikke. Du har helt sikkert rett i at yngre generasjoner er mer liberale, men tante og mamma hadde fått kultursjokk, tror jeg. De tilhører Mandal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimre mimre

Min mor og tante er adventist. Jeg er ikke. Du har helt sikkert rett i at yngre generasjoner er mer liberale, men tante og mamma hadde fått kultursjokk, tror jeg. De tilhører Mandal.

Mandal menighet vet jeg lite om, men den ligger jo midt i Bibelbeltet. Det er nok lettere å være liberal kristen her i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandal menighet vet jeg lite om, men den ligger jo midt i Bibelbeltet. Det er nok lettere å være liberal kristen her i Oslo.

Bibelbeltet? *Hehe* I Trondheim har vi et område som kalles Hallelujakvartalet. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandal menighet vet jeg lite om, men den ligger jo midt i Bibelbeltet. Det er nok lettere å være liberal kristen her i Oslo.

Er selv liberal troende, men ikke adventist. Har fått for mye negativ oppfattelse av den gruppen kristne. De er får negative til samfunnet rundt oss og til katolikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimre mimre

Er selv liberal troende, men ikke adventist. Har fått for mye negativ oppfattelse av den gruppen kristne. De er får negative til samfunnet rundt oss og til katolikker...

Ja, de er veldig negative til katolikker. Det kommer av tolkningen de har av Daniels bok og Johannes åpenbaring.

Adventister har lett for å tenke at de sitter på den eneste sannheten. Men det har vært en utvikling hos de yngre voksne hvor de deltar mer i samarbeidsprosjekter med andre kirkesamfunn. Det er sunt tror jeg.

Jeg kjenner også en del adventister som ikke har noen personlige venner de omgås utenom menigheten, og de blir gjerne konservative og lite åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ekskluderende å latterliggjøre andre.

En utbredt herketeknikk er å latterliggjøre for så ville "lede dem bort fra sinnet".

Sinnet har aldri vært der, men det skapes ved å provosere.

Prinsippet er å bryte deg ned for så å bygge deg opp igjen. Skape en stemning som så stemples som negativ, for så å ville "hjelpe" vedkommende ut av denne negative stemningen.

Det ufyseligste er når f eks Scientologikirkens "con artists" prøver å innbille folk at de har psykiske problemer, for så å ville "hjelpe" og gi deg kurs som skal "hjelpe" deg på rett vei.

Det hele er et "scam" som skal gjøre deg psykisk mottagelig.

Og det er ufyselig og provoserende å se det skriftlig.

Hei Keinstein,

har ikke lest hele tråden, men vil bare si at du har helt rett i det du skriver om hersketeknikker her.

Dette er _akkurat_ hva som ble brukt overfor oss da vi var unger og tenåringer, for å få oss til å innse det "rette".

De kristne som gjør dette, har jeg funnet ut at enten:

- ikke er klar over at de gjør det/at det virker sånn på mottakeren

- gjør det ut av gode hensikter (men det er bare det at det er ødeleggende for de som utsettes for det)

- gjør det ut av overbevisning fordi de er blitt fortalt at de skal misjonere, og dessuten at de unner alle det samme gode. - men makter ikke å innse at det samme kanskje ikke er riktig for alle. Og da setter de inn enda mer hersketeknikker som dette.

Det verste er at det ofte er barn som utsettes for dette. Og barn har ikke samme forutsetninger som voksne for å kunne takle dette. Når til og med voksne blir overkjørt av dette, hvordan virker dette da på barn?

Been there, done that. Og anbefaler det ikke.

Bra du satte fokus på dette. For ofte blir det fornektet av de som driver med hersketeknikker for å få folk kristne som dem selv.

Og - bare for å ha det sagt, dette gjelder ikke alle kristne. Men en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Keinstein,

har ikke lest hele tråden, men vil bare si at du har helt rett i det du skriver om hersketeknikker her.

Dette er _akkurat_ hva som ble brukt overfor oss da vi var unger og tenåringer, for å få oss til å innse det "rette".

De kristne som gjør dette, har jeg funnet ut at enten:

- ikke er klar over at de gjør det/at det virker sånn på mottakeren

- gjør det ut av gode hensikter (men det er bare det at det er ødeleggende for de som utsettes for det)

- gjør det ut av overbevisning fordi de er blitt fortalt at de skal misjonere, og dessuten at de unner alle det samme gode. - men makter ikke å innse at det samme kanskje ikke er riktig for alle. Og da setter de inn enda mer hersketeknikker som dette.

Det verste er at det ofte er barn som utsettes for dette. Og barn har ikke samme forutsetninger som voksne for å kunne takle dette. Når til og med voksne blir overkjørt av dette, hvordan virker dette da på barn?

Been there, done that. Og anbefaler det ikke.

Bra du satte fokus på dette. For ofte blir det fornektet av de som driver med hersketeknikker for å få folk kristne som dem selv.

Og - bare for å ha det sagt, dette gjelder ikke alle kristne. Men en del.

Det verste er at det ofte er barn som utsettes for dette. Og barn har ikke samme forutsetninger som voksne for å kunne takle dette. Når til og med voksne blir overkjørt av dette, hvordan virker dette da på barn?

Mine barn er selvfølgelig påvirket av min tro, uten å bli hjernevasket, som du får det til å høres ut som...

Min eldste sønn er ikke-troende og har all min respekt for sitt valg. Men han kjenner i det minste til den kristne tro, og for meg er det viktigst.

Han på 16 har ikke tatt noen standpunkt og jeg presser ikke en plass, min datter på 13 tror, men jeg forventer ikke at det varer gjennom tenårene...

De fleste barn velger selv etterhvert og da kan ingen foreldre tvinge dem til noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er at det ofte er barn som utsettes for dette. Og barn har ikke samme forutsetninger som voksne for å kunne takle dette. Når til og med voksne blir overkjørt av dette, hvordan virker dette da på barn?

Mine barn er selvfølgelig påvirket av min tro, uten å bli hjernevasket, som du får det til å høres ut som...

Min eldste sønn er ikke-troende og har all min respekt for sitt valg. Men han kjenner i det minste til den kristne tro, og for meg er det viktigst.

Han på 16 har ikke tatt noen standpunkt og jeg presser ikke en plass, min datter på 13 tror, men jeg forventer ikke at det varer gjennom tenårene...

De fleste barn velger selv etterhvert og da kan ingen foreldre tvinge dem til noe som helst.

Jeg skrev også at dette ikke gjelder for alle kristne, men en del. (ut av erfaringen jeg har hatt)

Og jeg mener at det er skadelig for barn når de utsettes for f eks denne hersketeknikken som keinstein beskriver her,

Hvis en som voksnen respekterer barnets egne tanker og meninger, og ikke bruker hersketeknikker for å få dem til å være kristne, så er det ikke galt mener jeg.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev også at dette ikke gjelder for alle kristne, men en del. (ut av erfaringen jeg har hatt)

Og jeg mener at det er skadelig for barn når de utsettes for f eks denne hersketeknikken som keinstein beskriver her,

Hvis en som voksnen respekterer barnets egne tanker og meninger, og ikke bruker hersketeknikker for å få dem til å være kristne, så er det ikke galt mener jeg.

:-)

Hersketeknikk er så mangt og mange barn går glipp av kristen kultur. De vet mer om muslimsk kultur...

Så hvis det er å foretrekke, så værsågod!

Beskriv en hersketeknikk som er mye brukt ovenfor barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hersketeknikk er så mangt og mange barn går glipp av kristen kultur. De vet mer om muslimsk kultur...

Så hvis det er å foretrekke, så værsågod!

Beskriv en hersketeknikk som er mye brukt ovenfor barn!

Dåpen er en hersketeknikk som brukes mye overfor barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen er en hersketeknikk som brukes mye overfor barn.

Kjære vene, vet ikke hva jeg skal si, Er ikke døpt selv og døpte ingen av mine barn, før de selv ønsket det.

Er selv imot barnedåp, men forstår dem som gjør det av et oppriktig hjerte. Alle som døper sine barn og ikke tror burde skamme seg, både på egne vegne og barnas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Hei Keinstein,

har ikke lest hele tråden, men vil bare si at du har helt rett i det du skriver om hersketeknikker her.

Dette er _akkurat_ hva som ble brukt overfor oss da vi var unger og tenåringer, for å få oss til å innse det "rette".

De kristne som gjør dette, har jeg funnet ut at enten:

- ikke er klar over at de gjør det/at det virker sånn på mottakeren

- gjør det ut av gode hensikter (men det er bare det at det er ødeleggende for de som utsettes for det)

- gjør det ut av overbevisning fordi de er blitt fortalt at de skal misjonere, og dessuten at de unner alle det samme gode. - men makter ikke å innse at det samme kanskje ikke er riktig for alle. Og da setter de inn enda mer hersketeknikker som dette.

Det verste er at det ofte er barn som utsettes for dette. Og barn har ikke samme forutsetninger som voksne for å kunne takle dette. Når til og med voksne blir overkjørt av dette, hvordan virker dette da på barn?

Been there, done that. Og anbefaler det ikke.

Bra du satte fokus på dette. For ofte blir det fornektet av de som driver med hersketeknikker for å få folk kristne som dem selv.

Og - bare for å ha det sagt, dette gjelder ikke alle kristne. Men en del.

Som deg, så har jeg ikke lest hele tråden. Jeg bare stupte inn her fra 100 nyeste fordi jeg så overskriften og ditt nick.

Jeg klarer ikke å finne de hersketeknikkene du snakker om.

Men du skriver kanskje bare ut fra egen erfaring, ikke om noe som er nevnt her i tråden?

Hva slags hersketeknikker er det du mener kristne bruker overfor sine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ekskluderende å latterliggjøre andre.

En utbredt herketeknikk er å latterliggjøre for så ville "lede dem bort fra sinnet".

Sinnet har aldri vært der, men det skapes ved å provosere.

Prinsippet er å bryte deg ned for så å bygge deg opp igjen. Skape en stemning som så stemples som negativ, for så å ville "hjelpe" vedkommende ut av denne negative stemningen.

Det ufyseligste er når f eks Scientologikirkens "con artists" prøver å innbille folk at de har psykiske problemer, for så å ville "hjelpe" og gi deg kurs som skal "hjelpe" deg på rett vei.

Det hele er et "scam" som skal gjøre deg psykisk mottagelig.

Og det er ufyselig og provoserende å se det skriftlig.

En annen populær hersketeknikk, er å anklage diskusjonspartnere for å bruke hersketeknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som deg, så har jeg ikke lest hele tråden. Jeg bare stupte inn her fra 100 nyeste fordi jeg så overskriften og ditt nick.

Jeg klarer ikke å finne de hersketeknikkene du snakker om.

Men du skriver kanskje bare ut fra egen erfaring, ikke om noe som er nevnt her i tråden?

Hva slags hersketeknikker er det du mener kristne bruker overfor sine barn?

Jeg kan svar deg :-)

Keinstein svarer på et innlegg fra Humlepungen rett her oppe der hun/han ber Keinstein bl.a om "ikke å være så sinna, da."

Jeg reagerte på den nedlatende og bedrevitende tonen selv, og synes Keinstein responderte veldig bra - i det første innlegget med denne overskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker veldig provosert av hele "greia". Derfor lurte jeg på om du var sint. Siden du har en tendens til litt aggresivt og nedverdigende argumentasjon så dro jeg denne konklusjonen.

Når du for eks skriver at kristendom må være en privat sak på lik linje med depresjon, inkontinens og lignende... Ja ikke akkruat positive sammenligninger. Da trenger en ikke å være hjernekirurg for å finne ut at kristendommen ser du på som noe veldig negativt og at det provoserer deg.

Så er vi uenige keinstein. Slik er det bare. Er det så farlig da? _Jeg_ har ingenting å tape.

Du hadde en veldig nedlatende og bedrevitende tone i innlegget ditt. "Huff da, ikke være så sinna" er ikke vanligvis noe man sier til andre voksne, med mindre man vil signalisere overlegenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...